Hop til indhold
  • 0

Intet udelys - nybegynder spørgsmål


rasmus
 Share

Spørgsmål

Hej forum,

Jeg har købt et hus fra 2004 hvor der i IHC installeret. Helt ved egen hjæp er det lykkedes mig at forbinde til controlleren (jeg er meget stolt af mig selv) og kan dermed følge med i hvad der faktisk sker når man klikker på de forskellige lyskontakter i huset.

Alt virker fint - bortset fra udelyset. Jeg kan ikke finde ud af at tænde det :-(

Jeg kan se i IHC Visual at udelyset burde være tændt (se vedhæftede screenshot) - men ingen af lamperne lyser - og med en måler kan jeg også måle at der ikke er strøm i fatningerne.

Hvordan kommer jeg videre i min fejlfinding?

 

På forhånd tak

2017-07-15_2009.png

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis ikke der er nogle sikringer, som er sprunget/koblet ud, så må du have fat i en elektriker, som kan fejl søge i din tavle og mellem din tavle og dine udelamper.

Hvis du har købt huset fornyligt, og der ikke står noget om defekt udelys i tilstands rapporten eller købs aftalen, så mener jeg det er den tidligere ejer, som skal betale for udbedring af fejlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis dit lys i carporten virker - så er det IKKE en sprunget sikring. Udgang x.05 til x.08 bliver forsynet fra den samme sikring. 

Dermed er fejlen reducere til kablet til udendørslyset, herunder fejlmonteringer. Har du f.eks. selv monteret eller pillet ved noget? Der kan sagtens opstå en løs/dårlig forbindelse når der arbejdes med gamle samlinger.

Hvis du ikke selv har pillet eller på anden måde kan gætte hvor fejlen kunne være, så bør du helt klart tilkalde professionel assistance. Forkert eller direkte dårligt el-arbejde kan futte huset af.

Alt efter fejlen, så elektrikeren sikkert væk efter en time, hvilket ikke bliver dyrt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Lars Jacobsen ja det er korrekt, jeg har dog også checket flere af udendørslamperne med et voltmeter der bare viser 0,00

 

@Henning Pedersen Carportlyset er slet ikke opsat, så det ved jeg ikke om virker overhovedet.

Jeg har ikke selv pillet ved noget fysisk - så det bliver nok et opkald til den lokale elektriker. 

Mange tak for jeres input! 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, rasmus skrev:

Tak for dit svar Lars.

Det lyder som en bekostelig affære med elektrikeren :-(

Der er ingen af sikringerne der er slået fra - antager at jeg ville kunne se det på dem.

Der står intet i tilstandsrapporten eller i el-rapporten om udelys der ikke virker

Det vil sikkert tage ham mindre end 1 time at finde fejlen. Hvor let den er at udbedre, afhænger af hvad der er galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok