Hop til indhold
  • 0

FB til styring af vandbåren håndklæderadiator


Mikael Offersen
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg kæmper lidt med at få lavet en ordentlig FB til at styre min håndklæderadiator.

 

Tanken var, at når der bades skulle håndklæderadiatoren tænde, så der var dejlig varme håndklæder, når badet er slut.

Jeg har en zigzaføler på det varme brugsvand til brusekabinen, en pir i loft, indgang fra både vandmåler og fjernvarmemåler, samt aktuator på radiatoren.

Jeg tænkte noget i retning af programstart ved tilstedeværelse. Udgangspunkt i den aktuelle temperatur, og start af radiator når temp stiger mere end 5 grader eksempelvis. Man kunne også krydre det med vandforbrug på både koldt brugsvand og/eller fjernvarmevand, så den ikke tænder utilsigtet. Der er magnetkontakt på vinduet tillige, måske det kunne bringes i spil også...

Jeg håber der er en der vil tage udfordringen op;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Opvarmnings tiden på dit håndklæde er desværre længere end den tid et brusebad tager. Jeg har også en håndklæde tørre, og den tænder ca. 1 time før jeg plejre at gå i bad om morgen ellers er håndklæderne ikke varme når jeg er færdig med mit bad. Skal jeg i bad uden for min normale rutine har jeg sat et tryk ved siden af den. Dette tryk aktiver morgen programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Lars1 skriver kræver det en del varme at varme dine håndklæder op inden for 5 til 10 minutter. Men har du varmen, kan der godt laves en funktionsblok som åbner for vandet til din håndklæderadiator når temperaturen i det varme vand til bruseren stiger meget inden for en kort periode, eller bare kommer op på f.eks. 50 grader. Det kræver dog at du ikke har cirkulation på vandet.

Umiddelbart vil jeg ikke mene at det giver mening at inddrage magnetkontakten i vinduet i styringen - stiger temperaturen, er der nogen i bad, og personen skal selvfølgelig have et lunt håndklæde at tørre sig i. PIR sensoren kunne godt være effektiv til at lukke for vandet, hvis der f.eks. ikke har været aktivitet i rummet i en periode. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Formålet men en håndklæde"varmer" er ikke at varme håndklæderne op inden man tørrer sig - men at tørre dem efter badet - så du tænker din opsætning galt. Lad den være styret af fugtføleren - og ikke pir da den så også vil tænde når du rengør bruseområdet.

Siden hvornår skal du bestemme hvordan Mikael skal bruge hans håndklæde tørre? Der er rigtig MANGE hoteller rundt om i verden, som har håndklæde tørre på badeværelserne med det eneste formål at der skal være varme håndklæder når man har været i bad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3. september 2017 at 19:54 , Lars1 skrev:

Siden hvornår skal du bestemme hvordan Mikael skal bruge hans håndklæde tørre? Der er rigtig MANGE hoteller rundt om i verden, som har håndklæde tørre på badeværelserne med det eneste formål at der skal være varme håndklæder når man har været i bad.

Skal da ikke bestemme hvad Mkael skal bruge sin håndklæde tørt til - men basisformålet er jo at tørre håndklædet så det ikke er vådt til næste gang og hurtigt tørre så det ikke hænger og bliver surt.

Kender ingen hoteller hvor opvarmningen af håndklædet først starter når man begynder at gå i bad - og håndklæde så når at blive varmt inden badet er færdigt. Flere håndklædetørre er på 40-100 w - så der skal et lang bad til får håndklædet bliver skønt lunt.

 

Personlig vil jeg foretrække tørre håndklæder frem for fugtige håndklæder. Alternativ er at lave håndklædevarmerm så den tænder på et fast tidspunkt så de kan nå at blive varme. Prøv dig frem, med hvor længe er er om at blive varme. Jeg bruger selv håndklædetørren som primær varmekilde i badeværelset - så gulvvarmen tager over når håndklædevarmeren ikke er nok. Det er effektiv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Skal da ikke bestemme hvad Mkael skal bruge sin håndklæde tørt til - men basisformålet er jo at tørre håndklædet så det ikke er vådt til næste gang og hurtigt tørre så det ikke hænger og bliver surt.

Normalt behøver man ikke en håndklæde tørrer for at et håndklæde fint at blive tørt mellem 2 bade, hvis man kun bader 1 gang om dagen. Det har de i hvertfald gjort alle de stedder jeg har boet gennem de sidste +50 år. I min verden er basis formålet med en håndklæde tørrer at der er varmt håndklæde når man har været i bad.

23 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Kender ingen hoteller hvor opvarmningen af håndklædet først starter når man begynder at gå i bad - og håndklæde så når at blive varmt inden badet er færdigt. Flere håndklædetørre er på 40-100 w - så der skal et lang bad til får håndklædet bliver skønt lunt.

Jeg mindes ikke at have skrevet noget sted at håndklæde tørrer på hotellerne først starter når man går i bad. Hvis du læser længere oppe, vil du da også se at jeg netop har pointeret at håndklæderne ikke når at blive varme mens man er i bad. Håndklæde tørrene på hotellerne køre da normalt også 24 timer i døgnet, men eftersom de fleste hotel gæster går i bad om morgen og håndklæderne ofte bliver skiftet når der er rengøring om formiddagen, er håndklæde tørrene der næppe for at skulle tørre håndklæderne.

23 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg bruger selv håndklædetørren som primær varmekilde i badeværelset - så gulvvarmen tager over når håndklædevarmeren ikke er nok. Det er effektiv.

Tja. Jeg bruger gulvvarmen som primær varme kilde på mit bade værelse, og suppler med varme fra håndklæde tørren. Det giver den bedste komfort og mest konstante temperatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Lars1 skrev:

Normalt behøver man ikke en håndklæde tørrer for at et håndklæde fint at blive tørt mellem 2 bade, hvis man kun bader 1 gang om dagen. Det har de i hvertfald gjort alle de stedder jeg har boet gennem de sidste +50 år. I min verden er basis formålet med en håndklæde tørrer at der er varmt håndklæde når man har været i bad.

Jeg mindes ikke at have skrevet noget sted at håndklæde tørrer på hotellerne først starter når man går i bad. Hvis du læser længere oppe, vil du da også se at jeg netop har pointeret at håndklæderne ikke når at blive varme mens man er i bad. Håndklæde tørrene på hotellerne køre da normalt også 24 timer i døgnet, men eftersom de fleste hotel gæster går i bad om morgen og håndklæderne ofte bliver skiftet når der er rengøring om formiddagen, er håndklæde tørrene der næppe for at skulle tørre håndklæderne.

Tja. Jeg bruger gulvvarmen som primær varme kilde på mit bade værelse, og suppler med varme fra håndklæde tørren. Det giver den bedste komfort og mest konstante temperatur.

Netop derfor det ikke giver mening at have flowmåler - som der spørges om.

Mht hoteller er det åbenbart fuldstændig forskellige hoteller vi bor på - selv om jeg har boet på hotel 2-3 dage om ugen i lange perioder på forskellige hoteller - så har jeg næsten aldrig boet på hoteller hvor de fast skifter håndklæde hver dag. Tværtimod så reklamere alle næsten udn undtagelse med at man skal lægge håndklædet på gulvet hvis man vil have dem skiftet - af hensyn til hotellerne grønne profil - som er et centralt fokuspunkt i store dele af hotelbranchen. 

Men da interessant der forsat findes så mange hoteller der ikke bevidst reklamere med deres grønne profil.  Kunne du give mig et lead til 3 hoteller i Danmark, hvor du har observeret de ikke har en grønprofil - da vi har en amerikansk studerende der er i Danmark for at studere sustainability i Danmark - og det der ville være en super hjælp til hendes projekt at kunne kontakte nogle sådanne hoteller. På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Mht hoteller er det åbenbart fuldstændig forskellige hoteller vi bor på - selv om jeg har boet på hotel 2-3 dage om ugen i lange perioder på forskellige hoteller - så har jeg næsten aldrig boet på hoteller hvor de fast skifter håndklæde hver dag. Tværtimod så reklamere alle næsten udn undtagelse med at man skal lægge håndklædet på gulvet hvis man vil have dem skiftet - af hensyn til hotellerne grønne profil - som er et centralt fokuspunkt i store dele af hotelbranchen. 

Men da interessant der forsat findes så mange hoteller der ikke bevidst reklamere med deres grønne profil.  Kunne du give mig et lead til 3 hoteller i Danmark, hvor du har observeret de ikke har en grønprofil - da vi har en amerikansk studerende der er i Danmark for at studere sustainability i Danmark - og det der ville være en super hjælp til hendes projekt at kunne kontakte nogle sådanne hoteller. På forhånd tak

Alle hoteller reklamer med at de ikke skifter håndklædet, hvis man hænger det på knagen, men hænger du det på håndklæde tørren, så hænger der et nyt og pænt foldet håndklæde når du kommer tilbage efter dagens dont. Det giver jo ikke meget mening hvis formålet med en håndklæde tørre på et hotel er at tørre håndklæder. Det gælder både Radisson, Scandic og Hilton. Det skal dog siges at jeg inden for de sidste 10 år kun har haft 3 hotel nætter i DK, men +1000 på hoteller i udlandet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Alle hoteller reklamer med at de ikke skifter håndklædet, hvis man hænger det på knagen, men hænger du det på håndklæde tørren, så hænger der et nyt og pænt foldet håndklæde når du kommer tilbage efter dagens dont. Det giver jo ikke meget mening hvis formålet med en håndklæde tørre på et hotel er at tørre håndklæder. Det gælder både Radisson, Scandic og Hilton. Det skal dog siges at jeg inden for de sidste 10 år kun har haft 3 hotel nætter i DK, men +1000 på hoteller i udlandet.

Super - tak for lead - undre mig nu over Radisson og Scandic - men giver dem videre :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok