Hop til indhold
  • 0

Styktæller


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Var der ikke en gang en styktæller FB?

Jeg har brug for følgende:

Input der er aktiv før tælleren kan tælle.

Input der lægger +1 på tælleren.

Input til reset af tæller.

One Shot Output når initialværdi er nået.

Initial indstilling på antal der skal tælles til.

Indstilling om der ønskes autoreset når initialværdi er nået, så den starter forfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
8 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Var der ikke en gang en styktæller FB?

Jeg har brug for følgende:

Input der er aktiv før tælleren kan tælle.

Input der lægger +1 på tælleren.

Input til reset af tæller.

One Shot Output når initialværdi er nået.

Initial indstilling på antal der skal tælles til.

Indstilling om der ønskes autoreset når initialværdi er nået, så den starter forfra.

Jeg ved en har fundet en FB til toiletter, der tæller antal besøg, og så laver shot når der skal laves lille og stor rengøring. Tror faktisk den FB også er omtalt manualen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg ved en har fundet en FB til toiletter, der tæller antal besøg, og så laver shot når der skal laves lille og stor rengøring. Tror faktisk den FB også er omtalt manualen.

Ja, det kan jeg godt se i manualen. Der har de lavet et eksempel på side 82. http://www.lk.dk/globalassets/pdf/support-prof/ihc_manual_2011.pdf

Så kan jeg aflure den og lave en FB magen til, eller bruge den som inspiration.

Tak for tippet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du kan sagtens selv lave blokken, og har allerede lavet det vigtigste arbejde - afklaringen af krav. Resten er  i princippet "bare" at programmerer som du har beskrevet.

Det kan f.eks. løses sådan:

5a1688b01316c_tller.PNG.cced53cf6bc90e1138a6ade903f70e8c.PNG

Mange tak Henning.

Så har god info til mit hjemmearbejde :)

Jeg må tage mig sammen nu og sætte mig ind i at lave blokke, nu er muligheden der.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning.

Tak for skubbet. Jeg har læst på lektierne (i manualen) og bygget den FB jeg havde brug for.
Faktisk valgte jeg først at kigge på dit forslag da jeg selv havde lavet en FB og kan se at sådan noget naturligvis kan laves på flere måder :)

Jeg har brugt "Case" hvor du har brugt "Betingelser".

Jeg startede med at lave det eksempel som LK har i manualen med rengøringstælleren til toilettet. Jeg fandt dog en fejl i deres funktion, for når man nulstiller FB'en (ved rengøring) nulstilles kun den ene tæller og så kommer der hurtigt alarm igen hvis men ikke gør rent lige når alarmen er gået.

Jeg har vedhæftet min "vandkontrolblok". Det eneste jeg ikke kunne få til at virke var at jeg ville have en forsinkelse ind mellem "output ON" og "output off" (fordi Lars fortalte at det var "Best practise"

Jeg har prøvet at lave en sluktimer som i 1.1.02.f, men det vil ikke rigtig. Hvordan kan jeg lave det?

Det gode er at jeg var nødt til at bygge en tæller FB med udlæsning for at kunne se om der kom en puls på udgangen :D

 

Til info er min blok til at holde øje med en evt. utæt vandledning.
Bliver der brugt vand når man ikke er hjemme (og vaskemaskinen ikke kører) får jeg en alarm via IHC-Captain (Push over).

 

 

vandkontrol.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne

Det gælder mig at du fandt inspiration til at lave dine egene funktionsblokke, det giver bare så mange flere muligheder. Og ja - der er ingen "rigtige" løsninger, men mange forskellige måder at løse samme opgave på. Måden opgaven løses på afhænger af de tanker der ligger bag, dermed kan det´ der syntes at være en oplagt fejl for den ene, være et ønske for en anden.

Din manglende pause imellem ON og OFF signalet opnår du ved først at sætte udgangen ON og der dernæst starte en timer - som du også har lavet.  I 3. linje sætter du udgangen OFF igen og dermed opnår du ikke pausen, i stedet skal du lave et nyt underprogram - du har allerede lavet 3. Start betingelsen for dette 4. underprogram er at din timer bliver = 0 og kommandoen er selvfølgelig at sætte udgangen Off.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

i stedet skal du lave et nyt underprogram - du har allerede lavet 3.
Start betingelsen for dette 4. underprogram er at din timer bliver = 0 og kommandoen er selvfølgelig at sætte udgangen Off.

Tak for svaret, jeg må gøre noget galt for det virker ikke som det skal. Nu er udgangen konstant ON

vandkontrol2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

UPS - du har fået placeret det nye (4.) underprogram INDE i det 2. underprogram, det duer ikke.

Underprogrammerne bliver afviklet når betingelserne under "Hændelser" bliver opfyldt, i dit tilfælde bliver underprogram 2 afviklet når "Forbrug -> Indstilling" men der sker intet når "Timer = 0" fordi den er placeret forkert. Det nye (4.) underprogram skal derfor flyttes ud i samme niveau som dine underprogrammer "Tæl op", "Program" og "Nulstilling"

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

UPS - du har fået placeret det nye (4.) underprogram INDE i det 2. underprogram, det duer ikke.

Underprogrammerne bliver afviklet når betingelserne under "Hændelser" bliver opfyldt, i dit tilfælde bliver underprogram 2 afviklet når "Forbrug -> Indstilling" men der sker intet når "Timer = 0" fordi den er placeret forkert. Det nye (4.) underprogram skal derfor flyttes ud i samme niveau som dine underprogrammer "Tæl op", "Program" og "Nulstilling"

 

Ahh, tak for det. Nu virker den som den skal.

Overvågning af standbyforbrug1,4.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok