Hop til indhold
  • 0

IHC sammen med HomeBridge eller Hoobs?


Lars C
 Share

Spørgsmål

Hej 

Er der nogen der bruger IHC sammen med HomeBridge/ Hoobs?

Når jeg læser om HomeBridge eller Hoobs  virker som om det at giver en meget smidig og dynamisk integration med iPhone og iPad (Homekit).

 Er der nogen der har erfaringer med HomeBridge og eller Hoobs integration med IHC?

Skal der laves IHC integration til HomeBridge/ Hoobs for IHC kan bringes til at virke?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tak for din svar - Det lyder spændende.

Lige nu har jeg testet at integrere IHC med Home Assistant og det virker egentlig OK, men hver gang jeg opdatere i IHC og Home Assistant så skal jeg genindlæse alle IHC elementer forfra i Apple HomeKit og det virker lidt tungt.

Som jeg læser det, så er HomeBridge integrationen med HomeKit mere dynamisk og tingene i Homebridge kommer automatisk ind i Homekit?

Har du også prøvet Home Assistant og jeg går ud fra at du mener, at HomeBridge er en god vej at gå med IHC integration til HomeKit?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Ja, jeg har også konstateret, at Home Assistant virker således. Det et ikke optimalt, og derfor bruger jeg ikke længere HA mod Apple Homekit. I stedet bruger jeg kun HA til andre formål.

I stedet bruger jeg openhab homekit samt mqtt things og camera plug in til Homekit. Begge kan tilføje nyt tilbehør uden problemer.

Tidligere brugte jeg openhab complete plug in, men det er ikke tilpasset openhab version 3.x endnu.

Hvis du ikke ønsker at bruge openhab, så brug mqtt fra HA til Homebridge - det virker fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
46 minutter siden, EjvindHald skrev:

Ja, jeg har også konstateret, at Home Assistant virker således. Det et ikke optimalt, og derfor bruger jeg ikke længere HA mod Apple Homekit. I stedet bruger jeg kun HA til andre formål.

I stedet bruger jeg openhab homekit samt mqtt things og camera plug in til Homekit. Begge kan tilføje nyt tilbehør uden problemer.

Tidligere brugte jeg openhab complete plug in, men det er ikke tilpasset openhab version 3.x endnu.

Hvis du ikke ønsker at bruge openhab, så brug mqtt fra HA til Homebridge - det virker fint.

Jeg er lidt ny i denne IHC verden og jeg søger efter den bedste og enkleste vej at integrere IHC med Apple HomeKit.  

Jeg startede med Home Assistant fordi LK i Deres Webinar har peget på denne løsning, men det virker som om, at Home Assistant integrationen med Apple Homekit tung og  uhensigtsmæssig, så det er nok ikke er den rette vej for mig. 

Når jeg googler så får jeg indtryk af at Homebridge har god Apple HomeKit integration, men Openhab kan måske også være interessant.

Jeg kan forstå, at du både bruger Homebridge og Openhab - har du mulighed for at hjælpe med lidt info herom.

Hvor bruger du begge systemer?
Hvilke system er bedst?
Hvilke system er enkelest at bruge?
Måske du kan anbefale hvilke system jeg skal starte med eller ender jeg med at bruge flere systemer som dig :o) ?

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mit setup er ganske stort med pt. 118 enheder i Apple Homekit fra mange producenter, og der er lavet mange workarounds for optimal integration. Bl.a. har @Henning Pedersen bidraget på IHC siden, når det blev for svært for mig.

Til dig vil jeg anbefale at bruge eller købe en ældre bærbar Intel i5 baseret PC monteret med en driftssikker SSD - fx fra Samsung. På denne skal du installere en standard Ubunto Linux, og det er ganske nemt - download fx denne her til en USB boot disk: https://ubuntu.com/download/desktop 

Dernæst installerer du Docker (brug den originale se https://docs.docker.com/engine/install/ubuntu/ og ikke Linux indbygget snapd via menuen) og til sidst installeres Openhab som docker container - se https://hub.docker.com/r/openhab/openhab/ og https://www.openhab.org/docs/installation/docker.html

Med brug af Docker så skal du ikke starte forfra, hvis der skal tilføjes nye apps. Det er blot en ny container. Hvis du får flere containere, så brug Portainer som adm. værktøj (se https://www.portainer.io/)

Husk at bruge Visual Studio Code som editor - ikke Notepad i Windows.

Alt ovenstående sw er open source og gratis.

Det lyder måske omstændigt, men det vil gavne dig på den lange bane, fordi det bliver ret nemt at tilføje flere apps, hvis du får behov.

Så min start anbefaling er: IHC -> Openhab (med IHC og Homekit binding aktiv) -> Apple Homekit. For at komme i gang med Openhab se dette indlæg: https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/8077-best-practice-openhab2-binding-ver-2/

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25.1.2021 at 15:57 , EjvindHald skrev:

Al min frontend er i Apple Homekit, og en del af det kommer via HomeBridge. Jeg bruger primært Mqtt Things plug-in i den sammenhæng.

Hej Ejvind
(eller andre der arbejder med Homebridge eller Hoobs)

Jeg er ved at teste Homebridge og Hoobs, men kan ikke rigtig få adgang til min IHC Controller 3.

Er der der nogen der kan vise hvordan Homebridge eller Hoobs opsættes (evt. via Mqtt) så jeg kan få adgang til lys m.v. i min IHC Controller?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan du ikke gøre direkte - du skal bruge sw med integration til IHC.

Det nemmeste vil være IHC -> Openhab -> Apple Homekit som jeg skrev.

Der er flere andre muligheder inkl. Homebridge og MQTT, men det er mere omstændigt.

I mit setup har jeg en del af disse - bl.a. 2 instanser af Homebridge, Openhab og Home Assistant samt MQTT. Det er lidt komplekst - derfor min anbefaling om at kun at bruge Openhab, hvilket dækker de fleste behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Ejvind

Tak for din tilbagemelding. 

OK - Jeg har forstået, at Homebridge/Hoobs har et rigtig godt og meget dynamisk samspil med Homekit(Apple produkter), så derfor gik jeg udforskende ned af denne vej.  Jeg har åbentbart misforstået dig, da du skrive, at du bruger Homebridge med MQTT som en løsning.

Men hvis det ikke er en let og god farbar vej, vil jeg gå OpenHab vejen.  Hoobs virker ellers ret tiltalende, måske er det den nye vej hvis der bliver lavet en IHC integration?

Jeg vil nu teste med Openhab, beklager min misforståelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej @Lars C

Ja, det er heller ikke nemt :) Det er helt korrekt, at Homebridge nok har den bedste integration til Apple Homekit. Det er også derfor, at jeg bruger den.

Der er bl.a. disse muligheder:

IHC -> Openhab -> Apple Homekit (simpelt - klarer ca. 90% af alle behov)

IHC -> Openhab -> MQTT -> Homebridge MQTTthing -> Apple Homekit (lidt mere kompleks pga. flere komponenter involveret, klarer 100% af alle behov i det omfang, at Homekit understøtter det)

IHC -> Home Assistant -> Apple Homekit (simpelt - klarer ca. 90% af alle behov, men kræver hyppig total genopbygning på iPhone ved ændringer)

IHC -> Home Assistant -> MQTT -> Homebridge MQTTthing -> Apple Homekit (lidt mere kompleks pga. flere komponenter involveret, klarer 100% af alle behov i det omfang, at Homekit understøtter det)

IHC -> IHC Captain -> MQTT -> Homebridge MQTTthing -> Apple Homekit (lidt mere kompleks pga. flere komponenter involveret, klarer 100% af alle behov i det omfang, at Homekit understøtter det)

Det er derfor, at jeg som start anbefaler IHC -> Openhab -> Apple Homekit, fordi det er simpelt. Openhab har den store fordel, at du selv kan lave regler ret nemt. Desuden kan du senere - når læringskurven er steget - tilføje integration til andre produkter. Det samme gælder Home Assistant, men pt. er Homekit integrationen herfra ikke så god ved ændringer.

IHC Captain er også et godt bud med indbygget mulighed for nemt at lave regler og bruge mqtt, som er integreret i den seneste version. Men det kræver en mqtt broker kørende, og du får dermed en ekstra komponent. Der er fin integration til bl.a. Sonos og Hue, men hvis der er behov udover disse (fx Velux), så er de andre bedre.

Mit eget setup er i hovedtræk således:

IHC -> Openhab -> Apple Homekit (ca. 85% af mine enheder)

IHC -> Openhab -> MQTT -> Homebridge MQTT thing -> Apple Homekit (ca. 15% af mine enheder med special behov)

Eksempler på special behov er præcis konfigurering af alarm, garageport, thermostat, ventilation og gardiner. For alarm og garageport har jeg lavet video, som der er link til her på sitet. Her kan du se Apple Homekit konfigurationer, som kun er mulig via Homebridge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHC-systemet er en løsning til automatisering af hjemmet, der er designet til at gøre dit hjem smartere og mere effektivt. Det kan bruges sammen med HomeBridge eller HOOBS for at muliggøre integration med en lang række internetaktiverede enheder og tjenester i hjemmet.

HomeBridge er en open source Node.js-server, der fungerer som en bro mellem lokale enheder og internettet, mens HOOBS er en plug-and-play-løsning, der giver en forenklet brugergrænseflade og forudkonfigurerede regler til automatisering af hjemmet.

Med IHC kan du styre dit lys, musik, varme, sikkerhed og andre tilsluttede enheder i dit hjem, alt sammen fra en central grænseflade. Det giver dig også mulighed for at oprette automatiserede opgaver og tidsplaner, så dit hjem kører af sig selv. Med IHC kan du skabe et moderne, tilsluttet hjem, der er smartere, sikrere og mere effektivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok