Hop til indhold
  • 0

Temperatur via sms.


Torben32
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg har før stillet spørgsmålet herinde. Siden da er Rasperry Pi kommet til. Så måske er der en mulig løsning.

Min installation er i sommerhuset. Her er der en visual controller med viewer. Derudover er der et SMS modem. Jeg kan via sms tænde varme etc.

Kan man på nogen måde få den aktuelle temperatur ulæst på en sms?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Hej Torben,

Hvis du kan leve med at modtage SMS med eksempelvis 1 C intervaller, kunne du jo oprette en SMS besked per grad i eksempelvis intervallet 5 til 25 grader. 

Man kan så eksempelvis ved at tage udgangspunkt i den ”Temperaturalarm” FB der er at finde i download sektionen, tilpasse den til at kunne aktiveres med en SMS kontrol. Ved at forsyne blokken med en udgang per grad kan man således trigge de forskellige SMS beskeder, som passer til den aktuelle temperatur indenfor intervallet.

Ikke særlig elegant løsning, men en mulighed vil jeg mene. :-)

/Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Ole skrev:

Hej Torben,

Hvis du kan leve med at modtage SMS med eksempelvis 1 C intervaller, kunne du jo oprette en SMS besked per grad i eksempelvis intervallet 5 til 25 grader. 

Man kan så eksempelvis ved at tage udgangspunkt i den ”Temperaturalarm” FB der er at finde i download sektionen, tilpasse den til at kunne aktiveres med en SMS kontrol. Ved at forsyne blokken med en udgang per grad kan man således trigge de forskellige SMS beskeder, som passer til den aktuelle temperatur indenfor intervallet.

Ikke særlig elegant løsning, men en mulighed vil jeg mene. :-)

/Ole

Tak for svar Ole.

Som du selv skriver er det ikke elegant. Men absolut en mulighed.

Der er varmestyring med temperatur alarm allerede. Vil FB temperatur alarm genere varmestyring?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Må man spørge ind til årsagen til ønsket?, herunder, hvilken viden du ønsker.

Umiddelbart er det vel ret ligegyldigt om der er 12 eller 17 grader i sommerhuset. Tænker du via SMS tænder for varmen i god tid inden I ankommer.

Jeg ville nok primært være interesseret i temperaturene lige inden frysepunktet, altså kontrol af frostsikringen. Det kunne sagtens laves med en SMS ved f.eks. 5, 4, 3, 2 og 1 grad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Må man spørge ind til årsagen til ønsket?, herunder, hvilken viden du ønsker.

Umiddelbart er det vel ret ligegyldigt om der er 12 eller 17 grader i sommerhuset. Tænker du via SMS tænder for varmen i god tid inden I ankommer.

Jeg ville nok primært være interesseret i temperaturene lige inden frysepunktet, altså kontrol af frostsikringen. Det kunne sagtens laves med en SMS ved f.eks. 5, 4, 3, 2 og 1 grad.

Det kan du selvfølgelig have ret i.

Måske er det bare en OCD. 

Indtil nu har jeg brugt en SMS styret stikkontakt til at tjekke temperaturen. I starten for at tjekke om IHC frostsikring slog til ved den rigtige temperatur. Det har altid været meningen at de skulle være midlertidigt.

Nu har jeg bare vænnet mig til at tjekke temperaturen inden jeg tager på weekend i vintermånederne. Alt efter hvordan temperaturen er, timer jeg hvornår varmen skal tændes. Man er jo jyde og vil gerne spare lidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det minder lidt om en anden timerfunktion jeg engang lavede til en bil motorvarmer. Her skulle stikkontakten naturligvis tænde tidsnok så bilen var varm kl. 06 om morgenen, men skulle heller ikke brænde hele natten hvis ikke der var behov. Så alt efter hvad udetemperaturen var skulle den tænde x timer før anvendelses tidspunkt. 

Er det lidt sådan en funktion du er ude efter ?

Kræver så lige man laver en analyse af husets "hysterese" og opvarmningstid (tau værdi), eller i det mindste kan indstille det i programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Det minder lidt om en anden timerfunktion jeg engang lavede til en bil motorvarmer. Her skulle stikkontakten naturligvis tænde tidsnok så bilen var varm kl. 06 om morgenen, men skulle heller ikke brænde hele natten hvis ikke der var behov. Så alt efter hvad udetemperaturen var skulle den tænde x timer før anvendelses tidspunkt. 

Er det lidt sådan en funktion du er ude efter ?

Kræver så lige man laver en analyse af husets "hysterese" og opvarmningstid (tau værdi), eller i det mindste kan indstille det i programmet.

Tjae. Det bliver nok en anelse avanceret i forhold til, hvad jeg har behov for. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svar til alle.

Umiddelbart er Oles løsning den mest spiselige. Og hvis Lars allerede har lavet en FB til den kan det ikke blive lettere.

Så er det er den løsning jeg satser på.

Således at når jeg sender en SMS til modem/controller med kommandoen temp, får jeg den aktuelle temperatur i huset.Jeg tænker et temperatur spænd på 3-25 grader. 

Er der nogen herinde der vil hjælpe med at kode det?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vedhæftet er et projekt med 2 FB.

Den ene er en simpel temperatur indikator der når indgangen læs temperatur aktiveres pulser en tilhørende temperatur udgang.

Den anden er den tidligere omtalte bil motorvarmer styring. 

Jeg har ikke et SMS modem så jeg kan ikke rigtig sige hvorledes det egentlig skal sættes op herfra. Mener det er noget med man skal ind i scenedesign og tilføje nogle SMS kommandoer/beskeder til ind/udgangene. Måske Henning har mere erfaring her ?

SMS temperatur.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok