Hop til indhold

Kabel Føring Kan Det Passe


Soylant
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Har lige et spørgsmål ang. det min elektriker har lavet, syntes nemlig det virker lidt forkert :-) 

vores hus er fra 2000 og desværre født uden IHC :-) men har siden fået det installeret... dem der bygede huser havde valgt at sætte en lille gruppe tavle synlig i bryggerset og på loftet var der så lavet  4 steder hvor der var sat de her stænktætte bokse op hvor så lys, stikkontaker osv blev samlet med de forskellige kabler fra grupperne i tavlen, Nu har jeg en kone som så mange andre der ikke kan tåle at se sådan noget som gruppe tavler synligt :-) så min elektrikker besluttede at samle alt IHC i modsatte side af bryggerset i et skab, det er sikkert også godt nok, men istedet for at trække kabler fra de forskellige lampesteder og stikkontakter ned i min IHC tavle, skifter han i stedet de bokse på loftet med UG150-6 tavler og sætter så klemmerækker i dem hvor han samler kabler fra output moduler,lampesteder og fra gruppe tavlen, det ser nu meget godt ud på loftet men er bare nysgerrig på om det er måden man gør det på ? ville lige lufte den her inden jeg siger noget til ham.

Håber i forstod smøren :-) :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle

 

Har lige et spørgsmål ang. det min elektriker har lavet, syntes nemlig det virker lidt forkert :-) 

vores hus er fra 2000 og desværre født uden IHC :-) men har siden fået det installeret... dem der bygede huser havde valgt at sætte en lille gruppe tavle synlig i bryggerset og på loftet var der så lavet  4 steder hvor der var sat de her stænktætte bokse op hvor så lys, stikkontaker osv blev samlet med de forskellige kabler fra grupperne i tavlen, Nu har jeg en kone som så mange andre der ikke kan tåle at se sådan noget som gruppe tavler synligt :-) så min elektrikker besluttede at samle alt IHC i modsatte side af bryggerset i et skab, det er sikkert også godt nok, men istedet for at trække kabler fra de forskellige lampesteder og stikkontakter ned i min IHC tavle, skifter han i stedet de bokse på loftet med UG150-6 tavler og sætter så klemmerækker i dem hvor han samler kabler fra output moduler,lampesteder og fra gruppe tavlen, det ser nu meget godt ud på loftet men er bare nysgerrig på om det er måden man gør det på ? ville lige lufte den her inden jeg siger noget til ham.

Håber i forstod smøren :-) :-)

Den måde han har gjort det på, kan jeg ikke se noget galt i han har valgt den nemmeste og billigst løsning, hvis jeg har forstået det rigtigt, er han sluppet for at skulle trække nye kable ud til lampesteder og stikk. da de alle gik i de gl. stænktætte tavler, der er intet galt/ulovligt gjort i den løsning, har lavet noget tilsvarende hjemme ved mig selv på 1. salen, hvor jeg har trukket mange ledet kabel op til en tavle fra min IHC tavle i kælderen til en UG  150 18 tavle og derfra fordelt ud til de forskellige stikkontakter og lampesteder

Link til kommentar
Del på andre sites

det lyder godt er en korrekt måde han gør det på :-)  de tavler på loftet er delt op i grupper, men undre mig over han trækker 3x1.5  hver gang han lavet til et udtag på 230v output, var det det ikke letteret han havde lavet et flexrør med løse ledere ?? eller må man ikke det ?

Det var faktisk en go ide med at såtte de 230v moduler op i tavlerne på loftet, det tror jeg at jeg vil sige til ham :-) alle mine tryk er wireless

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er også lidt nysgerrig efter at hører det  Jurger spørg efter, Kan modulerne holde til at sidde i en tavle på loftet?

 

LK skriver i brugsanvisningen til eksempelvis output230, at omgivelsestemperatur skal være fra - 20 °C til + 50 °C og luftfugtighed 10 - 90 % rel. Ikke kondenserende...

Der er lidt afvigelser afhængig af hvilke komponenter det drejer sig om, men en varm sommerdag, kan der vist sagtens blive + 50 °C i et loftrum. Desuden kan temperaturen svinge meget i løbet af dagen, så hvis man har muligheden for at sætte dem i huset, vil det nok være at foretrække.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Igen

Ville lige tilføje at jeg var lidt vild med ideen om at smide et 230V output i hver tavle på loftet, da det vil kunne spare en masse kabel :-) så jeg ringede ind til LK for at hører deres mening, og her fik jeg svaret at der var mange der gjort det uden problemer og at ham jeg snakkede med selv havde 2 wireless lampeudtag på loftet som havde sat der en år række uden problemer, men det var selvfølgelig ikke noget de ville dække hvis man mistede et modul.

jeg tænker mest på sommer perioden og de maks. 50 grader, men syntes aldrig jeg har været på loftet om sommeren hvor der har føltes så varmt...

men tror jeg vil foreslå min elektriker det og så må det koste det modul hvis det er :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

hvis du har 3 tavler på loftet med 5 udgange i hver, så skal du have 3 udgangsmoduler. Mod 2 hvis du satte dem i hovedtavlen. Samtidig vil du have 3 overskudsudgange i hver kasse. Så hvis controlleren allerede er tæt på max, så kan det blive et problem. Dette er blot et spørgsmål om dimensionering og fremtidige udvidelser ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok