Hop til indhold
  • 0

Hvad skal jeg købe


hmadsen
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en Raspberry Pi4 med home assistant, jeg er så småt begyndt at automatisere en smule, har købt et par Shelly osv.

MEN, i hele huset har jeg IHC Wireless og jeg kunne jo godt tænke mig at jeg kunne få disse ind i HA, så jeg f.eks kan "Sluk alle lys, når alarm bliver aktiv" f.eks.

Jeg har læst lidt på nettet og har forstået det sådan, at jeg godt kan købe en IHC controller som understøtter wireless.

Det afføder så 2 spørgsmål.

1. Hvad skal jeg "mindst" have for at få mulighed for kunne koble Wireless delene til min HA.

2. Kræver dette at jeg også skal programmere IHC controlleren ?

 

Gode råd modtages med kyshånd.

MVH En nybegynder :)

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ja. du skal købe en IHC controller - evt en ældre brugt version. Dine wireless enheder skal herefter styres af controlleren isf. stand alone setup. Så ja, du skal programmere IHC controlleren til dit behov.

Mht. dimmere så får du bedst result med en dimmer med tilbagemelding af status. Det er pt. kun Wireless Ø80, version 2 og din skinne Led dimmer, som har denne funktionalitet. Din skinne dimmer kræver IHC Controller version 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16.2.2022 at 11:02 , EjvindHald skrev:

Ja. du skal købe en IHC controller - evt en ældre brugt version. Dine wireless enheder skal herefter styres af controlleren isf. stand alone setup. Så ja, du skal programmere IHC controlleren til dit behov.

Mht. dimmere så får du bedst result med en dimmer med tilbagemelding af status. Det er pt. kun Wireless Ø80, version 2 og din skinne Led dimmer, som har denne funktionalitet. Din skinne dimmer kræver IHC Controller version 3.

Hvordan ser jeg om mine dimmere er V2 ?

Skal jeg forstå det sådan at jeg bør købe en IHC V3 for at kunne styre mine wireless enheder ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16.2.2022 at 16:50 , Astronaut skrev:

Ja. Har du nogen erfaring med programmering fra andre steder?

Nej ikke umiddelbart, er det sådan "hardcore" programmering eller noget man kan "klippe klistre" sammen ?

Jeg håbede lidt på det var lidt som NodeRed i Home Assistant, hvor man har sine enheder og så har et visuelt interface hvor man kan forbinde enheder osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, hmadsen said:

Jeg håbede lidt på det var lidt som NodeRed i Home Assistant, hvor man har sine enheder og så har et visuelt interface hvor man kan forbinde enheder osv.

Hvis du kan finde ud af NodeRed så kan du også finde ud af at programmere IHC controlleren. Selvom det er anderledes og noget mere primitivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Astronaut skrev:

Hvis du kan finde ud af NodeRed så kan du også finde ud af at programmere IHC controlleren. Selvom det er anderledes og noget mere primitivt.

Hej

Perfekt og programmerings softwaren skal ikke købes seperat ?

Skal jeg have en V3 eller kan jeg "nøjes" med en ældre når det er ene Wireless produkter jeg skal styre ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En ældre Visual 2 hw 6.1 er i princippet nok. Og de kan fåes til næsten ingen penge nutildags. (Det skal være Visual 2 før du får wireless)
De fleste vil nok sige det skal være en hw6.2 udgave pga java og sikkerhed mm, men de gamle kan firmware opdateres så de opfører sig som en 6.2 så det vil jeg da anbefale, inden man smider alt for mange penge efter projektet.

Søg lidt her på forummet for hints ;-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 hours ago, hmadsen said:

Skal jeg have en V3 eller kan jeg "nøjes" med en ældre når det er ene Wireless produkter jeg skal styre ?

Det du skal være opmærksom på er at i praksis er 820B1250 eller en 505D6102 (hw 2.00) dimmere de eneste der kan bruges til LED. Hvis du har nogen af den andre dimmere så vil du rende ind i problemer før eller siden. Såfremt du senere vil skifte til en 820B1250 så skal du have fat i en V3 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Astronaut skrev:

Det du skal være opmærksom på er at i praksis er 820B1250 eller en 505D6102 (hw 2.00) dimmere de eneste der kan bruges til LED. Hvis du har nogen af den andre dimmere så vil du rende ind i problemer før eller siden. Såfremt du senere vil skifte til en 820B1250 så skal du have fat i en V3 controller.

Jeg har kun loftdimmere (Det er vel dem du kalder 505D6102) og på de 3 jeg lige hurtigt kunne komme til, stod der hhv HW2.00, HW 2.01 og HW 2.02 og så havde de alle SW 1.05a

Jeg har ~9 af dem i loftet, der er et par stykker som er relæ, ikke dimmer og så har jeg omkring 10 stk. 505DA002 wireless batteritryk af modellen med 4 knapper

Når jeg har fået styr på det her, så forestiller jeg mig at udvide anlægget med i hvert fald 2-3 ekstra wireless lampeudtag og tilsvarende knapper.

Idag er knapper og loftdimmere / loftrelæ'er koblet sammen med at "parre" dem sammen.

Når jeg har en controller så er alle dimmere, relæer og knapper vel "bare" parret med Controlleren og så er det der man bestemmer hvilken knap der skal tænde dimmer/relæ, ikke ?

PS. Hvor lang rækkevidde er der på sådan en wireless knap..Kan jeg placere Controlleren i den ene ende af huset og så forvente at knappen kan "række" til den anden ende. (fugleflugt max 10 meter, men gennem murede vægge osv. ?)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 2/19/2022 at 1:23 PM, hmadsen said:

Når jeg har en controller så er alle dimmere, relæer og knapper vel "bare" parret med Controlleren og så er det der man bestemmer hvilken knap der skal tænde dimmer/relæ, ikke ?

Ja og meget mere. Når du trykker på en knap så kommer der et event som trigger noget kode til at køre. Du bestemmer hvad det kode skal lave. Eksempel:

Hvis du vil have en knap der tænder lyset og slukker det automatisk efter 10 min. så gør man følgende (pseodo kode):

Trigger: Tryk Off->On:

    Output = On

    Start nedtælling på Timer19

Trigger: Timer19 når 0:

    Output = Off

 

Så man kan lave rigtigt meget.

 

On 2/19/2022 at 1:23 PM, hmadsen said:

PS. Hvor lang rækkevidde er der på sådan en wireless knap..Kan jeg placere Controlleren i den ene ende af huset og så forvente at knappen kan "række" til den anden ende. (fugleflugt max 10 meter, men gennem murede vægge osv. ?)

Det kommer ganske an på tykkelsen af væggene. Jeg har ca. 11 meter til det der er længst væk. Der er ingen problemer med dækning der. Men wireless er altid svært at forudsige. Det er altid bedst at placere controlleren så centralt som muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok