Hop til indhold
  • 0

Opbygning af IHC styring, nybegynder


rune.hogh
 Share

Spørgsmål

Hej Alle,

Jeg har for nyligt købt hus og har planer om snart at skulle igang med at lave et teknik-rum og i det heletaget lave opgraderinger i huset. Huset er i dag bygget med alm. eltavle, så er jo klar over der skal noget større tavle til.

Jeg er begyndt at lave en oversigt over alle de svagstrømskontakter og sensorer som skal opdateres, men har et grundliggende spørgsmål til jer:

  1. Lyset i loftet skal jo styres med kontakter (som det er i dag), men har i hooket alle alm. stikkontakter i væggen igennem 230 output i IHC?
  2. Hvor meget af elsystemet kører over IHC? (Stikkontakten til vaskemaskinen gør nok ikke, men nogle stik i køkkenet kunne. Hvor sætter i grænsen?)
  3. Meget lys er i dag LED, men synes når jeg slår de forskellige dimmere op at de ikke virker på LED. Hvad gør i som er smartere end fx. Philips HUE?
  4. Noget af det første jeg vil opgradere er udendørslys. Jeg synes hurtigt IHC bliver kompliceret og dyr i forhold til HUE men UHC kontakter er bare flottere og mere komplet. Hvad har i lavet af overvejelser?

Håber på masser af input inden jeg går i gang.

 

Mvh

Rune 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, rune.hogh skrev:

Hej Alle,

Jeg har for nyligt købt hus og har planer om snart at skulle igang med at lave et teknik-rum og i det heletaget lave opgraderinger i huset. Huset er i dag bygget med alm. eltavle, så er jo klar over der skal noget større tavle til.

Jeg er begyndt at lave en oversigt over alle de svagstrømskontakter og sensorer som skal opdateres, men har et grundliggende spørgsmål til jer:

  1. Lyset i loftet skal jo styres med kontakter (som det er i dag), men har i hooket alle alm. stikkontakter i væggen igennem 230 output i IHC?
  2. Hvor meget af elsystemet kører over IHC? (Stikkontakten til vaskemaskinen gør nok ikke, men nogle stik i køkkenet kunne. Hvor sætter i grænsen?)
  3. Meget lys er i dag LED, men synes når jeg slår de forskellige dimmere op at de ikke virker på LED. Hvad gør i som er smartere end fx. Philips HUE?
  4. Noget af det første jeg vil opgradere er udendørslys. Jeg synes hurtigt IHC bliver kompliceret og dyr i forhold til HUE men UHC kontakter er bare flottere og mere komplet. Hvad har i lavet af overvejelser?

Håber på masser af input inden jeg går i gang.

 

Mvh

lad mig starte med at svare på dine spørgsmål.

1.Jeg har ikke ,men der er muligvis nogle der har. Har dog  en del udtag der er IHC styret.

2.Ovn,vaskemaskine ,opvasker ,tørretumbler,køleskab osv giver nok ikke mening at kører ind IHC, men igen "grænsen" er meget individuel.

3.Men kan godt få LED til at køre over IHC ,hvis man tænker sig lidt om ,specielt nu med den ny LED dimmer.

4. IHC er rimeligt kostbart hvis du har valgt det for at få flottere kontakter.(iøvrigt bruger vi ikke vore kontakter (tryk) særligt meget netop pga IHC )

Jeg valgte at få IHC i forbindelse med nybyg. Det er ca 6 år siden nu.Tanken bag var at skabe "det intelligente hjem".. Vi valgte en relativt "stor" løsning ,så det hele spillede sammen.

På det tidspunkt var der i mine øjne kun et reelt alternativ som var KNX , som var endnu dyere end IHC. Idag ser markedet anderledes ud. i forhold til "home automation".

Der er stadig ikke et overflod af "komplette løsninger" men en masse "komponenter" der relativt billigt kan strikkes sammen til noget ,hvis man har tid og mod på det.

Vi har ikke fået oplevelsen af at have fået det intelligente hjem som vi forventede ,og der er ganske få af funktionerne ,som vi virkelig sætter pris på.

Nogle af "funktionerne" som har kostet pænt ,har vist sig at være ubrugelige/irelevante.

Så derfor tænkt dig godt om inden du begynder at investere ,og har du besluttet dig lav en komplet plan inden du går igang

mvh

Bozidar

 

1 time siden, rune.hogh skrev:

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Rune

Velkommen til IHC user.

Du er på rette vej - for det er en kæmpefordel at I bliver afklaret på jeres ønsker og krav, inden du begynder at lave noget.

Hvis du vælger at opgradere huset til et intelligent hjem, så bør du også fjerne alle de gamle afbryder ved dørene, i stedet skal der bruges tryk som sender besked til "hjerne" ude i tavlen. "Hjernen" tænder så for den programmerede udgang og lampen tænder. Med dette setup kan du f.eks. få "hjernen" til at slukke alt lyset når du tilkobler alarmen eller sætter boligen i "nat" mode. "Hjernen" kan også programmeres så lyset selv tænder og slukker som om I var hjemme, hvilket kan nedsætte risikoen for indbrud. Selv om denne automatiske tænding ofte sker på faste tider, har I, med det rigtige program også mulighed for at gøre den intelligent, så den tænder og slukker som I selv plejer at gøre.

Vedr. stikkontakter så anbefaler jeg at I som minimum får én styrbar stikkontakt i alle rum. Får du elektrikeren til at trække tænd ledningen med rundt til alle stikkontakterne, så kan han på et senere tidspunkt ændre hvilken stikkontakt der tændes fra døren.

I alle stuer anbefaler jeg at samtlige loftslamper og stikkontakter føres til tavlen, så kan du nemlig med det rigtige program, selv ændre og indstille hvilke loftslamper og stikkontakter der tænder på ét af de to tændinger jeg normalt anbefaler i de rum. Tændingerne kan evt. være med dæmp.

Stikkontakter som aldrig skal slukkes, f.eks. køleskabe o.lign ville jeg ikke spilde en udgang på.

Som Bozidar skriver, så er der i dag kun få problem med dæmning af LED lys.

Det udvendige lys og ditto stikkontakter skal selvfølgelig også kobles til "hjernen" ude i tavlen, og med det rigtige program har du altid det korrekte lys derude. Vælger du en lysdæmper til det udvendige lys kan "hjernen" programmeres så lyset automatisk tændes på måske 40% når det bliver mørkt, og øges til 90 eller 100% når du åbner døren eller du bliver registreret af en bevægelsessensor. Når du er væk, dæmper lyset selv ned til de 40% igen.

De udvendige stikkontakter bliver ofte brugt til andet end lys, de bør derfor kunne indstilles til dine aktuelle ønsker.

Dette er blot en del af alt det der kan laves med IHC, kig evt. ind på min hjemmeside www.i-bi.dk der kan du finde yderlige inspiration til alle mulighederne.

 

God fornøjelse

Henning

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har nogen af jer gjort tanker om Niko's NHC?

 

https://www.niko.eu/en/our-products/home-automation

 

Det virker meget op ad IHC, men deres kontakter med indbyggede skærme osv. virker bare mere 2020 end hvad LK kan diske op med. Niko laver også en ordentlig (7") skærm hvor man har grafisk brugerflade a la Google Hub. Det virker i det hele taget som om Niko er mere interesserede i eget system end LK.

image.png.6d9378ddac6fb72e3cd4d40db3476878.pngimage.png.15484fca08070de1752c8ecb19a45139.pngimage.png.ad9b9558ebb00f09255a04f14b4aa6a5.png

Er der nogen som bruger Niko's NHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok