Hop til indhold

Varmestyring, IHC eller noget andet ?


BrianPedersen
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg vil gerne igang med at lave noget varmestyring, jeg har allerede 24V motorventiler liggende, og det er stort set det... jeg har ikke rumtermostater endnu, men jeg kan ikke bestemme mig for om jeg skal vælge IHC, og trække kabler, eller noget andet... jeg ser en ulæmpe i IHC, ved at jeg ikke jeg styre temperaturen på en dims i rummet, men skal have telefon eller ipad frem, (det er sikkert hellerikke et problem, da man jo ikke går og regulerer hele tiden)

Men jeg kan jo samtidigt læse her på siden, om mange z-wave produkter, og jeg kunne i den grad se en fidus i at termostaterne var trådløse, hvis nu LK havde en trådløs thermostat, så havde jeg fortsat med IHC...

Hvilke tanker har i gjort jer, hvad har i selv kikket på ?

Jeg vil jo meget gerne kunne genbruge mine motorventiler, så det skal gerne være noget der kan køre med 24V ventiler, og gerne så jeg kan få det på ipad, (ikke nødvendigvis i IHC programmet)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Brian.

 

Har du gulvvarme? Hvis ja giver det heller ikke nogen mening at kunne justere temperaturen lokalt pga træghed i anlægget.

De motorventiler du har, er det rigtige motorventiver eller telestater med voks i der reagerer langsomt? Hvis det er telestater kører de jo umiddelbart på IHC uden nogle problemer.

Jeg selv har gulvvarme i stueplan, på 1. sal og i garagen. det kører over IHC, og jeg er glad for at kunne justere temperaturen fra iPad/iPhone hvis der skulle være behov. I huset har jeg natsænkning da jeg har lavet mine gulve som en let konstruktion med varmefordelingsplader, og det kan ændre temperatur på en times tid. Jeg bruger Zigzas følere med rum/gulvføler i stueplan, og på 1. salen har jeg kun rumføler på desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Brian

Hvis du har et gulvarme anlæg som er støbt ned i betonen, og med tanke på dine evner som funktionsblok programmør så ville jeg i første omgang overveje at forsøge mig med at kun at styrer varmen som en funktion af udetemperaturen. Uden automatisk individuel styring af hvert rum. Varmen til hvert rum burde kunne reguleres via begrænseren i gulvvarme anlægget.

Dette giver selvfølgelig ikke mulighed for at regulerer varmen fra rummet eller via iPad, men hvis det lykkedes slipper du for at opsætte temperatursensorer i hvert rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har radiatore, men med Danfoss RA ventilen der kan drosles i fremløb og så har jeg retur termostat på alle radiatore også, så jeg vil kunne regulere mig ind til et ret flow i passende hastighed, så temperaturen ville kunne styres, det er som du siger Bjarne telestater jeg har, 24V og de kører langsomt op til on... over et lille minut eller lign. det er Danfoss egen.

Det kan godt være at jeg skulle satse på IHC...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ohh - med radiatorer er der jo masser af muligheder for hurtigt at ændre rumtemperaturen.

Spørgsmålet om IHC eller ej, er vel principielt reduceret til dine ønsker om integreret styring? skal varme sænkes/hæves når du til-/frakobler alarmen osv. Hvis ikke, er der jo mange andre muligheder end IHC, hvis ja, så har du også svaret.

Link til kommentar
Del på andre sites

ja... jeg er jo også selv mest til IHC, da jeg helst kun vil have et system, og ja jeg har jo mange muligheder med IHC... jeg har endnu ikke sat mangneter i mine vinduer, men det bliver et projekt i nær fremtid, og så vil det da også give mulighed for at der ikke må kaldes på varme når vinduet er åben, alarm ved for lav temperatur mv.. mulighederne er mange..

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Til Bjarne

Jeg blev lidt nysgerrig da jeg læste at du "desværre" kun har rumføler på 1. salen.

Hvordan og til hvad anvender du gulvføleren? og hvilke gener oplever du på 1. salen pga. manglende gulvføler.

Hej Henning.

På badeværelset på 1. salen ville jeg bare gerne kunne lave komforttemperatur på gulvet.

Og da jeg byggede 1. sal på i 2006 tænkte jeg kun på rumtermostat, som så blev rumføler 2 år senere.

Men da jeg har massive trægulve i det meste, er det en god sikkerhed at kunne begrænse gulvets temperatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

De motorventiler du har, er det rigtige motorventiver eller telestater med voks i der reagerer langsomt? Hvis det er telestater kører de jo umiddelbart på IHC uden nogle problemer.

Jeg selv har gulvvarme i stueplan, på 1. sal og i garagen. det kører over IHC, og jeg er glad for at kunne justere temperaturen fra iPad/iPhone hvis der skulle være behov. I huset har jeg natsænkning da jeg har lavet mine gulve som en let konstruktion med varmefordelingsplader, og det kan ændre temperatur på en times tid. Jeg bruger Zigzas følere med rum/gulvføler i stueplan, og på 1. salen har jeg kun rumføler på desværre.

Hej Bjarne

Har komplet IHC, og skal nu til at lave gulvvarme i rum og nye radiatorer op i andre, og nu skal det ind over mit IHC.
Jeg har styr på følere både gulv og rum, men vil gerne vide lidt omkring de rigtige Danfoss ventiler og telestater der skal bruges til gulv og radiator.
Kunne du hjælpe med links til de typer?
Hvor i rummet placeres rum-følere bedst når det er gulv og når det er radiator?

\Ulrich

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Ulle skrev:

Hej Bjarne

Har komplet IHC, og skal nu til at lave gulvvarme i rum og nye radiatorer op i andre, og nu skal det ind over mit IHC.
Jeg har styr på følere både gulv og rum, men vil gerne vide lidt omkring de rigtige Danfoss ventiler og telestater der skal bruges til gulv og radiator.
Kunne du hjælpe med links til de typer?
Hvor i rummet placeres rum-følere bedst når det er gulv og når det er radiator?

\Ulrich

Hej Ulrich. 

Der er en del gode indlæg her i forummet mht valg af ventiler til radiatorer hvor telestaterne passer på. Men den kan være at Brian her i tråden kan fortælle hvilke han bruger. Jeg kan anbefale at bruge 24V telestaterne, de kan køre direkte på en 24V udgang, husk at strømforsyningen skal være stor nok. Jeg har 9 kredse på min i øjeblikket, så det er ca 20-30w når alle er åbne. De to kredse i garagen kører med 230v fordi det lige var hvad jeg havde. Men ulempen at at man kan høre relæet står og klikker når der er pulsvarme. 

 

Mine rumfølere sidder 165 over gulv på indvendig væg. 

Du skal købe en gulvvarme shunt med pumpe og termostat til blandesløjfen. Der skal være de antal afgange du har varmekredse. Og så køb den med 24V telestater. Og vælg en lavenergipumpe der kører modulerne og tilslut dem på en 230 V udgang. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger danfoss ra ventiler på radiatorene, den model der kan drosles ned i flow (de kan de fleste nye idag) og en danfoss 24V telestat

Mit varmesystem er direkte, ingen blandesløjfe, ingen pumpe, eller noget, bare direkte ind fra fjernvarmen, derfor har jeg også returventiler på mine radiatore, de åbner først når vandet i radiatoren er afkølet nok, på den måde kan jeg justerer mig ind til en langsom opvarmning. og den rette afkøling af vandet, samtidigt sender jeg vandet retur til fjernvarmeværket der er afkølet så meget som muligt, og det betyder en billigerer varmeregning, da jeg trækker mere varme ud af mindre m3

Hvis du sætter en telestat på en radiator uden flow regulering og uden returventil, og rummet så skal varmes op, evt efter udluftning, og ventilen åbner, så drøner der varmt vand ind i radiatoren, de kan både høres og mærkes, og du kan risikerer at radiatoren buldrer, samtidigt, så løber der en masse varmt vand ud af returen også, hvilket så vil sige, returrørene også skal være godt isoleret, men hvis man har en blandesløjfe, burde det ikke være så stort et problem,

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok