Jump to content
IHC-User.dk
  • 0
Jakob Hauerslev

Få things til at påvirke hinanden

Question

Hej. 

Jeg er kommet godt fra land med openhab, og det kører bare med at sætte det op med Google og ihc. Mange tak for hjælpen til folk herinde!

Jeg har dog ikke helt fanget hvordan man får forskellige things til at påvirke hinanden - som jo er hele ideen med openhab. 

Mit mål er at få min ihc til at åbne/lukke mine velux-vinduer via en Klf200, uden at bruge dyrebare output i ihc'en. Men jeg strander konstant, selvom jeg har forsøgt at læse på dokumentationen. 

Jeg har lavet switches til klf'en der virker i openhab, men hvordan får jeg så ihc til at påvirke de switches?

Er det med rules eller hvad skal man gøre? Et "for dummies" eksempel ville være lækkert :-)

Mvh Jakob

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Yep det er via rules i openhab. 
Nu siger du at dine velux-vinduer kører via en KLF200. Det gør min vinduer også. Men der er forskellige måder at styre dem på. MED KLF200 firmware 2.xx så kan du styre vinduerne i 1-100%. Ellers kan du bruge scener som er oprettet i KLF200. Velux bindingen til openhab skulle gerne have fundet både vinduer og scener. 

Derefter er det sådan set en forholdsvis smal sag at få noget til at gøre noget andet ved påvirkning. 
fx.. 

rule "simple princip regel"
When 
    item sensor changed
then
    velux.sendCommand(ON) 
end

Denne simple regel (rule) gør sådan set det som den siger:

Når sensor  ændre sig, 
 så
Send kommando ON til velux. 

Sensor er så en item fra et eller andet
Velux er en item linket til et velux vindue eller en scene på din KLF200. 

Her er min gamle (en del mere omstændig/avanceret) rule til styring af mine velux vinduer, der bla tager forbehold for, om alarmen er slået til/fra, og om det er mørkt udenfor. Og så selvfølgelig temperaturen i form af en Netamo sensor. Det skal lige siges, at den er ændret lidt i dag. Men princippet er det samme. Den aktivere scener i KLF200.

rule "Automatic control of all skylight windows"
when
    Item NetamoUdendoersTemperature changed or
    Item Node13_SensorLuminance changed or
    Item alarm_totalalarm changed or
    Item dummy1 changed
then
    // Exit the rule when there is nothing to do
    if(Override.state == ON) return;
    if(alarm_totalalarm.state instanceof Switch ) return;
    if(!(Node13_SensorLuminance.state instanceof Number)) return;
    if(!(NetamoUdendoersTemperature.state instanceof Number)) return;

// Calculate which velux to send the ON command to
    val Number fTemp = NetamoUdendoersTemperature.state as Number
    val Number lux = Node13_SensorLuminance.state as Number
    val alarm = alarm_totalalarm.state
    var velux = VeluxAlleLuk

// Third table
    if(alarm == ON) {
        logInfo("debug", "Third table clause")
        velux = if(fTemp >= 18|"°C") VeluxAlleVent else VeluxAlleLuk
    }

// Second table, we already know alarm isn't ON so we don't have to test it for OFF here
    else if(lux < 10){ 
        logInfo("debug", "Second table clause")
        velux = if(fTemp >= 18|"°C") VeluxAlleVent else VeluxAlleLuk
    }

// First table, we know that alarm isn't ON and we know lux >= 20 so we don't have to test for it here
        else {
        logInfo("debug", "First table clause")
        switch fTemp 
             {
            case fTemp >= 25|"°C": velux = VeluxAlleAaben100
            case fTemp >= 24|"°C": velux = VeluxAlleAaben75
            case fTemp >= 23|"°C": velux = VeluxAlleAaben50
            case fTemp >= 18|"°C": velux = VeluxAlleVent
            default: velux = VeluxAlleLuk
        }
        logInfo("debug", "Choose " + velux.name)
    }

// Send the command
	logInfo("skylight", "Sending ON command to " + velux.name + " because OutsideTemp = " + NetamoUdendoersTemperature.state + "  Lux = " + Node13_SensorLuminance.state + " and Alarm = " + alarm_totalalarm.state)
    velux.sendCommand(ON)
end

• 0

I IHC kan du fx lave en fb, som en helt almindelig on/off eller kip styret af dine svagstrømstryk. Output fra denne fb skal ikke forbindes til noget i Visual.

I openHAB opretter du nu en manuel Thing, som peger på denne output fra din fb. Det kan du gøre enten i paperUI eller script. Nu laver du et item, som du linker til din ihc output thing. Endelig laver du en regel i stil med ovenstående, hvor du kan opdatere et Velux item med denne værdi.

Og ja, det er også mulig med trinløs regulering via KLF200 som nævnt. Jeg har selv både det og Velux scenarier konfigureret.

• 0
11 timer siden, EjvindHald skrev:

Og ja, det er også mulig med trinløs regulering via KLF200 som nævnt.

Har du en regel hvor du bruger et IHC tryk til trinløs regulering af et Velux vindue? Og kan du gøre det på samme IHC tryK?
Det er nemlig en af de detaljer som jeg har brudt min knold med i et stykke tid. 

• 0
På 9.10.2019 at 15:16 , Kandersen skrev:

Yep det er via rules i openhab. 
Nu siger du at dine velux-vinduer kører via en KLF200. Det gør min vinduer også. Men der er forskellige måder at styre dem på. MED KLF200 firmware 2.xx så kan du styre vinduerne i 1-100%. Ellers kan du bruge scener som er oprettet i KLF200. Velux bindingen til openhab skulle gerne have fundet både vinduer og scener. 

Nu troede jeg så at min Velux-binding virkede, men har startet forfra med Openhab 2.5, for at få ryddet op i min installation, og nu kan jeg absolut ikke få bindingen til at virke?

Bruger KLF200 med V1 FW - den kunne fint discover i paperui i openhab 2.4?

Nu kan jeg kun få den til at se Thing'en, men der sker intet når jeg prøver at finde channels.

Kender du eller andre til problemet - jeg er igen der hvor jeg har brugt nogle gode aftener på problematikken <_<

• 0

Jeg bruger ikke paperUI til discover, men laver alt i filer med ganske få undtagelser. Det gør det bl.a. nemmere at opgradere til en ny version af openHAB som i dit tilfælde.

Jeg bruger den nye firmware v2 i min KLF200 sammen med den nye Velux binding, som understøtter dette. Det giver en række ekstra muligheder såsom trinløs regulering.

• 0
På 16.10.2019 at 07:31 , EjvindHald skrev:

Jeg bruger ikke paperUI til discover, men laver alt i filer med ganske få undtagelser. Det gør det bl.a. nemmere at opgradere til en ny version af openHAB som i dit tilfælde.

Jeg bruger den nye firmware v2 i min KLF200 sammen med den nye Velux binding, som understøtter dette. Det giver en række ekstra muligheder såsom trinløs regulering.

Kan du smide et eksempel på din things og itemfil op?

Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg konfigurerer mine things, særligt velux, hvis det ikke er i paperui - synes at dokumentationen er betydeligt bedre i ihc bindingen ?

• 0

Min Velux.things ser således ud:

Citat

Bridge velux:klf200:home   [ bridgeIPAddress="192.168.1.15", bridgePassword="velux123", timeoutMsecs=4000, retries=10 ] 

Mit Velux.items ser således ud:

Citat

Rollershutter KLF200Vindue "KLF vindue [%d]"  { velux="thing=actuator;channel=serial#53:07:09:26:0C:0D:00:5F" }
Rollershutter KLF200Rulleskodde "Rulleskodde" { velux="thing=actuator;channel=serial#56:23:3D:5A:0A:21:1A:46", autoupdate="false" }

Vigtigt: Hvis du bruger firmware V1 i din KLF200, kan du ikke bruge ovenstående. De er beregnet til firmware V2 i din KLF200, og det er også en helt anden binding, som du pt. manuelt skal lægge i add-on folderen.