Hop til indhold

Servodan 41-262 og 36-080


TBT85
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har købt denne bevægelses sensor fra Servodan 41-262 og kunne godt tænke mig at bruge bruge den indbyggede lys sensor, Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge for at få den til at snakke sammen med ihc'en. Jeg har kigget lidt på Servodans 36-080, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal forbindes, som jeg forstår det kræver det et 230v input?

Lige pt. er bevægelses sensoren monteret på et 24/3 input modul og tænder og slukker så et wireless relæ.

Eller er det bedre at købe et skumringsrelæ som dette http://www.elvvs.dk/p/lk-ihc-skumringsrelae-type-mm-standard-l-13810/ og forbinde det til et 24/3 input modul?

Jeg har leget lidt med det virtuelle skumringsrelæ, men fortrækker nu et rigtigt.

Jeg bruger ihc visual 2.0.

Med Venlig hilsen

Thomas

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thomas

Jeg bruger selv et alm. Skumringstelæ og det virtuelle relæ. Jeg har selv gået og overvejet at udskifte mit skumringstelæ med denne lux/temp sensor http://www.elvvs.dk/p/ihc-control-lux-og-temperatursensor-1317745/ for at kunne bestemme hvornår lys skal tænde afhængig af luxniveau. Denne sensor skal dog "pakkes ind" for at kunne sidde udendørs. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

@TBT85

Du kan få hætte til servodan sensoren som bør monteres ved udvendig montage.

Signalet fra Lux sensoren kører du over et Zigza 0-10V modul.

Hætten til servodans sensor har jeg købt, så det er der styr på. God ide Lars med zigza's 0-10V modul.

Min plan er at det udvendige lys tænder når det bliver mørkt via fysisk skumringsrelæ http://www.elvvs.dk/p/lk-ihc-skumringsrelae-type-mm-standard-l-13810/  også via et ur i visual skal det slukke mellem kl. 24.00 og 0500.

Mellem kl. 24.00 og 05.00 skal lyset kunne tændes via bevægelse sensor http://www.servodan.dk/produkt/41-262, resten af tiden skal den være off.

Kan man i visual lave det sådan at bevægelses sensoren er off om dagen og først går on når skumringsrelæ går on når det rette lux niveau er til stede?

Jeg har købt bevægelses sensor og hætte, men er lidt i tvivl med skumringsrelæ, men tror det nemmeste er at købe det som jeg linker til ovenover.

Så kan man vel lave resten i Visual?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en 41-272 liggende som mangler en kappe (41-902) før den bliver sat op. Dertil bliver det en 43-298 (via zigza) som formentlig bliver indstillet til 30-3000 lux. Så vidt jeg forstår er 3-300 lux lidt rigeligt fintfølende, men jeg aner det ikke — med 43-298 skal jeg bare indstille hvilket Lux-område jeg vil have.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man vil bruge en PIR med indbygget lysføler, skal man også lige overveje om lysføleren bliver påvirket af det lys som bliver tændt. Derved vil lyset, selvfølgelig afhængig af hvordan man programmerer det, slukke igen når det tænder, da lysføleren melder at der er blevet lyst. Ofte sætter man jo sådan en PIR, der hvor man har brug for lys.

I det tilfælde, er en separat lysføler/skumringssensor placeret så den ikke påvirkes uhensigtsmæssigt, klart at foretrække. 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Torben S. skrev:

Hvis man vil bruge en PIR med indbygget lysføler, skal man også lige overveje om lysføleren bliver påvirket af det lys som bliver tændt. Derved vil lyset, selvfølgelig afhængig af hvordan man programmerer det, slukke igen når det tænder, da lysføleren melder at der er blevet lyst. Ofte sætter man jo sådan en PIR, der hvor man har brug for lys.

I det tilfælde, er en separat lysføler/skumringssensor placeret så den ikke påvirkes uhensigtsmæssigt, klart at foretrække. 

Ja det er selvfølgelig rigtigt, den er monteret tæt på spots i udhæng som tænder via pir. Tak Torben, det havde jeg ikke tænkt på.

Nu har jeg bestilt dette skumringsrelæ http://www.elvvs.dk/p/lk-ihc-skumringsrelae-type-mm-standard-l-13810/.

Så kan det godt ende med at jeg får brug for lidt hjælp til at forbinde det i visual, når jeg kommer så langt :)

Tak til jer alle, sætter stor pris på jeres hjælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du kan også kode det så skumringsrelæet kun tænder lyset, sender en ON-puls, og så slukker på ur hvis det er sådan at det står og tænder og slukker pga at lyset lyser på det.

Det var også derfor jeg skrev, at det selvfølgelig var afhængig af hvordan man programmerer det.. Det virker også fint nok at gøre det på den måde, hvis det bare skal slukke på et fast tidspunkt om aftenen. Problemet er bare hvis man også vil have det tændt om morgenen igen, for der er jo stor forskel på hvornår der bliver lyst hhv. sommer/vinter, så der er et fast tidspunkt ikke så anvendeligt. Derfor skal man til at definere forskellige tidspunkter for hvornår der bliver lyst, og så kan man jo ligeså godt bruge det virtuelle skumringsrelæ. En separat korrekt placeret skumrinssensor, er nu efter min mening nr. 1, da den altid tænder/slukker på valgte lysniveau, og derfor også tager hensyn til om der er overskyet eller ej. ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, TBT85 skrev:

Tak for svaret Søren.

Hvordan kan det være du har begge dele? Kan man få en vandtæt hætte til den sensor du linker til, eller skal man selv i gang med at lave noget?

Jeg bruger det fysiske skumringsrelæ til min udendørsbelysning da jeg ønsker det tænder på et mørkt-ish lys/lux-niveau hvor i mod mit hjemmesim-lys (og julelys) skal tænde før det bliver alt for mørkt, da det bedre afspejler hvornår vi tænder lyset her i huset, hvis vi var hjemme. Det vruger jeg det virtuelle til ved brug af offset funktionen - både ved sol ned/op. 

I denne video nævnes hvad man skal bruge for udendørs montering af lux/temp sensoren

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 14/2/2016 at 22:34 , Søren Birkholm Eriksen skrev:

Jeg bruger det fysiske skumringsrelæ til min udendørsbelysning da jeg ønsker det tænder på et mørkt-ish lys/lux-niveau hvor i mod mit hjemmesim-lys (og julelys) skal tænde før det bliver alt for mørkt, da det bedre afspejler hvornår vi tænder lyset her i huset, hvis vi var hjemme. Det vruger jeg det virtuelle til ved brug af offset funktionen - både ved sol ned/op. 

I denne video nævnes hvad man skal bruge for udendørs montering af lux/temp sensoren

Det var en god løsning Søren.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så fik jeg det hele monteret og har været i gang med at forbinde det i visual. Men kan desværre ikke få det til at fungere som jeg gerne vil.

Jeg har prøvet med 1.4.01.g. Simpel pir styring, 1.4.06.d. Pir styring og med 1.1.04.c. Følg/invertering. Er ikke helt klar over hvad jeg skal forbinde til tilbagemelding da det kun er et relæ og ikke en dimmer.

Kunne godt tænke mig at udvendig lys tænder på skumringsrelæ og slukker igen i tidsrummet 24:00 til 05:00.

I tidsrummet 24:00 til 05:00 skal pir tænde udvendig lys hvis der er bevægelse og resten af tiden skal den være off så den ikke tænder lys når det er lyst.

Alt mit udvendige lys er forbundet til et enkelt wireless relæ, så det er on/off og ikke noget fancy med dæmp osv.

Håber det er til at forstå, og håber i kan hjælpe da jeg har stiret mig blind på det.

Har vedhæftet mit program.

 

ihcuser.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Mit udelys er sat op som du beskriver, bare med dimmer i stedet for et relæ. 

Jeg mener det er korrekt at benytte  1.4.06.d  til det du ønsker i tilstand 4.

Jeg ser umiddelbart to ting.

Du skal forbinde "udgang fra ur" på fb 2.1.01.a til input "ur" på 1.4.06.d

Jeg så tror jeg du skal sætte 'Slut-tidspunkt' til 23.59.59 - jeg mindes at når uret sættes til 00.00.00 så er det disabled.

Jeg kan ikke give dig et svare på det med 'tilbagemelding'.

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Mit udelys er sat op som du beskriver, bare med dimmer i stedet for et relæ. 

Jeg mener det er korrekt at benytte  1.4.06.d  til det du ønsker i tilstand 4.

Jeg ser umiddelbart to ting.

Du skal forbinde "udgang fra ur" på fb 2.1.01.a til input "ur" på 1.4.06.d

Jeg så tror jeg du skal sætte 'Slut-tidspunkt' til 23.59.59 - jeg mindes at når uret sættes til 00.00.00 så er det disabled.

Jeg kan ikke give dig et svare på det med 'tilbagemelding'.

 

Mvh Søren

Tak for hurtigt svar Søren.

Må indrømme at 1.4.06.d. forvire mig lidt angående Mem 1 - Nat (Lav) og  Mem 2 - Dag (Høj), Skal begge to bruges eller kun Mem 1? og er det nok at forbinde dem til en simpel kip?

53 minutter siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Nåh, i simulering virkede det ikke... Prøv at træk udgangen på 'Universal relæ' over på 'tilbagemelding' - Så begynder PIR-timeren da at tælle.

Men udgangen går dog ikke off efter kl 24.

Vidste ikke at man kunne trække udgangen modsat pilen og over på tilbagemelding. Så er programmet rettet til, men hvorfor går udgang ikke off når skumringsrelæ går off? Nu må vi se hvad der sker når det bliver mørkt :)

ihcuser.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Velbekomme :)

Ja, kan godt forstå du bliver forvirret, det samme her. Jeg er på ingen måde ekspert på området. Jeg prøver mig frem og bruger simulering (selvom det ikke er altid man kan teste i simulering) til at se om det virker. Og med den gode hjælp der er herinde fra, så lykkedes det som oftest. :) Bare se, eksperten Henning har allerede været på banen :) 

I dit seneste program har du fjernet UR blokken. Prøv at se, hvordan Henning har gjort. :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Henning Pedersen skrev:

TBT85.vis

Hej TBT85

Nogle gange, læs ofte, er det lettere at lave sine egne blokke end at bruge LK´s

Prøv om vedhæftede løser dit problem

Tak Henning, havde desværre ikke set dit indlæg :( Det virker jo næsten som det skal bortset fra at lys ikke tænder på pir mellem 00:01 og 05:00 hvor ur slukker for lys?

 

ihcuser.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg haft lidt tid til at teste din funktionsblok. Det fungere ikke helt som det skal endnu.

Lyset tænder når det bliver mørkt, men slukker ikke igen i tidsrummet 00:01 - 0500 som uret er indstillet til.

Har du nogen forslag Henning?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok