Hop til indhold
  • 0

Controller et lidt langsom.


Thygekm
 Share

Spørgsmål

Min "nye controller" et lidt langsom.
Jeg har skiftet den gamle controller fra 98, til at nyere hardware 6.2, med software 2.8.4.

Min installation har:
2×output 230.
1×output 24.
2×input 24.
2×wireless tryk.
1×wireless relæ (puck relæ).
1×wireless lampeudtag (relæ).
Og en frygtelig masse svagstrømstryk.

Det er ikke den fejl hvor der går op til 5 sek. fra tryk til reaktion, som jeg har læst andre har oplevet.
Jeg oplever at der går ca. 0,5 sek. fra tryk til udgangen reagere.

Jeg har forbundet op til 4 svagstrømstryk på en enkelt indgang, og har sat alle 4 tryk til indgangen i programmeringen, (indgang 1.16).
Jeg har sat alle de svagstrømstryk der ikke er forbundet til noget, til at være indgang 8.18 i programmeringen.

Jeg har forsøgt at ligge en helt tom programmering i controlleren, taget strømmen i 5 min, lægge min rigtige programmering ind igen, og stadig samme resultat.

Har i nogle bud på hvad det kan være?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 timer siden, Thygekm skrev:

Jeg har forbundet op til 4 svagstrømstryk på en enkelt indgang, og har sat alle 4 tryk til indgangen i programmeringen, (indgang 1.16).

Hvis du fysisk har forbundet 4 tryk til samme indgang, skal du ikke oprette 4 tryk i dit program, men kun 1. Hvis du opretter 4 tryk og forbinder dem til samme indgang på en FB kan det trigge 4 events, som meget vel kan være årsagen til at dit program er langsomt.

Prøv evt. at lægge dig program op i denne tråd, så er der sikkert en af kode haj'erne som kan tage et kig på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har samme controller+software version, og har oplevet at controlleren bliver langsom efter tilkobling af en rumtemperatur sensor.
Hvorfor rumtemperatursensorer kan give forsinkelse ved jeg stadig ikke.

Men måden jeg fandt hvad der skabte forsinkelsen var at løfte input-datalinjerne på controlleren af en efter en, hvilket ikke kræver så meget, og så tjekke om systemet som det tilbageværende system, stadig er langsomt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, simpelthen skrue de blå dataledninger af på controlleren, en efter en, så kontrolleren ikke får input fra de enkelte inputmoduler.
Derved kan man på en ret nem måde tjekke, om det er noget som kommer fra et inputmodul, f.eks. en temperatursensor som i mit tilfælde, der sætter controlleren på overarbejde.

Rent praktisk skruede jeg halvdelen af indgangene af i første hug, hvorefter forsinkelsen holdt op. Herefter satte jeg inputmoduler på igen, en efter en, indtil forsinkelsen kom igen. Og da den ved et bestemt inputmodul gjorde det, gik jeg igang med at pille datalinjer af på dette inputmodul, indtil at problemet var isoleret til, at det blev skabt af en temperatursensor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er et velkendt problem med v6.1 og 6.2, at programafviklingen bliver langsom hvis der ikke er 100% overenstemmelse imellem bit komponenter i programmet, og de bit komponenter der fysisk er monteret på input adresserne.

Bit komponenter er div. temperatur og lux sensorer. Du har ingen i programmet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Jens Ostenfeld skrev:

Jeg har samme controller+software version, og har oplevet at controlleren bliver langsom efter tilkobling af en rumtemperatur sensor.
Hvorfor rumtemperatursensorer kan give forsinkelse ved jeg stadig ikke.

LK's temp. og lux sensor sender en bit strøm til controlleren, hvilket svare til 8 tryk på MEGET kort tid. Hvis du monter en temp. eller lux sensor men endnu ikke har tilføjet produket på indgangen i dit program, vil controlleren derfor tro at der kommer 8 seperate tryk som den skal generer event's på, fremfor en temperatur, som kun skal generer et event.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Thygekm skrev:

Her var min programmering.

Den består pt. kun af "1.1.10.a. Simpel Kip", og en enkelt "4.1.15. Kort-lang tryk"

Jeg tillod mig at sende dit program gennem Mikkel's dokumentations værktøj. Du kan finde linket til det i hans indlæg højer oppe i denne tråd.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget i dit program som skulle give den forsinkelse du oplever, og programmet er meget lille og temmeligt simpelt sammenlignet med mit som køre uden problemer i samme controller med samme firmware.

Det eneste du bør overveje at lave anderledes er din sluk alt funktion. Det virker på den måde som du har lavet det, men man anbefaler ikke at have flere FB'er til at styre samme udgang da man risiker at FB'erne komme ud af sync med udgangen. Du kan relativt simpelt rette "fejlen" ved at linke 4.1.15 til sluk på de enkelte kip FB'er fremfor at bruge en kip FB specifikt til sluk alt.

Ændringen giver lidt mere load på controlleren når du aktiver sluk alt, da der er flere FB'er i spil, men med dit program bør det ikke være noget du mærker overhovedet. Ændringen vil imidlertid sikre dig mod den situation hvor du efter at have aktiveret sluk alt skal trykke 2 gange på et tryk for at tænde lyset da den fysisk udgang og din kip FB er kommet ud af sync.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan huske tilbage til dengang jeg skiftede fra Visual 1 til den “nye” 6.1 controller… hold da fest hvor var den “langsom”.

Med den gamle controller tændte lyset jo næsten før man havde trykket på knappen… med den nye kom der en lille forsinkelse på.

Så jeg tænker at det kan være det du oplever. Jeg tror simpelthen at den gamle controller var meget mere simpel, og derfor kunne afvikle programmerne hurtigere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej - jeg har lige været igennem samme øvelse - købte en brugt controller m. 6.1 hw og bemærker ligesom trådstarter her at den er langsom i forhold til min gamle ihc 1.0 fra 2001 - men - jeg formoder at det er bare sådan det er da jeg heller ikke har andet en simpel kip - næsten da - men der er ikke andre der har nogle ideer? Er der en special generation af firmware der menes at være årsagen til det?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok