Hop til indhold
  • 0

Lysdæmpning


Nicholai85
 Share

Spørgsmål

Hej.

I min stue har jeg 3 rækker GU4 led, som tænder på hver sit tryk.

Jeg kunne dog godt tænke mig at gøre det muligt at justere lysstyrken.

Mit spørgsmål er så hvilken løsning vil være den nemmeste og bedste?

Der sidder selvfølgelig 3 transformere på loftet til disse spots.

 

Kan jeg stadig beholde det gamle tryk med 4 forskellige tryk i, eller er jeg nødt til at skifte det ud?

Og kan man få en dimmer der kan styre mere end 1 række lamper af gangen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Alt kan lade sig gøre men hvis du vil kunne styre og regulere dem i 3 rækker individuelt, kræver det hver sin dimmer. Den kan så godt styres af een og samme tast. Eller man kan have 3 individuelle. Har du et 4 tast tryk siddende kan du jo kode det så de kan tændes individuelt og/eller samlet. Så all du bare benytte 1-tast styring i FB'n.

mht til HW så alt efter hvordan din installation er lavet så vil det nok være smartest at anvende ø80 loftdimmer evt. Placeret i et underlag. De behøver ikke blive monteret på loftet ved trafoen, men det er sikkert det nemmeste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg anbefaler bare en dimmer pakket ind i et lampeudtag. Du kan også få tavlemonteret dimmere, men de wireless ø80 er det bedste rent funktionsmæssigt. Det behøver som sagt ikke monteres i loftet, men skal bare kobles ind på ledningerne før trafoerne. 

Får det ene række spots sin tændledningen fra et lampeudtag, ja så er det jo bare at skifte dette. Og alt efter hvordan de andre får tændledningen fra vil jeg gætte på det er nemmeste bare er at montere dimmeren på loftet (i et underlag) ved siden af trafoen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Ja okay... Hvordan vil man så kunne lave styringen af det? Ville det så skulle være en ny afbryder eller kan man lave det så man justere styrken ved at holde knappen inde? 

Ud fra dine spørgsmål, ville jeg nok tilkalde en elektiker- tror ikke det er noget du kan klare selv.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Thomas skrev:

Ud fra dine spørgsmål, ville jeg nok tilkalde en elektiker- tror ikke det er noget du kan klare selv.....

Meget muligt... Har dog ikke skrevet det var noget jeg selv ville lave på egen hånd, ville hører hvad der var muligt...  Derudover tror jeg du har misforstået mine spørgsmål? Syntes ikke jeg bad om en vurdering om hvorvidt jeg var kvalificeret til sådan en opgave?  :-) men tak for kommentaren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen 

Har været lidt optaget på det seneste. 

Jeg har ingen dimmere sat på endnu, da jeg har haft lidt svært ved at finde ud af hvad dimmere, drivere samt dæmpbar mr11 spots man kan få til at arbejde fejlfrit sammen.

Selv efter jeg har spurgt forskellige elektrikere der normalt arbejder med IHC samt AO.

Men kan sagtens tilføje mit projekt (det er dog stadig i et tidlgt stadie da jeg ikke har fået at lave meget ved det endnu) :-)

 

 

lys.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Nicholai85 skrev:

Jeg har ingen dimmere sat på endnu, da jeg har haft lidt svært ved at finde ud af hvad dimmere, drivere samt dæmpbar mr11 spots man kan få til at arbejde fejlfrit sammen.

God fornøjelse.. Du bevæger dig ind i et rent helvede med dette.
Fejlfrit = komplet umuligt.
Næsten fejlfrit = muligt. 
Det er foreløbig min erfaring. Jeg bruger, Uni400, Uni250 (1 modul) og ø80 ver 2 lampeudtags dimmere, og med jernkerne trafoer. Har ikke prøvet med decideret LED drivere, fordi det i sig selv er et rent helvede at finde eller koster en krig, hvis det skal være rigtig godt (600,- for en driver). Årsagen skyldes bla. at de spot vi har, det er downlight DL-221, og der er 2-8 stk spot med forholdsvis lang afstand fra spot til trafo. At finde en driver der kan det samme, det er en kunst. 
  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Nicholai85 skrev:

Ja det har jeg også hørt.... Jeg forstår bare ikke hvorfor der ikke bliver lavet nogle retningslinjer så tingene bliver produceret så de passer sammen 

Det kræver standarder og at forskellige producenter bliver enig om en fælles standard. For ny teknologi, som f.eks. LED pære etc. vil det betyde at udviklingen kommer til at gå MEGET langsommer. Standarderne vil komme med tiden, men i starten vil du se forskellig standarder fra de enkelte producenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Nicholai85 skrev:

Ja det har jeg også hørt.... Jeg forstår bare ikke hvorfor der ikke bliver lavet nogle retningslinjer så tingene bliver produceret så de passer sammen 

Det siges at skyldes, at det er mega besværligt at dæmpe disse 12volt kilder, fordi det er tre ting der skal passe sammen.
1. Dæmperen skal kunne dæmpe det som driveren/trafoen er bygget til.
2. Driveren/trafo skal kunne drive den type LED (og elektronikken i den). 
3. Kilden (dvs LED pæren) skal kunne dæmpes.
Oven i det, så er disse 12volt kilder nærmest på vej ud af markedet til fordel for 230volt. Men har man GU53 eller anden lign typisk 12volt fatning i sine lamper, så er man bogstavligt talt på rø***. Der er reelt kun een mulighed tilbage, hvis det skal være uden ovenstående besvær - Skift lampen. 
For mit vedkommende gælder det 37 stk 12volt downligt DL-221 (firkantet 109x109mm spot i gipsloft). At finde en erstatning til disse, det er næsten umuligt - Og dog, Flashlight som producere disse downlight, de har faktisk lavet en 230volt GU10 version, af præcis den samme lampe. Selve lampen er rimelig i pris, ca 190,- det billigste jeg har fundet. Men det er trods alt en udskrivning på godt 7000,- . Til det skal der så lægges tilsvarende antal LED kilder. Og skal det være i rimelig kvalitet, så er det nok omkring 5000,-. Så godt 13.000,- i alt i materialer inkl kabel. Og så er jeg slet ikke begyndt selve ombygningen. Der kan dælme drives mange timers halogen lys for den pris :wacko:

Derfor jagter jeg intenst en 12volt løsning. Men det er som sagt et rent helvede. Og jeg tvivler efterhånden på, at det overhovedet er muligt. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har overvejet at tage fat i nogle af de firmaer som eksempelvis sælger LED og drivere, fx detled.dk. Men den sidste betingelse (kilden), den er desværre også svær i sig selv. Jeg har foreløbig prøvet 3 forskellige LED (MR16 med GU53 fatning), som jeg ikke er tilfredse med. To forskellige Osram pære og en Ledon. Jeg er foreløbig endt ud med Ledon´s. Men de er slet ikke gode nok til vores behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Det er også et godt bud, hvis du er tilfreds med lyset fra disse spot. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Husk at kig på Ra værdien, hvis du skal bruge dem indendørs. Den er ekstrem vigtig. Personligt går jeg efter nogle som har mindst Ra92. Jeg har i dag nogle Ledon med Ra80. De er slet slet ikke gode nok til vores behov.
 
Så mit næste forsøg bliver:
https://detled.dk/led-transformere-og-drivere/781-daempbar-led-driver-stabil-12v-dc-10-45watt.html

Med disse som kilder:
https://www.av-connection.dk/?PNo=GL-86237

De værelser hvor vi kun har 2 stk downligt spot, der vil jeg nok prøve at finde en anden driver, da ovenstående har en minimum belastning på 10 watt. Men det er svært, fordi oftest har de "små" drivere en begrænset max ledninglængde. Og det kan godt være ret svært at overholde.  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
  • 0
14 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Det er to forskellige LED chips. Den ene er COB den anden er CREE. Så nok næppe de samme. Men begge LED chips har fået temmelig meget ros. 

 

16 minutter siden, Nicholai85 skrev:

Det kan den nok, men ikke til almindelige lysdæmpere. Det er til en 1-10volt dæmper. Dvs alle LK´s Uni dæmperne er udelukket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Nicholai85 skrev:

Havde ikke set der stod CREE i teksten dog, for i produktdetaljer står der COB :)

Jeg gav mig til at læse lidt mere på det. Det er faktisk lidt misvisende tekst hos detlet.dk, (efter min mening). 
COB står for: "Chips on board". Dvs. LED chippen er placeret på printet og måden den er placeret på. Der er altså ikke tale om en bestemt type LED chip. 
CREE er et mærke/firma, der producere LED chips.

Når man læser de to links igen, så står der faktisk også COB i begge tilfælde. Men teksten fra detlet.dk, den synes jeg indikere, at der er tale om en bestemt COB LED (dermed chip), hvilket så ikke bliver oplyst hvilken. Sunflux vælger de at skrive, hvilken producent LED chippen kommer fra. 

De begge er måske chips produceret af CREE :)

EDIT:
Glemte lige referencer,
http://www.cob-led.com/What-is-cob-LED-chips-on-board.html
http://www.cree.com/led-chips/
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fik jeg en elektriker i familien til at installere dæmpbar ø80 samt https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver/p/tridonic-led-driver-25w

Og https://detled.dk/mr11-led-spot/1713-hilux-r2-mr11-led-paere-3w-daempbar-2700k-ra95.html?search_query=hl11550&results=1

Driveren anbefalet af Greenline og skulle efter hvad de siger være hvad de havde der passede bedst til 3 af den type pære.

 

Så lagt så godt ;-)

 

Mit problem er bare, at jeg kun kan sætte den til max 90% lys og min 40%.

Hvis jeg kommer ud den belysningen blinker pærerne, eller har problemer med at tænde, slukke eller tænder selv.!!

Derudover virker det meget dårligt med IHCremote.

 

Er dette pga. driveren, pærerne, for lange ledninger eller noget andet? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Nicholai85 skrev:

Mit problem er bare, at jeg kun kan sætte den til max 90% lys og min 40%.

Hvis jeg kommer ud den belysningen blinker pærerne, eller har problemer med at tænde, slukke eller tænder selv.!!

Derudover virker det meget dårligt med IHCremote.

 

Er dette pga. driveren, pærerne, for lange ledninger eller noget andet? 

Tja.. Det kan faktisk være det hele. 
Dæmper, sammen med driver, sammen med kilde. Du kan risikere, at hvis du skifter en af delene, så virker det bedre eller værre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok