Hop til indhold

thp44

Members
  • Antal indlæg

    6
  • Medlem siden

  • Senest besøgt

Omdømme aktivitet

  1. Like
    thp44 gav omdømme point til Bjarne Sørensen i Ny lejlighed - IHC køb - Nybegynder - opfølgnings spørgsmål.   
    Nej det findes ikke.
    Jeg har hørt rygter, at LK er "i gang med" at udvikle en tavlemonteret dæmper med samme funktionalitet som Wireless dimmere, men hvornår den kommer er der ingen der ved. Historisk set kan der godt gå et par år.
    Ja brug kun dem. Køber du dem brugt skal du sikre dig at det er hardware version 2.xx (ses under dækslet).
    LK har lavet et Wireless produkt til styring af gardiner, Se her om du kan bruge den.
     
     
  2. Thanks
    thp44 gav omdømme point til bozidar i Ny lejlighed, nyt EL og IHC - Nybegynder :-)   
    Hej 
    Jeg vil tillade mig at komme med nogle input ,selv om jeg hverken er elektriker eller IHC expert.
    Vi har  dog en "relativ ny og stor" IHC installation ,som jeg har forsøgt at lære lidt om.
    Helt generelt vil jeg sige at 4 år efter vi investerede et relativt stor beløb i IHC ,har jeg absolut ikke følelsen af at have et intelligent hus eller at det har været pengene værd.
    Mange af funktionaliteten kan i dag løses ,meget billigere og ofte mere "intelligent".
    Allerede nu føles det gammeldags og overpriced.
    Jeg synes dog at jeg i dag ,begynder at få mere ud af installationen ,ved at introducere 3. parts "tilbehør" til.
    Men er du fast besluttet på dette er mine kommentarer.i tilfældig rækkefølge
    - Overvej hvor du monterer din IHC tavle, den" larmer". relæerne klikker. Vi kan næste høre den i hele huset.
    - Du spørger til Pir ,det er nok  det vi er gladest for. Automatisk tænding i toiletter og gang arealer ,er bare nice.
    - Hvad med IHC net ? ( vi er glade for det ,og vælg ikke for få udtag/utp stik)
    - brug noget tid NU på at sætte dig ind i IHC ,,det er bare smartest at få lavet de "besværlige " ting med det samme.
    - IHC wireless virker ok, men kablet er bare bedre. eller sagt på en anden måde træk kabler til alt hvad du kan.
    - Du går lidt i "elektriker mode" ,du tænker meget i "enheder" men glem ikke at have styr på funktionaliteten også. specifikke funktioner kan have krav til kabling,moduler osv  også.( fx lux måling kræver ekstra kabling og ekstra input)
    Angående "komponenter".
    - Man kan ikke få for mange stikkontakter
    - Der er sikkert flere der er uenige med mig ,men min holdning er at du skal kan min 1 sikring er rum. går der en sikring er "skaden" meget begrænset.
    - du skriver ikke antal af kontakter  ( jeg går ud fra du mener tryk) ,men dem skal du ikke spare på. .disse kan dog senere nemt monteres som wireless hvis du mangler.
    - Du skal være opmærksom på at IHC dæmpere er kræsne med LED spots.
     
    Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om.
    God fornøjelse med dit projekt.
  3. Thanks
    thp44 gav omdømme point til Lars Jacobsen i Ny lejlighed, nyt EL og IHC - Nybegynder :-)   
    @lars1:
    Denne gang er Peters indlæg ganske brugbart og forholder sig til de "elektriker" relaterede spørgsmål fra trådstarter og ikke de teknologi relaterede, om det er/skal være intelligent, hvordan og med hvad.
    Om man skal ligge 2 rør eller trække en 5 leder til hvert forbrugssted er nok en smagssag, men så er muligheden der ihverttilfælde for både styrbare kontakter og konstantstrøm.
    mht dimmere så anvend ø80 wireless istedet for de tavlemonterede da de er meget bedre rent styrings/funktionsmæssigt til almindelig 230v og LED brug. Du skal nok ikke anvende 1-10v styringer/dæmpere. Og var det almindelige tavlemonterede dimmere skal du også have et par output 24v moduler til at styre dem. Måske du får brug får sådan et modul også hvis du vil have indikations LED i tryk, eller røgalarmer.
    Men så meget trådført som muligt så bare få trukket så meget som muligt i første omgang, evt kun rør. Men ja til PIR i alle rum. Evt midt på loft da man nu kan få 360 gr loftmonteret PIR med lyd sensor. (Detektere stillestående/siddende men aktive personer) Og evt rør til hvert vindue (alarm sensor eller gardin styring). Evt rør til temperatur og fugt sensorer i "hovedhøjde". 
  4. Thanks
    thp44 gav omdømme point til Peter Holm Larsen i Ny lejlighed, nyt EL og IHC - Nybegynder :-)   
    Hej Thp44,
    Der er i tavlen UG150-24 maksimalt plads til 24 moduler. Men din modulberegning er ikke korrekt. Visual 3 fylder 3, Input og out modul 2 pr. modul.
    Automatsikringerne fyldes ligeledes enten 2 eller 1 modul. 
    Men du mangler en 72 W strømforsyning til dit anlæg. Ligeledes er det også lovpligtigt at have minimum et HPFI anlæg. Du kan evt overveje at få opdelt din installation med 2 HPFI anlæg så fx. ovne og komfur køre på en HPFI gruppe og noget lys på den anden.
    Når du skal igang helt for bunden kan du eventuelt overveje at etablere fejlstrøm, automatsikringer mv. med RESI9 fra LK, de er super nemme og installere, se eventuelt http://www.lk.dk/losninger/resi9-wiser-energy  og http://www.lk.dk/losninger/resi9-wiser-energy/videoer-og-brochurer Der skal du også efterfølgende nemt lave overvågning af dit elforbrug på en simpel måde, som det fremgår, så du kan følge forbrug mv. på din telefon fx.
    2 tavler til dit formål er tilstrækkeligt. 
    Jeg ville også overveje at vælge 1 fasede 10 A grupper i stedet for 3 fasede. Til belysning anbefaler man normalt altid at de trækkes på en 1 faset sikringsgruppe, så der er så lidt lys der slukker når sikringen går. Så i stedet for 2 10 A 3f+n ville jeg klart vælge 6 1f+n i stedet. Det er også det du kan se på videoerne de installere. 
    Nu skriver du ovn og ikke noget om kogeplader. Jeg ville klart forberede ovnen til at kunne sluttes til en 3f 16 A gruppe og ovnen til en 1 f 16 a gruppe. Du kan komme i bekneb på sigt hvis både ovn og kogeplader er på samme 16A kabel, da nye kogeplader i dag ofte dimensioneres til at skulle bruge 3 x 16A og så kommer du til kort med ovnen. Så udover din 3f+n 16A til kogesektionen ville jeg også få monteret en 1f+n 16A til ovn.
    Hvor er køleskabet&fryser henne hos dig i øvrigt?
    Hvis du gerne vil have lidt lir siden hen kunne du få monteret nogle magnet kontakter på din hoveddør. Så kan du når døren åbnes og det er mørkt få tændt nogle lamper automatisk inde i huset - når du kommer hjem. Du kan også montere den i låsepalen i døren, så kan du hvis du også har pir programmere systemet sådan at når du forlader lejligheden og låser og huset kan måles at være tomt, så slukker alt lys selv, uden at du skal huske det. Selv strygejern og kaffemaskine som man kan glemme slukker. En super fed detalje synes jeg, der koster nærmest intet ekstra. 
    Mht diagrammer, så kan du næsten vise din ellektrikker de videoer der ligger på LK side, se ovenfor - så bør han kunne montere det uden problemer. 
    Prøv i øvrigt at se videoen om Energy Wiser og monteres beslagende mellem grupperne, det er blevet super enkelt med de nye grupper fra LK: 
    Om du skal vente med pir er nok mest økonomi - men træk kablerne som minimum til dåserne. 
    Hvis jeg skulle gå til projektet sådan uden at kende dit nærmere - ville jeg starte med at montere hele tavlen med alle komponenter og derfra fortråde den op til dine kabler. Sideløbende med dette, hvis du har overblik over hvilke kabler der går til hvilke udtag mv. ville jeg starte op med at programmere IHC programmet på din computer, så du har det klart til at overføre til controlleren når det hele er monteret. Det tager mindst lige så langt tid som minimum!!, at programmere IHC controlleren, som det tager din ellektriker at montere tavlerne og komponenterne.
    Da jeg i sin tid fik monteret 2 HHPI, 6 3f automatsikringer, 6.1 f automatsikringer, IHC controler, strømforsyning, 16 output moduler, 8 input moduler og 4 lysdæmpere tog det installatøren 2 dage at montere hele molevitten i 5 tavler og lave alt fortrådningen. Og det har taget mig meget længere at lave programmeringen indtil videre.   
    Nogle anbefalinger kunne være at holde 230 v installationerne så langt som muligt adskilt fra 24 v installationen. Derudover sikre, at du nemt kan komme til din tavle med automatsikringer og controlleren. Alle de øvrige komponenter, skal du forhåbentlig aldrig mere til, så dem ville jeg placere i sin egen tavle fx. med output øverst og input nederst. 
    Tror ikke det med automatisk lysdæmpning vil give dig en fordel i relation til dine PIR. Nu ved jeg ikke størrelsen af din lejlighed. Men der kunne du evt få mere glæde af, hvis der ikke har været nogle i rummet i en vis periode så slukker lyset selv. fx på toilettet eller soveværelset. Giver max street respect at lyset selv slukker når det kan måle der at været stille i 1 minut, hvis der har været bevægelse i fx. 15 minutter forinden - alene der er det kun fantasien der sætter grænser *S*
    Håber det er lidt input du kan tage med.
     
     
  5. Thanks
    thp44 gav omdømme point til Lars Jacobsen i Ny lejlighed - IHC køb - Nybegynder - opfølgnings spørgsmål.   
    Prøv at læse lidt af informationerne på LK's hjemme side om IHC. Og hent og læs også gerne manualen/vejledningen til IHC, så bliver du meget mere bevidst om de forskellige komponenter og hvad der er behov for. Hvis du finder vejledningen til selve controlleren er der også diagrammer/tegninger der viser hvorda alle de forskellige enheder (kan) forbindes - også alarm.
    mht dæmpning af lys kan det ske på forskellig vis alt efter lyskilde/type. Den første er en traditionel dommer som forsynes direkte med 230v (ikke nødvendigvis fra et outputmodul) og reguleres vha styresignalerne som typisk kommer fra et 24v outputmodul. Men disse dimmere er ikke særlig flexible mht scenarier og her er det de nyere wireless dimmere kommer ind i billedet. De kan reguleres i % via software og får styresignalerne trådløst fra controlleren. Altså ingen behov for 24v outputmodulet. ø80 dimmeren er lavet så smart at du bare bytter/udskifter dit loftudtag og "linker" det til controlleren og vupti så har du (mulighed for) dæmpbart lys.  Hvad det skal styre og regulere kan være et forrådet taste)tryk koblet til controlleren via et 24v inputmodul, eller et wireless tryk, eller et softwaretryk i en app på telefonen.
    så derfor normalt skal man ikke anvende 1-10v styringen. Det er specielt beregnet til f.eks. Lysstof armaturer der er forbedret for denne type regulerings/styre signal.
    pir bør være 24v som sender signaler til controlleren. 230v PIR er beregnet til styring af lamper direkte. De kan dog også koblet på et 230v inputmodul men ....... Det er en nødløsning og ikke en man anbefaler som start.
  6. Thanks
    thp44 modtog omdømme point Thomasbl i Ny lejlighed, nyt EL og IHC - Nybegynder :-)   
    Hej alle samme, rigtig godt nytår!
    Tusinde tak for de mange flotte svar! Er meget taknemlig, de hjælper meget! :-D
     
    @EjvindHald Små decentale tavler giver ikke lige mening i min lejlighed. Alle tryk bliver wireless, den beslutning er taget (for nu), senderen kan næsten se alle tryk direkte. På sigt er jo tanken at man ikke skal bruge tryk. Jeg skal nok melde tilbage med erfaringer herom senere på året ;-)  
    @Peter Jeg har rettet modulerne, jeg tilført en strømforsyning en dørkontakt. Jeg har allerede et HPFI relæ. Jeg vil kigge nærmere på fejlstrøm og automatisikringer fra RESI9. Jeg lufter dine tanker med faserne til min elektriker og deler videoerne på LKs hjemmeside. Køl/Frys havde jeg lige glemt. De øvrige ting er noteret, rigtig mange tak!
    @lars1 Jeg har tilføjer en strømforsyning. Fremtidssikring er altid godt, men der skulle lige tage nogle hurtige beslutninger og nu har hver stikkontakt fået en ledning. Alle mine tryk bliver trådløse, da senderen ”kan se” kontakterne.
    @Lars Jacobsen Kan du uddybe hvorfor de trådløse lampeudtag er meget bedre? Kan se idéen i at jeg så faktisk spare en dimmer i tavlen. Kan de trådløse lampeudtag programmeres på sammevis som dem med tråd? Jeg vil kigge nærmere på den 360 PIR sensor du henviser til. 
    @bozidar tak for dine tanker, tanker som jeg også selv har overvejet i forhold til pris/funktionalitet. Tror først det bliver rigtig rigtig godt når man begynder og overstyre med tredjeparts devices. Alle andre end mig selv synes jeg har (for) mange stikkontakter, hehe. Jep mine tryk er wireless, så dem tilføjer jeg løbende som jeg mangler dem. Larmer? :-S Hvor meget?
    @Alle
    Jeg er igen blevet lidt forvirret omkring 24V / 10V, input/output mm. Lad os rent hypotetisk sige at én lampe skal dæmpes og senere slukkes ud fra signalet på en PIR sensor. Hvad skulle jeg have her? Kort – hvordan er de forbundet? Kan nogen af jer anbefale en dimmer? Blev fortalt noget med autosensing, sådan at dimmeren ”vidste” hvilken type belysning der var tilsluttet.  Til at begynde med vil jeg køre dæmpning på to forskellige grupper af spots, 3 stikkontakter samlet (3 dimmer), og så vil jeg nok køre trådløse lampeudtag for resten. Vil lige prøve at få læst mere op på tingene i løbet af ugen (oven i overarbejde og renoveringen ;-).
    Men igen, RIGTIG mange gang tak for feedback! Det en meget stor hjælp! 
×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok