Hop til indhold

Output Modul Eller Anden Løsning Til Højtalere


 Share

Recommended Posts

Det er forholdsvis dyre B&W højtalere, så vil helst ikke ha tab på linien.  Jeg skal også ha flere rum til at kører sammen. I f.eks bad 1 & 2 skal de kører på samme kanal via pir. Tænde for forstærker (Hvis ikke tændt), tænde sonos (Hvis ikke tændt) og åbne for højtaler i det givne rum. Hvis der er en i bad 1 musikken kører og en så går ind i bad 2 skal piren kun gå on for højtalere. Men derved har personen også mulighed for at slukke for musikken (Højtalere) Bad 1 skal kun gå on via pir mellem 8-19, mens bad 2 skal gå on mellem 7-21.

Derfor havde jeg selv et output i tankerne.

Hvis du stadig mener et relæ kan gøre det, så er det bare de jeg køber.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok så bliver det lidt mere avanceret. Men funktionen er ikke anderledes om du benytter lidt billigere relæer på et 24v output end du anskaffer det dyre 400v outputmodul som er det eneste IHC der har potentialefri relæudgange der kan benyttes til dette.

Mht til styring af dit Sonus så findes der en anden tråd om dette. F.eks. Openhab på en RasberryPi. Men det kan nemt blive lidt langhåret, set i lyset af du skal have hjælp til en relækontakt, - no offence ;-)

Men er du en haj til linux, programering, php etc. så - no problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor mange forstærkere har du tænkt dig bruge - du kan ikke koble 6 højtalere på en stereoforstærker.

Løsningen kunne jo være at have en separat forstærker til de udendørs, som du så kan tænde/slukke for separat. Det ville kun kræve en udgang.

 

Prøv også at kigge på Visility's muligheder for at styre Sonos via IHC - de er lige kommet med en ny komponent uden skærm, som nok er billigere:

http://www.visility.com/1365

http://www.visility.com/applikationer/sonos.aspx

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke ekspert i Linux - El - IHC eller HIFI MEEN tekniknørd :D

Jeg kan selv programmere mit IHC og så er det det.

Jeg har pt. en højtaler i bad 1 på en gammel denon stereo forstærker og så har jeg 4 højtalere i køk, på en gammel sony forstærker.

Men skal af med de gamle stereoforstærkere og ha det lavet ordenligt.

 

Så jeg køber en enten 6 el. 12 kanals effektforstærker

http://www.hifiklubben.dk/Products/rotel-rmb-1506-effektforstarker-65233/

 

Hifi opsætningen er i samarbejde med hifiklubben, så går ud fra de har forstand på det.

Har forklaret dem hvordan jeg vil ha det og at jeg ville finde en løsning på at afbryde højtalere.

 

Jeg står og skal i gang med en større ombygning og skal derfor ha lavet en samlet bestillingseddel til en grossist.

Så Lars, hvad vil du anbefale? Skal jeg smide pengene efter 400v output eller relæer?

 

I må stadig gerne komme på forslag/ændring og div. input til min lille musik opbygning

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg tænkte nok vi var lidt over i den tunge ende (mht lyd) når man kaster så mange penge i det.

Så er det vist ligemeget med at sparre kr 500 på at rode med nogle relær. Det var bare hvis det kun var for at få en enkelt potentialefri kontakt og du havde ledige 24v output, så kunne det klares for en hundredelap. Men med det omtalte setup, så vil jeg nok anbefale et 400v relæ, selvom det koster kr. 11-1200.

Placer det evt i en kasse/tavle for sig selv tæt på forstærkeren og træk et IHC link kabel tilbage til controleren, istedet for at placere det i 230v tavlen og så føre HT kabler heromkring. Det er nemlig noget skidt.

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97910_03.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kom lige i tanke om jeg på et tidspunkt har fundet dem her: http://www.rdlnet.com/product.php?page=153

Det er på line level - dvs. før forstærker, og nok mange gange mere støjfri i forhold til et output modul eller relæ. Og så er det på 24Vdc så det kan køre på IHC-strømforsyningen.

Og med denne kan jeg godt få den ønskede effekt via ihc´n?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det løber da godt nok også op....

Er du sikker på at du ikke "bare" hellere skulle satse på en Sonos løsning?

Hvordan tænker du? Kom gerne med forslag :)

Alle mine rum (2 x bad, bryggers, køkken + udv. ) skal som udgangspunkt alle køre med et lav moderat lydnivéau.

Der er størst chance for volume op i køkken, samt udv. Sonos connect enheder i følgende zoner: Bad 1+2 (I alt 3 højtalere). Køkken + udv. (6 højtalere) og bryggers for sig (3 Højtalere).  

Grunden til størrelsen på forstærkeren, er til senere udbygning af zoner og flere højtalere.

 

Alle zoner kan så afspille / justeres i lyd niveau individuelt.

 

Men hvis der er en billigere eller bedre opbygning, kom glad:D

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er self også russound med integration til ihc. Se ved zigza.dk

Den stiler jeg efter...

Ikke dårlig.

 

Jeg har allerede rj45 i alle rum + ir øjer(Ikke LK). Den ser ud til at ha samme udgangs effekt som Rotel. Er der nogen her, som har den og kan give et nærmere indblik? Men jeg er vel stadig nødsaget til at lave det med et output i forhold til højtalerene?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan tænker du? Kom gerne med forslag :)

Alle mine rum (2 x bad, bryggers, køkken + udv. ) skal som udgangspunkt alle køre med et lav moderat lydnivéau.

Der er størst chance for volume op i køkken, samt udv. Sonos connect enheder i følgende zoner: Bad 1+2 (I alt 3 højtalere). Køkken + udv. (6 højtalere) og bryggers for sig (3 Højtalere).  

Grunden til størrelsen på forstærkeren, er til senere udbygning af zoner og flere højtalere.

 

Alle zoner kan så afspille / justeres i lyd niveau individuelt.

 

Men hvis der er en billigere eller bedre opbygning, kom glad:D

Jeg har nu ikke slået tallene sammen, men synes det lyder som om at du brænder en del penge af. Og det eneste du får er at kunne tænde/slukke lyden til hvert rum.

Kan du i det hele taget lytte til forskelligt musik i hvert rum?

 

Med Sonos får du et meget mere kapabelt system. Ved godt at det er svært at integrere med ihc, men det kan dog lade sig gøre... 

Enten ved at programmere det selv, eller ved at gribe til lommerne og gøre det via Visility. Prisen er dog hemmelig  :wacko: men vil dog gætte på at deres nye system uden skærm vil være det hele værd, så du også kan styre hvad der skal afspilles, tænd/sluk, volume op/ned osv individuelt pr rum. 

I tillæg er der jo også Sonos telefon og tablet App's

Personligt har jeg være meget tilfreds med mit valg af Sonos....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har indbygnings højtalere i køkken og stue, de er forbundet til hver sin connect amp.

Kan klart anbefale sonos.

Jeg har så købt hsb'en fra visility, så jeg kan styre det hele gennem ihc.

Hvad har du givet for den hsb og hvad kan den?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er her ved at være rigtig mange informationer, og bliver bare mere og mere forvirret. Så en lille update, som jeg har forstået de forskellige input.

 

Jeg har følgende.

 

Bad 1 + 2 sammen. Med mulighed for at afbryde det ene sæt højtalere, uden afbrydelse af forstærker - 3 højtalere

 

Bryggers for sig - 3 højtalere

 

Køkken + udendørs sammen. Med mulighed for at afbryde udv. højtalere - 6 højtalere

 

Grunden til at jeg vil kører flere rum sammen er for at spare på udgifter til afspilningsenheder.

 

Jeg har ikke behov for at kunne styre lyden over ihc´n, den skal bare kunne tænde/slukke på pir og tryk. Alt andet skal bare kunne styres med smartphone.

Dog ville det da kunne være fedt af smide fx et Wireless 6sl tryk op. Med mulighed for tænd/sluk på et tryk. Skrue op/ned på to tryk, skifte mellem forhåndsindstillede radio kanaler på to tryk og skifte Souce på sidste tryk.

 

Sonos Connect amp: Her ville jeg sku bruge 3 stk. Meen der kan man max bruge 2 højtalere på stk.

 

Sonos med Rotel forstærker. Her kan jeg få alle mine højtalere med. Og det kan styres via Sonos app´n

 

Russound - Her har jeg mulighed for styring i rum via deres keypad men også ihc- Der er indbygget FM, (Hvilket er min primære lyd) + Sonos

 

HSB - Dette giver mig jo ikke lyd i mine rum. Bare mulighed for at styre Sonos via ihc´n. Kan den bruges som standalone eller skal man ha Visility Dashboard?

 

Jeg er ikke millionær eller noget, bare murer. Så i sidste ende vil jeg gerne gøre det så billig så muligt. Men uden at gå på kompromis med lyd og funktionalitet.

 

Men min tråd blev egentlig ikke startede for at finde ud af hvilket lydsystem jeg sku ha. Jeg ville bare ha en mulighed for at afbryde et sæt højtalere ved hjælp af tryk/ihc´n :D

Men alle jeres input til lyd er også velkomne. Beklager manglende viden-fagsprog under min tale

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg ser det, så kan jeg tænde/slukke zone og skrue op/ned. Tænker du at jeg skal bruge keypads i mine rum og bare bruge Itor interfacet til at tænde/slukke på fx tryk eller pir(I controlleren)?  

Mit problem med mine udendørs højtalere, kan jeg klare ved at køre dem på en zone for sig. Får i alt 6 zoner.

Hvordan er strømforbruget på Russound, for den kommer til at køre 24/7. Sådan så zone og sonos bliver styret af pir el. tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Keypads ikke nødvendig, kan gøres med App & et ITOR interface.

App til vælge input og avancerede funktioner.

ITOR til tænd/sluk/op/ned i hver zone via IHC, dette kan du evt. gøre med et tryk (kort tryk tænd/sluk langt tryk op/ned),

MCA-C3 har et standby forbrug mindre end 1 watt

Vil gerne benytte keypads, da alle som kommer i huset, vil være i stand til at styre musikken. Plus, at man hjemme, ikke altid har telefonen på sig. Det er dog en fordel at denne også kan benyttes.

Er det muligt at indstille Russound til at tænde på bestemt lydniveau fra zonen til zone. Sådan så hvis man har haft skruet op i bad, forlader rum og kommer igen senere, er den tilbage på det normalt indstillede niveau?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lavet jamo link det virker osse godt

Var det ikke muligt du kunne komme med lidt dybere info, end bare JAMO LINK. Er dog blevet meget fanget af det Russound, men hvis en billigere løsning, der kan det samme, melder sig på banen. Så er mine øre åbne

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok