Hop til indhold
  • 0

Udskifte spejl til LED-version?


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej med Jer,

Har 2 spejle med 8 stk. 12v halogenstifter 10w i hver på badeværelse og gæstetoilet. Alle 12v halogen spots i loft (begge rum) er nu skiftet til LED.

Og ja, nu skal jeg lige have besluttet noget omkring spejlene: Spejlene er er indbygget dæmp ved berøring af et særligt felt. 

Hvis det var Jer, vil I så skifte spejlene du til LED-versioner eller udskifter halogenstifter til LED og montere ny driver......sidstnævnte løsning er (helt) sikkert være den billigste løsning. Spejlene var pilledyre da de blev købt for nogle år siden.

Denne driver; https://bels.dk/produkter/11994-indbygningsspot-id-led/75462-led-driver-350ma/ vil det være muligt at montere to stifter på samme udgang da den kun har 6 udgange?

Jeg kan (måske) godt undvære dæmp i spejle. Hvad tænker I om ovennævnte :P

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
4 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Hej med Jer,

Har 2 spejle med 8 stk. 12v halogenstifter 10w i hver på badeværelse og gæstetoilet. Alle 12v halogen spots i loft (begge rum) er nu skiftet til LED.

Og ja, nu skal jeg lige have besluttet noget omkring spejlene: Spejlene er er indbygget dæmp ved berøring af et særligt felt. 

Hvis det var Jer, vil I så skifte spejlene du til LED-versioner eller udskifter halogenstifter til LED og montere ny driver......sidstnævnte løsning er (helt) sikkert være den billigste løsning. Spejlene var pilledyre da de blev købt for nogle år siden.

Denne driver; https://bels.dk/produkter/11994-indbygningsspot-id-led/75462-led-driver-350ma/ vil det være muligt at montere to stifter på samme udgang da den kun har 6 udgange?

Jeg kan (måske) godt undvære dæmp i spejle. Hvad tænker I om ovennævnte :P

Hilsen Torben

Hvad er det for nogle spejle?? :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Hej med Jer,

Har 2 spejle med 8 stk. 12v halogenstifter 10w i hver på badeværelse og gæstetoilet. Alle 12v halogen spots i loft (begge rum) er nu skiftet til LED.

Og ja, nu skal jeg lige have besluttet noget omkring spejlene: Spejlene er er indbygget dæmp ved berøring af et særligt felt. 

Hvis det var Jer, vil I så skifte spejlene du til LED-versioner eller udskifter halogenstifter til LED og montere ny driver......sidstnævnte løsning er (helt) sikkert være den billigste løsning. Spejlene var pilledyre da de blev købt for nogle år siden.

Denne driver; https://bels.dk/produkter/11994-indbygningsspot-id-led/75462-led-driver-350ma/ vil det være muligt at montere to stifter på samme udgang da den kun har 6 udgange?

Jeg kan (måske) godt undvære dæmp i spejle. Hvad tænker I om ovennævnte :P

Hilsen Torben

Den bedste løsning at komme fra 12volt halogen til LED, det er at droppe alt lavvolt og lave installationen om til 230volt. Der kan være nogle praktiske forhold der gør sig gælde, hvor 230volt ikke er en løsning. Og det er desværre netop i din situation, under overskabe osv. Der er kun een løsning, og det er at prøve sig frem. Det er bare op ad bakke hele vejen. Der findes ikke rigtig nogle gode facitliste. Og hvis man blander en eller anden form for dæmper ind, så kommer bakken til at virke som en lodret væg! For nu er det ikke bare en tænd/sluk funktion, (som i øvrigt nok skal skabe problemer, når det er en touch funktion i spejlet). Nu er det driver, dæmper/tænding og LED kilder som skal passe sammen 110%. Og det kan virke som en nål i en hø-stak at finde den rette kombination. 
 
Den driver du har linket til, den kan slet ikke dæmpe LED kilder, ihvertfald ikke umiddelbart. Ydermere er det en mA driver, og der skal du virkelig være opmærksom på, hvilke LED kilder du sætter på, for det er spørgsmålet om de dæmper på spændningen eller strøm. Men igen, jeg tvivler på den driver overhovedet er dæmpbar. De har andre drivere på siden som de skriver er dæmpbar. Det er sådan en du skal have. Og så er det ellers at krydse fingerne, når du skal finde kilder der virker med den og din touch funktion/dæmper. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvorfor SKAL de skiftes til LED ?

Bare fordi man (måske) kan ?

Du vil formentlig få dårlige "lysoplevelse", specielt hvis det skal være dæmpbart. Du får nok ikke andet end bøvl ud af det.

Hvis det er pga økonomi så prøv lige at regne på effekter, og antallet af driftstimer, sammenlignet med investeringen i drivere og nye LED lyskilder. Så tror jeg der er en rimelig lang tilbagebetalingstid. Og det for noget som comfort og oplevelses mæssigt formentlig er dårligere end det eksisterende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvorfor SKAL de skiftes til LED ?

Bare fordi man (måske) kan ?

Du vil formentlig få dårlige "lysoplevelse", specielt hvis det skal være dæmpbart. Du får nok ikke andet end bøvl ud af det.

Hvis det er pga økonomi så prøv lige at regne på effekter, og antallet af driftstimer, sammenlignet med investeringen i drivere og nye LED lyskilder. Så tror jeg der er en rimelig lang tilbagebetalingstid. Og det for noget som comfort og oplevelses mæssigt formentlig er dårligere end det eksisterende.

Jeg kan ikke være mere enig - et badeværelsesspejl er netop for man skal kunne spejle sig i og se sig selv mest naturligt evt kunne rette lidt på make-up - der er halogen lys absolut bedre - og ja kik på drifttimerne. Det er ikke alt hvad man kan man skal.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg kan ikke være mere enig - et badeværelsesspejl er netop for man skal kunne spejle sig i og se sig selv mest naturligt evt kunne rette lidt på make-up - der er halogen lys absolut bedre - og ja kik på drifttimerne. Det er ikke alt hvad man kan man skal.

Det kan bestemt ikke betale sig økonomisk at skifte de nuværende stifter ud med LED. Der er måske lys i det ene spejl 1½ time om dagen og en ½ time på det andet i vinterhalvåret. Efter Jeres indlæg har jeg gennemtænkt det med spejlene igen - jeg dropper mine tanker og sparer de penge - gemmer dem til en wireless dæmper mere måske:D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Det kan bestemt ikke betale sig økonomisk at skifte de nuværende stifter ud med LED. Der er måske lys i det ene spejl 1½ time om dagen og en ½ time på det andet i vinterhalvåret. Efter Jeres indlæg har jeg gennemtænkt det med spejlene igen - jeg dropper mine tanker og sparer de penge - gemmer dem til en wireless dæmper mere måske:D

Men kan du ikke stadig fortælle hvilke spejle det drejer sig om. Lyder meget fede :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/2/2018 at 10:09 , Szafranski skrev:

Men kan du ikke stadig fortælle hvilke spejle det drejer sig om. Lyder meget fede :)

Fede fordi der er 8 stk 12 v halogenpærer i? - eller hvordan?

 

Det kan faktisk være en udfordring når man skal kigge ind i spejlet at man blændes af halogenlyset og når man går helt tæt på så får man ikke lys på ansigtet. Derfor bør man ofte have at lyset lyser ind på spejlet og reflekteres fra spejlet.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • -1
14 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Fede fordi der er 8 stk 12 v halogenpærer i? - eller hvordan?

 

Det kan faktisk være en udfordring når man skal kigge ind i spejlet at man blændes af halogenlyset og når man går helt tæt på så får man ikke lys på ansigtet. Derfor bør man ofte have at lyset lyser ind på spejlet og reflekteres fra spejlet.

 

 

Der var mere det med touch funktion osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok