Hop til indhold

Ihc Tavle


 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg har uploadet billeder af min IHC tavle i galleriet.

 

Kom gerne med kommentarer på tavlen :)

Tavlen er oprindelig installeret i 2008 og er udbygget/ombygget lidt hen ad vejen, senest har jeg tilføjet kabelkanaler til svagstrømsdelen.

 

Tavlen er forsynet med 13A automatsikringer, det ved jeg godt ikke er helt korrekt, overvejer at få dem skiftet med 10A.

 

Som det kan ses på billederne er tavlen indbygget i et skab med fremrykket bundplade, som er tilgængelig under hvis man tager hylderne ud, og oppe fra kan der fjernes en plade så kabler kan tilgåes her fra. Tavlen sidder ikke ret dybt i skabet og er derfor let tilgængelig. Efter jeg installerede den i 2008 er jeg kommet lidt i tvivl omkring reglerne for tavler i skabe, hvordan tolker i reglerne? mener i det jeg har lavet er ok?

 

post-1946-0-99152500-1391259500_thumb.jp

post-1946-0-81038200-1391259548_thumb.jp

post-1946-0-61415800-1391259978_thumb.jp

post-1946-0-36117200-1391260009_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Syntes det var nemmest at lave huller nok, og opmærke dem selvom de ikke er i brug, i min el dokumentation springer jeg bare de kabelnumre over som pt. ikke er i brug. Men ja, jeg bør vist tætne hullerne indtil de evt. skal bruges. ;)

 

Omkring fastgørelse, så sidder der to gitterbakker på bagsiden som kabler kan stripses til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser pænt ud i dine tavler, det bringer smilet frem, der er tit for meget rod i IHC-tavler.

 

Det eneste jeg studser over er at du har fyldt en gruppetavle (nederst tv) med outputmoduler, jeg tror ikke at du kan få godkendt tavlen i forhold til samlet tabteffekt (varmeberegningen) jeg ville have sat nogle moduler over den anden tavle.

 

Og ja, det med hullerne, der kunne komme en meget lille mus og kravle ind og æde dine kabler, eller stikke med en prøvepind Ø2 mm eller hvordan det nu er ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med prøvepind og huller bag ved tavler har jeg et pragmatisk forhold til. Hvad skulle der dog kunne komme ind bagfra i eksempelvis et fastmonteret skab (bortset fra en mus der har gnavet hul) ?

Jeg er helt med på at håndhæve reglerne ud mod det fri.

mht vareberegning så prøv med goe gamle Tavlekat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har rodet lidt med en varmeberegning, Det nye Multidim3 fra LK kan jeg ikke få til at beregne på IHC komponenterne, selvom de er i databasen. har forsøgt mig med gode gamle Elkat 4.1 og der kan jeg godt komme frem til en løsning der hedder godkendt

 

Hvis jeg regner lidt på den manuelt kommer jeg frem til følgende:

 

UG150-18 Maks. effekttab 35W

Reduktion pga. 4tavler = 0,9

Altså maks. 31,5W

 

              Maks.       Samtidighedsfaktor (SF)

PSU        12W               0,8                          9,6W                     Jeg regner med 80% belastet

CONT     3,5W              1                             3,5W

In3mA     1,1W              0,5                          0,55W                   Alarm + PIR der er nok ca 50% aktive

In24mA   9,4W              0,1                          0,94W                   Til tryk, tjaa 10% det er ikke så tit man trykker på flere knapper samtidig

In24mA   9,4W              0,1                          0,94W

Out8       8,3W              0,4                          3,32W                   Primært til LED i tryk, ca 3 samtidig det er ca 40%

Out8       8,3W              0,4                          3,32W

Out8       8,3W              0,4                          3,32W

Intern ledning 15%                                      3,8W

 

Total                                                            29,3W

 

Med sådan en beregning er selvfølgelig taknemmelig med en SF der kan "skrues" på indtil man er tilfreds :)

 

Men helt galt syntes jeg ikke det er, eller hvad siger i? regner jeg rigtigt?

 

Men hele grunden til de sidder i samme tavle er at i tavlen ved siden af har der siddet flere lysdæmpere tidligere, derfor har jeg holdt så få komponenter i den tavle som muligt.                              

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok