Hop til indhold

IHC-controlleren udgår


Lars1
 Share

Recommended Posts

Alt efter hvad der skal erstattet din IHC installation, kan det være en simpel og "relativ" billig opgave, eller det det kan blive en komplex og dyr opgave. Det afhænger 100% af hvad du har af ønsker til din nye "IHC" installation. Men selvfølgelig kan strøm og lys reetableres, og det kan også gøres uden at skulle fræse nye ledninger m.m. i væggene.

Jeg har talt med flere som lever af at sælge smarthouse installationer. Desværre vil de meget heller erstatte hele LK IHC installationen med deres produkt fremfor at genbruge den eksisterende IHC installation. At "opfinde" en ny controller, som kan erstattet en LK IHC controller løber nemt op i 1 mill. Problement er ikke så meget kommunikationen med I/O modulerne, men den software hvor man kan programmer sin IHC installation. Dertil komme at LK ikke er særligt villige til at frigive deres wireless og bus protokol, så dine wireless enheder, LED dimmer, voice modem's m.m. kommer næppe til at virke med en alternativ "LK IHC" controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, nu har jeg som sagt ikke noget wifi - det er en visual 1 controller, vi har. Og vil være helt fint med mig, hvis der simpelthen genetableres strøm og vi kan bruge de eksisterende LK Fuga tangenter i en on/off funktion som i "gamle dage". Så mangler vi bare noget "slut alt" et par steder, og et par steder med timer for slukning - men det kan vi leve med. Mon  det kan lade sig gøre rimeligt nemt? 

Link til kommentar
Del på andre sites

43 minutter siden, prebsi skrev:

Mon  det kan lade sig gøre rimeligt nemt? 

Det kan det, det skal bare laves som vi gjorde i 80érne.

Hvis I "kun" bruger "sluk alt" og lidt timer funktioner, så kan det hele jeres IHC anlæg erstattes af kiprelæer, de fås med "sluk alt", og det skulle undre mig hvis en fiks elektriker ikke kan lave timerfunktioner på dem.

Hvis du ikke kan finde dem med "sluk alt", vælger du bare 24v DC, 2 polet, begge som NO. Fasen ud på den ene, og dit "Sluk alt" signal igennem den 2. med en ensretterdiode imellem.

Link til kommentar
Del på andre sites

On 9/7/2023 at 9:56 PM, Allan Lytken said:

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg kommer fra Logic Group.

Når vi taler alternativ til IHC, så mener jeg bestemt Z-Wave er et fornuftigt alternativ.
Der bliver fejlagtigt sagt, at Z-Wave enheder ikke er kompatible.
Faktisk er Z-Wave plus enheder certificeret på et niveau, så der er garanti for de netop er kompatible.
Det er der ikke mange andre protokoller, som kan sige.

ZigBee er en standard der åbner op for den enkelte virksomhed, kan lave sin egen implementering, så den ikke er 'helt' kompatible med de andre.
Dette er et stærkt kort for dem der gerne vil sikre sig et marked, som andre har svært ved at komme ind på. Se bare Philips Hue.
Alternativt laver firmaerne White-lister, hvor kun de enheder de bestemmer sig for, kan meldes ind i deres system. Det gør de selv om de påstår de bruger en åben protokol.
Her er Wiser et godt eksempel.

Hvis man vælger en certificeret Z-Wave controller som Fibaro Home Center 3, så kan man melde alle enheder ind, der er Z-Wave Plus kompatible.
Vi har valgt den controller til vores integrationer, da alt integration af enheder og logik sker lokalt i boligen eller controlleren.
De integrationer vi laver, benytter højest det lokale netværk og ikke internettet.
Med mange af de andre løsninger, skal internettet helst være aktivt. Ellers mangler der funktionalitet.

Vores Matrix tryk kan bruges på de eksisterende IHC-kabler, en eksisterende installation er trukket med.
Det kræver blot man sætter 48V strømforsyninger ud i eltavlen, til forsyning af Matrixerne.
Så taler de trådløst til de andre Z-Wave enheder. Det er rigtigt som nævnt i denne tråd, at alle kablede enheder fungerer som repeatere. Det kan og gør batterienheder ikke.
Der er i HC3 åbnet op for en beta udgave af ZigBee, så de producenter der ikke har låst deres enheder til deres egen controller, også kan meldes ind.

Der er selvfølgelig indbygget logik til simple scener i et blok-programmerings editor. Meget simpelt til simple opgaver.
Men der er også et kodesprog i HC3, som er Lua og det kan lave ret så avancerede integrationer til alt muligt andet. RESTapi, WebSocket, socket, MQTT og meget mere.

I er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis i har spørgsmål eller gode ideer.

Vi har lavet en lille video til dem der overvejer et skift fra IHC
https://www.youtube.com/watch?v=pFVln-l5L3s

Jeg tror linket til videoen er dødt? Findes den stadig? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...
På 15.12.2023 at 13:18 , Bjarne Sørensen skrev:

Hvis dine indgange er multifunktionelle er der vel ikke noget i vejen med at tilslutte IHC inputmodulerne og aflæse deres bitstrøm? 

Kan man det samme med output da du også har universelle udgange?

Grunden til det er at jeg har 128 I+O og gerne vil bevare fortrådningen.

Jeg er med på at du ikke kan styre de 15 stk. IHC wireless dimmere jeg har, men hvilke dimmere vil du anbefale i stedet for?

Nej den går ikke indgange er er reelle indgange og jeg ved det gør ondt, men du er nød til at flytte udgange indgange over på controlleren. Vær glad for at der findes en controller  der har 22 indgange og 29 udgange og med op til udgange pr. 230v indgang. Dimmer styres direkte i controlleren både MOSFET og ac 60,100 og 300W udgange. Desuden kan der tilsluttes ekstra moduler med indgange udgange DALI osv. 

Prøv at gå ind på https://www.pteknik.dk/i3-engineering-smart-hjem/ og kig det besvarer de fleste spørgsmål og skulle der være flere spørgsmål så ring 50522757 eller mail mig på pb@pteknik.dk

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, PBM skrev:

Nej den går ikke indgange er er reelle indgange og jeg ved det gør ondt, men du er nød til at flytte udgange indgange over på controlleren. Vær glad for at der findes en controller  der har 22 indgange og 29 udgange og med op til udgange pr. 230v indgang. Dimmer styres direkte i controlleren både MOSFET og ac 60,100 og 300W udgange. Desuden kan der tilsluttes ekstra moduler med indgange udgange DALI osv. 

Prøv at gå ind på https://www.pteknik.dk/i3-engineering-smart-hjem/ og kig det besvarer de fleste spørgsmål og skulle der være flere spørgsmål så ring 50522757 eller mail mig på pb@pteknik.dk

 

Jeg har været inde og kigge på din hjemmesiden.

det er jo fine produkter, der uden tvivl kan en hel masse. Jeg dog usikker på hvilken controller jeg skal bruge af de mange slags du har.

Jeg har som sagt ca. 15 stk dimmere til diverse LED spots.

Derudover en del stikkontakter der kan tændes over relæ. Det er 10A belastning pr stk, i hvertfald for dem i køkkenet og de udendørs.

Så har jeg en del 24V statusdioder i tryk.

 

Som input har jeg ca 15 stk Zigza (som lk's) temperatursensorer der sender en bitstrøm for rum- og gulvtemperatur.

Og så har jeg ca 15 stk. telastater 24V AC/DC til gulvvarmen.

Udover det har jeg vel en ti stykker af el-målere med SO puls udgang, de kører på et almindeligt input.

Så har jeg en undertavle i garagen med 16 inputs og 8 230V relæudgange og 8 stk 24V DC udgange til diverse. Kan jeg sætte et decentralt modul til det?

Jeg ser frem til at høre fra dig hvad jeg skal bruge og til hvilken pris.

PS. Kan man køre den APP på dansk så familien har en chance?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, PBM skrev:

Nej den går ikke indgange er er reelle indgange og jeg ved det gør ondt, men du er nød til at flytte udgange indgange over på controlleren. Vær glad for at der findes en controller  der har 22 indgange og 29 udgange og med op til udgange pr. 230v indgang. Dimmer styres direkte i controlleren både MOSFET og ac 60,100 og 300W udgange. Desuden kan der tilsluttes ekstra moduler med indgange udgange DALI osv. 

Prøv at gå ind på https://www.pteknik.dk/i3-engineering-smart-hjem/ og kig det besvarer de fleste spørgsmål og skulle der være flere spørgsmål så ring 50522757 eller mail mig på pb@pteknik.dk

Jeg har også været inde og kigge på jeres website. Desværre kan jeres produkt LANGT fra det samme som LK IHC kunne. Selv en lille LK IHC installation har nemt 32-48 24V indgange, 8-16 24V udgange og 16-24 230V udgange. Dertil kommer 1-10 wireless dimmer, stikkontakter m.m. Altsammen forbundet til 1 controller. Med jeres system ender man såvidt jeg kan se på mindst 3-4 controller hvis ikke mere.

Min LK IHC installation indeholder ca. 150 24V indgange, 50 24V udgange samt 50 230V/10A udgange. Dertil kommer 10 dimmer. Jeg kunne godt tænke mig at se en komponent liste fra jer til sådan en installation.

Jeres controller kunne muligvis bruges i steddet for de Siemens LOGO PLC'er som jeg pt. er ved at installer til min nye varmestyring. Der er dog 2 store udfordringer.
Den ene er at jeres analoge indgange ikke er nogen analog indgang, men en data linie, svarende til den LK bruger til deres temp. sensor. Havde det været en analog indgang ville den være benævnt som 0-20ma, 0-10V, PT100/PT1000, NTC eller tilsvarende. Når den benævnes som 12 bit ADC bitrate, så er det en data linie, som kræver noget eksternt udstyr for at omsætte et analogt signal til en bitrate som jeres controller forstår. Havde jeres data linie indgang haft en bitrate på 16 eller mere, kunne den måske med lidt tilpasning have været brugt sammen med et LK IHC input modul.
Den anden udfordring er at i ikke har nogen 0-10V analog udgang.

Et andet stort spørgsmål er. Hvad koster jeres produkter, og hvordan handler man hos jer?

På trods af ovenstående, har jeg alligevel valgt at liste jeres produkt på FAQ listen over alternativer til LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bjarne

Ja mange muligheder mange problemer, men det er der for vi skriver RING ELLER SKRIV til os så systemet kan skræddersys bedre.

Hvad angår telastater så er jeg ikke klar over hvordan de virke, men hvis de virker som en danfoss motor termostat (3vejs)så er det ikke noget problem du får en da data opsamling på temp.

Du kan få relæudgange på 5A-10A og 16A alt efter hvilken enhed du vælger, ved de 24V dioder kan du bruge 24 udgange med feks. 5A relæ. Zigza følerene har jeg ikke prøvet, men det burde kunne klares dog ikke med hovedet på bordet, virker det ikke, så er der en mulighed for 1-Wire følere og de er billige og 1-25 stk eller mere bruger kun 1 indgang og kræver kun 3 ledninger som du har.

Nu ved jeg ikke hvordan dine pulser kommer, men kommer der 1 pr.KWh så kan du se antallet af gange indgangen er gået høj i appen og har du flere målere bruger du flere indgange.

Og ja det er ikke nemt med så mange controllere og extentions moduler, men ring og få en snak der kunne jo være en mulighed for at det hele går op.

MVH Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, PBM skrev:

Hvad angår telastater så er jeg ikke klar over hvordan de virke, men hvis de virker som en danfoss motor termostat (3vejs)så er det ikke noget problem du får en da data opsamling på temp.

Det er bare en dum enhed der skal have 24V så åbner den (voks der varmes langsomt op).

3 timer siden, PBM skrev:

Du kan få relæudgange på 5A-10A og 16A alt efter hvilken enhed du vælger, ved de 24V dioder kan du bruge 24 udgange med feks. 5A relæ.

Har du ikke en transistorudgang? Det er ikke smart med et mekanisk relæ der står i tavlen og klikker 2 nagde i sekundet når en LED i et tryk skal blinke.

3 timer siden, PBM skrev:

Zigza følerene har jeg ikke prøvet, men det burde kunne klares dog ikke med hovedet på bordet, virker det ikke, så er der en mulighed for 1-Wire følere og de er billige og 1-25 stk eller mere bruger kun 1 indgang og kræver kun 3 ledninger som du har.

Mine gulvfølere ligger i gulvet og er ikke alle lige til at skifte. I bedste fals skal dørgerikter af og dørkarmen afmonteres og man skubber en ny føler i flexrøret. I værste fald skal gulvet brækkes op.
Kan man styre efter en minimumpemperatur på gulvet og rummet som med LK?

Her står hvordan de virker: 

 

3 timer siden, PBM skrev:

Nu ved jeg ikke hvordan dine pulser kommer, men kommer der 1 pr.KWh så kan du se antallet af gange indgangen er gået høj i appen og har du flere målere bruger du flere indgange.

Der kommer 1 puls pr kWh ja. De skal have hver sin indgang på controlleren og pulser skal samles sammen af controlleren og der skal være statistik på data og en oversigt over forbrugt strøm pr dag, uge, måned, året en sum for året og en som fra de forrige år. Ugens forbrug osv.

 

3 timer siden, PBM skrev:

Ja mange muligheder mange problemer, men det er der for vi skriver RING ELLER SKRIV til os så systemet kan skræddersys bedre.

Jeg tænker at der er mange her der følger med så det ville også gavne dit salg hvis du åbent kunne skrive her hvad jeg skal bruge af dele og hvad de ca ville koste samt hvor jeg kan købe delene.

Men jeg sender dig lige en privat besked her med min installation og min mail, så kan du sende mig et udspecificeret tilbud.

Edit: 1 puls pr Wh / 1000 pulser pr kWh. Kan controlleren følge med når der kommer 4,7 pulser pr sek og fra flere målere samtidig?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Her står hvordan de virker:

Links til beskrivelse af LK's datastrømme til/fra I/O moduler og temp. sensor ligger i bunden af denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Der kommer 1 puls pr kWh ja.

1 puls pr. KWh lyder ikke af meget. Er du sikker på at det ikke er 100 eller 1000 pulser pr. KWh. Det plejre at være standard såvidt jeg ved.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, PBM skrev:

Ja mange muligheder mange problemer, men det er der for vi skriver RING ELLER SKRIV til os så systemet kan skræddersys bedre.

Som jeg har skrevet til dig andet sted er de fleste bruger her på boardet enten elektriker eller nørder som selv ønsker at sammensætte, programmer og lege med deres smart house installation. De gider ikke skrædersyede tilbud, men ønsker derimod brugbar systemdokumentation, datablade m.m. så de selv kan sammensætte deres løsning.

2 timer siden, PBM skrev:

Hvad angår telastater så er jeg ikke klar over hvordan de virke, men hvis de virker som en danfoss motor termostat (3vejs)så er det ikke noget problem du får en da data opsamling på temp.

Zigza følerene har jeg ikke prøvet, men det burde kunne klares dog ikke med hovedet på bordet

Nu ved jeg ikke hvordan dine pulser kommer, men kommer der 1 pr.KWh

Det synes at være et gennemgående tema at du ikke ved hvordan LK IHC, eller smarthouse systemer generelt fungere. Derfor undre det mig MEGET at du mener at jeres system nemt kan erstatte LK IHC. Specielt fordi den begrænsede information som ligger på den website du henviser til, ofte ikke giver mening.

  • Jeres analog indgange beskrives som 12bit ADC bitrate. En analog indgang er normalt 0-20ma, 0-10V, PT100, PT1000, NTC eller tilsvarende. 12bit ADC bitrate er en digital dataline indgang. F.eks. er I/O portene (der hvor I/O modulerne er tilsluttet) på en LK IHC controller 16 bit datalinie porte. Når en LK IHC temp. sensor (incl. dem fra Zigza) bliver tilsluttet en LK IHC indgang, bliver denne indgang også til en datalinie port. Det bliver IKKE til en analog indgang, selvom man kan aflæse en temperatur via indgangen.
  • Jeres dimmer udgange beskrives som PWM. Normalt bruger man RC eller LC dæmpning til gløde, halogen eller LED pære. PWM bruges kun til dimming af LED strips som er designet til denne type dimming. Noget som ikke findes i mange private hjem. PWM kan IKKE bruges til at dæmpe hverken gløde, halogen eller LED pære. Noget som tilgengæld findes i mange private hjem. Faktisk er der stor sandsynlighed for at hvis man forsøger at bruge PWM til dæmpning af en af de 3 nævnte, så vil den brænde af temmeligt hurtigt, da de IKKE er designet til at blivet tændt/slukket så tidt som tilfældet er ved PWM dimming.
  • Du henviser flere gange til DALI dæmpning. Ligesom ved PWM dimming, er det MEGET få private som har lamper med DALI styring. Det er noget man normalt bruger i kontor bygninger, lager haller, produktions haller m.m. Det er IKKE noget som private bruger.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

Links til beskrivelse af LK's datastrømme til/fra I/O moduler og temp. sensor ligger i bunden af denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10812-ihc-eol-hvad-er-alternativerne/

1 puls pr. KWh lyder ikke af meget. Er du sikker på at det ikke er 100 eller 1000 pulser pr. KWh. Det plejre at være standard såvidt jeg ved.

Du har ret. 
Jeg har tilføjet rettelse i mit indlæg. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok