Hop til indhold
  • 0

Hvad vil det koste at fjerne en komplet IHC installation


Jonas Emil Brøsch
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Nu da vi er i overvejelse omkring et hus fra 2001 med en Visual 1 controller og gamle ikke LED kompatible komponenter, så tænker jeg med end of life på IHC at hvis vi skal overtage dte hus, så skal der laves en løsning der fjerner IHC helt fra ligningen.

Er det overhovedet muligt uden at der fræses 230 ind alle steder osv ?
Hvis det er muligt, hvad skal man forvente af udgifter i rå tal (50.000 ? 100.000 ?)

Hvis det hus skal være fremtidssikret, hvad ville du så gøre ?

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 24.9.2023 at 16:15 , Jonas Emil Brøsch skrev:

Hejsa

Nu da vi er i overvejelse omkring et hus fra 2001 med en Visual 1 controller og gamle ikke LED kompatible komponenter, så tænker jeg med end of life på IHC at hvis vi skal overtage dte hus, så skal der laves en løsning der fjerner IHC helt fra ligningen.

Er det overhovedet muligt uden at der fræses 230 ind alle steder osv ?
Hvis det er muligt, hvad skal man forvente af udgifter i rå tal (50.000 ? 100.000 ?)

Hvis det hus skal være fremtidssikret, hvad ville du så gøre ?

Der er en tråd, som handler om alternativ til IHC.

Jeg kommer fra Logic Group og er derfor ikke objektiv i anbefaling af alternativ løsning til din IHC.
Alligevel vil jeg dog påpege, at Z-Wave er en god mulighed, som vores Smart Living, placeret på en åben standard.
Hvis du eller andre kunne være interesseret i at høre mere om, hvad vores løsning kan, så holder vi et arrangement i morgen (tirsdag den 26. sep)

Kom med til præsentation om Smart Home fra Logic Group med gratis middag på restaurant Udsigten.

I booker via linket til Billetto og vi har stadig nogle ledige pladsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg ville gå tilbage til fortiden, og se om installationen kan laves med alm. standard lyskontakter fra fuga og alm. lampeudtag. Så man sikker på man ikke falder i den fælde igen som med IHC controlleren udgår. Eller Overvej helt at fravælge et hus med IHC. 

Jeg tror det jeg leder efter er, hvad koster det at skabe et standard setup uden svagstrøm, eller en løsning hvor man beholder svagstrømstryk, men ikke IHC og dimmers
Det tror jeg er ret dyrt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, nXil skrev:

Alt efter hvordan installationen er opbygget, burde det være muligt at gå tilbage til det man før i tiden solgte som et "IHC klar" hus. Altså en simpel svagstrøms installation med kip-relæer og svagstrøms lysdæmpere i tavlen.

Ja, det er en ret let løsning. Man kan også få kiprelæer med sluk-alt hvis man ønsker den funktion.

Men en konvertering til kiprelæer og er par dæmpere kan klares for under 25.000 kr.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, egorip skrev:

Jeg tror at en wireless løsning (IHC Wireless, Wiser, SG Lightning, Philips HUE mv.), vil være et godt alternativ.

IHC wireless vil været et dumt valg, da de produkter udgår efterhånden som de bliver udsolgt. Wiser og Philips HUE kan LANGT fra det samme som LK IHC og vil være relativ dyre løsninger hvis man bare skal kunne tænde og slukke noget lys. SG lightning kender jeg ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/8/2023 at 4:15 PM, Lars1 said:

Wiser og Philips HUE kan LANGT fra det samme som LK IHC og vil være relativ dyre løsninger hvis man bare skal kunne tænde og slukke noget lys

Hvis man har en "avanceret" controller ifbm. Zigbee (aka Wiser og Philips HUE) eller Z-Wave så kan man lave rigtigt meget af det samme som med IHC. På de fleste punkter er mulighederne langt større men på nogen punkter også dårligere. Fx. kan en IHC controller måle ret præcist hvor længe en tangent er nedtrykket. Det kan man ikke nemt med andre produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.11.2023 at 14:49 , Astronaut skrev:

Hvis man har en "avanceret" controller ifbm. Zigbee (aka Wiser og Philips HUE) eller Z-Wave så kan man lave rigtigt meget af det samme som med IHC. På de fleste punkter er mulighederne langt større men på nogen punkter også dårligere. Fx. kan en IHC controller måle ret præcist hvor længe en tangent er nedtrykket. Det kan man ikke nemt med andre produkter.

Jeg er bare lidt nysgerrig, men har wiser og hue fået mulighed for at lave egne FB's ligesom i IHC controlleren?

Dette kunne f.eks. vare med Lua, JavaScript eller noget blok halløj.

Ellers er det lidt som at sammenligne æbler og pære...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13.11.2023 at 17:11 , nXil skrev:

Jeg er bare lidt nysgerrig, men har wiser og hue fået mulighed for at lave egne FB's ligesom i IHC controlleren?

Dette kunne f.eks. vare med Lua, JavaScript eller noget blok halløj.

Ellers er det lidt som at sammenligne æbler og pære...

Jf. Schneider skulle alle Wiser-enheder være understøttet af Homie, som både kan scripting og noget NodeRED-agtigt flow. Du skal dog have en Homie Pro hvis du vil have noget der minder om et seriøst system (ikke internetafhængigt og acceptable responstider). Med den kan du selvsagt også kryds-integrere med Hue, hvis det er det, du vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Umiddelbart er det vel ikke muligt at erstatte IHC med noget trådløst ?

Jeg tænker her ligeledes Alarm med PIR og Magnetkontakter. Jeg har svært ved, at se, hvorledes Wizer elelr andet trådl'st udstyr skal kunne løse den opgave. Derudover er der jo alle svagstrømstryk.

Jeg sidder dog og tænker om det overhovedet er lovligt for Schneider / LK at lade 3.amdn eller den almene befolkning i stikken ?

Vi taler jo altså her om, at folk med IHC risikere at stå uden lys i deres bolig ! Det er jo en grundlæggende fundamental ting. Gad vide om der ikke er et krav om minimum 10 - 20 års levering på reservedele eller erstatninger. Jvf. ovenstående tror jeg ikke på at Wizer eller lignende kan erstatte en IHC løsning.

Kunne godt tænke mig at vide hvad forbrugerombudsmanden tænker om dette ?

Umiddelbart kunne jeg egentlig godt tænke mig, at lave en ny styring baseret på en Siemens LOGO i stedet. Ideen skulle være, at erstatte IHC controlleren med en Siemens LOGO, og bibeholde IHC In/Output moduler. Det vil dog kræve en del arbejde.

Vil dette mon være det rette sted at samle et community omkring en sådan løsning ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er teknisk set ikke noget i vejen for at erstatte LK IHC med wireless produkter. Du vil så bare have nogle ledninger i væggene, som ikke længere bruges. Men der findes ikke et samlet produkt som kan erstatte LK IHC. Alt efter din installation vil du skulle ud i produkter fra 2 eller flere leverandør.

Omkring alarm, så er det efterhånden et problem at finde et alarm anlæg som ikke er wireless. Wireless er smart fordi de er hurtige at installer, men det er et helved at man hele tiden skal skifte batterier på skidtet.

Hvis der kun er tale om basal lys styring, så kan wiser m.m. relativt nemt erstatte LK IHC, men så vil jeg personligt heller erstatte LK IHC med en stak kip relæer og dermed genbruge mine svagstrøms tryk m.m. Og nej. Der er ikke noget krav om 10-20 år's reservedele. For LK IHC gælder der den normale produkt garanti på 12 mdr. fra købs tidspunktet.

Jeg vil fraråde at bruge Siemens LOGO til lys styring. Du løber hurtigt ind i dens begrænsninger i antal I/O moduler. Dertil kommer at de alle skal sidde fysisk på samme DIN skinne som controlleren. Der findes desværre ikke et bus kabel, så man kan ikke fordele dem i tavlen. Jeg er selv ved at skifte min varmestyring til Siemens LOGO, og jeg har det problem at jeg skal bruge 4 temp. sensor moduler og 4 analog output moduler. Der er mere end der kan sidde i en LK UG tavle, sammen med controlleren.

Der er lavet en FAQ, hvor jeg har samlet div. input til alternativer https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/ I den er der også et link til en tråd hvor de forskellige alternativer diskuteres.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/12/2024 at 5:27 PM, JohnDK said:

Jeg tænker her ligeledes Alarm med PIR og Magnetkontakter. Jeg har svært ved, at se, hvorledes Wizer elelr andet trådl'st udstyr skal kunne løse den opgave. Derudover er der jo alle svagstrømstryk.

Alarm med PIR og magnet kontakter tror jeg Logic Group's tavle monterede moduler kan håndtere bortset fra at den manglede batteribackup.

I min installation sidder der magnetkontakter i alle døre - udvendige og indvendige - og jeg bruger dem i dag både til at tænde/slukke lyset og til alarm. Min plan er at lave en hjemmelavet løsning til magnetkontakterne og skifte alle PIR til trådløse. Det er et ret simpelt problem at løse rent teknisk men nok ikke en løsning for ret mange.

On 1/12/2024 at 5:27 PM, JohnDK said:

Umiddelbart kunne jeg egentlig godt tænke mig, at lave en ny styring baseret på en Siemens LOGO i stedet. Ideen skulle være, at erstatte IHC controlleren med en Siemens LOGO, og bibeholde IHC In/Output moduler. Det vil dog kræve en del arbejde.

Der er ingen grund til at bibeholde IHC input/output moduler. Bortset fra at snakke med temperatursensorer så er det simpelt at snakke med svagstrømstryk, magnetkontakter, etc. I/O modulerne komplicerer bare situationen. Men uanset hvad så husk at vælge en løsning som er åben og hvor der er en vej fremad hvis producenten opgiver produktlinjen. Jeg forventer ikke at nogen vil gøre det på en lige så ubehagelig måde som LK/Schneider men det kan ske. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok