Hop til indhold
  • 0

"Grøn stikkontakt" Wireless


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Ved ikke lige hvorfor jeg ikke har bemærket det før nu. Produktet er ihvertfald introduceret helt tilbage i 2012, måske før. Men jeg har ikke set det før, og kan ikke umiddelbart finde det.

Specielt denne som er vist i videoen her 0.26 sekunder inde: (2 x 1modul) Den kunne jeg dælme godt have have brugt nogle stykker af, specielt fordi den er wireless.
I dette link til produktet findes en tilsvarende, men for 1½ modul, hvilket jeg også godt kunne have brugt.. http://www.lk.dk/globalassets/pdf-arkiv/download/brochure/den-groenne-kontakt-til-din-bolig.pdf

Så spørgsmålet: Hvad skete der lige med disse "grønne stikkontakter" ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

I bedste LK stil er der desværre bare tale om gammel vin på nye flasker. Der er tale om alm. LK IHC produkter, som har været på marked i mange år, men fået et nyt dæksel med et grønt symbol og en ny tur i markedsføreings møllen.

2*1 modul stikkontakten er desværre ikke wireless. Men du finder den bl.a. her. http://77.221.237.111/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=1&n4=81&n5=378 eller her hvis du skal bruge 2 tændinger. http://77.221.237.111/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=1&n4=81&n5=375

1½ modul wireless stikkontakten finder du her. http://77.221.237.111/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=69&n4=24&n5=1078

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej det ser jeg nu.. fandt noget andet dokumentation som viser det på en anden måde. Det er jo totalt misvisende at kalde dem wireless, når det ikke passer. Den 1½ modul du viser, den kendte jeg godt. Men gider satme ikke have tryk på en wireless stikkonkakt.. Det giver absolut ingen mening. Jeg vil have 1modul wireless eller 1½ modul uden tryk :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan ikke se at LK noget sted har kaldt deres 1 modul stikkontakter wireless. Videoen taler om IHC i generelle termer. Det samme gør den brochure du linker til.

Hvis du vil have wireless stikkontakter uden tryk må du enten kigge efter et andet produkt, eller kombiner en alm. stikkontakt med et wireless relæ i f.eks. 1 modul udgaven.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv at gå ind på 3d.lk.dk køre guiden, vælg stuen. Til højre for pejsen er en såkaldt "styrbar stikkontakt". Tryk på den.. Bemærk hvad der står under videoen der kommer frem samtidig mens du kigger på billedet til højre (2 x 1modul).

Styret stikkontakt

De trådløse IHC Wireless stikkontakter kan programmeres, så du kan betjene dem præcis, hvor det passer dig

 

I bedste fald er det komplet misvisende information, set i sammenhold med billedet af den der 2 x 1modul. 

Hvordan vil du kombinere en almindelig stikkontakt med et wireless relæ?
Problemet er jo ikke wireless delen i sig selv. Problemet er, at få fat i ledningerne til den stikkontakt og isolere den fra de øvrige. Hvis alle stikkontakter var ført enkeltvis ud til tavlen, så ville det ikke være noget problem, da jeg lige så vel kunne lave det med output moduler. Men sådan er de huse nok ikke lige skruet sammen.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Prøv at gå ind på 3d.lk.dk køre guiden, vælg stuen. Til højre for pejsen er en såkaldt "styrbar stikkontakt". Tryk på den.. Bemærk hvad der står under videoen der kommer frem samtidig mens du kigger på billedet til højre (2 x 1modul).

Styret stikkontakt

De trådløse IHC Wireless stikkontakter kan programmeres, så du kan betjene dem præcis, hvor det passer dig

 

I bedste fald er det komplet misvisende information, set i sammenhold med billedet af den der 2 x 1modul.

Vi begynder at diskuter peditesser her. Men teksten, " De trådløse IHC Wireless stikkontakter kan programmeres, så du kan betjene dem præcis, hvor det passer dig " er placeres under et billed, hvor du kan scrolle til højre og venstre. På det første billed er der ikke nogen dobbelt sikkontakt såvidt jeg kan se. Men hvis du prøver at trykke i højre side af billedet, så vil der komme et billed af en wireless stikkontakt.

 

2 timer siden, Kandersen skrev:

Hvordan vil du kombinere en almindelig stikkontakt med et wireless relæ?

Det kan gøres på flere måder, men du kan f.eks. bruge dette wireless relæ. http://77.221.237.111/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=857&n4=3035&n5=16&n6=500 og enten en 2 modul eller 2½ modul dåse.

Personligt forstår jeg ikke problemet med trykken på den wireless stikkontakt. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener LK på et tidspunk havde et dæksel, som kunne sættes uden på stikkontakten, og blev hold på plads af stikproppen. Dækslet dækkede over trykkene, så man ikke kunne komme til at bruge dem ved en fejl.

2 timer siden, Kandersen skrev:

Problemet er jo ikke wireless delen i sig selv. Problemet er, at få fat i ledningerne til den stikkontakt og isolere den fra de øvrige. Hvis alle stikkontakter var ført enkeltvis ud til tavlen, så ville det ikke være noget problem, da jeg lige så vel kunne lave det med output moduler. Men sådan er de huse nok ikke lige skruet sammen.  

Jeg er faktisk igang med at ændre nogle stikkontakter fra at blive styret af output moduler til at være wireless styret. Det skyldes at de sommetider taber spændingen kortvarigt når min controller genstarter, og det kan det udstyr som sidder på dem ikke lide.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Martin Abildgaard skrev:

Jeg tror faktisk der er plads hvis du bruger de dybe dåser, men jeg er ikke 100% sikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Thomas skrev:

Man kan bare købe en hvid afdækning og så fjerne de små " tryk" der sidder på bagsiden, så kan man ikke nærbetjene stikkontakten :-)

Hvad er der for en afdækning du mener? Afdækningerne til stikkontakter uden afbr. passer desværre ikke på en wireless stikkontakt. hullerne til stikpropen sidder desværre anderledes på de 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

Vi begynder at diskuter peditesser her. Men teksten, " De trådløse IHC Wireless stikkontakter kan programmeres, så du kan betjene dem præcis, hvor det passer dig " er placeres under et billed, hvor du kan scrolle til højre og venstre. På det første billed er der ikke nogen dobbelt sikkontakt såvidt jeg kan se. Men hvis du prøver at trykke i højre side af billedet, så vil der komme et billed af en wireless stikkontakt.

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det for peditesser. Du negligere jo totalt billedet til højre, som er det der er oplægget til hele funktionen. 
Men det er ikke noget vi skal debattere. Jeg fortalte blot hvorfor jeg havde fået den opfattelse. 

 

4 timer siden, Lars1 skrev:

Personligt forstår jeg ikke problemet med trykken på den wireless stikkontakt. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener LK på et tidspunk havde et dæksel, som kunne sættes uden på stikkontakten, og blev hold på plads af stikproppen. Dækslet dækkede over trykkene, så man ikke kunne komme til at bruge dem ved

Problemet er det unødige i det. Det giver ingen mening. Og det bliver næppe billigere af det. Hvorfor er det der så? I bedste fald er det hvis nogen skulle være så idiotisk at vælge at købe en wireless stikkontakt, og ikke have nogen former for wireless tryk til at styre den med. Det sker nok kun een gang.

Dernæst så er ca. 85% af stikkontakterne her i huset lavet med 2x1modul. Jeg tror ikke huset her er så atypisk, (jeg kan ikke vide det præcist, da jeg ikke har bygget alle huse). Men det er dels mange år siden at kravet om en afbryder på en stikkontakt forsvandt, hvorfor netop disse 1modul sidenhen har vundet større indpas. Og dernæst så fylder 1modul mindre. 1modul stikkontakt wireless findes slet ikke. 
De sidste 15% stikkontakter her i huset er 1½ modul. De sidder i alle værelser i ca. 1.2m højde samme med antenne udtag. Og jeg tror netop det er årsagen til, at man har valgt at opsætte 1½ modul stikkontakter der, fordi det skulle passe med 1½ modul antenne udtag. Det er den eneste årsag jeg kan finde.

 

4 timer siden, Lars1 skrev:

Det kan gøres på flere måder, men du kan f.eks. bruge dette wireless relæ. http://77.221.237.111/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=857&n4=3035&n5=16&n6=500 og enten en 2 modul eller 2½ modul dåse.

Men det koster jo en stikkontakt, hvis man gør det sådan, i en allerede eksisterende 2x1modul installation. Jeg formoder du ville opsætte den ene med wireless relæ, og så lade ledningerne gå til stikkontakt i den anden? Ideen er da god nok, som et sparsomt alternativ.

 

5 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Se den løsning er interessant, altså hvis den kan være i en almindelig grøn indmuringsdåse. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det for peditesser. Du negligere jo totalt billedet til højre, som er det der er oplægget til hele funktionen. 
Men det er ikke noget vi skal debattere. Jeg fortalte blot hvorfor jeg havde fået den opfattelse.

Jeg negligere ganske rigtigt billedet til højre, for det har intet med sagen at gøre. Du klikker på et link som hedder styrbare stikkontakter. Herefter kommer du frem til et stort billed med de 2 stikkontakter, hvor der er overlagt en info boks, med titlen styrbare stikkontakter. I denne boks er der et mindre billed, hvorunder der er en billed tekst, som referer til wireless stikkontakter. Jeg tror jeg taler for alle andre end dig, når jeg påstår at vi ikke forventer at den viste stikkontakt nødvendigvis er wireless. Hvis du kalder dette komplet misvisende information, så bør du ikke læse reklamer fremover.

30 minutter siden, Kandersen skrev:

Problemet er det unødige i det. Det giver ingen mening. Og det bliver næppe billigere af det. Hvorfor er det der så? I bedste fald er det hvis nogen skulle være så idiotisk at vælge at købe en wireless stikkontakt, og ikke have nogen former for wireless tryk til at styre den med. Det sker nok kun een gang.

For dig giver det måske ikke mening, men andre vil gerne have de ekstra tryk. At have 2 udgaver af wireless stikkontakter, 1 med tryk og 1 uden, bliver hurtig dyre end bare at lave en udgave med tryk, så den også kan betjenes lokalt.

30 minutter siden, Kandersen skrev:

Dernæst så er ca. 85% af stikkontakterne her i huset lavet med 2x1modul. Jeg tror ikke huset her er så atypisk, (jeg kan ikke vide det præcist, da jeg ikke har bygget alle huse). Men det er dels mange år siden at kravet om en afbryder på en stikkontakt forsvandt, hvorfor netop disse 1modul sidenhen har vundet større indpas. Og dernæst så fylder 1modul mindre. 1modul stikkontakt wireless findes slet ikke. 

De sidste 15% stikkontakter her i huset er 1½ modul. De sidder i alle værelser i ca. 1.2m højde samme med antenne udtag. Og jeg tror netop det er årsagen til, at man har valgt at opsætte 1½ modul stikkontakter der, fordi det skulle passe med 1½ modul antenne udtag. Det er den eneste årsag jeg kan finde.

Om der bruges 1 modul stikkontakter eller 1½ modul afhænger meget af den elektriker, som sætter dem op, eller hvad bygherren ønsker. De var populære i gips vægge indtil LK kom med deres nye 1½ modul gips dåser, som kan placeres ved siden af hinanden. Personligt vil jeg aldrig bruge 1 modul stikkontakter. Der er ganske simpelt for lidt plads i dåsen, hvis du skal sløjfe videre fra en stikkontakt, og ikke bruger dybe dåser. Det du spare i indkøb, bruger du hurtigt i ekstra monterings tid.

30 minutter siden, Kandersen skrev:

Men det koster jo en stikkontakt, hvis man gør det sådan, i en allerede eksisterende 2x1modul installation. Jeg formoder du ville opsætte den ene med wireless relæ, og så lade ledningerne gå til stikkontakt i den anden? Ideen er da god nok, som et sparsomt alternativ.

Jeg ved ikke om man kan kalde det et sparsomt alternativ. Det er nok nogenlunde det eneste alternative medmindre du ønsker at banke dåserne ud og sætte 1½ modul dåser og wireless stikkontakter op i steddet. Men du kan selvfølglig også banke ud og sætte yderlig en 1 modul dåse i, så vil du fortsat have dine 2 stikkontakter, og du kan selv bestemme om de begge skal være wireless styret eller ej.

Du skal igen huske på at vi taler om LK IHC som udviklings mæssigt har stået stille i +10 år. Da de wireless stikkontakter blev designet for + 10 år siden, var de state of the art. Det at du kunne få en wireless stikkontakt til LK IHC var et KÆMPE fremskridt. At det så i dag er noget man forventer er en selvfølge er noget helt andet. Du kan ikke få alt og det er ikke alle som har samme ønsker som dig.

30 minutter siden, Kandersen skrev:

Se den løsning er interessant, altså hvis den kan være i en almindelig grøn indmuringsdåse. 

Desværre kun hvis der er tale om den dybe udgave. Om den er alm. eller ej afhænger af øjene som ser på den. Når der er indmuret 1 modul stikkontakter, og med de andre ting du har beskrevet om installationerne, så tvivler jeg dog på at det er den dybe udgave der er brugt i dit hus. Det lyder ikke til at der er tænkt på andet end at få de lavet billigst muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lars1 skrev:

For dig giver det måske ikke mening, men andre vil gerne have de ekstra tryk. At have 2 udgaver af wireless stikkontakter, 1 med tryk og 1 uden, bliver hurtig dyre end bare at lave en udgave med tryk, så den også kan betjenes lokalt.

Det er selvfølgelig et spørgsmål om udvikling og økonomi. Men at det skulle være væsentlig dyrere at lave to, det har jeg nok sværere ved at forstå, når forskellen ikke er større. Lokal betjening mener jeg helt seriøst er et skridt i modsat retning af, hvad formålet er. Så oprindeligt burde man måske have startet ud med at lave en uden lokal betjening, og så justeret hvis der opstod et større behov for en med lokal betjening. Det ville have været en mere naturlig udvikling. Men LK er ikke alene om at gøre det. Praktisk talt alle de trådløse stikkontakter jeg haft, de har været med mulighed for lokal betjening. Så jeg tror det desværre er/har været en slags, "sådan gør vi, fordi det gør alle andre".

10 timer siden, Lars1 skrev:

r er ganske simpelt for lidt plads i dåsen, hvis du skal sløjfe videre fra en stikkontakt, og ikke bruger dybe dåser. Det du spare i indkøb, bruger du hurtigt i ekstra monterings tid.

De fylder mindre, hvilket efter min mening har stor betydning, specielt hvis de sidder placeret hvor der er stor synlighed (væg i køkken osv). 

 

11 timer siden, Lars1 skrev:

t at du kunne få en wireless stikkontakt til LK IHC var et KÆMPE fremskridt. At det så i dag er noget man forventer er en selvfølge er noget helt andet. Du kan ikke få alt og det er ikke alle som har samme ønsker som dig.

Vi er næppe ens nogen af os. Forskellen er, at der for nogle er alternativer og andre ingen. Hvem der så skal være det for, burde være alt afhængig af, hvor salget er størst. Altså hvis vi skal se på det forretningsmæssige aspekt. Når det kommer til smag og behag, så har jeg fx aldrig mødt nogen der har sagt, at Fuga stikkontakter ligefrem pryder "landskabet". Så ud fra en simpel logisk sans er der noget der siger mig, at det bliver ikke mere prydende af at være større. Meen det kan selvfølgelig være min logik det er galt med.

11 timer siden, Lars1 skrev:

Det lyder ikke til at der er tænkt på andet end at få de lavet billigst muligt.

Der er ihvertfald ikke tænkt store tanker for fremtiden i vores hus. Om det gør det billigt eller ej, det har jeg svært ved umiddelbart at finde sammenhængen i. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er selvfølgelig et spørgsmål om udvikling og økonomi. Men at det skulle være væsentlig dyrere at lave to, det har jeg nok sværere ved at forstå, når forskellen ikke er større. Lokal betjening mener jeg helt seriøst er et skridt i modsat retning af, hvad formålet er. Så oprindeligt burde man måske have startet ud med at lave en uden lokal betjening, og så justeret hvis der opstod et større behov for en med lokal betjening. Det ville have været en mere naturlig udvikling. Men LK er ikke alene om at gøre det. Praktisk talt alle de trådløse stikkontakter jeg haft, de har været med mulighed for lokal betjening. Så jeg tror det desværre er/har været en slags, "sådan gør vi, fordi det gør alle andre".

Her er vi dybt uening. Jeg har efterhånden 10 wireless stikkontakter. Kun 2 sidder bag skabe hvor lokal betjening ikke give mening. Resten er brugt til f.eks. el radiator, hvor de styres af min varme styring, men hvor jeg også kan styre dem lokalt hvis jeg føler det er koldt i et enkelt rum, og ikke lige gider logge på min telefon eller start min PC for at juster temperaturen. Andre er brugt til f.eks. mit lokal net, media net etc. Der er ingen grund til at de køre når jeg er væk, og det er ret smart at kunne tænde for lokal nettet lokalt, eftersom det er rimeligt umuligt at komme til controlleren fra PC'en uden lokal net.

Der er hundrevis af andre eksempler på at det giver mening at have lokal betjening på wireless stikkontakter, og siden at alle producenter er ening om at der skal være lokal betjening på wireless stikkontakter, så er der nok ikke den store efterspørgelse efter wireless stikkontakter uden lokal betjening.

Det man kan klandre LK for er at man ikke kan bruge de 2 tryk som indgange i sit program, og at der ikke er nogen status tilbagemelding. I steddet er man nød til at forbinde udgangen til en indgang hvis man vil vide om nogen tænder lokalt.

25 minutter siden, Kandersen skrev:

De fylder mindre, hvilket efter min mening har stor betydning, specielt hvis de sidder placeret hvor der er stor synlighed (væg i køkken osv). 

Det er smag og behag. Jeg vil til enhver tid vælge en 1½ modul stikkontakt, medmindre der er en god grund til at vælge anderledes. I mit køkken har jeg sat 1 tryk og 3 1 modul stikkontakter vandret ved siden af hinanden. Men det er også det eneste sted jeg har brugt 1 modul stikkontakter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Her er vi dybt uening. Jeg har efterhånden 10 wireless stikkontakter. Kun 2 sidder bag skabe hvor lokal betjening ikke give mening. Resten er brugt til f.eks. el radiator, hvor de styres af min varme styring, men hvor jeg også kan styre dem lokalt hvis jeg føler det er koldt i et enkelt rum, og ikke lige gider logge på min telefon eller start min PC for at juster temperaturen. Andre er brugt til f.eks. mit lokal net, media net etc. Der er ingen grund til at de køre når jeg er væk, og det er ret smart at kunne tænde for lokal nettet lokalt, eftersom det er rimeligt umuligt at komme til controlleren fra PC'en uden lokal net.

Der er hundrevis af andre eksempler på at det giver mening at have lokal betjening på wireless stikkontakter, og siden at alle producenter er ening om at der skal være lokal betjening på wireless stikkontakter, så er der nok ikke den store efterspørgelse efter wireless stikkontakter uden lokal betjening.

Hvis behovet er der i stor udstrækning, for at kunne styre en wireless stikkontakt manuelt, så skyldes det, at det som du ellers kan/burde styre det med, er mere besværligt. Og så har man reelt sat behovet for wireless til tælling.
Selvfølgelig kan man altid bruge argumentet "fordi man kan". Men det er generelt set skidt argument, når det bruges modsat det som er meningen.  Fx "Jeg køber altid wireless, for at kunne betjene det lokalt".. Naah vel? :)

Jeg har en Osram Lightyfi stikkontakt, som virker sammen med Philips Hue. På den sidder der også en ganske fin knap til at tænde/slukke den manuelt. Siden jeg købte den har jeg ikke een eneste gang har behov for at tænde/slukke den manuelt. Den styres fuldstændig automatisk af Hue scene event og IHC tryk (via IHC Captain). Hvis der opstår et behov for at betjene den manuelt, så er det fordi een af de to ting er blevet mere besværlige, eller fejler. Og så kan jeg lige så godt fjerne den igen og sætte en manuel tænd/sluk på. 
Derfor er min mening helt klar. Det giver ingen mening med manual betjening. 

1 time siden, Lars1 skrev:

Det er smag og behag. Jeg vil til enhver tid vælge en 1½ modul stikkontakt, medmindre der er en god grund til at vælge anderledes. I mit køkken har jeg sat 1 tryk og 3 1 modul stikkontakter vandret ved siden af hinanden. Men det er også det eneste sted jeg har brugt 1 modul stikkont

Det er smag og behag. Men mener du dermed, at 1½ modul stikkontakter er kønnere i resten af din installation, end 1 modul ville have været? I så fald er du den første jeg har hørt sige det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvis behovet er der i stor udstrækning, for at kunne styre en wireless stikkontakt manuelt, så skyldes det, at det som du ellers kan/burde styre det med, er mere besværligt. Og så har man reelt sat behovet for wireless til tælling.
Selvfølgelig kan man altid bruge argumentet "fordi man kan". Men det er generelt set skidt argument, når det bruges modsat det som er meningen.  Fx "Jeg køber altid wireless, for at kunne betjene det lokalt".. Naah vel? :)

Du blander som sædvanligt tingene sammen. Om du bruger wireless eller fortrådet kommunikation til din stikkontakt afhænger af dine preferancer, kabel installation og behov. Som jeg tidligere har skrevet er jeg igang med at skifte nogle stikkontakter fra at være styret via output moduler til at være styret wireless alene fordi at det udstyr jeg har siddende på stikontakterne ikke kan lide det korte spændingsfald der sommetider optræder når min controller genstarter. Andre stedder bruger jeg wireless, fordi jeg fra starten har valgt at sige at alle stikkontakter skal sidder som perler på en snor. Det har jeg valgt fordi jeg har valgt at installer MANGE stikkontakter da jeg renoverede mit hus, og jeg vil ikke offer en controller alene for at kunne styre de stikkontakter individuelt. Reelt set har jeg brug for at kunne styre under 10% af mine stikkontakter, og det behov flytter rundt i takt med at konen ommøbler. Wireless stikkontakter er derfor perfekte da de relativt nemt kan flyttes og omprogrammers.

Hvorvidt der er behov for lokal styring er afhænger af hvad der er tilsluttet stikkontakten og hvor den sidder. Jeg tror kun jeg har en enkelt eller 2 stikkontakter, hvor lokal styring ikke giver mening. Men igen. Det afhænger af hvad du har sidden i din stikkontakt. Hvis din stikkontakt er styret via et output modul, vil du være nød til at opsætte et 1 modul tryk hvis du har brug for lokal styring.

21 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er smag og behag. Men mener du dermed, at 1½ modul stikkontakter er kønnere i resten af din installation, end 1 modul ville have været? I så fald er du den første jeg har hørt sige det.

Ja. Jeg mener helt seriøst at en stikkontakt som sidder alene eller i par på en blank væg er kønnere i 1½ modul end i 1 modul udgaven, og du er den første jeg har mødt, som mener det modsatte. Hvis du kikker på hvor mange 1½ modul stikkontakter LK sælger sammenlignet med 1 modul, eller hvor mange andre producenter der har 1 modul stikkontakter i deres sortiment, er der noget der tyder på at flertallet har det som mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvorvidt der er behov for lokal styring er afhænger af hvad der er tilsluttet stikkontakten og hvor den sidder.

Behovet for lokal styring må da være afhængig af hvor stikkontakten sidder??? Jeg kan ikke se, at det har nogen betydning, hvad der er tilsluttet til kontaktet. Det som sidder i kontakten er vel det som sidder der, uanset hvordan den styres?
Eller så fatter jeg ganske enkelt ikke, hvad det er du mener, (igen). 

 

7 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvis du kikker på hvor mange 1½ modul stikkontakter LK sælger sammenlignet med 1 modul, eller hvor mange andre producenter der har 1 modul stikkontakter i deres sortiment, er der noget der tyder på at flertallet har det som mig.

Ahh pas nu på.. 1½ modul stikkontakter har mig bekendt eksisteret temmelig meget længere end 1 modul.  Så den sammenligning er ikke helt fair. Oven i det skal du også tænke på, at dem der allerede har 1½ modul nok næppe skifter til 1 modul, fordi ombygningen er lidt mere, end bare at skiftet kontakten.  
At du (og andre, siger du) synes 1½ modul er kønnere, det acceptere jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Kandersen skrev:

Behovet for lokal styring må da være afhængig af hvor stikkontakten sidder??? Jeg kan ikke se, at det har nogen betydning, hvad der er tilsluttet til kontaktet. Det som sidder i kontakten er vel det som sidder der, uanset hvordan den styres?
Eller så fatter jeg ganske enkelt ikke, hvad det er du mener, (igen).

Nu skriver jeg kun at det kan have betydning hvad der sidder i den, ikke at det altid har. Igen eksemplet med min el-radiator, som normalt er styret af min varmestyring, men hvor det kan være en fordel at kunne tænde den lokalt, hvor imod mit fjernsyn ikke giver mening at kunne tænde lokalt, da jeg alligevel ikke vil kunne styre det uden min fjernbetjening, så her er det mere praktisk at kunne tænde for fjernsyns stikkontakten på samme modul, hvor jeg tænder lyset i rummet.

25 minutter siden, Kandersen skrev:

Ahh pas nu på.. 1½ modul stikkontakter har mig bekendt eksisteret temmelig meget længere end 1 modul.  Så den sammenligning er ikke helt fair. Oven i det skal du også tænke på, at dem der allerede har 1½ modul nok næppe skifter til 1 modul, fordi ombygningen er lidt mere, end bare at skiftet kontakten.  

At du (og andre, siger du) synes 1½ modul er kønnere, det acceptere jeg.

1 modul stikkontakterne har været i handlen i mere end 30 år. FUGA har eksisteret i omkring 40-50 år såvidt jeg husker. Langt det meste el-material sælges til nybygninger eller total renoveringer hvor man alligevel flytter eller skifter stortset alle eksisterende stikkontakter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars1 skrev:

Hvad er der for en afdækning du mener? Afdækningerne til stikkontakter uden afbr. passer desværre ikke på en wireless stikkontakt. hullerne til stikpropen sidder desværre anderledes på de 2.

Nej det ved jeg, det var kun hvis man ikke ville ha nærbetjening at man kunne fjerne de små forhøjninger/tryk på bagsiden

IMG_2552.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok