Hop til indhold
  • 0

LED under køkkenskabe


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg er ved at opsætte et nyt køkken men mangler inspiration til lyset under 3 overskabe. Det er et IKEA køkken hvor vi i første omgang har sat disse ind under skabene i vores tegning. Det er 1`ste generation, så der er ikke noget at lege med.

Hvad har I af lys: Philips Hue LEd bånd eller andet led bånd, led spot/lamper....dæmpbar/ikke dæmpbar og kører I lys over IHC installationen.

Håber på lidt inspiration fra Jer - tak på forhånd :)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg går ud fra du mener møbel spot.
Pt bruger vi 12volt 10watt halogen spot som oprindeligt var styret af UNI400 dæmpere, men pt er 9 stk udskiftet til en styring fra en wireless Uni250 dæmper.
Men det er klart noget jeg har i sinde at udskifte til LED, når jeg når dertil. 

Det er en meget svær løsning at finde noget LED der virker ordentligt sammen med IHC/LK´s IHC dæmpere. 12volt.
LED er møg besværligt i sig selv.
Dæmp = problemer. Jo færre kilder du skal bruge = mindre watt = endnu større problemer. Og så er der hele problematikken med at finde LED kilder, som er til at holde ud at se på, når de lyser.

Bedste løsning er nok:
Brug altid wireless ø80 dæmpbar lampeudtag (eller relæ hvis du ikke ønsker dæmpning). Årsagen er at denne dæmper skal kun bruge mindst 5 watt. Alternativ er Wireless Uni 250 dæmper eller relæ. Disse skal bruge mindst 20 watt. Du kan forsøge med Uni400 dæmperen. Men det er stort set samme pris. Så hvis din controller har wireless eller du har wireless tryk, så brug wireless. 

Dernæst skal du finde drivere til disse spot. De fåes ikke som 230volt, så vidt jeg har kunne finde. Dvs det skal være en dæmpbar driver, der virker med IHC dæmpere. 

I vores køkken har vi to rækker spot på henholdsvis 6 stk og 3 stk, som virker og skal virke sammen. Dernæst har vi en række på 3 spot, som virker uafhængig af de to første rækker. Denne række på 3 spot er en udfordring i sig selv pga det lave antal. Møbelspot skal sjældent være ret høje i watt, så også er der ballade med dæmperne.

Mine tanker går på, at bruge wireless ø80 lampeudtag på de 3 spot (vanvittig dyr løsning bare i dæmperens pris). Og en Uni 250 dæmper på den med 9 stk i alt.
Alle dæmpere sættes ved IHC tavlen.
  
Af spots har jeg kigget lidt på disse:
https://www.yousave.dk/shop/moebelspot-easy-2-place-6850p.html
og så med tilhørende Daxtor dæmpbar driver.
Men der er ingen garanti for, at driveren virker med IHC dæmperne. Eller virker ordentligt. 

Philips Hue kunne måske være en løsning, men jeg kender ikke så meget til deres stripes. Men uanset hvad, så skal du finde en løsning, hvor du kan styre Hue fra IHC. Til det formål har jeg allerede IHC Captain, men jeg har endnu ikke fundet en løsning for at kunne dæmpe den vej. Jeg kan blot tænde og slukke mine HUE lamper i dag. Der har jeg så lavet et scenarie i Hue Appén, hvor jeg har sat farve og lysstyrke. Og via IHC Captain tænder/slukker jeg så dette scenarie manuelt, (og i øvrigt også automatisk).

Egentlig går jeg også med tanker om, at helt droppe dæmp på disse skabs spot. Men det kræver jeg kan finde nogle LED kilder som jeg dels kan holde ud at se på, og ikke er specielt kraftige. Det er en stor opgave i sig selv, at finde dette.

Hvis man allerede har belysningen, som man vil skifte ud. Så er det værd at lave det økonomiske regnestykke ordentligt, for at se om det overhovedet kan svare sig, (eller beregne betalingstiden). Alternativ kan man gøre det, bare fordi man (måske) kan. I vores køkken er det faktisk ikke ret tit disse spots er tændt. Det er kun i de mørke årstider, og tiden de er tændt er forholdsvis begrænset. Så vores argument er nok mest, fordi man kan.
Måske jeg skulle sadle helt om, og så se lidt på Philips Hue stripes i stedet. Det kunne måske være løsningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg går ud fra du mener møbel spot.
Pt bruger vi 12volt 10watt halogen spot som oprindeligt var styret af UNI400 dæmpere, men pt er 9 stk udskiftet til en styring fra en wireless Uni250 dæmper.
Men det er klart noget jeg har i sinde at udskifte til LED, når jeg når dertil. 

Det er en meget svær løsning at finde noget LED der virker ordentligt sammen med IHC/LK´s IHC dæmpere. 12volt.
LED er møg besværligt i sig selv.
Dæmp = problemer. Jo færre kilder du skal bruge = mindre watt = endnu større problemer. Og så er der hele problematikken med at finde LED kilder, som er til at holde ud at se på, når de lyser.

Bedste løsning er nok:
Brug altid wireless ø80 dæmpbar lampeudtag (eller relæ hvis du ikke ønsker dæmpning). Årsagen er at denne dæmper skal kun bruge mindst 5 watt. Alternativ er Wireless Uni 250 dæmper eller relæ. Disse skal bruge mindst 20 watt. Du kan forsøge med Uni400 dæmperen. Men det er stort set samme pris. Så hvis din controller har wireless eller du har wireless tryk, så brug wireless. 

Dernæst skal du finde drivere til disse spot. De fåes ikke som 230volt, så vidt jeg har kunne finde. Dvs det skal være en dæmpbar driver, der virker med IHC dæmpere. 

I vores køkken har vi to rækker spot på henholdsvis 6 stk og 3 stk, som virker og skal virke sammen. Dernæst har vi en række på 3 spot, som virker uafhængig af de to første rækker. Denne række på 3 spot er en udfordring i sig selv pga det lave antal. Møbelspot skal sjældent være ret høje i watt, så også er der ballade med dæmperne.

Mine tanker går på, at bruge wireless ø80 lampeudtag på de 3 spot (vanvittig dyr løsning bare i dæmperens pris). Og en Uni 250 dæmper på den med 9 stk i alt.
Alle dæmpere sættes ved IHC tavlen.
  
Af spots har jeg kigget lidt på disse:
https://www.yousave.dk/shop/moebelspot-easy-2-place-6850p.html
og så med tilhørende Daxtor dæmpbar driver.
Men der er ingen garanti for, at driveren virker med IHC dæmperne. Eller virker ordentligt. 

Philips Hue kunne måske være en løsning, men jeg kender ikke så meget til deres stripes. Men uanset hvad, så skal du finde en løsning, hvor du kan styre Hue fra IHC. Til det formål har jeg allerede IHC Captain, men jeg har endnu ikke fundet en løsning for at kunne dæmpe den vej. Jeg kan blot tænde og slukke mine HUE lamper i dag. Der har jeg så lavet et scenarie i Hue Appén, hvor jeg har sat farve og lysstyrke. Og via IHC Captain tænder/slukker jeg så dette scenarie manuelt, (og i øvrigt også automatisk).

Egentlig går jeg også med tanker om, at helt droppe dæmp på disse skabs spot. Men det kræver jeg kan finde nogle LED kilder som jeg dels kan holde ud at se på, og ikke er specielt kraftige. Det er en stor opgave i sig selv, at finde dette.

Hvis man allerede har belysningen, som man vil skifte ud. Så er det værd at lave det økonomiske regnestykke ordentligt, for at se om det overhovedet kan svare sig, (eller beregne betalingstiden). Alternativ kan man gøre det, bare fordi man (måske) kan. I vores køkken er det faktisk ikke ret tit disse spots er tændt. Det er kun i de mørke årstider, og tiden de er tændt er forholdsvis begrænset. Så vores argument er nok mest, fordi man kan.
Måske jeg skulle sadle helt om, og så se lidt på Philips Hue stripes i stedet. Det kunne måske være løsningen.

Generelt om LED er vi efter min mening nået til 2 generations LED, som er rigtig gode i farven- også når de dæmpes.

Prisen er stadig høj, men det var 1. Generation LED også, da de begyndte. Til overskabe ville jeg tale med klusdesign.dk og lave nogle ledbånd i aluprofiler i 45 graders vinkel med en RA på 2600- 2800 og bruger du den rigtige driver kan de dæmpes. Snak med Kenneth. De har et hav af profiler og ledbånd.

Personligt ville jeg bruge Hilux R10 i spots - Hiluxled.dk - andre her på forum har prøvet dem.

Billedet er fra udhæng, 

IMG_0066.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎16‎-‎06‎-‎2017 at 09:43 , Kandersen skrev:

Philips Hue kunne måske være en løsning, men jeg kender ikke så meget til deres stripes. Men uanset hvad, så skal du finde en løsning, hvor du kan styre Hue fra IHC. Til det formål har jeg allerede IHC Captain, men jeg har endnu ikke fundet en løsning for at kunne dæmpe den vej. Jeg kan blot tænde og slukke mine HUE lamper i dag. Der har jeg så lavet et scenarie i Hue Appén, hvor jeg har sat farve og lysstyrke. Og via IHC Captain tænder/slukker jeg så dette scenarie manuelt, (og i øvrigt også automatisk).
 

"Kandersen": du skrev i sin tid, at du brugte IHC Captain til at tænde/slukke HUE lamper i dag. Kan man ikke det direkte i IHC? - og hvad med HUE stripes mon? Desværre kender jeg ikke til hverken IHC Captain eller Philips HUE, men jeg tænker at min løsning til under køkkenskabe er HUE stripes, men kun hvis jeg kan komme ind over IHC´en med tænd/sluk. Dæmp på Stripes kan jeg (nok) leve med sker via Philips app.

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK IHC er et proprietært system, som, out of the box, ikke integrer med andet end LK og B&O.

IHC Captain er et trejdeparts produkt udviklet af en bruger her på boardet. IHC Captain kan bruges til at integrer LK IHC med andre produkter via det udokumenterede LK IHC API. KAndersen og andre bruger IHC Captain til bl.a. at integrerer LK IHC og Philips Hue.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Nej, det er ikke muligt direkte, desværre. Man skal ind over en eller anden form for 3. part, fx IHC Captain, OpenHab eller Domoticz. 

Jeg må nok videre via IHC captain kan jeg se (IHC sammen med Philips Hue), men kan du kort fortælle mig, hvordan der praktisk kommer til at ske integration til netop Philips Hue fra mit IHC via IHC Captain som mellemled? 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Egentlig er det ret simpelt.. Men et godt sted at starte, det er ved at lære Philips Hue´s API (det er nærmest et krav). Til det basale (tænd/sluk lamper, grupper, scener osv) er den lige til at gå til. Det er lidt mere vanskeligt når man skal dæmpe. Jeg har ikke haft tid til at kigge på den del endnu. 

Philips API debugger interface er indbygget i bridgen. Du åbner den i et browser vindue på bridgens adresse, og så er det ellers i gang.
Det første som er vigtigt, det er at få oprettet en bruger på bridgen, og så notere den KEY ned du får. Det er nemlig den du skal bruge i IHC Captain. (Hvis du har din KEY i forvejen for den enhed du i dag bruger via app, så kan du også bruge den. Men oftest kræver det en KEY for at komme ind og se de andre KEYs (brugere), derfor er det nemmere bare at oprette en ny). 

Derefter er det egentlig bare at lære kommandoerne og lave scipts.. (uhyre simpelt). Og når du har styr på den del, så er det i princippiet det samme du skal gøre (samme kommando linje) du skal bruge i IHC Captain.
Det er fuldstændig det samme som App´sene gør. I en App er det bare sat brugervenligt op, som hr og fru bruger ikke skal rode med disse scripts og kommandoer. Men så snart man kan dem, så kan det bruges fra IHC Captain. 

IHC Captain "læser" din IHC opsætning (fra Visual). Og deri kan de se de forskellige lokationer du har, samt de indput og output du har. Så kan du fx vælge et tryk i din stue, og på dette tryk kan du indsætte den kommando som udfører noget på din Philips Hue bridge.

Philips Hue Api vejledning: (kræver bruger oprettelse, men det tager 20 sekunder og er gratis).
https://developers.meethue.com/philips-hue-api 

Når du er registreret, så tag et kig på denne side:
https://developers.meethue.com/documentation/getting-started

Så kan du lyn hurtigt se om det er noget for dig. Hvis det er, så tager det ganske få minutter at lære at tænde/slukke et lys, scene eller gruppe fra debuggeren. 

Dernæst skal du have IHC Captain.. (findes et lokalt område her på forumet til det).
Dertil bruges en Raspberry Pi. Mikkel har færdiglavet image filer, som er lige til at gå til, (hvis han ellers har fået opdateret den til RasPi 3). Og ellers følger du bare vejledningen til den manuelle installation. Er du ikke bekendt med Raspberry Pi, så er det nok i virkeligheden den del der tager længst tid, desværre.

Jeg er på ingen som helst måde Raspberry eller Linux haj. Jeg ved en hel del om computere (primært windows og servere) og forstår mig en smule på API. Jeg startede fra scratch med den første RasPi jeg nogensinde har haft i hænderne. Jeg vil tro jeg brugte omkring et par timer i det hele, så havde jeg en kørende Raspberry Pi med IHC Captain, samt kunne tænde/slukke en gruppe via et IHC tryk på min Philips Hue bridge. Det største problem jeg havde, det var at Mikkels Image fil ikke virkede på en Raspberry Pi 3, og jeg i øvrig ikke havde en skærm tilslutte til RasPién, og derfor ikke kunne se, hvorfor det ikke virkede. Det tog en del tid at "fange" den. Men da det først kørte, så kom det meste nærmest af sig selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok