Hop til indhold
  • 0

Et par spørgsmål til LED Dimmer + Controller V3


TroelsL
 Share

Spørgsmål

Jeg har en installation af IHC foretaget omkring 2010.

Jeg er egentlig OK tilfreds, bortset fra 2 ting:

- Dimmerne (400 UNI) virker ikke specielt godt.

- Jeg har problemer med at forbinde via APIet på controlleren

 

Mine spørgsmål er så: Er de "nye" LED dimmere bedre end UNI dimmerne? Dvs. kan jeg f.eks. aflæse niveauet på dem via APIet? Det er mildest talt besværligt at få til at spille helt som jeg gerne vil have det.

Får jeg noget ud af at opgradere til en V3 controller? Er APIet blevet opdateret til noget mindre oldnordisk (f.eks. REST/Websocket/gRPC) eller drømmer jeg her?

Jeg antager at V3 er bagudkompatibel så jeg kan bruge alle mine outputs etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 timer siden, TroelsL skrev:

Er de "nye" LED dimmere bedre end UNI dimmerne? Dvs. kan jeg f.eks. aflæse niveauet på dem via APIet? Det er mildest talt besværligt at få til at spille helt som jeg gerne vil have det.

Ja, der er dog pt lidt kommunikations problemer med dem. reagerer nogle gange langsomt, o.lig.

10 timer siden, TroelsL skrev:

Får jeg noget ud af at opgradere til en V3 controller?

Ja - højre hastighed, mere RAM og mulighed for at bruge de nye LED dæmper.

10 timer siden, TroelsL skrev:

Er APIet blevet opdateret til noget mindre oldnordisk (f.eks. REST/Websocket/gRPC) eller drømmer jeg her?

Jeg tænker du drømmer, eller bare drømmer om at bruge anlægget til noget som producenten ikke har drømt om.

10 timer siden, TroelsL skrev:

Jeg antager at V3 er bagudkompatibel så jeg kan bruge alle mine outputs etc.

Korrekt, IHC In/output moduler har bagudkompatibilitet helt tilbage til den første controller fra 1992. det finder du ikke andre steder. :-)

10 timer siden, TroelsL skrev:

- Jeg har problemer med at forbinde via APIet på controlleren

Jeg oplever generelt at telefonen er langsom til at forbinde og afvikle, det går meget bedre på iPad

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, TroelsL skrev:

Er APIet blevet opdateret til noget mindre oldnordisk (f.eks. REST/Websocket/gRPC) eller drømmer jeg her?

I virkeligheden behøver du ikke bekymre dig om dette, fordi der er allerede bygget moderne interfaces til eksisterende api. Fx IHC Captain, openHAB og Home Assistant. Disse produkter har et fint UI og varierende former for regler, som du kan konfigurere. For Home Assistant og openHAB kan det både være logik via drag and drop og direkte kodelignende indhold. Endvidere har openHAB  også rest API inkl. sikkerhed, som du kan benytte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svarene. Der er ingen tvivl om at jeg er ude i et 0.001% scenarie, og at LK ikke lige havde mig i tankerne, da de lavede systemet. :D Kald det en miljøskade fra datalogistudiet.

Jeg har udviklet mit eget software - lidt i stil med IHC Captain, men med mere avanceret integration til f.eks. egne funktionsblokke. Samt integration til diverse andre smarthome enheder som Alexa, Tado, UniFi, Netatmo, Worx, etc.

Jeg havde da lov at drømme. Men hvis de nye dimmere har problemer, vil jeg nok være tilbageholdende med at opgradere. Det render trods alt op i en 13-14.000 for 8 dæmpere og en ny controller. Så synes jeg også gerne jeg vil have en lidt mere entydig forbedring ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, TroelsL skrev:

Jeg har udviklet mit eget software - lidt i stil med IHC Captain, men med mere avanceret integration til f.eks. egne funktionsblokke. Samt integration til diverse andre smarthome enheder som Alexa, Tado, UniFi, Netatmo, Worx, etc.

Et alternativ er at deltage i openHAB eller Home Assistant, som begge har 200+ integrationer - bl.a. dem du nævner. Og de er begge open source, så man kan selv tilføje integrationer og mere, hvis man mangler noget.

32 minutter siden, TroelsL skrev:

Jeg havde da lov at drømme. Men hvis de nye dimmere har problemer, vil jeg nok være tilbageholdende med at opgradere.

Jeg har selv de nye LED dimmere, som giver fin tilbagemelding og gode integrationsmuligheder. Jeg har ingen problemer haft overhovedet, men kunne godt tænke mig at høre mere fra Henning om de nævnte problemer, han beskriver.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, EjvindHald skrev:

Et alternativ er at deltage i openHAB eller Home Assistant, som begge har 200+ integrationer - bl.a. dem du nævner. Og de er begge open source, så man kan selv tilføje integrationer og mere, hvis man mangler noget.

Jeg har selv de nye LED dimmere, som giver fin tilbagemelding og gode integrationsmuligheder. Jeg har ingen problemer haft overhovedet, men kunne godt tænke mig at høre mere fra Henning om de nævnte problemer, han beskriver.

Det er en mulighed, som jeg har overvejet, men dengang jeg startede var ingen af dem specielt pæne at se på. Det er dog blevet bedre siden. Derudover bruger jeg dette projekt til at holde mig up to date med nye teknologier og jeg har krav som jeg er næsten sikker på ikke giver ret meget mening udenfor min egen matrikel.

Vil bestemt også gerne høre mere om evt. problemer. Jeg har især problemer med en gruppe af Daxtor EasyUp spots, hvor lyset flimrer. Men jeg ved ikke om de nye dimmere dæmper anderledes end de gamle, eller om der blot er kommet tilbagemelding på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, TroelsL skrev:

Det er en mulighed, som jeg har overvejet, men dengang jeg startede var ingen af dem specielt pæne at se på. Det er dog blevet bedre siden. Derudover bruger jeg dette projekt til at holde mig up to date med nye teknologier og jeg har krav som jeg er næsten sikker på ikke giver ret meget mening udenfor min egen matrikel.

Hvis du gerne vil arbejde med teknologier for at holde dig up to date, så kan jeg godt forstå det :-)

Men ideen i begge produkter er, at det kun er den rene integration, der er i kodebasen, som er open source - nærmest som en driver til et OS. Alle brugere laver dernæst deres egne regler, som er tilpasset specifikke behov. I openHAB er det Java lignende rules, mens det i Home Assistant er yaml automations, Node Red eller Python kode.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13.7.2021 at 15:56 , EjvindHald skrev:

Hvis du gerne vil arbejde med teknologier for at holde dig up to date, så kan jeg godt forstå det :-)

Men ideen i begge produkter er, at det kun er den rene integration, der er i kodebasen, som er open source - nærmest som en driver til et OS. Alle brugere laver dernæst deres egne regler, som er tilpasset specifikke behov. I openHAB er det Java lignende rules, mens det i Home Assistant er yaml automations, Node Red eller Python kode.

  Grunden til mine fravalg har bl.a. været HA føltes langsomt ift. min egen løsning. Altså at der er en lille, men ikke ubetydelig forsinkelse på når man trykker på noget til der rent faktisk sker noget.

Derudover foretrækker jeg reglerne i controlleren så det virker uanset hvor det er kaldt fra. Det kræver at jeg let kan mappe funktionsblokke over i devices med custom actions. Det ved jeg ikke hvordan HA klarer.

Men det kan da godt være det er tid til at prøve det igen. Det tager ikke mange sekunder at spinne op i en container.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger primært openHAB og kun i mindre omfang HA. Ligesom dig tilstræber jeg at have så meget logik som muligt i IHC Controlleren. Alle primære funktioner i huset skal fungere uden addon sw.

Ja, der kan nogle gange være en lille forsinkelse i HA, men der er ingen forsinkelse i openHAB. Bindingen i openHAB til IHC understøtter alle datatyper, og du kan aflæse og sætte alle værdier både i input, output og fb. HA integrationen understøtter ikke alle datatyper i controlleren, så i HA kan visse værdier fra en fb ikke aflæses - fx dato.

Udover openHAB og HA har jeg flere open source produkter kørende. Alt er docker baseret, og afvikles på en ældre bærbar i5 uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OpenHab ser bestemt OK ud. Og havde jeg ikke allerede en løsning, ville jeg da bestemt kigge den vej. Har lige checket deres IHC kode ud, og om ikke andet fik jeg da en idé til hvordan jeg kan komme udenom mit problem med at sidde fast på en ældre version af .NET.

Og ja, jeg vil gå så langt som til at sige at Docker er det bedste der er sket indenfor software siden REST APIer.

Men nu kommer min viden til kort. I beskrivelsen af den nye LED dimmer, står der at den er 2-kanalers. Bare lige for at være sikker på at jeg forstår det rigtigt, så betyder det vel at jeg kun behøver halvt så mange dæmpere?

Og endelig kan den ikke dæmpe induktivt. Er dette fordi det ikke længere er relevant?

Jeg forsøger lidt at finde ud af om de nye dæmpere vil hjælpe på mine flimrende-ved-lav-lysstyrke spots.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, TroelsL skrev:

Men nu kommer min viden til kort. I beskrivelsen af den nye LED dimmer, står der at den er 2-kanalers. Bare lige for at være sikker på at jeg forstår det rigtigt, så betyder det vel at jeg kun behøver halvt så mange dæmpere?

Måske, for de to kanaler i hver dæmper er på samme fase. Hvis du i dag har 5 lysdæmper på hver sin sikring, skal du også bruge 5 LED dæmper, men er de på max 3 sikringer, kan du nøjes med 3 dæmper.

8 timer siden, TroelsL skrev:

Og endelig kan den ikke dæmpe induktivt. Er dette fordi det ikke længere er relevant?

99,9% af alle LED kører kapacitiv, så ja.

8 timer siden, TroelsL skrev:

Jeg forsøger lidt at finde ud af om de nye dæmpere vil hjælpe på mine flimrende-ved-lav-lysstyrke spots.

Det vil de med stor sandsynlighed, men det kan også være selve pærerne der laver balladen, så ingen garantier.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok