Hop til indhold
  • 0

Hvilken vej - gammel installation?


Peter Ingsø Laursen
 Share

Spørgsmål

Glædelig jul til alle.
Med baggrund i gode indlæg her på sitet, har jeg fået adgang til min gamle TermIHC controller (første foto), og jeg har købt et virtuelt skumringsrelæ. Jeg har drevet konen rundt i huset for at trykke på kontakter, så vi kunne få styr input/output :-). Her gik det så op for mig, at den oprindelige (1997) del af huset kører på den gamle TermIHC-controller, og tilbygning (2007) kører på en anden controller, jeg ikke kendte til. Den fandt jeg så oppe på loftet! Det er en IHC Visual (gammel med com-port) (andet foto).

De to controllere er ikke forbundet, men kan man mon det, når de ikke er samme generation? Det fremgår ikke specifik af den tekniske manual, synes jeg.
Og vil jeg kunne styre begge via adgangen til den ældste (der er lettest tilgængelig)?

Min første simple plan var at få skumringsrelæet koblet på, så jeg kan styre udendørslyset. Behøver jeg at sige, at det er delt på de to controllere...? :-0
Min anden ambition er at kunne køre et "ferie-program", og der skal lys i begge del af huset jo gerne kunne indgå.

Men måske er spørgsmålet, om det giver mening at rode med det gamle grej? Input er velkomne :.)

mvh Peter

20171226_131857.jpg

20171226_123704.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tillykke med den ekstra julegave.

Det er muligt at forbinde signaler mellem controlleren, men du kan ikke koble dem sammen som een enhed og styre alt fra den ene. Hvad og hvilke signaler det giver mening at overføre fra den enten til den anden kommer an på din situation og installationen. Men eksempelvis hvis du kobler skumringsrelæet til den gamle controller kan du få signalet over til den anden på loftet. Det kræver dog at du forbinder dem med et "link kabel" som der står beskrevet i manualen/vejledningen (til de nye Visual controllere). Det burde også virke med den gamle dos/term controller - uden at jeg dog har prøvet.

Men hvis der ikke er flere moduler end dem der ses på billederne ville jeg overveje at samle dem på een controller, og flytte Visual controlleren ned fra loftet, til tavlen man kan komme til. Det kræver så en komplet omkodning af programmet, men ikke den store HW investeringer med mindre du samtidig opgradere til en nyere controllere. Evt en brugt Visual 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Tillykke med den ekstra julegave.

Det er muligt at forbinde signaler mellem controlleren, men du kan ikke koble dem sammen som een enhed og styre alt fra den ene. Hvad og hvilke signaler det giver mening at overføre fra den enten til den anden kommer an på din situation og installationen. Men eksempelvis hvis du kobler skumringsrelæet til den gamle controller kan du få signalet over til den anden på loftet. Det kræver dog at du forbinder dem med et "link kabel" som der står beskrevet i manualen/vejledningen (til de nye Visual controllere). Det burde også virke med den gamle dos/term controller - uden at jeg dog har prøvet.

Men hvis der ikke er flere moduler end dem der ses på billederne ville jeg overveje at samle dem på een controller, og flytte Visual controlleren ned fra loftet, til tavlen man kan komme til. Det kræver så en komplet omkodning af programmet, men ikke den store HW investeringer med mindre du samtidig opgradere til en nyere controllere. Evt en brugt Visual 2.

Hej Lars

Tak for gode input. Det er nok i virkeligheden den bedste løsning at flytte controlleren fra loftet ned i hovedtavlen. Så vidt jeg kan tælle, er jeg langt fra controllerens max på inputsiden, så der er ikke brug for to. Og forbindelsen op til inputenheden på loftet kan vel klares med et CAT5 netværkskabel. Og heldigvis er afstand og tilgængelighed til at overskue.
Hvis jeg finder en brugt enhed (fx Visual 2, som du foreslår), kan jeg vel i ro og mag sætte den op med basisprogrammering af kip osv. og så skifte ud i tavlen, når jeg er klar. Så er der ikke så meget nedetid.
Mine to nuværende controllere består hver af to fyiskse enheder, så vidt jeg kan se. De nyere controllere er større men bygget i en enhed - så jeg går ud fra, der er plads i tavlen i bredden, hvis jeg skifter...?

mvh Pete

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Peter Ingsø Laursen skrev:

Hej Lars

Tak for gode input. Det er nok i virkeligheden den bedste løsning at flytte controlleren fra loftet ned i hovedtavlen. Så vidt jeg kan tælle, er jeg langt fra controllerens max på inputsiden, så der er ikke brug for to. Og forbindelsen op til inputenheden på loftet kan vel klares med et CAT5 netværkskabel. Og heldigvis er afstand og tilgængelighed til at overskue.
Hvis jeg finder en brugt enhed (fx Visual 2, som du foreslår), kan jeg vel i ro og mag sætte den op med basisprogrammering af kip osv. og så skifte ud i tavlen, når jeg er klar. Så er der ikke så meget nedetid.
Mine to nuværende controllere består hver af to fyiskse enheder, så vidt jeg kan se. De nyere controllere er større men bygget i en enhed - så jeg går ud fra, der er plads i tavlen i bredden, hvis jeg skifter...?

mvh Pete

Umiddelbart ser det ikke ud til at der er nogen strømforsyning til controlleren på loftet, så mon ikke der allerede ligger et link kabel mellem de 2. Hvis der er en strømforsyning på loftet, så er det vigtigt at du får forbundet 0 mellem de 2 strømforsyninger, så du har samme 0 potentiale når du enten laver sammekoblingen eller nedlægger den ene controller.

Hvis du ellers er godt tilfreds med dine controller kan du jo også bare nedlægge den ene, ved at samle alle I/O moduler og programmer på den anden. Du kan stadigvæk lave programmet på forhånd, så det kun er selve omkoblingen af I/O modulerne som giver nedetid.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for yderligere input.
Jeg lurede også på det med den manglende strømforsyning på loftet. Det virker da bare helt mærkeligt, at elektrikeren ikke har lave en samle installation, da huset blev udbygget.
Jeg må lige kigge nærmere på det - samt den fysiske kabling.
Så lige en Visual 2 HW 6.1 til salg her på sitet. Den kunne være en overvejelse værd....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kunne være en elektriker der ikke  var så stærk udi dos/terminal programmering og derfor valgte at installere en nyere Visual 1 controller. Den programmeres trods alt i et Windows miljø.

Eller det måske var en del af el entreprisen på om/tilbygningen.

Fordelen ved Visual 2 controlleren er primært netværks adgang og så wireless. Har du ikke brug for wireless så kan netadgang skabes med en MOXA nport eller tilsvarende adapter. De koster det hurtigt en plovmand og så er der ikke langt til en brugt Visual 2 controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja du kan udmærket beholde dine I/O moduler på loftet og så trække eg IHC link10 kabel nede fra den anden controller. Cat5 kabel egner sig ikke til opgaven pga strømværdien i det tyndere kabel på en 72W PSU.

Vær i øvrigt opmærksom på at supporten på en HW 6.1 controller er stoppet fra LK'S side så du ikke uden lidt krumspring kan bruge app styring via iPhone med iOS 11 på den. Find en brugt hw 6.2 de står til ca 2500 kr. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok