Hop til indhold
  • 0

Søge svagstrømsleder og ændring af opus 66 kontakter - hvordan?


lasse R
 Share

Spørgsmål

Hej
 
Jeg står og skal til at udskifte min gamle IHCterm controller med en ny Visual HW 6.2. De fleste afbrydere i huset har kun en enkelt funktion (samme i venstre og højre side) og begge sider kører på det samme input (1 leder).
Vil gerne have afbryderne splittet op, og kan også se de løse ledere i kontakten. Mit problem er at jeg i elskabet har samtlige ubrugte ledere fra samtlige afbrydere i hele huset stripset sammen i en stor pærevælling, så det er stort set mission impossible at finde ud af hvad der hører til hvor.
 
Nogen der har en ide til hvordan jeg kan teste forbindelsen i lederen, så jeg får monteret den rigtige leder i det rigtige input?
Havde troet jeg kunne kigge på mine nuværende inputs og så finde lederen på den måde, men da kablerne er gemt bag eltavlen, er det ikke rigtig en løsning.
 
Har opus 66 kontakter, og kan se man skal bruge et specialværktøjer for ar montere lederen i kontakten. Nogen der ved hvor det kan købes?
 
På forhånd tak
 
/Lasse
Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
41 minutter siden, lasse R skrev:
Hej
 
Jeg står og skal til at udskifte min gamle IHCterm controller med en ny Visual HW 6.2. De fleste afbrydere i huset har kun en enkelt funktion (samme i venstre og højre side) og begge sider kører på det samme input (1 leder).
Vil gerne have afbryderne splittet op, og kan også se de løse ledere i kontakten. Mit problem er at jeg i elskabet har samtlige ubrugte ledere fra samtlige afbrydere i hele huset stripset sammen i en stor pærevælling, så det er stort set mission impossible at finde ud af hvad der hører til hvor.
 
Nogen der har en ide til hvordan jeg kan teste forbindelsen i lederen, så jeg får monteret den rigtige leder i det rigtige input?
Havde troet jeg kunne kigge på mine nuværende inputs og så finde lederen på den måde, men da kablerne er gemt bag eltavlen, er det ikke rigtig en løsning.
 
Har opus 66 kontakter, og kan se man skal bruge et specialværktøjer for ar montere lederen i kontakten. Nogen der ved hvor det kan købes?
 
På forhånd tak
 
/Lasse

Brug en kabelsøger.. Den er fantastisk til formålet. Desværre koster de lidt, og hvis det kun er til en enkel operation, så er det en forholdsvis dyr spøg.. Jeg investerede i en Kurth KE301, da jeg havde en del kabler jeg skulle finde her i huset. Den koster omkring 1000,- plus moms.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg går udfra at du ved hvilken ledning der er monteret i trykket, lad os sige den er blå. Hvis du gerne vil finde den røde ledning fra samme kabel, kan du forbinde den med den blå.

Ved tavlen kan du med et multimeter "bippe" dig igennem alle de røde ledninger indtil du finder den rigtige. Det kræver selvfølgelig at du skal afisolere alle de løse ledninger...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved hvilken farve ledningen har - de er for det meste sorte. Og så har jeg en klump af 20x sorte ledninger ude ved tavlen - vil multimeteret ikke kun bippe når man trykker på kontakten? Kabelsøgeren kan måske det samme?

huset er 18 år gammelt, så jeg har ikke noget af der der fulgte med kontakterne da de var nye (kun en optegnelse over det eksisterende IHC-program). Er det ikke muligt at købe seperat, eller skal jeg købe en hel kontakt for at få montage"dimsen"?

 

og tak for svarene indtil videre :-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Køb kabelsøgeren (tonesøger) som Kandersen anbefaler, den sætter du bare senderen på den ledning du vil finde i den anden ende, og så holder du bare spisen af søgeren på ledningerne, så er du ikke i tvivl når du har fundet den rette, kan også anbefale den model Kandersen nævner, har selv to af dem, som bliver brugt stort set hver uge på arbejdet..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det må være sådan en søger jeg skal have fingrene i. Overvejer lidt den billige fra biltema (http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kabelsoger-2000033425/)

 

er sikkert noget skrammel, men er 14 ledere jeg skal have identificeret, og så kommer jeg aldrig til at bruge den igen.

 

ingen der ved om monteringsdimensen kan købes seperat?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, lasse R skrev:

vil multimeteret ikke kun bippe når man trykker på kontakten?

Nej jeg forelog at forbinde dem, altså kortslutte dem ved tryk. 

Det er sikkert lettere med en kabelsøger (jeg har ikke prøvet en), mit forslag var blot hvis du ikke ville ofre de 1000kr.

 

Lasse: Du må gerne give en tilbagemelding om den fra Biltema kan bruges, hvis du ender med at købe en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har bestilt en ny kontakt for at få fingrene i en monteringsbit.. virker lidt tåbeligt, men så har jeg da en ekstra liggende hvis der sker noget.

jeg skal nok melde tilbage om hvorvidt det lykkes eller ikke lykkes med søgeren fra biltema.

 

endnu en gang tak for svarene. Er helt ny med IHC, så rigtig fedt at man har tilgang til en vidensdatabase her!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok