Hop til indhold
  • 0

OpenHab, hjælp til en begynder


Michael Tøttrup
 Share

Spørgsmål

Hej. Jeg er begyndt at integrere OpenHab med IHC og andre installationer i huset. Jeg har fået kontakt til controller via PaperUI, og har oprettet en items fil, hvor jeg så linker kanalerne fra Paper UI til de items jeg har lavet (for at jeg kan se dem i Basic UI på min app på telefonen).

Jeg kan tænde og slukke lys (relæ) fra openhab, og får tilbagemeldinger på switch kontakter i openhab hvis jeg trykker de fysiske tryk.

Jeg kan styre mine wireless dimmere fra openhab via slider, men der får jeg ikke nogen tilbagemelding på slideren, hvis jeg regulere/tænder/slukker på de fysiske tryk. Jeg kunne forestille mig, at det er fordi jeg ikke har lavet det helt korrekt.

Dimmerne har jeg oprettet som channels i PaperUI, som Rollershutter, fordi det var det eneste jeg kunne få til at virke. Jeg ved ikke om dette er rigtigt?

Jeg kunne egentligt bedst tænke mig, at få kontakt til det hele via .items filer uden at skulle linke igennem PaperUI, men jeg kan simpelthen ikke lure hvordan jeg gør dette. Hvis jeg taster recourse id ind i min items fil, sker der nul og nada. (Sikkert fordi det ikke er sat ordentligt op) Måske både config. og .items. Det er her jeg virkelig godt kunne bruge lidt hjælp for at komme videre. Eventuelt få nogle eksempler på, hvordan man laver .items for både switch, dimmer, temperatur (gerne med mulighed for at ændre værdier til controller, for at kunne regulerer rumvarme)

Min items fil ser sådan her ud nu, hvor jeg har forsøgt at lægge et par recourse id ind, men disse har pt ingen funktion, da jeg kun kan styre, hvis jeg opretter link til de channels PaperUI selv henter fra controller, hvilket jeg egentligt helst ville undgå.

Group    Home                "D. G. Monrads Vej 11"   <house>

Group    Kitchen             "Køkken"                 <kitchen>          (Home)
Group    LivingRoom          "Stue"                   <sofa>             (Home)
Group    Bedroom             "Soveværelse"            <bedroom>          (Home)
Group    KidsRoom            "Benyamins Værelse"      <bedroom>          (Home)
Group    Office              "Kontor"                 <office>           (Home)
Group    Corridor            "Gang"                   <corridor>         (Home)
Group    Bathroom            "Badeværelse"            <bath>             (Home)
Group    Toilet              "WC"                     <toilet>           (Home)
Group    LaundryRoom         "Bryggers"               <washingmachine>   (Home)
Group    Garage              "Garage"                 <garage>           (Home)
Group    Outside             "Udvendig"               <garden>           (Home)
Group    Neato               "Neato"                  <neato>            (Home)

Switch   Kitchen_Pendel       "Køkkenbord"             <light>            (Kitchen, gLight)          {channel=""}
Switch   Kitchen_Sokkel       "Køkkensokkel"           <light>            (Kitchen, gLight)          {channel=""}
Dimmer   Kitchen_Spots        "Spots Køkken"           <light>            (Kitchen, gBlind)          {channel="29459037"}
Switch   LivingRoom_Spisebord "Spisebord"              <light>            (LivingRoom, gLight)       {channel=""}
Switch   LivingRoom_TV        "Lys TV"                 <light>            (LivingRoom, gLight)       {channel=""}
Dimmer   LivingRoom_Spots     "Spots Stue"             <light>            (LivingRoom, gBlind)       {channel="29455709"}
Switch   Bedroom_SengH        "Sengelampe Venstre"     <light>            (Bedroom, gLight)          {channel=""}
Switch   Bedroom_SengV        "Sengelampe Højre"       <light>            (Bedroom, gLight)          {channel=""}
Dimmer   Bedroom_Spots        "Spots Soveværelse"      <light>            (Bedroom, gBlind)          {channel="17977437"}
Dimmer   KidsRoom_Spots       "Spots Benyamin"         <light>            (KidsRoom, gBlind)         {channel="19827293"}
Switch   Office_Spots         "Spots Kontor"           <light>            (Office, gLight)           {channel=""}
Dimmer   Corridor_Spots       "Spots Gang"             <light>            (Corridor, gBlind)         {channel="17974109"}
Switch   Bathroom_Spejl       "Spejllys"               <light>            (Bathroom, gLight)         {channel=""}
Switch   Bathroom_Brus        "Brusekabine"            <light>            (Bathroom, gLight)         {channel=""}
Dimmer   Bathroom_Spots       "Spots Bad"              <light>            (Bathroom, gBlind)         {channel="17980765"}
Dimmer   Toilet_Spots         "Spots WC"               <light>            (Toilet, gBlind)           {channel="25042781"}
Switch   LaundryRoom_Spots    "Spots Bryggers"         <light>            (LaundryRoom, gLight)      {channel=""}
Switch   Garage_Spots         "Spots Garage"           <light>            (Garage, gLight)           {channel=""}
Switch   Garage_Arbbord       "Arbejdsbord"            <light>            (Garage, gLight)           {channel=""}
Switch   Garage_Kompressor    "Kompressor"             <light>            (Garage, gLight)           {channel=""}
Dimmer   Outside_SpotsHus1    "Spots Hus 1"            <light>            (Outside, gBlind)          {channel="11581789"}
Dimmer   Outside_SpotsHus2    "Spots Hus 2"            <light>            (Outside, gBlind)          {channel="11585117"}
Dimmer   Outside_SpotsGarage  "Spots Garage"           <light>            (Outside, gBlind)          {channel="11588445"}
Dimmer   Outside_SpotsSkur    "Spots Skur"             <light>            (Outside, gBlind)          {channel="27711837"}

 

Hjælp, eksempler og grundig forklaring modtages med kyshånd - da jeg virkelig brænder for at komme videre med dette projekt. Jeg er bare kørt lidt fast.

 

Mvh.

Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det ser ud som om du har installeret den nyeste IHC binding (1.13 mener jeg den hedder). Jeg bruger endnu den gamle binding. Så snart jeg får tid, så skal jeg have "omsat" gamle til ny, eller set dybere på, hvad skiftet får af konsekvenser for min opsætning.
Anyway, af ovenstående er det sten sikkert, det ikke vil virke. Du mangler nemlig at definere din IHC controller i {xxx}. Derved finder openhab aldrig ud af, hvad din resource er for en tingest. 

Med den gamle binding så ser det fx således ud: 
{ihc="16506644"}
Denne fortæller openhab at "tingen" er IHC controlleren, og så resourcen, ligesom du også har angivet. 

Jeg skal nok vise lidt andre eksempler senere, men jeg sidder ikke lige i nærheden af mit setup.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Michael Tøttrup skrev:

Kan du evt. Sende mig et billede af hvordan dine .items .things .rules osv er lavet? Jeg er helt på bar bund, og helt nybegynder i kodesproget.

Her er en items fil for vores køkken:
 

// koekken.items

Group g_koekken_TSTAT                   "Køkken Thermostat"                                                                                                                                                [ "Thermostat" ]
Number koekken_Temperature         "Køkken Temperatur [%.1f °C]"                         <cu_heating>     (g_koekken_TSTAT,Temperatur,gTvaer)     [ "CurrentTemperature" ]    { ihc="11515924" }
Number koekken_Tempsetpunkt      "Køkken Temperature setpunkt [%.1f °C]"      <temperature>   (g_koekken_TSTAT)                                       [ "TargetTemperature" ]      { ihc="11519508" }
Switch telestat4a_koekken                "Køkken Telestat [%s]"                                       <cu_switch>       (g_koekken_TSTAT,gTelestat)                                                                     { ihc="6512219" }

Number koekkenSensorFejl                       "Køkken Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                                            <error>             (gSensorfejl)                    { ihc="<11519250" }
Number koekkenVentilMotion                   "Køkken Ventil motionering [MAP(nilan_on_off.map):%s]"                              <cu_switch>    (gVentilMotion)               { ihc="<11526410" }
DateTime koekkenVentilMotionStamp    "Køkken sidste motionering [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"   <time>              (gMotionStamp)
DateTime koekkenSensorFejlStamp        "Køkken Sensor fejl [%1$tH:%1$tM:%1$tS %1$td.%1$tm.%1$tY]"                  <error>             (gSensorfejlStamp)

Switch koekken_vasklys                         "Køkken Dimmer status vask [%s]"                              <light>                                                { ihc="13957917" }
Dimmer koekken_vasklys_niv                "Køkken Dimmer niveau vask [%.1f %%]"                    <light>                 ["Lighting"]            { ihc="13957725" }
Switch koekken_underskablys              "Køkken Dimmer status underskab [%s]"                    <light>                                                { ihc="4358685" }
Dimmer koekken_underskablys_niv     "Køkken Dimmer niveau underskab [%.1f %%]"          <light>                 ["Lighting"]            { ihc="4358493" }

Switch koekken_OEV           "Køkken Lys underskabe"                  <WallSwitch>                                 { ihc="<4368913,>[ON:35162:100],>[OFF:35162:100]" }
Switch koekken_OEH           "Køkken Lys håndvask"                      <WallSwitch>                                 { ihc="<13962769,>[ON:35418:100],>[OFF:35418:100]" }
Switch koekken_NH             "Køkken Disp"                                      <WallSwitch>                                 { ihc="<35930,>[ON:35930:100],>[OFF:35930:100]" }
Switch koekken_NV             "Køkken Lys stuen"                             <WallSwitch>                                  { ihc="<16425233,>[ON:35674:100],>[OFF:35674:100]" }
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Og det er sådan man laver .items filen til IHC binding 1.13.0? Og så skal man bare have lavet .cfg filen til IHC controlleren, og så burde det virke? Eller skal man lave en .things fil også? I så fald, hvordan skal disse så se ud? Bare for at jeg kan spore mig ind på, hvor jeg har lavet en fejl

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Michael Tøttrup skrev:

Og det er sådan man laver .items filen til IHC binding 1.13.0? Og så skal man bare have lavet .cfg filen til IHC controlleren, og så burde det virke? Eller skal man lave en .things fil også? I så fald, hvordan skal disse så se ud? Bare for at jeg kan spore mig ind på, hvor jeg har lavet en fejl

Ja og nej.. Det er sådan man laver items fil til version 1.12 bindingen. Men forskellen er faktisk ikke så stor. Det er det der står i { } som er anderledes, fordi den nye binding opereres med channels. Den nye binding benytter en metode som praktisk talt alle andre nyere bindinger også bruger. Og min anbefaling er, at du sætter "createChannelsAutomatically=true" så bindingen selv laver de forskellige channels. Derefter laver du manuelt items ud fra de channels du vil gøre brug af. (Du bestemmer selv hvilket channels du vil linke til items, selvom alle channels er fundet)
Hvis du vælger createChannelsAutomatically=false så skal du nærmest sidde og lave det samme to gange i to forskellige filer. Det er lidt op a bakke, og giver dig ikke rigtig nogen fordele ved det. 
Her er fx et udklip fra min PaperUI og min ene Google Home Mini. (Chromecast bindingen). Den laver også automatisk channels.
Du kan se channels, men jeg har kun linket to af dem (Volume og Mute) til items, som jeg har lavet manuelt i en items fil.
På samme måde vil IHC bindingen vise dig alle channels (hvilket nok vil være ekstremt mange i et IHC program). Og så plukker du ellers de channelse du vil bruge ud og linker dem til items i en manuel items fil. 
Når først man har forstået dette princip, så er det uhyre nemt, selvom det kan virke lidt uoverkommeligt. Og man lærer utrolig meget af det. Mange gange er 80% af det lave med copy/paste.
autochannels.thumb.png.b962cf61a3a05667b9f734416346b9c8.png

 

Du kan læse mere om 1.13 IHC bindingen her:
https://github.com/paulianttila/openhab2-addons/blob/ihc-binding2/addons/binding/org.openhab.binding.ihc/README.md

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige en note til ovenstående. Jeg har ikke selv testet bindingen endnu, det er taget ud fra min overbevisning af, hvordan det burde være i sammenligning med andre bindinger. 
En detalje jeg dog ikke helt har gennemskuet endnu, det er hvordan man definere de ekstra info for channels, fx direction, longpress osv.. hvis man bruger autochannelse=true. Men måske @EjvindHald kan svare på dette? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har været ved at forsøge mig med .things filen. Og fundet dette et sted, som jeg har kopieret ind i en fil. Kan du be/afkræfte om det er den rigtige måde, og evt. forklare mig hvad der er galt, hvis ikke det er rigtigt. Ligeledes kunne det være mega fedt med et par eksempler på items som så passer til thing filen (hvis jeg forstår det rigtigt, er det sådan det skal hænge sammen)?

 

ihc:controller:elko [ ip="xxxxxxx", username="xxxxx", password="xxxxxx", timeout=10000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=false ] {
    
   Channels:
        Type switch-channel                : Kitchen_Pendel  "Køkken Pendler"          [resourceId=530011]
        Type dimmer-channel                : KitchenSpots   "Spots Køkken"             [resourceId=29459037]
        Type number-channel                : my_test_number  "My Test Number"          [ resourceId=, direction="ReadOnly" ]
        Type rf-device-low-battery-channel : my_low_battery  "My Low Battery Warning"  [ serialNumber= ]
        Type push-button-trigger           : my_test_trigger                           [ resourceId=, shortPressMaxTime=1000, longPressMaxTime=2000, extraLongPressMaxTime=4000 ]
        
        Type dimmer-channel                : inc_resource        "Increase resource"   [ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="INCREASE", pulseWidth=300 ]
        Type dimmer-channel                : dec_resource        "Decrease resource"   [ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="DECREASE", pulseWidth=300 ]

        Type number-channel                : readonly_resource   "Read only resource"  [ resourceId=, direction="ReadOnly" ]
        Type number-channel                : write1_resource     "Write 1 resource"    [ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="1", pulseWidth=300 ]
        Type number-channel                : write2_resource     "Write 2 resource"    [ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="2", pulseWidth=300 ]
        Type number-channel                : write3_resource     "Write 3 resource"    [ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="3", pulseWidth=300 ]
}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan se at du har oprette de to første channels manuelt:

 Channels:
        Type switch-channel                : Kitchen_Pendel  "Køkken Pendler"          [resourceId=530011]
        Type dimmer-channel                : KitchenSpots   "Spots Køkken"             [resourceId=29459037]

Din Switch er ok. Men din dimmer-channel må mangler noget afhængig af hvilken type det er. Men fx mangle dette:
[ resourceId=, direction="WriteOnly", commandToReact="1", pulseWidth=300 ]

items filen (for din switch) kunne se således ud:
Switch     Kitchen_Pendel        "Test Switch"         { channel="ihc:controller:elko:Kitchen_Pendel" }

Eller mere meningsfyldt...:

Switch     Køkken_Pendel     "Dette er label til køkken pendel"         { channel="ihc:controller:elko:Kitchen_Pendel" }

bemærke det som står i { } er det som henviser til {din IHC controller:din channel} . : adskiller IHC controlleren og channel

Håber det giver mening

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har endelig fået forbindelse til min dimmer fra openhab

        Type dimmer-channel                : KitchenSpots        "Spots Køkken"            [ resourceId=ihc:controller:27a89128:29459037 ]

Men det irriterer mig grænseløst, at den ikke opdaterer i basicui, på dimmer bjælken, når jeg regulerer fra de fysiske tryk. Det er som om, at openhab ikke modtager opdaterede værdier fra IHC controlleren. Hvad mangler jeg? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad har du sat op i din channel?.. Specielt skal du holde øje med direction.. Den skal være ReadWrite for at virke begge veje. 
Hvis den er det, så skal jeg lige vide om du bruger basicui på computer/browser? Nogle gange opdatere den nemlig ikke. Så prøv at refresh siden (eller CTRL-F5 hvis det er Chrome bwoser)..

EDIT - Glem det med channel.. Det ER jo din channel.
Tjek lige refresh af browseren så. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige prøvet at tilføje , direction=ReadWrite efter recource id, og DET hjalp :)

EDIT - det hjalp ikke en skid. Det var bre browser og APP der fulgtes ad (begge openhab). Der opdateres hverken på APP eller browser når jeg justere dimmer på tryk :(

Redigeret af Michael Tøttrup
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LOG når jeg styrer via Openhab web og APP


 

2018-11-17 16:03:09.014 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Kitchen_Spots' received command 0

2018-11-17 16:03:09.039 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Kitchen_Spots predicted to become 0

2018-11-17 16:03:09.053 [vent.ItemStateChangedEvent] - Kitchen_Spots changed from 31 to 0

2018-11-17 16:03:11.993 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Kitchen_Spots' received command 46

2018-11-17 16:03:12.000 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Kitchen_Spots predicted to become 46

2018-11-17 16:03:12.028 [vent.ItemStateChangedEvent] - Kitchen_Spots changed from 0 to 46

Hvis jeg bruger IHC inst. (tryk), modtager LOG intet fra IHC controlleren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Michael Tøttrup skrev:

Jeg får tilbagemelding fra IHc controller på status på almindelige relæ output. Men ikke dimmerne. De er wireless Ø80, er der noget der skal gøres specielt med wireless produkter?

Ikke i den gamle binding.. Jeg er ikke helt sikker på om den nye er anderledes mht dette. Det burde den ikke være. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15/11/2018 at 21:33 , Michael Tøttrup skrev:

Kan du evt. Sende mig et billede af hvordan dine .items .things .rules osv er lavet? Jeg er helt på bar bund, og helt nybegynder i kodesproget.

Det er nu endt med, at jeg har købt en IHC wireless dimmer Ø80 hw2 for at kunne teste det selv. Og i mit setup fungerer det fejlfrit både i Homekit, OpenHAB web UI og OpenHAB IOS app. Uanset om jeg regulerer lysstyrken via en af disse eller via et fysisk tryk, så bliver alle status korrekt opdateret overalt både i binding version 1 og 2.

Indhold i sitemap fil: 

Slider item=test_dimmer

 

Indhold i item fil binding 1 

Dimmer test_dimmer "Test Dimmer"                         <light>         ["Lighting"]    {ihc="12295773"}

eller

Indhold i item fil binding 2

Dimmer test_dimmer "Test Dimmer" <light>   ["Lighting"] {channel="ihc:controller:haldIHC:dimmerStat"}

Indhold i things fil binding 2

Type dimmer-channel        : dimmerStat "Dimmer stat"  [resourceId=12295773]  

 

Bemærk at da det er samme item navn (test_dimmer) skal du altid ENTEN bruge binding 1 ELLER binding 2 i ovenstående eksempel. Begge bindings kan godt bruges samtidig i OpenHAB, men da jeg har valgt samme navn i mit eksempel ovenfor, skal det være enten eller.

Eneste underlige er, at der af og til er en lille forsinkelse på omkring 5 sekunder på opdatering af status, når lysstyrken sænkes. Men aldrig når lysstyrken hæves. Dog ved jeg ikke, om det skyldes bindingen eller er by design i OpenHAB. @Pauli Anttila: Do you know anything about this?

I IHC forbinder jeg til resource "Lys niveau" på dimmeren som vist herunder:

image.png.e608600c35cf75ce1705c18e635a7e6d.png

 

Ved tænd i Homekit starter den altid ved 100 %. Hvis man har lyst til at ændre dette, vil jeg tro, at en regel kan gøre det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Eneste underlige er, at der af og til er en lille forsinkelse på omkring 5 sekunder på opdatering af status, når lysstyrken sænkes. Men aldrig når lysstyrken hæves. Dog ved jeg ikke, om det skyldes bindingen eller er by design i OpenHAB.

Det sker også engang imellem ved bruge af IHCremote til iphone. 

1 time siden, EjvindHald skrev:

Ved tænd i Homekit starter den altid ved 100 %. Hvis man har lyst til at ændre dette, vil jeg tro, at en regel kan gøre det.

Det sker også med Google Assistant medmindre man angiver % den skal tænde med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I forgårs satte jeg mig for at teste den nyeste IHC binding. Jeg har flere gange ville gøre det, men haft dilemmaer der holdt mig tilbage fra at teste den ordentligt på mit oprindelige setup. Så i forgårs gik jeg en lidt anden vej, da jeg alligevel er småt i gang med en anden og dybere detaljerede guide om openhab2 med IHC og "lidt" ekstra. 

Her er en lille hurtig 10-punkt guide, som ikke går fuldstændig i de mindste detaljer. Den er tiltænkt at give et lille overblik over det grundlæggende forløb i installering af openhab2 på en Rpi 3B+ med seneste IHC binding og autochannels:

1. Jeg tog en RaspberryPi 3B+ (forkortet, Rpi herefter) og et 16GB SD kort. 
2. Hentede den seneste stable version af openhab2 til Rpi. (Image fil) 
3. På min windows maskine brugte jeg win32image til at kopiere image filen til SD kortet. (kræver man har en SD kortlæser i sin windows maskine).
4. Isatte det færdig kopierede SD kort i Rpién, tilsluttede ethernet (netværk) stik og tændte for Rpién, så den automatisk kunne installere openhabian inkl openhab2 2.3 stable. (Det tager ca. 25-30 min på en Rpi 3B+). Jeg satte også en skærm til Rpién via HDMI, så jeg kunne følge med i hvad der skete. Men det er ikke nødvendigt, ligesom tastatur/mus heller ikke er nødvendig. 
5. Da openhabian (openhab2) var færdig med at opdatere/installere, så åbnede jeg et browser vindue på min windows maskine og skrev adressen: http://openhabianpi:8080 som leder til GUI  interface/skærm af openhab2. Dette er den nu kørende openhab2.  
6. Klikkede på PaperUI, og under menu punktet Configuration/System gik jeg punkterne igennem og rettede det grundlæggende til. <--- sprog, landekode osv.  
7. Derefter hentede jeg seneste version af IHC bindingen (.JAR fil). 
8. Brugte Winscape SSH program på min windows maskine, skrev IP nummer til Rpién, samt brugernavn/pw [openhabian/openhabian], hvorefter kan logge ind og se folder strukturen på Rpi. Her finder man addons folderen og kopiere .JAR filen (IHC bindingen) ind i den. Openhab2 opdager automatisk .JAR filen og starter automatisk IHC bindingen herefter.  
9. Dernæst konfigurerede en tekst fil i /etc/openhab2/things folderen. .things filen (text fil) er konfiguration af IHC controlleren. I den fil skriver man IP nummeret til IHC controlleren, brugernavn/pw og jeg satte den til at lave channels automatisk. (Automatisk channels er den nemme men også begrænsede løsning, der kan bruges). Derud over er der mulighed for manuelt at oprette channels i filen, men da jeg ville teste bindingens automatiske channels søgning, så satte jeg ingen ekstra channels på. 
10. Tilbage i PaperUI under menuen Configuration/Things kan jeg nu se IHC controlleren var installerede og Online. Ved klik på den fremkom en hulens masse channels, som passer til alle de produkter som ligger på IHC controlleren.

Sådan! - Så er man klar til det som det virkelig gælder om - OpenHab2 og hvordan man laver links, items samt sitemap filer, evt andre bindinger eller kommunikation til andet udstyr end IHC controlleren.

Men..
Det er herfra det bliver stejlt og til tider møg forvirrende og besværligt, ikke mindst hvis man ikke er vant til Linux "sprog", SSH og terminal program ala Putty. 
Jeg hader Linux og forbander det stadigvæk langt væk den dag i dag. Men hvis man holder fokus og tager et skridt ad gangen (et mål ad gangen), så er det så nemt så min påstand er, at langt de fleste kan få openhab2 og IHC bindingen op og køre uden store problemer eller krav om en længervarende akademisk uddannelse, specielt fordi den nyeste binding selv kan lave channels. 

I alt brugte jeg lige under 1 time, så havde jeg en færdig køreklar openhab2 med seneste IHC binding. Og i øvrigt inkl 4 manuelt oprettede items, een sitemap fil, og en opdateringen af openhab2 til seneste snapshot version 2.4 (M6), som ikke er beskrevet i forløbet herover. Det meste tiden gik med at vente på SD kortet var formateret og kopierede færdig, og derefter at openhabian installation blev færdig. 
Min viden er ikke den bedste målestok for, hvor nemt det her er eller hvor lang tid det tager, da jeg efterhånden har rimelig godt kendskab til det, selvom det faktisk kun er 3. gang jeg installere openhab2 fra grunden, (første gang var på en windows maskine, 2. gang på min nuværende Rpi og 3. gang var så i forgårs). Men min pointe er, at det er faktisk ikke så svært at nå hertil dette punkt, tværtimod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok