Hop til indhold
  • 0

IHC Term 1 sekund


Fredensborg
 Share

Spørgsmål

Hej

Vi har købt et hus i sommers med et ældre IHC system. Huset er fra 97’ og jeg har fundet ud af at det nok er en IHC term controller vi har. 

Da vi flytter ind virker det som det skal, men med to små børn der godt kan finde på at lege med lyset, mistænker jeg at de har fået lavet noget.

Når jeg tænder lyset i et værelser slukker det automatisk efter 1-2 sekunder, medmindre jeg holder knappen inde og lyser blinker svagt, så er det konstant.

Kan man nulstille eller omprogrammere manuelt på kontakten? 
 

Pft 

Mvh René

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Om du kan nulstille via kontakten, afhænger af hvad de har fået aktiveret. LK IHC er fuldt programmerbart, så man kan lave stortset hvad man har lyst til. Det er kun fantasien som sætter grænsen. Da det kom frem, var et af de store slag nummer indbruds sikring ved at man havde programmeret lyset til at tænde i et bestemt mønster når man ikke var hjemme. Det kunne f.eks. være at gå på toilettet om natten, gå i køkkenet og hente et glas vand etc. Man aktiverede typisk indbruds sikringen ved at tykke på en bestemt afbryder når man forlod huset. Hvilken afhænger af programmet.

Det er ikke sådan at i har sat en eller anden smart pære i lampen, og den er blevet programmeret anderledes ved børnenes leg med lyset, eller at der sidder en ikke dæmpbare pære i lampen, men at lampe udtaget er forbundet til en dimmer?

Alt programmering sker desværre via controlleren, og hvis det er en term IHC controller, kan det godt være en udfordring idag. Men prøv at tage et billed af controlleren, så kan vi hurtigt fortælle hvilken controller du har. Hvis du tager et billed af hele tavlen kan vi også fortælle dig om du har dimmer i installationen m.m.

Hvor i landet gemmer du dig iøvrigt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar.

Okay, så det er ikke sådan lige at “nulstille” ? Jeg har nemlig ikke mulighed eller viden nok til at kunne tilslutte en pc. Vi bor omkring Herning i Midtjylland. 

Vi har ikke udskiftet eller ændret noget siden vi flyttede ind, kun leg med lyset. 

Jeg forstiller mig bare at det er en form for timer der er blevet aktiveret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uden adgang til programmet eller anden dokumentation af installationen, er det nærmest umuligt at gætte sig til hvad det er der er blevet aktiveret og hvordan man deaktiver det. Har i ikke fået noget dokumentation udleveret i forbindelse med overdragelsen af huset? Evt. en kopi af det program som ligger i controlleren, eller en mappe hvor der er beskrevet hvilken funktion de enkelte afbryder har m.m.

Det eneste jeg lige kan komme på af muligheder, er at i prøver at tage strømmen til controlleren i mindst 10 sek. Men med en installation som er tilbage fra 97, vil jeg dog være varsom med det, da i risiker at intet virker bagefter. I gamle installationer, er det typisk strømforsyningen som står af når man tager strømmen, men det kan også være controlleren eller nogle af de andre tavle komponenter.

Men igen. Hvis du uploader nogle billeder af din installation, kan vi hurtigt fortælle dig om du har den gamle originale strømforsyning, eller om det er blevet skiftet siden 97.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay.

Jeg har været igennem alle dokumenter og der er intet på LK IHC. Jeg har læst mig til at man kan nøjes med at udskifte controlleren til en nyere og så selv programmere den. Har du en ide om hvad sådan manøvre vil koste? Eller kan jeg selv udskifte sådan en?


Findes der være andre alternativer man kan benytte som ikk er LK?

Jeg har vedhæftet et billede af vores installation.  

IMG_4826.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt at man kan opgrader ved bare at skrifte controlleren, men LK IHC er desværre fornyligt udgået, så man skal lede efter en brugt controller. En evt. opgradering bør ske med en Visual 2 eller 3 controller. De har stortset samme funktionalitet. Af ny kostede en Visual 2 eller 3 controller mellem 5-8.000 kr. Kan du finde en brugt, går de for alt fra 1.000 til 10.000 kr. Selve udskiftningen er ikke besværlig. Det er næsten bare at flytte ledningerne 1-1, og det er altsammen 24V. Controlleren kan også programmers på forhånd, så tiden uden lys bliver minimeret, men det bliver noget at et arbejde at finde ud af hvad der er forbundet til hvad. Specielt når du ikke har adgang til controlleren eller programmet i den. Din installation er dog relativ lille. Der er kun 24 udgange og 32 indgange. Så det er en over kommelig opgave som bør kunne klares på under 1/2-1 arbejdsdag af en med IHC erfaring.

I forbindelse med at LK IHC er udgået har jeg lavet denne FAQ https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/. Diskution om alternativerne kan ske i denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10806-ihc-controlleren-udgår/

Din installation er ikke så stor, så et alternativ vil ikke være så dyrt, men du skal nok regne med på den anden side af 10.000 kr. incl. installation. Der findes desværre ikke noget alternativ som kan benytte LK IHC I/O modulerne. Enkelte alternativer kan benytte LK IHC trykkene, men de fleste erstarter både tryk, lampeudtag og stikkontakter, og nogle vil kræve at der fræses nye ledninger i væggene, medmindre svagstrøms kablerne ligger i rør, eller trykkene sidder sammen med en stikkontakt. Men inden du kaster dig ud i et alternativ, bør du overveje hvad du ønsker din nye smarthouse installation skal kunne. Ellers bliver det hurtigt RIGTIG dyrt. Der er nogle MEGET dygtige sælger i smart house marked, som ikke viger tilbage for at sælge dig en masse kompleks funktionalitet som du aldrig kommer til at bruge.

I'øvrigt er det ganske rigtigt en termIHC controller du har. Såvidt jeg husker kræver et kun et standard terminal program at kommuniker med controlleren, og du kan købe en USB-RS232 adaptor med kabel flere stedder på nettet. Jeg kan dog ikke huske om det skal være et nulmodem kabel eller standard RS232 kabel.
Det ser også ud til at det er den originale strømforsyning.

 

Har du iøvrigt checket om den installatør som fremgår nederst på dit billed fortsat eksister. Måske han kan hjælpe dig med at få adgang til controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke en termIHC men en Visual 1.

Har du prøvet at stille om på mode select på controlleren s/w? Man kunne på denne controller lave afvikling af 2 forskellige programmer ved at skifte rundt, eller bare lave en sommertid/vintertid omskiftning hvis man har ure til at styre udv. lys osv.

Du kan på lk.dk hente visual1 softwaren og købe et kabel til at forbinde controlleren til pc'en.

Har du ikke selv mod på det er der helt sikkert en i din omgangskreds der synes at det kunne være sjovt at fikse.

Det er på ingen måde svært at gennemgå et visual1 projekt med basis kipfunktioner. Det er kun ved fuld alarmintegration osv der er lidt indviklet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er ikke en termIHC men en Visual 1.

Jeg er ret sikker på at det er en termIHC controller. På Visual 1 controllerne står der såvidt jeg husker IHC Visual. Det gør der ikke på controlleren på hans billed. TermIHC controllerne havde også manuel sommer/vintertid omskifter såvidt jeg husker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok