Hop til indhold

Glødepæren forsvinder


Recommended Posts

Hej alleNu her til september så stopper produktionen af flere glødepærer, og det varer vist ikke mange år førend de ikke er at finde mere.Hvad gør vi så, os der godt kan lide dæmpere??Jeg kan forstå der er flere som har fået det til at virke i IHC med sparepærer, men det kræver vist at pæren tændes på 100% og så dæmpes bagefter.Jeg har ikke selv prøvet det, men umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at det giver den samme mængde komfort som glødepærer der tændes og kører op i styrke.Jeg har intet imod at spare på strømmen, og bruger bla. IHC til at undgå standby forbrug og at lys ikke står tændt unødvendigt.Men komforten ved en lysdæmper vil jeg nødig undvære.Er der nogle som er friske på at dele en palle 60w pærer, så vi kan klare os indtil sparepærerne bliver mere udviklet eller måske LK kommer med en ny type dimmer som virker sammen med dem.Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

man kan få nogle halogen pærer der ligner dem du kender, de bedre og mere lys og kan dæmpes ligesom du kan nu.se meget mere herdet er dog osram som jeg lige fandthttp://www.osram.dk/osram_dk/Forbrugere/Lystyper/Halogenprer/Produkter/HALOLUX_Classic.htmlhttp://www.osram.dk/osram_dk/Professionelle/Brochurer_&_kataloger/Halogener/e21_HALOLUX_CLASSIC_flyer.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, de ser spændende ud. Har du erfaring med dem? Giver de et lige så hvidt lys som halogen spots? Er spredningen lige så god som på en glødepære?Det eneste sted jeg indtil nu har brugt halogen lys er under overskabene i køkkenet, da jeg ikke bryder mig om farven og spredningen på lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja teknikken er den samme en halogen pære i glasset til en almindlig pære og vupti - 25% i effektforbrug B) Er der nogle der ved om det kun er den klassiske gløde pære der bliver forbudt eller om det også ramme halogen pære (det er jo også en gløde pære bare med en anden gasart.PS jeg syndes det er sløvt af LK at lave ihc wireless så det kræve et forbrug på 20w og ikke kan klare andet en pære med en gløde tråd :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

det er rigtig at EU har besluttet at udfase glødelamper.halogen som bruger mindre strøm får nok lov til at leve.LK har vist ikke nogen intention om at lave en dimmer til lavenergi.deres sælger blev noget knotten da jeg spurgte om de ikke snart fik fingeren ud og lave noget..det blev ikke bedre at jeg fortalte at der er andre produkter der er længere fremme end dem..;) håber sørme at de ser lyset og kommer i gear..

Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes lavenergi og LED på markedet der kan dæmpes. Problemet er der ikke findes nogen standard for hvordan de skal opføre sig elektrisk. Der kan være forskel på parametre som startstrøm, lækstrøm, harmoniske strømme og meget andet. Alle ting som en lysdæmper ikke er glad for, og kan få den til at opføre sig mærkeligt og i værste tilfælde ødelægge den.LK har en plan. De laver en positivliste, hvor de kontrollere størstedelen af de lyskilder der findes på markedet og sætter dem der virker med deres dæmper på listen. (vi havde lige besøg af deres sælger i mandags)Med hensyn til udfasning forsvinder de fleste af de matte 230v halogenpærer også, faktisk også dem de markedsfører nu (42w=60W osv.)Et alternativ til energisparepærer i downlight kunne være 12v halogen. Det er faktisk ret effektive per watt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fandt pærerne i Bauhaus til ikke ret mange penge.Farven på lyset er helt acceptabel, i forhold til mine øjne. Lyset er mere hvidt ved 100% end standard glødepærer, men ser ud til at have stort set samme farve ved lavere styrker.Og så sparer man jo en smule i strøm.Ja, dæmpere til sparepærer. Det burde da være LK's næste projekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej AllanLauritz Knudsen laver ikke dæmpere der direkte er tiltænkt til dæmpbare sparepærer før EU har vedtaget en fælles standard for disse. Der er katastofalt meget forskel i mellem producenterne af lyskilderne men ikke mindst på pærer af samme type!Det er et rigtig godt spørgsmål hvordan de tør love at de er "dæmpbare". Hvis du kigger lidt på diverse online salg vil du også kunne se at de tilbyder at tage lyskilder retur hvis det ikke virker. Problemet kan ligeledes opstå ved dæmpning af LED. Det er godt at spare på strømmen men surt at opleve at udviklingen af lyskilderne ikke er nået langt nok endnu.ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

hov hov... der findes nogle dæmpere som kan bruges:http://www.led1.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=KSQ350&search_in_description=1&x=15&y=11Det er en DC/DC dimmer hvor der en 0-10V indgang, som kun koster 150,- kr.Det skal dog bruges nogle stykker.(1 dimmer for hver 4.spot i mit tilfælde)Jeg bruger nogle spots fra lite-house som bruger 350mA CC. stykket(næsten standard efterhånden) som jeg har sat i serie a' 4 stk(dvs. 3x4 LED i serie)Så spændingen kommer op på omkring de 40V som den lige accurat kan klare. Så bruger jeg bare en 0-10V modul (sat til flere dimmere) til at styre med.Men det er dyrt at etablere, det går meget kabel til og LED spots er dyre. Men bruger kun 3watt stykker og holder 30-50000 timer, så det tjener sig hjem i længden, ca. 2-3 år for mit vedkomne ;o)Grunden til at GU10 LED pære etc. Ikke kan dæmpes er alt de indeholder et kredsløb som tilpasser strømmen til det LED’en kan holde til. Hvis man skal bruges nogle som skal dæmpes skal det være nogle som kører som ”constant current” som typisk er 350mA eller 700mA.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok