Hop til indhold
  • 0

Nilan styret fra IHC


Preben_n
 Share

Spørgsmål

Jeg har læst at flere herinde har lavet diverse integrationer med NILAN 602, men søger nogen der kan hjælpe mig på vej med en CTS600.

Naivt startede jeg med at købe en schneider box på nettet (TM3Di8) Men den kan ikke plugges i en CTS600, og end ikke hvis jeg skifter til et CTS602 print kan jeg få fat i en tegning hvordan schneider boxen skal kobles på IHC hhv.CTS602. 

Så nu håber jeg at nogen hjælper mig lidt på vej så jeg istedet bruger en raspberry og en stump ledning istedetfor. (har en raspberry 3b+ liggende) 

Mit ønske i første omgang er at bevare styringen via IHC (Det er et større anlæg med 2 controlere) 

schneider.JPG

nilan.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Såvidt jeg ved kommuniker CTS600 via modbus ligesom CTS602. Modbus dokumentationen findes på Nilan's website og der er et par tråde her på boardet som beskriver hvad HW man skal bruge for at få en Raspberry til at understøtte Modbus.

TM3Di8 kender jeg ikke, så jeg ved ikke hvordan den skal kommuniker med hverken CTS600 eller CTS602.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener ikke det lige er til at finde nogen modbus dokumentation på CTS600 boardet. Faktisk er jeg lidt i tvivl om, om den overhovedet har modbus.. 
Men jeg synes det her er vildt mystisk:

2 timer siden, Preben Nørrisgaard skrev:

end ikke hvis jeg skifter til et CTS602 print kan jeg få fat i en tegning hvordan schneider boxen skal kobles på IHC hhv.CTS602. 

Det må de for fanden da kunne forklare. 
Alternativ, så drop den løsning, og få fat i en Rpi plus en USB<>RS485/modbus dongle. Det er langt langt mere fleksibelt end den løsning Shnerider bruger. 
Men igen, jeg ved ikke om det vil virke til CTS600 boardet, da jeg er i tvivl om det kan køre modbus. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg mener ikke det lige er til at finde nogen modbus dokumentation på CTS600 boardet. Faktisk er jeg lidt i tvivl om, om den overhovedet har modbus.. 
Men jeg synes det her er vildt mystisk:

Den officielle LK-Nilan integration, er via en Schneider PLC, som kommuniker med Nilan anlægget via Modbus, og IHC via alm. ind/udgange. Den integration er +10 år gammel, så jeg er ret sikker på CTS600 har modbus interface. Dokumentationen for modbus på CTS602 gælder sikkert også for CTS600. Selvfølgelig kan man ikke bruge de parameter som det pågældende Nilan anlæg ikke understøtter, men det er ikke anderledes end forskellen på de forskellige Nilan anlæg som benytter CTS602.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den gamle 600 har også modbus interface da det benyttes til displayet/kontrolenheden. Bemærk dog at der kun er een RS485 port og een Master nemlig kontrolenheden. Så hvis man skal lave noget ekstern styring skal display enheden kobles fra og erstattes med noget 3. Part. Se nogle af de mange gamle tråde om emnet.

Den nye 602 styring har 2 RS485 og derfor nem mulighed for styrig via 3. Part.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Den gamle 600 har også modbus interface da det benyttes til displayet/kontrolenheden. Bemærk dog at der kun er een RS485 port og een Master nemlig kontrolenheden. Så hvis man skal lave noget ekstern styring skal display enheden kobles fra og erstattes med noget 3. Part. Se nogle af de mange gamle tråde om emnet.

Den nye 602 styring har 2 RS485 og derfor nem mulighed for styrig via 3. Part.

Modbus er en bus hvor du kan have mange slaver på. Man sløjfer bare fra den ene enhed til den næste.

Jeg mener ikke man skal pille displayet fra når man installer LK's PLC integration, og da LK's PLC kun kan være master, må man kunne konfigurer displayet til at at være slave.

Det eneste master funktionen reelt gøre er styring af hvem der kan sende på bus'en.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Ja der kan være mange slaver på en modbus, og kun een Master. Uheldigvis har Nilan i den gamle 600 bare valgt at det ER kontroleenheden med displayet på vægen. Læs vores gamle tråd igen som du selv startede i 2011 ;-)

Uha. Det er en gammmmmmmmmmmmmmmel tråd. :-)

Jeg vil ikke afvise at du har ret. Jeg husker det bare som at LK's PLC kunne sættes på parallelt med displayet, hvilket kun er muligt hvis displayet kan ændres til at være slave. Kravet om at LK PLC'en er master er hele årsagen til at LK ikke har lavet nogen integration med DanTherm anlæg. Her er det ventilations anlægget som er master, og det kan ikke ændres.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok