Hop til indhold
  • 0

Ventilator slukker ikke via universal relæ


Scharbach
 Share

Spørgsmål

Har netop overtaget et hus med IHC.

problemet er i badeværelset, der sidder en ventilator som blot tænder og slukker med lyset, men nu kan jeg kun tænde ventilator,men ikke slukke igen udover manuelt på universalt relæ som det er tilsluttet. Tænker fejlen ligger i min. Belastningen ikke er overholdt. Selvom det har virket tidligere.

hvad er mine alternativer her? Droppe det relæ og smide en fugtstyret ventilator op. Det er et gæste badeværelse med bad og på bores andet bad sidder der netop en fugtstyret og den køre helt perfekt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Scharbach

Velkommen til IHC-user

Med de oplysninger du fremlægger er det svært at give et tilfredsstillende svar.

Men - hvis ventilatoren plejer at slukke sammen med lyset skal årsagen til den manglende sluk funktion findes i det program der bliver afviklet i kontrolleren lige nu. Der KAN være sket noget som bevirker at en værdi er ændret, som så igen bevirker at ventilatoren ikke slukker – medmindre du selv har ændret noget.

Hvis du ikke har ændret noget kan du prøve at lægget et helt tomt projekt i kontrolleren og derefter lægge det oprindelige projekt tilbage igen.

HUSK FØRST AT GEMME EN KOPI AF DET NUVÆRENDE PROJEKT.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak Henning

Jeg er udlært elektriker, men programmeringen ligger mig meget fjernt eftersom ikke arbejde som installations elektriker mere.

Men manualen er udskrevet og jeg vil se programmet igennem og se om jeg kan få en ide om der er sket ændringer. Jeg har rodet lidt i det tidligere, men på ingen måde i badeværelse programmeringen. Det var noget som skete efter vi havde gæster på besøg, så ville skidtet ikke slukke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et generelt spørgsmål, da jeg er kommende IHC bruger. 

Hvordan kan sådan en fejl i programmeringen pludselig opstå? Jeg mener, gæster på besøg = fejl i programmeringen - det tyder på at stabiliteten til programmet/enheden/whatever må være ret ustabil?

Ps. Jeg forsøger at spore mig ind på alle de ting man skal være ops på, når jeg her til december bliver IHC ejer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan være en mulig fejl som er opstået da jeg har rodet med programmet tidligere. Selvom jeg er 80% sikker på at jeg ikke var inde på toilettet og programmeringen der. 

Mange fejl kan opstå i kampens hede når indlæringen står på :-)

Vil dog pointere, at stabiliteten er meget høj. Dog er wireless en helt anden snak. Det har jeg problemer med. F.eks at lamper ikke vil slukke i perioder og jeg er nødsaget til at pille pæren ud, dagen efter ingen problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Kandersen skrev:

Lige et generelt spørgsmål, da jeg er kommende IHC bruger. 

Hvordan kan sådan en fejl i programmeringen pludselig opstå? Jeg mener, gæster på besøg = fejl i programmeringen - det tyder på at stabiliteten til programmet/enheden/whatever må være ret ustabil?

Ps. Jeg forsøger at spore mig ind på alle de ting man skal være ops på, når jeg her til december bliver IHC ejer. 

Den typiske fejl er at et betingelses flag står anderledes en man forventer. IHC er event basert og det gør at flag kan blive ændret uden at det påvirker programmet, før den event som trikker programmet bliver udløst. Havde det været status baseret som PLC, ville en ændring af et flag med det samme have indvirkning på program afviklingen, og dermed opdager man med det samme at noget er anderledes, mens der i IHC kan gå uger/mdr. før man opdager at noget er anderledes, og så tænker man ikke lige på den ændring/hændelse som indtraf for 1 mdr. siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Scharbach skrev:

Vil dog pointere, at stabiliteten er meget høj. Dog er wireless en helt anden snak. Det har jeg problemer med. F.eks at lamper ikke vil slukke i perioder og jeg er nødsaget til at pille pæren ud, dagen efter ingen problemer.

Hvis det er LED, sparepære eller lav volt med elektronisk trafo, er det kendte problemer. Jeg har f.eks en lampe med 6 10W 12V halogen pære og en elektronisk trafo. Lampen vil aldrig slukke helt, så jeg har sat wireless udtaget på en udgang, så jeg slukker for udgange 1 sek. efter jeg har slukket for lyset via wireless dimmeren. Omvendt tænder jeg for udgang 0,1 sek. før jeg skruer op for lysstyrken. Ikke den bedste løsning, men det virker, og jeg slipper for at have glødende lamper i mit sove værelse. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok