Hop til indhold
  • 0

Præ konfigureret navne på tryk


Tommy Berg
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt et hus med IHC, personen der har lavet det har rodet godt og gevaldig rundt i installationen.

Nu er jeg ved at prøve at få dokumentation rettet til, og fundet ud af de enkelte tryk ikke er forbundet som der står i programmet f.eks. "Tryk(øverste venstre) det kan lige så godt være "nederste højre" eller "midt venstre" der er tilsluttet indgangen.

Kan man ændre på teksten under konfigurationen? den er "grå" under "konfigurer indgang"

 

2023-02-05_14-43-00.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan man godt, men jeg vil ikke anbefale det.

Problemet skyldes typisk ét af to scenarier.

Den mest almindelige årsag til din udfordring, er, at kablet til trykket er blevet sløjfet videre til et andet tryk med tæt på, eller samme, funktionalitet, men hvor trykkene er placeret andre steder. Dvs. det der var ØV i 1. tryk er NV i 2. tryk. Det er en rigtig skidt måde at lave en IHC installation på, men mange tænker at de kan spare lidt kabel, men glemmer at de får en langt sværere montering, for ikke at tale om dokumentationen og fejlsøgning.

Den anden kan selvfølgelig være at der er trukket kabler til hvert tryk, som man bør, men at elektrikeren der monterede det var et fjols og har monteret som vinden blæser, eller at han syntes at det var smart at den grønne altid var til loftlyset.

I det første scenarie kan du ikke gøre så meget andet end at sørge for at program og det 1. tryk passer. Derefter giver det så nogen lunde mening at loftlyset er monteret på indgang 2.03, selv om det i princippet sider "forkert" på 2. 3. osv. tryk.

I det andet scenarie vil jeg anbefale, at du, i stedet for at få dokumentationen til at stemme overens med virkeligheden, vender det om, og får virkeligheden til at stemme overens med dokumentationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fy for den. Det bliver noget af en omgang.

Hvis de parallelt monterede tryk alle har deres eget kabel fra "fuglereden", så vil jeg anbefale at du i stedet, hvis muligt, forlænger hvert enkelt kabel og føre dem direkte til tavlen. Det er et stort arbejde, men du vil få langt lettere ved at arbejde med anlægget senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ser ud til at der både er 230V og svagstrøm i samme boks. Det er ikke tilladt og er noget du normalt kan kræve at sælger udbedre. Det samme gælder muligvis også for den fejlagtige dokumentation af tryk i programmet.

Programmet er relativt nemt at rette. Du skal bare bytte om på addresserne (datalinie modul og indgang) på de tryk som er byttet, og bytte linket mellem trykket og funktions blokken. Hvis f.eks. der er byttet om på ØV og NV, skal du bytte addresse på de 2 knapper, samt bytte linket fra knapperne til funktions blokken. Alternativt kan du bytte ledningerne i input modulet.

Fuglereden vil jeg erstatte med en række LSA klemmer eller tilsvarende. Brug seperate klemme rækker til kablerne til dine tryk m.m. og kablerne til din IHC tavle. Du får så du et lokalt "krydsfelt", men det er LANGT bedre end den fugle rede du har nu. Det bruger jeg selv i udhus og garage, så jeg slipper for at trække 20 kabler hele vejen ind til min hovedtavle.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke 230V i kassen, 1,5 mm2 ledningen er det han har brugt til at holde, låget på med.

Det med ejerskifteforsikring for manglende dokumentation, opgiver jeg på forhånd, jeg kæmpede i 4 måneder med en sag på ventilationen, som han også havde lykkes at montere forkert, vi vandt, men med en selvrisiko på kr. 5.000,- er det ikke kampen værd, at prøve at få noget for manglende dokumentation.

Jeg har overvejet det med LSA klemmer, men så får jeg en kasse mere, hvor jeg skal holde styr på dokumentationen.

Kassen er lige over teknikskabet så det er måske kun 2 meter kablerne skal forlænges, så jeg tror jeg går med Hennings forslag, hver kabel skal jeg så prøve om jeg kan følge hen over loftet, og med et kvalificeret gæt hvilken tryk de går til.

Tavlen hvor IHC modulerne er monteret er af samme håndværksmæssigt kvalitet, så den skal også omkobles, det bliver en lang weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Tommy Berg skrev:

Der er ikke 230V i kassen, 1,5 mm2 ledningen er det han har brugt til at holde, låget på med.

Det med ejerskifteforsikring for manglende dokumentation, opgiver jeg på forhånd, jeg kæmpede i 4 måneder med en sag på ventilationen, som han også havde lykkes at montere forkert, vi vandt, men med en selvrisiko på kr. 5.000,- er det ikke kampen værd, at prøve at få noget for manglende dokumentation.

Jeg har overvejet det med LSA klemmer, men så får jeg en kasse mere, hvor jeg skal holde styr på dokumentationen.

Kassen er lige over teknikskabet så det er måske kun 2 meter kablerne skal forlænges, så jeg tror jeg går med Hennings forslag, hver kabel skal jeg så prøve om jeg kan følge hen over loftet, og med et kvalificeret gæt hvilken tryk de går til.

Tavlen hvor IHC modulerne er monteret er af samme håndværksmæssigt kvalitet, så den skal også omkobles, det bliver en lang weekend.

Husk at selvrisikoen oftest er en total - så når du har brugt de 5.000 på den ene sag så er der ingen på den næste etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.2.2023 at 08:20 , Tommy Berg skrev:

Kassen er lige over teknikskabet så det er måske kun 2 meter kablerne skal forlænges, så jeg tror jeg går med Hennings forslag, hver kabel skal jeg så prøve om jeg kan følge hen over loftet, og med et kvalificeret gæt hvilken tryk de går til.

@Henning Pedersenhar et tool så du slipper for at skulle følge kablerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ser smart ud, men nu skal "rottereden" adskilles total, så det er en fysisk opkobling fra bunden jeg skal til.

Men ordet "tool" fik mig til at tænke på, at jeg for år tilbage købte en Line Tracer, til en enkelt opgave, og ikke brugt den siden, nu er den fundet frem fra skabet, så opgaven er måske ikke så slemt som jeg frygtede:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Tommy Berg Henning's tool kan fortsat hjælpe dig.

F.eks. kan du inden du skiller noget ad bruge toolet til at dokumenter hvilke tryk der er forbundet til hvilke indgange. Så behøver du kun følge kablet fra I/O modulerne til fuglereden.

Alternativt kan du forlænge alle kablene i blinde, efterfølgende bruge toolet til at finde ud af hvilke tryk er forbundet til hvad og så bytte rundt efter behov. Det kræver dog at du ved hvilke leder som bruges til 0V og hvilke skal gå til indgange og hvilke til udgange.

Begge metoder vil kræve væsentlig mindre arbejde end at skulle følger kabler på loftet m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok