Hop til indhold

Ihc Kontra Zensehome


Recommended Posts

Hej og tak for et godt forum med masser af læsestof.

Jeg har købt et hus og er igang med at total renovere det, og når snart til el delen. Jeg har kigget lidt på ihc wireless som har nogle af de funktioner som jeg ønsker, dog mangler der lidt med hensyn til at kunne sige at efter kl 22 tænder lys med 50% styrke pg lign.

Zensehome har lidt flere funktioner som standard, bla. Det med at programmere tid på lys styrke osv.

Jeg er ikke interesseret i at lave ihc til alt, men mere funktioner som lysdæmpning, sluk alt, og kunne programmere lampe udtag.

Mit spørgsmål er så , hvis jeg køber en ihc controller med viewer, vil jeg så få de manglene funktioner eller hvad gider den mig mere?

På forhånd tak og godt nytår til jer alle. :-)

Mvh

René

Link til kommentar
Del på andre sites

Med visual 2 controller med viewer, får du fuld kontrol over alt der kobles op mod controlleren, og derfor også dine ønskede muligheder. Du får desuden mulighed for at styre installationen over nettet, og med vieweren kan du lave en grafisk brugerflade hvor du kan styre din installation. Du kan ligeledes styre installationen via app til enten Iphone, Ipad eller/og androidtelefon.

Zensehome har jeg ingen erfaring med, så det kan jeg hverken sige godt eller skidt om.

 

Jeg vil da anbefale, at du kigger lidt i manualen til IHC, som du finder http://www.lk.dk/download/Manualer/IHCManualMarts2010.pdf'>HER
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej og tak for et godt forum med masser af læsestof.

Jeg har købt et hus og er igang med at total renovere det, og når snart til el delen. Jeg har kigget lidt på ihc wireless som har nogle af de funktioner som jeg ønsker, dog mangler der lidt med hensyn til at kunne sige at efter kl 22 tænder lys med 50% styrke pg lign.

Zensehome har lidt flere funktioner som standard, bla. Det med at programmere tid på lys styrke osv.

Jeg er ikke interesseret i at lave ihc til alt, men mere funktioner som lysdæmpning, sluk alt, og kunne programmere lampe udtag.

Mit spørgsmål er så , hvis jeg køber en ihc controller med viewer, vil jeg så få de manglene funktioner eller hvad gider den mig mere?

Den manglende funktion med at kunne programer tids afhængigheder findes i IHC controleren, sammen med rigtig mange andre funktioner.

 

Jeg har kigget lidt på zensehome for et par år siden, og dengang manglede de en hel del før de var i nærheden af IHC controleren. De har dog en funktion som jeg savner meget i IHC, og der er deres grafer over strømforbruget, målt på de enkelte enheder. Derudover synes jeg deres grafiske bruger grænseflade er bedre end IHC's, men deres boks til net adgang var den gang tåbelig. Man havde hvad der svarede til IHC viewer funktionalitet via nettet, men programering skulle forgå via USB.

I den sidste ende var de de manglede funktion som gør at jeg fortsat holder mig til IHC. Man kan simpelthen ikke integrer ZenseHome med lige så meget som man kan med en IHC contoler. Man er låst til de standard funktioner som de har kodet i deres enheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar, og har dog også lige læst mere herinde for at se om jeg skulle tage skridtet videre eller, men nu opstår der flere spørgsmål.

Jeg kan se flere anbefaler wireless lampeudtag pga de kan dæmpe i trin og virker bedre på mobil enheder som jeg forstår, men en skriver også de ikke virker i scenarier, er det korrekt?

Hvis i har et rum, hvordan tråder i så det op? Kører i altid med lav volt til tryk, hvis ja, hvad er fordelen udover mindre ledninger?

Hvad med stikk. I et rum, kører i et kabel til hver, eller en 5x1,5 rundt og så til tavle?

Tak for hurtig response.

Mvh

René

Link til kommentar
Del på andre sites

Altid wireless dimmere, de kan reguleres meget mere individuelt, og undrstøtter scenarier. Det gør de fortrådede ikke.

Hvis muligt så vil jeg anbefale fortrådede tryk. Det virker altid. Ikke noget med batterier der løber tør, dårlig wireless dækning, eller tryk der kun virker hver anden gang. Tryk idag er altid lavvolt. Brug IHC link kabel da det er godkendt til at ligge sammen med 230v og kan klare strømmen. Ethernet kabel virker også, men er ikke godkendt, og kræver en sikring foran, pga det er tyndere.

Mht kabling til stikk. Tjaa hvad der nu er behov for og hvad der er nemmest. Tænk dog over muligheden for at kunne komme til at koble det om så en stikk. kan blive styret uden at skulle til at fræse rør i. Det skal kunne klares i dåser/underlag/tavle. De behøver ikke alle være individuelt styret fra start, men at man kan er dejligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar, og har dog også lige læst mere herinde for at se om jeg skulle tage skridtet videre eller, men nu opstår der flere spørgsmål. Jeg kan se flere anbefaler wireless lampeudtag pga de kan dæmpe i trin og virker bedre på mobil enheder som jeg forstår, men en skriver også de ikke virker i scenarier, er det korrekt? Hvis i har et rum, hvordan tråder i så det op? Kører i altid med lav volt til tryk, hvis ja, hvad er fordelen udover mindre ledninger? Hvad med stikk. I et rum, kører i et kabel til hver, eller en 5x1,5 rundt og så til tavle? Tak for hurtig response. Mvh René

Som Lars Jacobsen skriver.

 

Altid wireless dimmer. De understøtter senarier. Det gør tavle dimmerne ikke desværre.

Altid fortråede tryk, og altid IHC link 10 kabel, så der er rigeligt med leder når du får lyst til at udvide (ved ikke om man fortsat kan får det andet). Hvis du i planlægnings fasen kommer op på at bruge 6 af de 10 leder, så gør plads til et ekstra link kabel med det samme.

Om du køre et kabel til hver stikkontakt eller en 5*1,5 rundt er smag og behag. Personligt har jeg valgt at lægge en 3*1,5 rundt, og så sætte wireless stikkontakter der hvor der er behov for det. Det behov skifter hvergang jeg flytter rundt på møblerne. :-)

Når du er igang med at fræse riller, så læg tomrør ind til dobbelt IHC net stik flere stedder i hvert rum. Hvis du vælger den fulde IHC net frem for IHC net basis (discount) løsningen, vil du kunne bruge din IHC net installation til TV/radio signal, netværk, lydsignal til aktive højtaler etc. Med tomrør kan du altid senere sætte IHC net tavlen op, eller bruge dem til lyd, antenne kabler eller 230V kabler.

 

Fordelen ved IHC er at det er så nemt at ændre på funktioner m.m. når bare der er rigeligt med kabler lagt rundt i huset. Det gør så også at vi er nogle som konstant ændre på vores IHC program, bare fordi vi kan. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, så virker det nogenlunde overskuligt.

Kort sagt er det vel så tryk og andre signaler så som, sensor og lign der skal på input moduler og det er ofte lavvolt, og output er 230v som så går til stikk. og lampeudtag.

Prøver lige at lave en skitse så.

De lampeudtag med dæmper som i skriver i sætter ved tavle, kører i alm lampeledning derfra til jeres lamper? Eller er der plads til alm installationskabel, for det andet er jeg da ikke helt vild med...:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja rigtig forstået mht kableing af tryk,sensorer mm er lavvolt til inputmoduler, og stikk. lampesteder mm er 230V outputmoduler. 24v outmoduler anvendes til LED i tryk, lydgivere, røgalarmer mm. Nå ja og så til fortråde dimmere, men det bliver jo ikke aktuelt.

 

Man kan sætte det wireless unidimmer i et alm. uderlag i en kanal ved tavlen, ikke lampeudtagsmodellen. Al kabling er stadig fast installation, ikke noget med lampe/tilledning.

Prøv at se noge af de gamle posts/billeder i sektionen "vis mig din tavle", der er flere eksempler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, så virker det nogenlunde overskuligt. Kort sagt er det vel så tryk og andre signaler så som, sensor og lign der skal på input moduler og det er ofte lavvolt, og output er 230v som så går til stikk. og lampeudtag. Prøver lige at lave en skitse så. De lampeudtag med dæmper som i skriver i sætter ved tavle, kører i alm lampeledning derfra til jeres lamper? Eller er der plads til alm installationskabel, for det andet er jeg da ikke helt vild med...:-)

Ikke noget med lampe ledning fra dimmerne til lampe udtagne. Det er ikke lovligt. Du skal lave en fuldstændig normal installation mellem din tavle og dit lampeudtag. Eneste forskel er at kablet skal gå direkte fra lampeudtaget og til tavlen, samt at der sidder en dimmer i mellem.

 

Om du placer dimmerne i tavlen eller i lampe udtagne er smag og behag. De wireless dimmerne findes i 2 udgaver. En som passer i et alm. lampe udtag og en som passer i et FUGA afbr. underlag. At mange placer dem i tavlen skyldes deles at de erstatter fortråede dimmer, samt et ønske om at have alle aktive komponenter samlet i tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh man skal bare kende produkt udvalget, så går det lidt nemmere, så er bare et lille relæ med dæmper som i bygger ind i underlag eller kanal. Jeg har kiggede galleri, men synes ikke helt jeg kan finde en som har, læste i en anden tråd du anbefalede en anden det samme, men er måske fordi jeg sad og kiggede efter lampeudtag. :-)

@lars1, det ihc net, synes jeg virker gammeldags, det er 100mbit som jeg læser det. Så er flexcabling vel mere interessant hvis det skulle være, men tror jeg trækker antenne, og pds særskilt.

Link til kommentar
Del på andre sites

IHC Net og Flexkabling er i bund og grund det samme. Blot med forskellig design.

Men IHC kan også køre 1Gb/s, og er beregnet til at køre signaler på helt op til 1.000mhz. Dvs TV signaler på 865Mhz virker fint. Det er ikke sikkert det gør på alm. Kat. 5/6 kabling. Se mange af de andre tråde om emnet.

Du kan forøvrigt se et eksempel på dimmere i kanal her:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/922-min-tavle/

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh man skal bare kende produkt udvalget, så går det lidt nemmere, så er bare et lille relæ med dæmper som i bygger ind i underlag eller kanal. Jeg har kiggede galleri, men synes ikke helt jeg kan finde en som har, læste i en anden tråd du anbefalede en anden det samme, men er måske fordi jeg sad og kiggede efter lampeudtag. :-) @lars1, det ihc net, synes jeg virker gammeldags, det er 100mbit som jeg læser det. Så er flexcabling vel mere interessant hvis det skulle være, men tror jeg trækker antenne, og pds særskilt.

IHC Net Basis er 100Mbit. Den fulde IHC Net med en krydsfelt tavle (ligner en UG18) køre rask væk gigabit.

 

Forskellen på de 2 er stort set kun at du i stjerne punket med IHC Net Basis terminer alle PDS kablerne i en fordeler boks, hvor du også køre antenne og telefoni ind i. Dermed har du telefoni, antenne signal i samtlige stik hele tiden. Netværk er kun i de stik som du patcher op i fordeler boksen.

Med den fulde IHC net får du et rigtigt kryds felt, og spilder dermed ikke 2 par på antenne og telefoni i de stik hvor du ikke har brug for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 years later...

Vi byggede hus med wireless alle steder, lampe udtag, tryk, nogle stikkontakter. Tryk er dog wireless kombination til 230V. Udvendig lys og sensorer har in/output modul, i alt en af hver.

Vi har ikke haft haft problemer med dårlig dækning eller andet, jo en afbryder stod af, men i 3 år, intet. Antenne er trukket på loft og placeret midtfor, cirka.

Vi har sparet kabler og træk af kabler plus moduler i tavlen som fylde væk.

Vil vi have styret en stikkontakt så tager det 10 min. Med mindre det er en mobil stikkontakt, så tager det 30 sek.

Jeg er ikke så bange for wireless og forstår ikke frygten for det.

Det virker jo, bevares trådet IHC er heller ikke uden problemer. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok