Hop til indhold
  • 0

Nr 2 hus med IHC - nye tiltag siden sidst...

Coralreef
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Byggede vores nuværende hus gennem 2006 til 11 cirka, og har nu solgt dette og skal til det igen... Sidst var det en ejendom vi renoverede, denne gang er det nyt fra bunden, men igen vil jeg lave det med IHC(er tidligere elektriker/i dag stærkstrømsingeniør).

I vores nuværende er det overordnet alene lys og alarm jeg har via IHC(men også en HEL DEL der under af features og intelligens), men jeg tænker at jeg denne gang også vil fokusere på følgende:

1. Rum + gulv temp føler i alle rum på gulvvarmen, til IHC, samt gulvvarme telestater + pumpe.

2. Kabling til jordvarme+buffer tank, med henblik på mulig styring(samt den anden vej - det kunne være tvungen varmeindskud i nogle rum via gulvvarme styringen).

3. Kabling til solcelle/inverter, feks ift indkobling af varmepatron i buffertank, hvis der er strøm jeg ikke vil sende på nettet økonomisk.

4. Kabling til genvex...

5. Kabling til el porte, så de kan styres via alarm(feks ved hjemkomst mm.)

Generelt vil jeg dog lade genvex og jordvarme i videst mulige grad styre af den medfølgende styring autonomt. Og således holde en simpel snitflade med det standard interface de nu tilbyder. Dette for at sikre en fornuftig drift, også ved service mm., samt "leverandørens" ansvar for indkøring af anlæg mm.

Ellers vist bare huske godt med tryk, stikkontakter i hvert rum får en udgang(sluk alt mm), pir i alle rum(lys og alarm styring), godt med kabler ud i haven til udelys....

Andet som en "nybygger" bestemt bør overveje med en ny IHC installation ?

I forhold til temp føler i gulv, så har jeg tænkt at lave det med et stiv rør med blødt buk, som nedstøbes - eller hvordan sikre man bedst at man kan få en føler skubbet ud i gulvet ?

Link til kommentar
Del på andre sites

• Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

• 0

Nærføring er jeg med på kravene omkring ift spændingsniveauer på kabelkappen mm. og det kommer jeg ikke til at bøvle med.

Det er korrekt at Link kabel er 0,6mm2 hvor Ethernet kabel er ~0,51 - 0,56mm2 typisk alt efter producent. Så det kan jeg ikke lige se problemet i ud til tryk, PIR og andet i installationen.

Jeg kan nemt tage fejl - men så vidt jeg ved er Link kablets eneste "fordel" sin mulighed for nærføring med 230V/400V, så det faktisk kan trækkes sammen med PVL ledninger i samme rør(og så skal der bare holdes afstand i dåsen når Link kablet afisoleres da det er yderkappen som sikre).

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Vi er helt enige, men nu spurgte du jo.

Er der ingen problemer med nærføring eller du bare benytter det på ud/indgange på IHC modulerne vil du kunne benytte kat.5 kabel, da der ikke er tale om særlig store strømme. Du skal bare være opmærksom på at den store 72W strømforsyning kan give 3A og det må et kat. 5 kabel typisk ikke bære jvfr. SB. Så det må ikke bruges til sløjfekabel mellem modulerne. Men vi er vist ude i petitesser. Mange benytter i øvrigt også tit .5 eller .75 mm2 til PSU'n.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 5/5/2017 at 07:25 , Coralreef skrev:

Ja, har jeg også i dag(generelt har jeg alle stikkontakter via IHC, på grupper pr. rum, undtaget køleskab og fryser :)).

Men hvis man vil slå HPFI fra kan man jo bare slutte nul og jord !

Netop derfor er det i dag en dødssynd kun at have et Hpfi anlæg. 

Jeg ville også tilføje en postkasse melder, vandlekage følere med afbryder af vandtilførslen, føler på vandmålere ved vedvarende forbrugs afbrydelse, føler på affaldsstativet, rørføring og ledningstræk til centralstøvsuger - et nærmest vigtigere end Ihc, bevægelsesfølere ved trapper så der kan laves trappeløbelys, fugt følere og røg følere - og træk af ledninger til højtalere og beolink, og så iævring træk af hdmi e.lign. Samt cat 8 ledninger, og træk af strøm til elopvarmning af spejle og cirkulation på det varmevand. Alle køkken installationer vil jeg lave i 2,5 m2 min 3x16 til kogeplader og 3x16 til ovne. Tilsvarende til opvasker, vaskemaskine og tærretumbler - men mulighed for tilslutning til varmtvand, styring til blødgøringsanlæg for vand, alarm kodetastur, automatiske dørlåse, indbyggede wifi accespunkter vil som minimum være det du også bør overveje. 

Link til kommentar
Del på andre sites