Hop til indhold

Ny tavle, lidt hjælp


Recommended Posts

Hej med jer alle.

Så blev det min tur til at skal til at have lavet en ny tavle.. Tanken var først og fremmest, og her er min overvejelse.:

At forsikre hver fase på hver modul med en 10A sikring og så en sikring for hver udgang. dvs. 2 10A sikringer for hver fase, 8 10A sikringer for hver udgang.

Er der overkill, eller sådanne man burde gøre. Ideen om at forsikre hver udgang er at hvis der sker en kortslutning, tager sikringen den og ikke IHC,en. Vil hellere bruge 400 på sikringer end 8/900 på et nyt modul.

Hvad er jeres holdning?

Link til kommentar
Del på andre sites

48 minutter siden, Plindberg skrev:

Hej med jer alle.

Så blev det min tur til at skal til at have lavet en ny tavle.. Tanken var først og fremmest, og her er min overvejelse.:

At forsikre hver fase på hver modul med en 10A sikring og så en sikring for hver udgang. dvs. 2 10A sikringer for hver fase, 8 10A sikringer for hver udgang.

Er der overkill, eller sådanne man burde gøre. Ideen om at forsikre hver udgang er at hvis der sker en kortslutning, tager sikringen den og ikke IHC,en. Vil hellere bruge 400 på sikringer end 8/900 på et nyt modul.

Hvad er jeres holdning?

Det er måske lidt overkill vil jeg mene. For en evt kortslutningsstrøm vil stadig gå igennem kontaktsættet i relæet på udgangen. Så det er ligegyldigt hvor du placerer din overbelastningsbeskyttelse /kortslutningsbeskyttelse. 

En anden ting er at du skal have selektivitet med den foransidende sikring. Dvs For-sikringen skal være større. 

Men hovedet på blokken, hvornår har du sidst sprunget en sikring i din bolig?

Ellers kan du gøre som jeg har gjort i min undertavle i min Garage / værksted. Der har jeg sat en kontakter på til at føre strømmen til stikkontakter, og én til 400V cee. Så roder jeg med noget der trækker stor strøm, feks min 3,0HK 230V kompressor eller andet går strømmen ikke igennem outputmodulet. Så kan jeg også have 13A foran mine stikkontakter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg selv trikker :-)

tror enden på det hele bliver at smide to 13A 1p+N 1m foran hver modul. og så smide 8 stk 10 A efter hver udgang, derved har jeg altid mulighed for at slukke for hver udgang. lækkert når der skal laves lidt om, og der bliver der ofte hjemme ved mig :-)

Jeg sætter selvfølgelig et kombi relæ på ved alt der har med vand og udenfor at gøre.. 

Det bliver lækkert at komme igang.. en 120 moduls tavle :-)

Mange tak for inputs

Link til kommentar
Del på andre sites

På 13/7/2016 at 20:04 , Plindberg skrev:

Nu er jeg selv trikker :-)

tror enden på det hele bliver at smide to 13A 1p+N 1m foran hver modul. og så smide 8 stk 10 A efter hver udgang, derved har jeg altid mulighed for at slukke for hver udgang. lækkert når der skal laves lidt om, og der bliver der ofte hjemme ved mig :-)

Jeg sætter selvfølgelig et kombi relæ på ved alt der har med vand og udenfor at gøre.. 

Det bliver lækkert at komme igang.. en 120 moduls tavle :-)

Mange tak for inputs

Jeg vil nødig have besøg af dig som trikker. IHC modulerne er kun godkendt til 10A forsikring. Med 2*13A forsikring og 10A pr. udgang, kan du brænde IHC modulet af ved at belaste hver udgang med 3A samtidig.

Om man vil have sikringer efter hver udgang på IHC modulet er smag og behag. Jeg vil aldrig gøre det. Hvis du endeligt vil sætte noget efter udgangen, så brug enpolede afbryder. Hvis du vil have sikringer, så skal de være mindre end 10A. Jeg har været væk fra branchen forlænge til at jeg kan huske hvor meget mindre de skal være.

Link til kommentar
Del på andre sites

34 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg vil nødig have besøg af dig som trikker. IHC modulerne er kun godkendt til 10A forsikring. Med 2*13A forsikring og 10A pr. udgang, kan du brænde IHC modulet af ved at belaste hver udgang med 3A samtidig.

Om man vil have sikringer efter hver udgang på IHC modulet er smag og behag. Jeg vil aldrig gøre det. Hvis du endeligt vil sætte noget efter udgangen, så brug enpolede afbryder. Hvis du vil have sikringer, så skal de være mindre end 10A. Jeg har været væk fra branchen forlænge til at jeg kan huske hvor meget mindre de skal være.

Her vil jeg give Lars ret, du må max trække 10A i på hver side af output modulet, så jeg ville forsikre modulet med 2x10A og så så ikke noget på udgangen, eller som lars siger, så en en-polet afbryder, og hvis man endelig skal lave noget om, og have slukket for strømmen, så betyder der da ikke noget at tage gruppen, og hvis gruppen kun bruges til lys og styrede stikkontakter, så er det vel ikke verdens undergang om det er 1 eller 4 ting man slukker for.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok