Hop til indhold

Opgradering af IHC-anlæg


Recommended Posts

Vi har sådan en gammel fætter i vores teknikskab. Den er fra huset blev bygget i 2003. Vi har venner i byen, der har en mere moderne dims i skabet og jeg overvejer om det ikke kunne være en idé at udskifte vores.

Hvem skal man snakke med om mulighederne for dette? Jeg har i virkeligheden ikke det store behov for avanceret styring af den - vil blot gerne have en mindre installation, der ikke fylder så meget.

Jeg bor i Værløse.

WP_20170828_17_12_46_Rich_LI.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, Jesper Lund Stocholm skrev:

Vi har sådan en gammel fætter i vores teknikskab. Den er fra huset blev bygget i 2003. Vi har venner i byen, der har en mere moderne dims i skabet og jeg overvejer om det ikke kunne være en idé at udskifte vores.

Hvem skal man snakke med om mulighederne for dette? Jeg har i virkeligheden ikke det store behov for avanceret styring af den - vil blot gerne have en mindre installation, der ikke fylder så meget.

Jeg bor i Værløse.

WP_20170828_17_12_46_Rich_LI.jpg

Det er dit "fordeleranlæg" IHC-net til dine antenne-, netværks- og tlfstik i huset.

Du kan ikke rigtig lave det mindre. Der sidder normalt et dæksel på din tavle ik'?

Måske du kan tage et billede af hele området med dine tavler, så er det nemmere at se om der kan gøres noget.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8/31/2017 at 21:55 , Bjarne Sørensen skrev:

Det er dit "fordeleranlæg" IHC-net til dine antenne-, netværks- og tlfstik i huset.

Du kan ikke rigtig lave det mindre. Der sidder normalt et dæksel på din tavle ik'?

Måske du kan tage et billede af hele området med dine tavler, så er det nemmere at se om der kan gøres noget.

 

Hej Bjarne,

Vi har nogle venner, der bor i den anden ende af Værløse. Deres tavle ser ud som på de vedhæftede billeder. Kunne vi ikke udskifte vores tavle med denne type? Som jeg umiddelbart kan se det, så er begge tavler "IHC Net Basic".

Jeg har taget endnu et billede af hele vores tavle. Af en eller anden grund kunne jeg ikke uploade det  - så det ligger her: http://imgur.com/a/Roxt0

Og jo ... der sidder normalt et dæksel på tavlen.

:-)

 

 

IMG_17751.jpg

IMG_17761.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, EjvindHald skrev:

Hvis du ifm. ændring af din installation er interesseret i at sælge dele, så er jeg måske interesseret. Jeg har indrykket købes annonce her, og du har måske disse dele.

Hvis jeg får udskiftet vores tavle, så er du mere end velkommen til at købe dimserne. Jeg har også tre eller 4 af dem du viser på billedet i annoncen på loftet (tror jeg - jeg skal lige op og checke). Dem bruger jeg ikke pt.

:)

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Tænker du med stor sandsynlighed kan skrotte det hele og køre trådløst - så er du af med det hele.

 

... alligevel imponerende at du kan vurdere dette - uden at kende til hverken placering af boksen eller materialerne i vores hus :)

Der er naturligvis trådløs netværk i routeren fra YouSee, men den står i vores teknikskab, der er i bunden at huset - omkranset af kabler, rør og (armeret) beton. Signalet er derfor utroligt dårligt alle andre steder end i selve teknikskabet.

Vores setup herhjemme er, at jeg bruger IHC-kablingen til at nå ud i rummene på vores etager. Dér har jeg to access-points, der forsynet huset med trådløst internetadgang.

 

Så jo ... jeg har brug for vores IHC-anlæg ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutter siden, Jesper Lund Stocholm skrev:

Hej Bjarne,

Vi har nogle venner, der bor i den anden ende af Værløse. Deres tavle ser ud som på de vedhæftede billeder. Kunne vi ikke udskifte vores tavle med denne type? Som jeg umiddelbart kan se det, så er begge tavler "IHC Net Basic".

Jeg har taget endnu et billede af hele vores tavle. Af en eller anden grund kunne jeg ikke uploade det  - så det ligger her: http://imgur.com/a/Roxt0

Og jo ... der sidder normalt et dæksel på tavlen.

:-)

 

 

IMG_17751.jpg

IMG_17761.jpg

Hej Jesper. 

Det dine venner har er IHC-net Basic men du har den "store" IHC-net. 

Forskellen er at de kun kan køre 10 Mbit data og du kan køre 100 Mbit (gigabit). De har også en splitter i den anden ende af kablet for at have data, tele og ethernet (internet) i det samme kabel. Derfor den lavere hastighed. Så må du vurdere om du kan nøjes med 10 Mbit. Men du får en skrabet installation. 

Jeg ville nok ikke bruge alle de penge på at lave det om. Sæt evt et skab udover tavlerne men ikke så dybt at der kan stå ting foran tavlen, så er det ulovligt. 

Ellers må @Lars1 lige træde til med flere detaljer om forskellen på de to net. 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Jesper. 

Det dine venner har er IHC-net Basic men du har den "store" IHC-net. 

Forskellen er at de kun kan køre 10 Mbit data og du kan køre 100 Mbit (gigabit). De har også en splitter i den anden ende af kablet for at have data, tele og ethernet (internet) i det samme kabel. Derfor den lavere hastighed. Så må du vurdere om du kan nøjes med 10 Mbit. Men du får en skrabet installation. 

Jeg ville nok ikke bruge alle de penge på at lave det om. Sæt evt et skab udover tavlerne men ikke så dybt at der kan stå ting foran tavlen, så er det ulovligt. 

Ellers må @Lars1 lige træde til med flere detaljer om forskellen på de to net. 

Tak for forklaringen, Bjarne :).

Jeg kan også nu se, at der rent faktisk står "IHC NET" på dækslet til installationen.

Jeg er overrasket over, at kapaciteten på IHC Net kun er 100Mbs - det er noget med, at man kan samle nogle ledere og så få højere hastighed internt ad den vej? Vores ven, der ejer boksen jeg tidligere har taget et billede af, har fået at vide, at "man kan samle et par ledere i boksen, så der internt på deres netværk kan fås gigabit internet". De bruger heller ikke deres IHC til TV.

Jeg tror, at jeg vil strippe de ting i IHC NET-boksen, som vi ikke bruger. Vi har ikke telefon og selvom vores internet er fra YouSee, så har vi ikke kabel-TV, så den boks kan også ryge væk. Jeg har selv sat en splitter på indgangskablet fra vejen. Denne splitter går så til hhv vores router samt til IHC NET. Men kablet fra splitter'en til IHC kan vel også fjernes.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9/2/2017 at 17:58 , EjvindHald skrev:

Hvis du ifm. ændring af din installation er interesseret i at sælge dele, så er jeg måske interesseret. Jeg har indrykket købes annonce her, og du har måske disse dele.

Der er ikke nogen netværks switche i hans installation. Det der ligner netværks switche er de gamle IHC Net terminerings bokse.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Jesper. 

Det dine venner har er IHC-net Basic men du har den "store" IHC-net. 

Forskellen er at de kun kan køre 10 Mbit data og du kan køre 100 Mbit (gigabit). De har også en splitter i den anden ende af kablet for at have data, tele og ethernet (internet) i det samme kabel. Derfor den lavere hastighed. Så må du vurdere om du kan nøjes med 10 Mbit. Men du får en skrabet installation. 

Jeg ville nok ikke bruge alle de penge på at lave det om. Sæt evt et skab udover tavlerne men ikke så dybt at der kan stå ting foran tavlen, så er det ulovligt. 

Ellers må @Lars1 lige træde til med flere detaljer om forskellen på de to net. 

Du har næsten ret. IHC Net Basic understøtter op til 100Mbit. Den fulde IHC net installation understøtter 1000Mbit (Gigabit).

Link til kommentar
Del på andre sites

40 minutter siden, Jesper Lund Stocholm skrev:

Jeg er overrasket over, at kapaciteten på IHC Net kun er 100Mbs - det er noget med, at man kan samle nogle ledere og så få højere hastighed internt ad den vej? Vores ven, der ejer boksen jeg tidligere har taget et billede af, har fået at vide, at "man kan samle et par ledere i boksen, så der internt på deres netværk kan fås gigabit internet". De bruger heller ikke deres IHC til TV.

Begrænsningen skyldes at IHC NET Basic bruger 1 par til telefoni og 1 par til antenne signalet. Det efterlader 2 par, som er nok når man køre 100Mbit. Gigabit derimod kræver alle 4 par.

Det kan ikke lade sig gøre at køre Gigabit på en IHC NET Basic installation. De par som er reserveret til telefoni og antenne kan ikke bruges til andet. Hvis du er lidt fingernem, og har dobbelt udtag i huset, så er det muligt at lave en splitter, så du bruger de 2 net par af hvert kable. Personligt vil jeg så heller rive IHC NET Basic boksen ned af vægge og sætte en patch boks op i steddet, og bruge splitter kabler der hvor jeg har brug for antenne og telefoni. Der var en anden som havde fundet en ret smart patch boks og linkede til den her på boardet for et par uger siden.

48 minutter siden, Jesper Lund Stocholm skrev:

Jeg tror, at jeg vil strippe de ting i IHC NET-boksen, som vi ikke bruger. Vi har ikke telefon og selvom vores internet er fra YouSee, så har vi ikke kabel-TV, så den boks kan også ryge væk.

IHC NET antenne forstærkeren kan bruges til alle slags antenne signaler, ligegyldigt om de kommer via classic kabel TV, fiber boks eller en stue antenne. Den kan dog ikke klare satellit signaler desværre, men det kan IHC NET kablerne alligevel heller ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 3. september 2017 at 19:25 , Lars1 skrev:

Hvilket udstyr vil du bruge til trådløs distribution af et kabel TV antenne signal i dit hus?

Derudover kan jeg komme på MANGE grunde til ikke at køre rent trådløst.

Der er både fordele og ulemper ved at køre trådløst - ligesom der er fordele og ulemper med mobil og fastnet telefon. Det handler om at finde den løsning der er optimalt for brugeren. 

Som man kan læse i andre tråde er der nogle brugere af Ihc som har bygget en lejlighed op alene med wireless Ihc - da man så kan tage intallatinen ned når man flytter. I sådanne tilfælde er trådløs Ihc billigere end kablet Ihc. 

 

Så jeg mange fordele ved ikke at køre trådløst og mange fordele at køre trådløst og mange fordele at kombinere det - den enkelte må vægte fordele og ulemper. 

Hvis man har kabel-tv er trådløs dirtribution ikke det mest optimale - der vil jeg nok med min viden anbefale en kablet forbindelse. Evt transmittere det trådløs hdmi eller trådløs scart. Ikke optimalt overhovedet med brugbart hvis det er din eneste mulighed. Jeg vil der klart anbefale at droppe kabel tv - og i stedet vælge tv over telefonlinjen i stedet - der kan det hele køre trådløst.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 3. september 2017 at 17:15 , Jesper Lund Stocholm skrev:

... alligevel imponerende at du kan vurdere dette - uden at kende til hverken placering af boksen eller materialerne i vores hus :)

Der er naturligvis trådløs netværk i routeren fra YouSee, men den står i vores teknikskab, der er i bunden at huset - omkranset af kabler, rør og (armeret) beton. Signalet er derfor utroligt dårligt alle andre steder end i selve teknikskabet.

Vores setup herhjemme er, at jeg bruger IHC-kablingen til at nå ud i rummene på vores etager. Dér har jeg to access-points, der forsynet huset med trådløst internetadgang.

 

Så jo ... jeg har brug for vores IHC-anlæg ;)

Tak :-) ... men har også rodet en del med trådløs tv og internet hjemme. Boksens placering betyder noget - og lyder som du har placeret den meget uhensigtsmæssigt - prøv at skifte mellem 2 og 5 GHz forbindelse på ruterne og skift kanal den sender på. Givet det ikke meget bedre resultat få prøv at flyt den ud af teknikskabet. Trådløs forbindelser har svært ved at passere metal da det virker dæmpende/skærmende. Man kan få acces-points der sende over elinstallationen - så det kan evt løse problemet med sådanne. Så prøv dig lidt frem - så kan du som nævnt muligvis med et lidt andet setup undvære Ihc net.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok