Hop til indhold
  • 0

15W eller 72W strømforsyning


Trond04
 Share

Spørgsmål

Hej 

Jeg står og skal have skiftet min 120B1060 strømforsyning da den støjer (15 år gammel)

Jeg ønsker så lavt et strømforbrug som muligt, og overvejer om 15W forsyningen ikke er nok til min installation der er som følger:

3 stk output 120B1020

2 stk indput 120B1010

1 stk controller 120B1201 (2W)som forventes skiftet til nyeste med viever 820B1400 (3W) på et tidspunkt.

Jeg har målt hvilestrøm på 24V siden til 0,1A (nat=2,4W) og med alle output relæ'er i installationen trukket samtidig til 0,4A som jo svarer til ca 10W.

Der skal ikke ske udbygninger af anlægget ud over den nye viever, så kommer der nok lidt ekstra IHC Wireless på, men det vil jo ikke belaste strømforsyning.

Er det fint nok med en 15W strømforsyning eller skal man tage den med 72W og hvilken er mon billigst i drift med mit forbrug?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dit strømforbrug stiger ikke, bare fordi du vælger en større strømforsyning.

Det er muligt der er en minimal forskel i strømforsyningernes eget forbrug, men det er i den grad meget minimal. Så det er kun indkøbs prisen som er værd at tænke over, hvis du absolut vil holde det mindst muligt. 72watt er nok nogle hundrede kroner billigere. På 15 år må du selv overveje om det er det værd.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Dit strømforbrug stiger ikke, bare fordi du vælger en større strømforsyning.

Det er muligt der er en minimal forskel i strømforsyningernes eget forbrug, men det er i den grad meget minimal. Så det er kun indkøbs prisen som er værd at tænke over, hvis du absolut vil holde det mindst muligt. 72watt er nok nogle hundrede kroner billigere. På 15 år må du selv overveje om det er det værd.

Tak for dit svar. 

En 15W koster 600kr og en 72W koster 1100kr, det er selvfølgelig også værd at tage med, men ellers er det som du skriver strømforsyningens egetforbrug jeg også tænker på. 

Men er det overhovedet forsvarligt at sætte en 15W forsyning på min installation, for er det ikke tilfældet, så må det naturligvis blive en ny 72W forsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I ekstreme tilfælde vil den lille ikke være nok, men i 99% af alle situationer vil den være OK.

Du har jo selv målt med alle udgange aktive, og dine moduler/controller, her er du kun på 10w altså 66% belastning. Det der kan snyde dig er du mangler at aktivere alle input da de jo også trækker strøm, men det er meget sjældent at der er mere end et par stykker aktive ad gangen. Men vil du være 100% sikker bliver du nødt til også at måle når de alle er aktiveret samtidig. 

Egetforbruget på den ene eller den andre PSU tror jeg er så lille at det ikke er værd at have med i regnestykket. Merprisen på 400 kr svarer rundt regnet til 200kWh og der er altså mange timer hvis vi taler om 0,1-0,5 W. For jeg tror ikke den/de bruger ret meget uden belastning (altså egetforbrug) så forskellen er nok minimal. Har dog ikke målt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med 66% belastning, der kan du sagtens argumentere for, at du kan nøjes med de 15 watt. Med med 500,- til forskel, så gad jeg ikke tage "chancen". Så hellere "sove roligt om natten". (Ikke dermed sagt at det ville få mig til at sove uroligt.. Det er mere talemåden).

Min holdning skal dog ses i lyset af, at jeg ihvertfald ikke kan sige mig fra at lave ændringer, og slet ikke 15 år ude i fremtiden, (hvis vi snakker holdbarheden for strømforsyningen). Tværtimod er jeg ret sikker på, at installationen her i huset ser helt anderledes ud til den tid. Jeg er allerede godt i gang med at ændre på den. Og som det ser ud lige nu, så er det sandsynligvis slet ikke IHC ude i fremtiden.
Pt er jeg ved at ændre i tavlerne, så det bla. også bliver nemmere at udskifte systemet til noget andet. (alle udgangs- ledninger samles i klemmerækker). Og skulle jeg gennemføre min "hjerneblødning" og flytte tavlerne ned i garagen, så er det også betydelig nemmere med klemmerækker. Og når det er nemmere, så får jeg endnu sværere ved at styre min lyst til at ændre konstant. Egentlig er det kun manglende tid og den bedre halvdel, der holder mig igen, ellers havde jeg nok allerede nu vendt op og ned på det hele :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for jeres svar :-)

Belastningen om natten samt når vi ikke har noget lys tændt vil ligge på omkring 3W i belastning, og når jeg ser på specifikationerne på 120B1061 har den en max egeneffekt på 7W hvor 120B1062 har max egeneffekt på 12W i varmeafgivelse. 

Jeg vil nok aldrig have mere en et par stykker i gang i indput, som du skriver Lars, da de kun bruges til at tænde lys med :-)

Da min nuværende 120B1060 (72W) altid er godt varm på de køleplader der sidder på fronten, tænker jeg at der forsvinder konstant en masse energi som varme selvom der kun trækkes 3W ud af PSU. Det kan jo godt blive til nogle kroner sparet på noget der er tændt 24/7/365 tænker jeg :-D

Er jeres PSU også varm foran og er der nogle der har sådan en 15W PSU i drift?

VH

Jørgen

20170718_140258.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Så har jeg skiftet til 120B1061 15W strømforsyning, og pt. har jeg ikke fortrudt :-)

Jeg har belastet PSU med ALT hvad jeg kunne i min installation og trækker så 0,46A ud hvor max er 0,6 A. Om natten er den lige under 0,1A.

Den nye PSU har et egetforbrug uden tilsluttet forbrugere på 1,5W og min gamle på 6W, det svarer til en forskel på ca 100kr om året i strøm som bare kommer ud som varme på gammel  PSU.

Det var lige en update for nu, nu skal jeg have sparet sammen til en ny controller som det næste :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder som et klogt valg at vælge den store PSU.

Jeg havde en gammel en magen til din, som jeg skiftede da min OCD efterhånden forbød mig at have den sidende ved siden af alle de fine blå moduler :D

Jeg har dog udvidet lidt og sat to stk af de nye 72W PSU'er op. Grunden til den ekstra at jeg har 13 gulvvarmekredse og flere på vej hvor telestaterne er på 24V 3W. Måske jeg skifter dem til de nye 1W efterhånden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok