Hop til indhold
  • 0

Den gamle DOS-baseret IHC-Controller


Martinkej
 Share

Spørgsmål

Godaften.

Jeg har købt et hus fra 1998, hvor der er installeret den første IHC-controller som kom på markedet. 
Det er skønt med alle de svagstrømstryk. 

Men tiden er kommet til at jeg gerne vil give trykkene nye funktioner.
Jeg har opgivet at forsøge i det DOS-baseret IHC program, da det hele er en stor pære-vælling og trykkene er hverken rum-inddelt elller på anden måde genkendeligt. 

Derfor påtænker jeg at anskaffe en ny controller.. En visual 3 eller 4, så den også kan styres fra iPad og telefon. 

Men er der nogen som helst måde at udlæse konfigurationen og indlæse den på en nyere controller.. 
Det er jo pludselig fra DOS til noget helt andet.

Jeg tænker at det kræver mere end jeg kan finde ud af, at programmere det fra bunden på en ny controller :-)

Venlig hilsen Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Visual 3 er kun lidt over et år gammel, og med LK's udvikling hastighed er det nok lidt tidligt at begynde at kigge på Visual 4. ;)

Programmet fra Term IHC og Visual 2 kan ikke flyttes til Visual 2/3. Man er nød til at starte fra grunden med programmeringen i Visual 2/3. Men søg her i boardet. Der er flere tråde vedr. opgradering fra Term IHC til Visual 2. Opgradering fra Term IHC og Visual 1 til Visual 2 og 3 er den samme. Men jeg håber er der er lidt dokumentation af de nuværende program, ellers bliver det hurtigt meget problematisk at lave det nye program. Dokumentationen in Term IHC er dog ofte ikke læsbar for alm. menesker. Man skal kender terminologien i Term IHC for at forstå den.

Jeg er sikker på at Henning kan hjælpe dig med programeringen af den nye controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har man dokumentation på fortrådningen kan man lave det meste på forhånd i Visual 2. Endda uden at have controlleren fysisk, da det bare er ren software.

Har man slet ingen dokumentation kan man “debugge” sig igennem det gamle program og notere hvad styrer hvad, men ofte vil det formentlig være nemmere at anvende det “testprogram” som findes i download sektionen. Med det loadet i en (ny) Visual controller der fysisk er tilsluttet installationen, kan man hurtig og nemt identificere hvad der er tilsluttet de forskellige ind/udgange. Og med den nye viden kan man så lave et hurtigt og simpelt kip (tænd/sluk) på de mest kritiske lampesteder. Så er der fred og ro i hytten til man kan lave et mere avanceret program.

Har man en gammel installation og ikke umiddelbart har de store ambitioner om alt lys, ventilation varme mm skal integreres og styres via een og samme app, kan man jo investere i en hw 6.1 controller. evt. opgradere til hw 6.2 firmware og man er rimelig godt kørende - til lys delen. Vil tro man kan finde en brugt hw. 6.1 controller til kr. 1.000 i dba. Det skal ses i relation til måske 6.000 for den nyeste 3`r (hw. 7.x)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et lille trick hvis man ikke har mulighed for at forbinde til den gamle controller:

Man kan montere den nye controller parallelt på indgangssiden, så kan du lægge den projektfil i den nye controller der ligger her i download der hedder noget i stil med:
"Alle indgange og udgange konfigureret".

På den måde kan du notere hvilke inputs de forskellige tryk sidder på.

Udgangene er nemmere at spotte når de er monteret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok