Hop til indhold
  • 0

230V Output - Bistabil?


KarstenM
 Share

Spørgsmål

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tak for jeres svar.

 

Jeg håbede at der kunne spares noget strøm på at holde relæerne trukket hele tiden (Det er en "sluk-alt" funktion til nogle stikkontakter). Det må være en fejl at LK har tilføjet den graf med indkoblingsstrøm i vejledningen...

 

"400V bistabil" modulet ser jeg ikke som et brugbart alternativ, da det i mine øjne kun kan benyttes til varmelegemer  :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

400V relæet som Jesper linkede til er jo netop 8 individuelle relæer som kan kodes til at virke bistabilt ved støm og/eller signalsvigt.

Det er faktisk et bedre modul en 230V udgaven da det jo har fælles fase for hver 4 udgange. Omend noget dyrere.

Men det kommer jo igen an på hvad er meningen, hvad er det for en funktionalitet du ønsker.

Hvorfor konkluder du det kun kan benyttes til varmelegmer ?

Egetforbruget fremgår af databladet. Jeg har tidligere lavet en lille excel regneark, så man kan lave et lille overslag på det samlede forbrug for ens installation alt efter bestykning/konfiguration. Søg i forummet. Men man skal nok ikke regne med at kunne opnå de helt store energibesparelser ved at installere IHC. Jo jo man kan da lave "grønne" sluk alt stikkontakter, men i mine øjne er systemet mest til for at opnå komfort og funktionalitet. Min IHC installation bruger i sig selv vel 500kWh/år, men jeg håber da på jeg henter lidt mere hjem pga timere, pir og øvrig styring. Men noget koster det altså.

Indkoblingsstrømmen, er da meget rar at kende, så man ikke kobler alle 8 relæer ind på een gang, hvis man kun har den lille strømforsyning. For så kan man godt forestille sig den begynder at pive lidt, hvis der også er er lidt andet på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener at "400V bistabil" kun kan bruges til varmelegemer, da modulet kun må belastes med maks. 3-4A, med undtagelse af varmelegemer, hvor maks. belastning er 16A. Der må således ikke tilsluttes f.eks. en støvsuger, køkkenmixer eller lignende enheder.

 

LK har netop bekræftet at grafen i vejledningen er forkert.

 

Løsningen bliver nok at smide et eksternt 16A bistabilt relæ på, og styre det med en 24V udgang.

 

Tak for jeres inputs.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmm øv øv øv. Hvad skal vi andre så gøre der blot har det normale 230V modul til at forsyne alle vore stikkontakter - også dem i køkkenet, med blender, microovn, vinkelsliber (!?), centralstøvsuger, nå ja og så en alm. 2000w Miele flyttet rundt i div. Stikk. efter behov.

Det kan jo "kun" belastes med 5-700VA jvfr. de tekniske data i vejledningen.

Normalt 230V:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97588_04.pdf

Normalt 400V:

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302026321

Bistabilt 400V:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9893722_01.pdf

Men uanset hvad, så ville jeg også nok vælge en ekstern 24V eller 230V kontaktor frem for LK's dyre udgave.

Hvad er det egentlig du skal styre, hvor du har bistabilt behov og tilsyneladene induktiv last ?

En motor er normalt ikke lige det bedste at have koblet ind "af sig selv" når strømmen kommer igen efter et udfald.

Mht grafen, så ligner det den fra 230V modulet. Om den så passer der tjaa, mærkeligt ingen har intereseret sig for det før.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I min garage har jeg også sluk-alt på en del 230V stikk, det er Opus trippel med 2 tændinger, og på mine 400V 16A CEE. Jeg har lavet det med en 3-pol kontaktor til 400V stikk (bryd ikke nullen) og en 1-pol kontaktor til mine 230V stikk. Kontaktorerne forsynes fra et output 230

 

Dette netop pga induktiv last fra konpressor, 230mm vinkelsliber (2300W), højtrykrenser, flisskærer, svejsemaskiner osv. osv.

Jeg skal ikke nyde noget af at brænde de dyre outputmodulers relæer af :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved godt at det værdierne i vejledningen nok er med en høj sikkerhedsmargen, men 4A for almindelig belastning er lige lavt nok.

230V modul + alm. 400V modul har langt højere grænser for "lette" induktive belastninger (f.eks. 8½A for halogen).

 

Der skal ikke tilsluttes noget specifikt, men dele af installationen er monteret i værksted, ligesom Bjarnes. Derfor er jeg nødt til at tage højde for høje induktive belatninger.

Det bistabile er blot et miljø-hensyn :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok