Hop til indhold

Philips Hue


Thomas
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver lige uden at være ved min test lab :)

  1. Gå herind, følg deres guide og bliv bekendt med deres grundtanker: http://www.developers.meethue.com/documentation/getting-started
  2. Få oprettet en bruger som de beskriver og gem de koder
  3. Hvis du følger deres guide vil du via deres debug console få lært at sluke og tænde en pære via deres guide
  4. Når du har det skal du reelt set gøre det samme via IHC captain via "Gem til URL"
  5. URL sætter du til:  http://<bridge ip address>/api/1028d66426293e821ecfd9ef1a0731df/lights/1/state
  6. Parametere sætter du til:  {"on":false}  eller {"on":true} 
  7. Type sætter du til "put"
  8. Dataformat skal være "json"

Det er lige sådan top of head - så måske er alt ikke 100% rigtigt men mener det er deromkring. Men det er jo lidt kedeligt at du så kun har den til enten at være slukket eller tændt altid så jeg vil nok gøre følgende i opsætningen i IHC captain:

  1. Sætte reglen på en "udgang" som ikke er forbundet til noget (f.eks. en funktionblok der bare har en indgang og udgang - og når indgangen tændes så kipper den udgangen)
  2. Lave reglen at den er "Hvis input værdien er forskellig fra den forrige værdi"
  3. og så sætte parametre på til at være {"on":[newvalus]}

På den måde burde den tænde og slukke - men igen er jeg er 100% sikker.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg kom til at lukke min browser efter at have oprettet en bruger på hue bridgen så jeg nåede aldrig at få noteret detaljerne. Ved nogen hvordan man lister oprettede brugere og sletter dem igen?

Jeg lavede bare en ny bruger igen, det gav ingen udfordringer, men principielt er det noget rod hvis jeg har sån en bruger liggende.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 28. februar 2016 at 08:19 , Boot skrev:

Jeg kom til at lukke min browser efter at have oprettet en bruger på hue bridgen så jeg nåede aldrig at få noteret detaljerne. Ved nogen hvordan man lister oprettede brugere og sletter dem igen?

Jeg lavede bare en ny bruger igen, det gav ingen udfordringer, men principielt er det noget rod hvis jeg har sån en bruger liggende.

Man kan udlæse hele konfigurationen fra bridgen med "get" /api/<username>/config i API debug tool på bridgen.

Sidst i den findes white listen med brugere:

Man kan derefter slette en bruger (her username2) med "delete" /api/<username>/config/whitelist/<username2> i API debug tool på bridgen.

<username> skal naturligvis være whitelisted, ellers får man kun grundlæggende information læst ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 26. januar 2016 at 13:11 , Thomas skrev:

Ville sætte pris på lille vejledning i styring af Philips hue pærer :)

Ovenstående virker ... Gør dig selv en tjeneste og lav en bruger på http://www.developers.meethue.com , så får du adgang til Application Design Guidance, fuld hue API dokumentation og adgang til forskellige værktøjer og SDK's på mange platforme :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...

Det spiller meget fint med tænd sluk fra IHC enheder til Hue :) Som Jason_Hill vil jeg også gerne kunne dæmpe.. skal nok lige have læst lidt mere op på det. Der findes jo en del dokumentation på Hue API :) 

Men kunne det ikke også være fedt hvis man kunne få information fra Hue over i IHC. F.eks brightness niveau til en funktionsblok så man i IHC App'en kan styre og se brightness på en Hue lampe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Silberg.

Jeg har stadig ikke løst problemet med at dæmpe lys op og ned (har heller ikke nørdet helt med det endnu). Jeg har gjort det at jeg har lavet en pre-konfig funktionsblok. 

1 tryk= ON/OFF pre defineret brightness niveau 1.

0,5 sek tryk = pre defineret brightness niveau 2.

1,5 sek tryk =pre defineret brightness niveau 3.

Er da en start på det. :) 

2017-01-18 12_15_28-Getting started _ Philips Hue API – Google Chrome.png

gamut_0.png  Farve værdi i nummer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Cool :)

Min tanke var faktisk også lidt at der skal en custom FB til at løse det..

Jeg forventer at bruge to wireless tryk pr HUE lampe (feks. et 2/4SL batteritryk). Den venstre knap skal ved kort tryk tænde for HUE. Langt tryk skal dimme op (formentlig ved at FB continuerligt generer en puls pr 50ms). Højre knap skal virke på samme måde blot slukke og dimme ned.

Jeg har endnu ikke det store kørekort til at bygge FBs i IHC så her er jeg nok lidt afhængig af en voksen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sidder lige og leger med IHC Captain og mine Philips Hue lamper her til aften. Men synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor.

1. Jeg bruger et 2 tast wireless tryk som jeg har indsat i visual under installation. Jeg kontrolleret at det virker, der er link osv osv.. jeg har IKKE lavet nogen FB på den. Det burde ikke være nødvendig. 

2. I IHC Captain har jeg oprettet en regel på venstre tryk:
Input værdi - Sand
Kør modul - Gem til URL

Under "Gem til URL":
URL: http://10.4.28.133/api/yPARtRNxXFNpFRm1J4M0iAIWUKeaC1JazrHx2VXl/lights/7/state
Paramter: {"on":false}
Type: Put
Dataformat: json

Jeg forventede at når jeg trykkede på venstre tryk, så skulle lyset slukke i min lampe 7 (en Hue Bloom, som jeg har tjekket via API debug tool og kan styre den fint der).

Men der sker absolut nada.. Hvad gør jeg forkert?

PS. Jeg har også afprøvet med min eksterne IP, det ændre ikke noget. Det burde det iøvrigt heller ikke, da lokal IP virker også i API Debug tool.

Link til kommentar
Del på andre sites

I øvrigt har jeg overvejet at købe HUE til værelser og stue i stedet for de dimable E27 LED jeg har sammen med Ø80 dimmer ver. 2.

Det er alt for dyrt med de dimmere og jeg står overfor at skulle købe en ti stykker mere.

1.Hvad siger jeres erfaring omkring det?
2.Jeg overvejer at det måske skulle være E27 RGB, men bare lyse 2700K til hverdag.
3.Har man en mulighed for Dim to Warm uden selv at skulle kode en masse vildt? Via en FB?
4. Kan jeg sætte disse her op i mit hus og så via IHC-Captain få trådløse PIR og derved aktivere et input i controlleren?

Planen var at køre det via Captainen.

Redigeret af Bjarne Sørensen
Fandt en smart PIR :-)
Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

1.Hvad siger jeres erfaring omkring det?
2.Jeg overvejer at det måske skulle være E27 RGB, men bare lyse 2700K til hverdag.
3.Har man en mulighed for Dim to Warm uden selv at skulle kode en masse vildt?

Jeg ved ikke hvad jeg skal råde dig til. Hue er på ingen måde optimalt. Det funger, og thats it.
I det gamle hus havde jeg 4 Hue lamper og en Osram Ligthify plug i stuen. I soveværelset 2 stk Hue Bloom. På børneværelserne havde ungerne Hue i loftet og den lille havde en væglampe med Hue i. Derudover havde jeg tre dimmer switch. Og en enkelt udendørs Hue lampe, som kun var en white.
I starten er det sjovt at lege med farver, men det går hurtigt over, og så gælder det om at finde/lave scener (samme som scenarier i IHC, dog med farver på Hue), der passer til familiens måde at leve på.  
Hue Bloom er jeg bestemt ikke fascineret af. Dels er de dumt bygget med ledningen der går ud, lige hvor den skal stå. Dernæst synes jeg slet ikke de er så klare i farverne som de bør være. Jeg har to stk bloom, og de lyser forskelligt ved samme RGB. Det er noget skrald. 
Hue lamperne (pærene) kan du komme ud for fylder for meget i forhold til de lamper de skal i. De er relativ store.
Osram plugén er ligesom brumbassen, der ikke skulle kunne flyve. Hue bridge siger den ikke kan finde den, men den virker altså fint.
Dimmer switchene er lige lovlig plastik agtige.. Men de fungere faktisk ret godt.
Jeg har desværre ikke nogle af de nye sensore, men jeg overvejer..
Philipe Hue appen, det er så som så hvad man skal mene om den. Den er basal, og forholdsvis nem at gå til. Men jeg kunne bedre li den gamle, da det var nemmere at lave automatisk tænd/sluk tider, vælge scener osv. På den nye App synes jeg der er for meget fokus på at det skal se nemt og overskuligt ud, når man har sat det hele op.

Hue og IHC Captain..tja, det er da helt klart smart at man kan slukke og tænde via IHC, men dimmer funktionen det lader til at være noget af en nød at knække. Jeg har ikke studeret APIén ret meget, brugte lidt tid på det i går, fordi jeg ville se hvordan Captain egentlig arbejder med det. Og det er faktisk overraskende godt. Men som sagt, så kan der være temmelig meget som kan være svært at bruge i IHC Captain, af det jeg foreløbig er nået frem til. Næsten skridt her, det er at kunne slukke/tænde en hel gruppe af lys på samme tryk. Det rodede jeg også med i går, men på den led synes jeg APIén er ret misvisende. Det lykkedes mig ihvertfald ikke.
API debugger tool er til gengæld et fantastisk nemt stykke legetøj. Det kræver dig at man har sat sig ind i alle kommandoerne.

Om du skal skifte? Tja.. På en måde ja. Men jeg er ikke sikker på at du kan få de tilbagemeldinger fra Hue, som du får fra IHC dimmerne. 

Jeg har vistnok at par ekstra Hue Bridges (et eller andet sted i rodet). Jeg burde have både en ver 1 og en ver 2 liggende. Hvis jeg falder over dem i en af flyttekasserne, så kan du få den at lege med og låne en color pære E27. Det kan give dig en ide om, hvorvidt du skal den ene eller den anden vej.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg ved ikke hvad jeg skal råde dig til. Hue er på ingen måde optimalt. Det funger, og thats it.
I det gamle hus havde jeg 4 Hue lamper og en Osram Ligthify plug i stuen. I soveværelset 2 stk Hue Bloom. På børneværelserne havde ungerne Hue i loftet og den lille havde en væglampe med Hue i. Derudover havde jeg tre dimmer switch. Og en enkelt udendørs Hue lampe, som kun var en white.
I starten er det sjovt at lege med farver, men det går hurtigt over, og så gælder det om at finde/lave scener (samme som scenarier i IHC, dog med farver på Hue), der passer til familiens måde at leve på.  
Hue Bloom er jeg bestemt ikke fascineret af. Dels er de dumt bygget med ledningen der går ud, lige hvor den skal stå. Dernæst synes jeg slet ikke de er så klare i farverne som de bør være. Jeg har to stk bloom, og de lyser forskelligt ved samme RGB. Det er noget skrald. 
Hue lamperne (pærene) kan du komme ud for fylder for meget i forhold til de lamper de skal i. De er relativ store.
Osram plugén er ligesom brumbassen, der ikke skulle kunne flyve. Hue bridge siger den ikke kan finde den, men den virker altså fint.
Dimmer switchene er lige lovlig plastik agtige.. Men de fungere faktisk ret godt.
Jeg har desværre ikke nogle af de nye sensore, men jeg overvejer..
Philipe Hue appen, det er så som så hvad man skal mene om den. Den er basal, og forholdsvis nem at gå til. Men jeg kunne bedre li den gamle, da det var nemmere at lave automatisk tænd/sluk tider, vælge scener osv. På den nye App synes jeg der er for meget fokus på at det skal se nemt og overskuligt ud, når man har sat det hele op.

Hue og IHC Captain..tja, det er da helt klart smart at man kan slukke og tænde via IHC, men dimmer funktionen det lader til at være noget af en nød at knække. Jeg har ikke studeret APIén ret meget, brugte lidt tid på det i går, fordi jeg ville se hvordan Captain egentlig arbejder med det. Og det er faktisk overraskende godt. Men som sagt, så kan der være temmelig meget som kan være svært at bruge i IHC Captain, af det jeg foreløbig er nået frem til. Næsten skridt her, det er at kunne slukke/tænde en hel gruppe af lys på samme tryk. Det rodede jeg også med i går, men på den led synes jeg APIén er ret misvisende. Det lykkedes mig ihvertfald ikke.
API debugger tool er til gengæld et fantastisk nemt stykke legetøj. Det kræver dig at man har sat sig ind i alle kommandoerne.

Om du skal skifte? Tja.. På en måde ja. Men jeg er ikke sikker på at du kan få de tilbagemeldinger fra Hue, som du får fra IHC dimmerne. 

Jeg har vistnok at par ekstra Hue Bridges (et eller andet sted i rodet). Jeg burde have både en ver 1 og en ver 2 liggende. Hvis jeg falder over dem i en af flyttekasserne, så kan du få den at lege med og låne en color pære E27. Det kan give dig en ide om, hvorvidt du skal den ene eller den anden vej.
 

Tak for uddybende svar. 

Jeg havde ikke tænkt på om der var tilbagemelding, men det vil man jo gerne have, men mon ikke man kan spørge på en status og modtage svar fra pærerne. 

Er du støt på nogen API tilgang til deres PIR? Men ellers som jeg ser det kan den jo køre direkte ind i Apples HomeKit og så derinde kan man forbinde den med hvad man ønsker, feks IHC-Bridge eller IHC-Captain hvis der kommer fuld understøttelse for for Hue. 

Tak for tilbuddet om lån, jeg må hellere få afsluttet mine andre projekter inden jeg kaster mig over noget nyt :-) men jeg vil huske dig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok