Hop til indhold
  • 0

USB forbindelse til administrator


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Nu sidder jeg og forsøger at lege lidt med IHC controleren. Det er en HW 6.1 med med FW 2.7.132.
Jeg kan godt få forbindelse via Visual. Og jeg kan også sagtens forbinde til controleren via http://USB fra en browser (chrome og edge). Men når jeg vil videre i adminstrationen, så tror browserne at jeg vil downloade filen (administration). Hvad gør jeg lige herfra?
Jeg ville ind og sætte IP nummer på controleren, så ikke behøver at sidde med USB kabel på loftet. Det er årstiden sgu for kold til :-)

PS.. Det er en windows 10 jeg sidder med.. 

Redigeret af Kandersen
Ekstra oplysning
Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0

Jeg har lidt store problemer her nu. 
Jeg kan ikke komme ind på controlleren med hverken USB eller net.
Visual connecter fint. Firmware loader connecter fint. 
Men jeg får en unable to launch program via administator.
Og jeg får meldingen "nægtet adgang" når jeg prøver via USB i browser..

Hvad faen gør jeg så lige nu?

EDIT. Fandt årsagen.. Man skal hente ny version ad administrator, hvis man har skiftet portnummer. Og så skal java tilsyneladende også vide porten.. Spasser program.

Redigeret af Kandersen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis du laver en NAT regl i din router, som skjuler alt trafik til IHC controlleren, bag routerens IP på dit IHC LAN interface, så tror IHC controlleren at du er lokal, ligegyldigt hvor du befinder dig. LK's IP implementering er fra før ruder konges tid. I admin view kan du sætte hvem der må hvad, afhængig af hvor de befinder sig. Eneste problem er at jvf. LK's definition, så er internettet alt som ikke er på samme IP subnet som din IHC controller, og det kan man ikke ændre på i IHC controleren.

Nu gik jeg lige og troede at jeg havde styr på det med routere, og så skriver du "Hvis du laver en NAT regl i din router, som skjuler alt trafik til IHC controlleren, bag routerens IP på dit IHC LAN interface så tror IHC controlleren at du er lokal, ligegyldigt hvor du befinder dig".. Og jeg er fuldstændig blank på hvad du mener!!

Jeg har fået adgangen udefra til at virke. Faktisk sidder jeg lige nu udefra i ServiceView.
Men det undre mig lidt, at det er kun Serviceview jeg kan få fat i. Administrator og Log er ikke mulig. Jeg synes ellers jeg havde hakket af i alle dem jeg kunne hakke af i, i administrator. Men jeg tror at det er det du mener med ovenstående :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan godt mærke jeg skal forsøge at forstå det her IHC noget anderledes. 
Pt er jeg nået så langt, så jeg er i stand til at linke og sætte batteri tryk ind. Købte tre stk batteri 2 tryk i dag. Og det er faktisk meget skægt at lege med :)

Men om jeg fatter Visual programmeringen, når den så bliver noget mere avanceret. Og jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke forstår det, (paradoks) :angry:

Lige nu forsøger jeg at blive klog på den udendørs lyststyring der er er lavet. Som nævnt i går, så er jeg lidt træt af, at al lyset er slukket, når det er mørkt. Der sidder en PIR uden på gavlen. Men jeg aner ikke om den virker, eller om den bare slet ikke er programmeret (som Henning skrev tidligere). Så lige nu har jeg sat ServiceView til at logge den. Så må jeg se om der sker noget, når nogen gider bevæge sig foran den, (sidder på afstand nu, så jeg kan ikke danske fandango foran den).
Så jeg har sat mig lidt for, at udendørslyset skal være min "oplæring" i dette her. Jeg bliver bare ikke en pind klogere, når jeg læser manualen :unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Kandersen skrev:

Nu gik jeg lige og troede at jeg havde styr på det med routere, og så skriver du "Hvis du laver en NAT regl i din router, som skjuler alt trafik til IHC controlleren, bag routerens IP på dit IHC LAN interface så tror IHC controlleren at du er lokal, ligegyldigt hvor du befinder dig".. Og jeg er fuldstændig blank på hvad du mener!!

Jeg har fået adgangen udefra til at virke. Faktisk sidder jeg lige nu udefra i ServiceView.
Men det undre mig lidt, at det er kun Serviceview jeg kan få fat i. Administrator og Log er ikke mulig. Jeg synes ellers jeg havde hakket af i alle dem jeg kunne hakke af i, i administrator. Men jeg tror at det er det du mener med ovenstående :-)

 

Når du kigger i adgangskontrol via admin view, vil du se at under lokal netværk, har du mulighed for at vælge alt. Under internet kan du vælge alt, bortset fra admin view. I LK's verden er internettet alt hvad der ikke har samme IP subnet som IHC controlleren.

I din router kan du nomalt lave en NAT regl, som konverter din public IP som du har når du sidder på internettet, til en privat IP på det samme subnet som IHC controlleren, og så tror den pludselig at du sidder på lokal nettet og så må du gerne få adgang til admin view. Hvad den NAT regl hedder i din router, afhænger af routeren. Sommetider er det hide NAT, sommetider source NAT, sommetider er det PAT, og andre gange er det noget helt trejde. Men fælles for dem alle er at de erstatter din source IP med en lokal IP, før de sender datapakken til IHC controlleren, og derved tror IHC controlleren at du sidder på lokal nettet, selvom du sidder og hygger dig på sol kysten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Kandersen skrev:

Der sidder en PIR uden på gavlen. Men jeg aner ikke om den virker, eller om den bare slet ikke er programmeret (som Henning skrev tidligere). Så lige nu har jeg sat ServiceView til at logge den. Så må jeg se om der sker noget, når nogen gider bevæge sig foran den, (sidder på afstand nu, så jeg kan ikke danske fandango foran den).

Her er endnu en grund til hvorfor det er en god ide at have IHC tavlerne siddende så man kan komme til dem. Via Visual kan du udskrive den eksisterende dokumentation. Herunder bl.a. en liste over alle ind/udgange samt hvad det er brugt til (hvis elektrikeren har noteret det). Denne liste sammenholder du så med alle de ledninger som fysisk er monteret på I/O modulerne. Det er ikke utænkeligt at du har en PIR siddende, og at den faktisk er forbundet til din IHC tavle, men aldrig programeret, eller fjernet fordi den ikke virkede. Men hvis ikke der er et produkt på den indgang hvor den er monteret, vil du aldrig se noget i loggen, ligegyldigt om den virker eller ej.

Sagt på en anden måde. Du har sandsynligvis indgange og udgange, hvor der fysisk er monteret noget, men hvor der ikke er noget produkt konfigureret i Visual. Disse ind/udgange vil du aldrig se i din log, selvom der var ændringer på dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der er ikke meget hjælp at hente i manualen, og der er desværre heller ikke maget andet materiale derude på Internettet, men jeg har dog lavet et par videoer:

 

Jeg er kæmpe fortaler for youtube videoer. har nærmest set alle igennem fra LK/scheinder. 
Synes også jeg kan ane at den du laver har noget PIR. Men det er jo en gammel Visual, så jeg ved ikke om det stadigvæk e det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Når du kigger i adgangskontrol via admin view, vil du se at under lokal netværk, har du mulighed for at vælge alt. Under internet kan du vælge alt, bortset fra admin view. I LK's verden er internettet alt hvad der ikke har samme IP subnet som IHC controlleren.

I din router kan du nomalt lave en NAT regl, som konverter din public IP som du har når du sidder på internettet, til en privat IP på det samme subnet som IHC controlleren, og så tror den pludselig at du sidder på lokal nettet og så må du gerne få adgang til admin view. Hvad den NAT regl hedder i din router, afhænger af routeren. Sommetider er det hide NAT, sommetider source NAT, sommetider er det PAT, og andre gange er det noget helt trejde. Men fælles for dem alle er at de erstatter din source IP med en lokal IP, før de sender datapakken til IHC controlleren, og derved tror IHC controlleren at du sidder på lokal nettet, selvom du sidder og hygger dig på sol kysten.

Ahh okay nu er jeg med. Den funktion synes jeg ikke jeg er faldet over i mange år, på de routere jeg har haft,

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Her er endnu en grund til hvorfor det er en god ide at have IHC tavlerne siddende så man kan komme til dem. Via Visual kan du udskrive den eksisterende dokumentation. Herunder bl.a. en liste over alle ind/udgange samt hvad det er brugt til (hvis elektrikeren har noteret det). Denne liste sammenholder du så med alle de ledninger som fysisk er monteret på I/O modulerne. Det er ikke utænkeligt at du har en PIR siddende, og at den faktisk er forbundet til din IHC tavle, men aldrig programeret, eller fjernet fordi den ikke virkede. Men hvis ikke der er et produkt på den indgang hvor den er monteret, vil du aldrig se noget i loggen, ligegyldigt om den virker eller ej.

Sagt på en anden måde. Du har sandsynligvis indgange og udgange, hvor der fysisk er monteret noget, men hvor der ikke er noget produkt konfigureret i Visual. Disse ind/udgange vil du aldrig se i din log, selvom der var ændringer på dem.

Ja, du har en pointe i, at hvis jeg skulle følge ledningerne op, så ville det være rart om tavlerne nærmest stod på sofabordet sammen med kaffe. 
Men nu har den idiotiske elektriker ikke rigtig gjort noget som helst ud af dokumentationen, så på den led er det ret ligegyldigt hvor tavlerne er. Ingen informationer overhovedet, udover sikringsgrupperne. Det bliver et enormt arbejde at finde ledningerne.
Og egentlig undre det mig, at LK ikke har gjort mere ud af mere automatisk dokumentation, fx ved at lade modulerne, ind/udgange "melder sig ind" eller noget i den stil. På den måde ville man hurtigt kunne spore sig ind på et produkt. Datalinjen er efter min mening ikke meget bevendt information., Der er jo heller ingen sikkerhed for, at hvis man sætter et produkt på installationen, giver den en datalinje, og så fjerner den fysisk bagefter, så vil IHC controlleren aldrig opdage det. 

Når alt det er sagt, så lader det til den omtalte PIR virker, og den virker i Serviceview. Den var også installeret under produkterne på datalinje 6.02. Derfor vidste jeg at serviceview ville reagere, hvis altså PIRen virkede.. Og det gør den så.. Men som Henning er inde på, så er den ikke programmeret til noget.. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, du har en pointe i, at hvis jeg skulle følge ledningerne op, så ville det være rart om tavlerne nærmest stod på sofabordet sammen med kaffe. 
Men nu har den idiotiske elektriker ikke rigtig gjort noget som helst ud af dokumentationen, så på den led er det ret ligegyldigt hvor tavlerne er. Ingen informationer overhovedet, udover sikringsgrupperne. Det bliver et enormt arbejde at finde ledningerne.
Og egentlig undre det mig, at LK ikke har gjort mere ud af mere automatisk dokumentation, fx ved at lade modulerne, ind/udgange "melder sig ind" eller noget i den stil. På den måde ville man hurtigt kunne spore sig ind på et produkt. Datalinjen er efter min mening ikke meget bevendt information., Der er jo heller ingen sikkerhed for, at hvis man sætter et produkt på installationen, giver den en datalinje, og så fjerner den fysisk bagefter, så vil IHC controlleren aldrig opdage det. 

Når alt det er sagt, så lader det til den omtalte PIR virker, og den virker i Serviceview. Den var også installeret under produkterne på datalinje 6.02. Derfor vidste jeg at serviceview ville reagere, hvis altså PIRen virkede.. Og det gør den så.. Men som Henning er inde på, så er den ikke programmeret til noget.. 
 

LK IHC bygger stadigvæk på det grund design, som blev lavet tilbage i 80'erne. Rent faktisk kan du bruge det allerførste I/O modul LK lavede sammen med den seneste controller de har lavet.

Men der er faktisk noget automatisk dokumentation, og det er den du skal sammenligne med hvad der rent fysisk er monteret i dine I/O moduler. Hver gang du tilføjer et produkt, og mapper det til en dataline, så bliver det registreret i dokumentationen, Den del kan selv den mest genstridige elektriker ikke komme uden om. Nederst i den dokumentations rapport som du kan få via Visual, er der en oversigt over alle dine dataliner, og hvilke produkter der er registreret på dem. Denne dataline oversigt skal du bruge til at finde de dataliner, hvor der er monteret noget, som ikke er registreret i IHC programmet. Du vil ikke kunne se hvad der er monteret, men du vil kunne se om der datalinier, som fysisk er i brug, men aldrig mappet til noget produkt. Omvendt vil du også kunne se om der er tilføjet produkter i programmet, som aldrig er blevet tilføjet fysisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg er kæmpe fortaler for youtube videoer. har nærmest set alle igennem fra LK/scheinder. 
Synes også jeg kan ane at den du laver har noget PIR. Men det er jo en gammel Visual, så jeg ved ikke om det stadigvæk e det samme.

Der er programmeringsmæssigt ikke den helt store forskel på Visual 1 og 2. Den gamle var dog mere "hardcode" og direkte, hvor den nye lægger mere op til at man skal/bør styre via softcode (Funktionsblokke).

Der er et par videoer mere til den nye Visual 2 på selve kanalen:

https://www.youtube.com/channel/UCHE3ZvNnMn9yTU2lcnt-4qg

De er desværre optaget uden lyd og jeg har endnu ikke haft mulighed for at "over doppe" med et lydspor. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars1 skrev:

Men der er faktisk noget automatisk dokumentation, og det er den du skal sammenligne med hvad der rent fysisk er monteret i dine I/O moduler. Hver gang du tilføjer et produkt, og mapper det til en dataline, så bliver det registreret i dokumentationen, Den del kan selv den mest genstridige elektriker ikke komme uden om. Nederst i den dokumentations rapport som du kan få via Visual, er der en oversigt over alle dine dataliner, og hvilke produkter der er registreret på dem. Denne dataline oversigt skal du bruge til at finde de dataliner, hvor der er monteret noget, som ikke er registreret i IHC programmet. Du vil ikke kunne se hvad der er monteret, men du vil kunne se om der datalinier, som fysisk er i brug, men aldrig mappet til noget produkt. Omvendt vil du også kunne se om der er tilføjet produkter i programmet, som aldrig er blevet tilføjet fysisk.

Jeg bruger også den dokumentation. Men egentlig er det jo det samme visual viser mig. Og endnu bedre, ServiceView, da den gør det i realtime.
Det jeg mener er, at man kan tilføje produkter som man slet ikke har. Du kan i realiteten også angive en datalinje for dem. Og på den måde tror IHC controlleren jo at produktet er der. Der mener jeg Serviceview er et bedre værktøj, fordi den jo netop giver en form for tilbagemelding. 
Eksempel: Lige nu døjer jeg med at finde skumringsrelæet på huset, (jeg tvivl på det sidder i den udvendige pir, men jeg vil ikke afvise det). 
I serviceview kan jeg under funktioner (på udendørslyset) se, at skumring er ON (har dog ikke set den off endnu, men det kan skyldes vi er i en mørk tid). Det burde reelt betyde, at der er et skumringsrelæ et eller andet sted. 
Men under produkter i Visual, så er der indsat en PIR og en skumring. Men skumring har ikke nogen datalinje der. Det er kun PIR.. Det er vildt forvirrende og underligt :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der er programmeringsmæssigt ikke den helt store forskel på Visual 1 og 2. Den gamle var dog mere "hardcode" og direkte, hvor den nye lægger mere op til at man skal/bør styre via softcode (Funktionsblokke).

Der er et par videoer mere til den nye Visual 2 på selve kanalen:

https://www.youtube.com/channel/UCHE3ZvNnMn9yTU2lcnt-4qg

De er desværre optaget uden lyd og jeg har endnu ikke haft mulighed for at "over doppe" med et lydspor. 

Abonnere allerede på kanalen, og har set dem alle (4) :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg bruger også den dokumentation. Men egentlig er det jo det samme visual viser mig. Og endnu bedre, ServiceView, da den gør det i realtime.
Det jeg mener er, at man kan tilføje produkter som man slet ikke har. Du kan i realiteten også angive en datalinje for dem. Og på den måde tror IHC controlleren jo at produktet er der. Der mener jeg Serviceview er et bedre værktøj, fordi den jo netop giver en form for tilbagemelding. 
Eksempel: Lige nu døjer jeg med at finde skumringsrelæet på huset, (jeg tvivl på det sidder i den udvendige pir, men jeg vil ikke afvise det). 
I serviceview kan jeg under funktioner (på udendørslyset) se, at skumring er ON (har dog ikke set den off endnu, men det kan skyldes vi er i en mørk tid). Det burde reelt betyde, at der er et skumringsrelæ et eller andet sted. 
Men under produkter i Visual, så er der indsat en PIR og en skumring. Men skumring har ikke nogen datalinje der. Det er kun PIR.. Det er vildt forvirrende og underligt :wacko:

Igen. LK's IHC er udviklet i 80'er og stortset ikke ændret siden. Der er kommet lidt wireless, basal netværks adgang og en mere visuel programering end den oprindelige term-ihc. men det er stortset det som er ændret siden den første version af LK IHC.

Til dagligt bruger jeg aldrig dokumentations rapporterne fra Visual, men hvis jeg skal finde ud af om der rent faktisk er noget fysisk monteret på data linierne på I/O modulerne er datalinie oversigten guld, da den giver dig en oversigt sorteret på data linier, så du hurtigt kan sammen holde det med om der sidder noget på de fysiske porte på I/O modulerne.

Vedr. dit skumrings relæ. Hvis produket er i Visual programmet, men der ikke er mappet en datalinie, så er der ingen forbindelse mellem produktet og et evt. fysisk skumringsrelæ. Det er længe siden jeg selv rodede med skumringsrelæet, så jeg kan ikke huske om det default er ON hvis produktet i visual ikke har forbindelse til det fysiske relæ.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars1 skrev:

men hvis jeg skal finde ud af om der rent faktisk er noget fysisk monteret på data linierne på I/O modulerne er datalinie oversigten guld, da den giver dig en oversigt sorteret på data linier, så du hurtigt kan sammen holde det med om der sidder noget på de fysiske porte på I/O modulerne.

Jeg kan da kun se de datalinjer som er blevet tildelt til produkterne? Jeg kan da ikke fysisk se om produktet også vitterlig er der. Eller kan jeg?
Eller spurgt på en anden måde: 
Kan man ikke tilføje et produkt i Visual (fx et 4 sl taste tryk), tildele alle tasterne en datalinje. Men rent fysisk eksistere trykket slet ikke?
Det fortæller jo netop intet om, hvilket input modul trykket (såfremt det eksisterede) er tilsluttet. Og det er nok præcis den information jeg mener er ret relevant, muligvis fordi jeg endnu ikke har forstået det, fx under en fejlretning. Eller i mit tilfælde, hvor jeg gerne vil finde de forskellige produkter på modulerne. Når elektrikeren ikke har gidet angive ledning/farve eller noget som helst andet, så tolker jeg det som et ret stort arbejde at forsøge finde ud af. 
 

2 minutter siden, Lars1 skrev:

Vedr. dit skumrings relæ. Hvis produket er i Visual programmet, men der ikke er mappet en datalinie, så er der ingen forbindelse mellem produktet og et evt. fysisk skumringsrelæ. Det er længe siden jeg selv rodede med skumringsrelæet, så jeg kan ikke huske om det default er ON hvis produktet i visual ikke har forbindelse til det fysiske relæ.

Nej, den del er heller ikke lige til at gennemskue. Og netop jf ovenstående, så er det den del jeg mangler at finde en løsning på.. Hvordan finder jeg ud af om et given produkt fysisk er der, og hvor det er tilsluttet (altså fysiske ledninger). Jeg kan simpelthen ikke se, at dokumentationen er nogen hjælp her. For det kræver jo at man også dokumentere alt, inkl. moduler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Lars1 skrev:

Det er ikke en router, som jeg kender, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig der.

Tror også de kalder den for en packetfront, ser jeg lige hos Fibia.. Men der står Genesys på den. Sikkert den samme. Til gengæld er det en skod vejledning (mangel på samme). Så det må vente til jeg kan komme på routeren senere eller i morgen.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg kan da kun se de datalinjer som er blevet tildelt til produkterne? Jeg kan da ikke fysisk se om produktet også vitterlig er der. Eller kan jeg?
Eller spurgt på en anden måde: 
Kan man ikke tilføje et produkt i Visual (fx et 4 sl taste tryk), tildele alle tasterne en datalinje. Men rent fysisk eksistere trykket slet ikke?
Det fortæller jo netop intet om, hvilket input modul trykket (såfremt det eksisterede) er tilsluttet. Og det er nok præcis den information jeg mener er ret relevant, muligvis fordi jeg endnu ikke har forstået det, fx under en fejlretning. Eller i mit tilfælde, hvor jeg gerne vil finde de forskellige produkter på modulerne. Når elektrikeren ikke har gidet angive ledning/farve eller noget som helst andet, så tolker jeg det som et ret stort arbejde at forsøge finde ud af. 
 

Nej, den del er heller ikke lige til at gennemskue. Og netop jf ovenstående, så er det den del jeg mangler at finde en løsning på.. Hvordan finder jeg ud af om et given produkt fysisk er der, og hvor det er tilsluttet (altså fysiske ledninger). Jeg kan simpelthen ikke se, at dokumentationen er nogen hjælp her. For det kræver jo at man også dokumentere alt, inkl. moduler.

Når du mapper en data linie til et produkt, tager du stilling til hvilken port på hvilket I/O modul produktet skal sidde. Når du ser f.eks. ser input datalinie 1.03, så er det input modul 1 indgang 3. Output datalinierne er nummeret på samme måde. Hvis ikke der er sat nummer på I/O modulerne, så følger du bare de parsnoede data og 0 ledninger fra I/O modulet til controlleren. Det nr. som står på den terminal på controlleren hvor lednigerne ender, er nummeret på dit I/O modul. Om det er et input eller output modul kan du se på modulet, men du kan også se det på controlleren. Input modulerne er mærket med en pil ind, og output modulerne er mærket med en pil ud.

Alt dette står tydeligt i LK's dokumentation.

Igen det er en snart 40 år gammel teknologi LK benytter, så man skal glemme alt hvad man ved om bus teknologier. Det hotte dengang var 10Mbit Ethernet på et tykt gult kable, hvor man anborede drops.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Tror også de kalder den for en packetfront, ser jeg lige hos Fibia.. Men der står Genesys på den. Sikkert den samme. Til gengæld er det en skod vejledning (mangel på samme). Så det må vente til jeg kan komme på routeren senere eller i morgen.
 

Der er ingen ISP'er som laver deres egne router. De bruger alle en standard router, som de så får sat deres navn og logo på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er nu ikke så svært at finde sine ind-/udgange via serviceview. Hvis man lige starter med at åbne tavlen og notere hvilke indgange og udgange der er monteret noget på, kan man tvangsstyre udgangene i serviceview, og logge indgange mens man render en tur rundt i huset, og aktiverer de forskellige tryk, PIR osv.. Mange af dem giver jo nærmest sig selv, når man kigger i programmet (med mindre at de er konfigureret forkert) :)

 

Har lige kigget kort i programmet du har vedhæftet. Den PIR der er sat ind i programmet udendørs, med en ekstra indgang for skumringssensor, er nok bare indsat som et forkert produkt, siden den indgang ikke er konfigureret. Når man indsætter en PIR i sit program, kan man vælge både med og uden indgang for skumring.

Hvis ikke du vil sætte et skumringsrelæ op, kan du prøve med det virtuelle skumringsrelæ (funktionsblok med 4 solopgang/nedgangstider hver måned) som kan downloades herinde

Angående styring af dit udvendige lys på facade, skal der bruges en anden funktionsblok som kan styres af PIR. Udvalget i den nuværende Visual er ikke prangende, men der har tidligere været nogle som var mere anvendelige til dit formål, f.eks. 1.4.01.f. Ved ikke lige hvorfor LK har valgt at slette så mange af de tidligere fb. til udv. lys med PIR og skumring, men de nuværende ser ud til mere at være lavet til wireless dimmere. Alternativt kan man selvfølgelig lave en funktionsblok, som indeholder de ting man har brug for.

Jeg har lige prøvet at indsætte fb. 1.4.01.f. samt det virtuelle skumringsrelæ i dit program, til at styre de 2 lamper på facaden ved port via din PIR. Det er stadig muligt at tænde konstant via trykket. Dit lys ved postkassen er også på denne funktionsblok. Det er ikke sikkert at det er hensigtsmæssigt, og at den skal styres separat, men de var koblet sammen før, så gjorde det igen. Så kan du prøve om det var noget i den stil du havde tænkt dig.

mejsevænget 11 08122016.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Når du mapper en data linie til et produkt, tager du stilling til hvilken port på hvilket I/O modul produktet skal sidde. Når du ser f.eks. ser input datalinie 1.03, så er det input modul 1 indgang 3. Output datalinierne er nummeret på samme måde. Hvis ikke der er sat nummer på I/O modulerne, så følger du bare de parsnoede data og 0 ledninger fra I/O modulet til controlleren. Det nr. som står på den terminal på controlleren hvor lednigerne ender, er nummeret på dit I/O modul. Om det er et input eller output modul kan du se på modulet, men du kan også se det på controlleren. Input modulerne er mærket med en pil ind, og output modulerne er mærket med en pil ud.

Alt dette står tydeligt i LK's dokumentation.

Det er muligt det står tydeligt i LK´s manual. Jeg synes bare ikke det er specielt tydeligt, når tingene ikke er markeret i anlægget. LK gør det rigtig nok ved at lægge op til, at man dokumentere tingene. Det tager jo ganske kort tid at gøre det, og så kan alle og enhver der er i stand til at læse og forstå noget så simpelt, rive låget af og finde lige præcis den ledning man søger.. Fx den omtalte PIR der sidder på 6.02. Den skal altså sidde på modul (input) 6, klemme 02. Simpelt, lige indtil man kigger på modulerne og ser, at de ikke er mærket op. Hvis elektrikeren så også lige havde gidet ulejlige sig med at skrive ledningsfarven, så havde det taget 10 sekunder at rive låget af tavlen og konstatere, at den sidder hvor den skal. Men LK´s manual og intentioner kan være nok så gode, når elektrikeren ikke gider følge det, så bliver det derefter. 
Min tavle 1 har tilfældigvis 6 stk input moduler. Måske har elektrikeren bare tænkt at de sidder fortløbende, og så er den sidste altså det 6. modul. Men i realiteten er det jo ledningerne til controleren som afgøre det, så vidt jeg forstår. Så for at være sikker skal jeg følge de parsnoet, som du også er inde på.

Nu er PIRén konstateret at den er der, og at den fungere. Så mht til ovenstående, så er det kun relevant, fordi jeg vil have dokumentationen skal være i orden. Jeg er specialist i gruppe og relæ baseret anlæg inde for jernbane teknik. I min verden er dokumentationen alt afgørende for, at man har tilpas mulighed for at begå sig i anlægget og ved hvad man har med at gøre. Derfor kan jeg måske virke lidt stram mht sådan noget. Jeg tåler nærmest ikke, når noget så simpelt og alligevel så vigtigt, ikke bliver lavet. Det er ikke fordi jeg partout vil kritisere LK. De har som du siger et anlæg der bygger på et gammelt princip. Men nogle ting kunne have været smartere lavet, hvis man også lige gennemtænker tingene helt igennem, når man laver dem. Måske derfor LK mener IHC er udtjent. De er blevet klogere med tiden og nu hedder det vist KNX eller noget i den stil.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Det er nu ikke så svært at finde sine ind-/udgange via serviceview. Hvis man lige starter med at åbne tavlen og notere hvilke indgange og udgange der er monteret noget på, kan man tvangsstyre udgangene i serviceview, og logge indgange mens man render en tur rundt i huset, og aktiverer de forskellige tryk, PIR osv.. Mange af dem giver jo nærmest sig selv, når man kigger i programmet (med mindre at de er konfigureret forkert) :)

Hehe, ja det er derfor jeg er rimelig glad for den serviceview lige nu.. Den hjalp en del med at finde ud af, om den PIR der sidder på gavlen, om den også virkede som den skulle.  Det gjorde den heldigvis. Den styrer bare ikke noget, og slet ikke det den skal.

 

16 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Har lige kigget kort i programmet du har vedhæftet. Den PIR der er sat ind i programmet udendørs, med en ekstra indgang for skumringssensor, er nok bare indsat som et forkert produkt, siden den indgang ikke er konfigureret. Når man indsætter en PIR i sit program, kan man vælge både med og uden indgang for skumring.

Hvis ikke du vil sætte et skumringsrelæ op, kan du prøve med det virtuelle skumringsrelæ (funktionsblok med 4 solopgang/nedgangstider hver måned) som kan downloades herinde

Jeg er meget tilbøjelig til at give dig ret at skumringsrelæet ikke eksistere. Jeg kan ihvertfald ikke finde det. Og ingen indgang fra den. 
Lige pt er det heller ikke så vigtigt. Det er så mørkt for tiden, så lyset skal bare tænde på bevægelse, fordi indgangspartiet er ret mørkt område. Og slukke efter 3 minutter eller lign. Så kan jeg altid tilføje skumringsrelæet senere.
Jeg tager lige et kig på den vis fil du har vedhæftet, for de første forsøg jeg har lavet, de er ikke gået godt :) Uanset hvad så skal det ændres, for det er ikke de lys du har sat den på. Men det kunne du heller ikke vide.. Det er en lidt spøjs inddeling af lys de har lavet i huset.

Alle spots hele vejen rundt om huset, undtagen indgangspartiet og 2 stk spot der sidder over garageporten, de tænder på det tryk med datalinje 1.16 (sidder i entre/bryggers hedder halogen udhæng). Output er datalinje 3.01.
De resterende spots dvs de 2 stk over garageporten samt 8 stk i indgangspartiet, de tænder på det tryk med datalinje 1.17 (hedder halogen udhæng ved port.. (misvisende, burde hedde udhæng indgangsparti og udhæng port)). Output er datalinje 2.05.
Så sidder der 2 stk almindelige lamper på hver sin side af garageporten, de tænder på det tryk med datalinje 1.18 (den hedder lys facad og postkasse). Output er datalinje 2.06

Det er datalinje 2.05 som jeg skal have styret på PIR.
(hvis ellers jeg har forstået de datalinjer korrekt).

EDIT.
Har vedhæftet en plantegning, hvor jeg har placeret udvendigt lys. Farverne indikere hvilke output de kører på. Det skulle gerne give bedre mening nu, end blot ovenstående tekst.
Plantegning med udvendig lys.jpg

Jeg har kigget noget mere på det PIR i Visual. Du har nok ret i, at man har indsat et forkert produkt i sin tid. Jeg tænker lidt om den rigtige løsning er at fjerne den helt, og så starte forfra?

Men PIR mysteriet stopper ikke her. Faktisk skulle der være en PIR mere, datalinje 6.01. Og den skulle sidde i garagen. Den er der bare ikke rent fysisk.. Jeg mistænker lidt, at man i sin tid har ville tænde lyset inde i garagen automatisk, når man kører ind i garagen.. Det giver mening, da man ellers skal stige ud i mørke og finde nærmeste tryk når man kommer hjem, (det er en dobbelt garage). Men det bliver sgu lidt svært, når ikke sensoren sidder der. Eller så er den ihvertfald ret godt gemt og dækket til. Jeg har prøvet at have serviceview tændt mens jeg susede rundt i garagen, og der sker nada! Der er selvfølgelig også den mulighed, at det er en sensor i forbindelse med porten.. Det prøvede jeg selvfølgelig ikke lige :angry:

Der er efterhånden mange ting og løsninger mht lyset og styringen, som jeg ikke lige forstår elektrikeren har valgt i det lys.
I garagen sidder der et almindeligt fuga kip tryk (2 polet afbryder) midt på en væg under nogle overskabe.. Dette tryk har tilsyneladende ingen effekt på noget overhovedet. Jeg har ikke skilt det af for at se, hvad der er i det, endnu.
Et 4 tast tryk i stuen ved terrassedøren tænder kun udendørslys. Hvad nu hvis man kommer ind udefra og det er blevet mørkt.. så skal man hen i den anden ende af stuen for at tænde lyset i stuen.. Det tager ca 10 sekunder at programmere en af de tre resterende tryk til at tænde lampeudtag i stuen. Alligevel har elektriker og/eller forrige ejer tilsyneladende ikke formået at se dette. 
Det mest horrible er det 4 tast trykket ved indgangsdøren i bryggerset... det har idioterne formået at sætte på den forkerte side af døren. Så når man kommer ind udefra, så skal man om på den anden side af døren, for at tænde lyset, selvom der er plads på den mest logiske og indlysende side af døren.. Det er virkelig idiotisk lavet. Måske er det tømreren som har sat døren i den forkerte side. (og dermed en forkert dør). Jeg sætter selvfølgelig et batteritryk op der, altså hvis jeg kan få et med 4 taster.
Så har de tidligere forældre haft en funktion med "sluk alt" fra soveværelset. Og det er praktisk talt alt, inkl lys på børneværelserne, toiletter osv.. Det kan selvfølgelig være en rar ting med små børn.. Men vores er teenagere. Og jeg tror sgu nok de bliver mugende, hvis vi styrer hvornår de skal have lys på værelserne. Og jeg kan lige forestille mig et scenarie, hvor vi slukker alt lys inkl toilet, og så sidder tøsen derude på potten imens :D

Redigeret af Kandersen
Indsat billede/plantegning
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Det er muligt det står tydeligt i LK´s manual. Jeg synes bare ikke det er specielt tydeligt, når tingene ikke er markeret i anlægget. LK gør det rigtig nok ved at lægge op til, at man dokumentere tingene. Det tager jo ganske kort tid at gøre det, og så kan alle og enhver der er i stand til at læse og forstå noget så simpelt, rive låget af og finde lige præcis den ledning man søger.. Fx den omtalte PIR der sidder på 6.02. Den skal altså sidde på modul (input) 6, klemme 02. Simpelt, lige indtil man kigger på modulerne og ser, at de ikke er mærket op. Hvis elektrikeren så også lige havde gidet ulejlige sig med at skrive ledningsfarven, så havde det taget 10 sekunder at rive låget af tavlen og konstatere, at den sidder hvor den skal. Men LK´s manual og intentioner kan være nok så gode, når elektrikeren ikke gider følge det, så bliver det derefter. 
Min tavle 1 har tilfældigvis 6 stk input moduler. Måske har elektrikeren bare tænkt at de sidder fortløbende, og så er den sidste altså det 6. modul. Men i realiteten er det jo ledningerne til controleren som afgøre det, så vidt jeg forstår. Så for at være sikker skal jeg følge de parsnoet, som du også er inde på.

Nu er PIRén konstateret at den er der, og at den fungere. Så mht til ovenstående, så er det kun relevant, fordi jeg vil have dokumentationen skal være i orden. Jeg er specialist i gruppe og relæ baseret anlæg inde for jernbane teknik. I min verden er dokumentationen alt afgørende for, at man har tilpas mulighed for at begå sig i anlægget og ved hvad man har med at gøre. Derfor kan jeg måske virke lidt stram mht sådan noget. Jeg tåler nærmest ikke, når noget så simpelt og alligevel så vigtigt, ikke bliver lavet. Det er ikke fordi jeg partout vil kritisere LK. De har som du siger et anlæg der bygger på et gammelt princip. Men nogle ting kunne have været smartere lavet, hvis man også lige gennemtænker tingene helt igennem, når man laver dem. Måske derfor LK mener IHC er udtjent. De er blevet klogere med tiden og nu hedder det vist KNX eller noget i den stil.  

LK's intentioner er snart 40 år gamle, og det er hele problemet med LK IHC. Det er ikke fulgt med tiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok