Hop til indhold
  • 0

Fjerne eller beholde IHC ved renovering?


frederik92
 Share

Spørgsmål

Hej,

Først og fremmest, tak for alle jeres fine indlæg på dette forum, det har allerede gjort mig meget klogere på IHC :) 

Dog er jeg lidt skeptisk i forhold at der ikke bliver produceret mere hardware til IHC systemet, så her kommer en række spørgsmål jeg håber I kan besvare.

Det skal nævnes at vi pt har revet alle gulve op både i stueetagen og på 1. sal, så vi har god mulighed for at fjerne og trække nyt el inden der bliver støbt, huset er på 180 m2. 

Jeg har ikke haft kabel på controlleren endnu, så ved ikke om det H.W. 6.1 eller 6.2. 

 

1.)  Vil I udskifte hele systemet når der alligevel er åbnet op? Eller kan lavstrømskablerne bruges senere hen på andre smart systemer? 

 

2.)  Hvad sker der hvis min controller står af? Er der alternativer hvis jeg eksempelvis ikke kan finde en anden controller brugt på DBA?

 

3.)  Vi skal have lavet spots i badeværelse og køkken. Ville I integrere det via IHC eller er det bedre at få trukket ''almindelig'' strøm til det?

 

4. ) Giver det mening at have halvdelen af systemet på IHC og resten ''normal'' strøm? 

 

5. ) Hvad tænker I generelt om opsætningen af IHC systemet? Mangler der noget?

Vi har pt indendørs og udendørs lys samt ventilation. Varmestyringen på radiator er fjernet og bliver erstattet med gulvvarme.

 

På forhånd tak for jeres tid og svar! :)

 

 

 

image2 (1).jpeg

image1 (1).jpeg

image0 (1).jpeg

image2.jpeg

image1.jpeg

image0.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dine spørgsmål er svære at svare på, da det svare lidt til at spørge om man fortrækker en BMW eller Audi. Men jeg gør alligevel et forsøg. Svarene er min personlige holdning, som andre sikkert ikke deler.

  1. Det afhænger af hvilke ønsker/planer du har for dit smart house system fremover. En total udskiftning af din relative lille LK IHC installation ender nemt i en regning på 20-50.000 alt efter hvad du vælger og hvor meget du selv kan lave/vil lave. Nogle systemer kan genbruge LK IHC svagstrømskablerne. Andre bruger ren wireless teknologi.
  2. Hvis der ikke er andet LK IHC i huset end det som vises på dine billeder, så har du en relativ lille LK IHC installation med den lille 15W strømforsyning. Den kan relativt let erstattes med et andet smart house produkt eller kip relæer. Den største udfordring ved en kip relæ installation er dine 4 dimmer.
  3. Spots er set fra LK IHC ikke andet end alm. lamper. Strømmen til dem tages sandsynligvis fra eksisterende lampestedder, og så vil de sandsynligvis automatisk blive integreret med LK IHC. Hvorvidt det bør integreres med din LK IHC installation afhænger af hvor meget du er villig til at offer på installationen af dine spots, samt hvordan installationen er lavet idag.
  4. Igen smag og behag. Jeg har set mange kontor bygninger m.m. hvor man offer mange penge på sensor styret lys på gange og kontorer, men spare det på toiletter m.m. Personligt synes jeg det er tåbeligt at spare der, men andre er tydeligtvis uenig. Fordelen med at have det hele på LK IHC er at man kan lave sluk alt funktioner m.m. Det kan man ikke hvis noget er LK IHC styret og andet er styret på en anden måde.
  5. Med den relativt lille LK IHC installation du har vist på dine billeder, tvivler jeg stærkt på at der er andet end basal alm. lys styring i din LK IHC installation. Om der mangler noget, afhænger af hvordan du gerne vil have at din smarthouse installation skal fungere.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Lars skriver så skal du overveje hvad du ønsker i fremtiden uden at tænke for meget på hvad du har nu.

Når det er sagt så er IHC dødt. Du kan sikkert købe brugte komponenter de næste mange år men på et tidspunkt vil det også blive svært. Du skal også være opmærksom på at de dimmere du har i tavlen har problemer med LED pærer. Der er ingen rigtigt gode løsninger på det problem efter at LK dræbte visual 3 controlleren. Før eller siden vil integration til Home Assistant og OpenHAB også dø når dem der har lavet det går videre til noget andet.

Så uanset hvad det er du ønsker i fremtiden så vil det være en god ide at flå IHC ud nu mens du er i gang. Du kommer givetvis til at gøre det på et tidspunkt indenfor de næste 5 år alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Astronaut skrev:

Så uanset hvad det er du ønsker i fremtiden så vil det være en god ide at flå IHC ud nu mens du er i gang. Du kommer givetvis til at gøre det på et tidspunkt indenfor de næste 5 år alligevel.

Uden nogen plan for hvad man vil på længere sigt, vil det i mine øjne være en panik løsning at "flå" den nuværende LK IHC installation ud nu. Han kommer nemt til at installer noget, som vil være dyre at erstatte end den eksisterende LK IHC installation, eller som ikke giver den funktionalitet som ønskes. Den nuværende LK IHC installation kan relativt nemt erstattes med noget andet. Både nu og senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok