Hop til indhold
  • 0

Varmestyring


Jakob Bruun
 Share

Spørgsmål

Hej folkensNu er det vist min tur til at stille lidt spørgsmål ;)Danfoss er jo kommet med deres fine "Danfoss Living", hvilket jo er rigtig smart, men kan desværre ikke styres af noget ekstern. Så nu har jeg besluttet mig for endelig at lave IHC Varmestyring i mit hus.MEN varmestyringen er noget jeg altid har holdt mig fra, det skal der dog laves om på nu.Eftersom jeg intet ved om det, har jeg en del spørgsmål jeg godt kunne bruge lidt svar på.Først vil jeg sige at jeg har 6 radiatorer og 2 gulvvarmekredse. Det hele er fjernvarme.Mine spørgsmål er:Hvilke termostater skal jeg sætte på radiatorer og gulvvarmekredse?Er det bare en on-off ventil, eller hvordan foregår det?Der er efterhånden stillet rigtig mange spørgsmål herinde ang. varmestyring, men jeg synes ikke der er nogen der besvarer ovenstående spørgsmål. - Så derfor vil jeg gerne have svar i stedet for links til andre tråde ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Danfoss Living kan godt styres af noget eksternt da det følger/anvender Z-wave protokollen.Det kræver bare en gateway og nogen "inputmoduler" hvis det skal styres eksternt af kontakter/relæer.
Du skal lige passe på hvilken version du køber af Danfoss Living Connect!!!De har for nylig lavet nogen der ikke understøtter z-wave!Men prøv at se her, hvor der er en der ved hvilke der virker, og hvilke der ikke virker...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har Danfoss Termostater og ventiler på dine radiator og gulvvarme vil det være oplagt at benytte Danfoss telestater som disse:Denne til radiator:http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Radiatortermostater/Termoaktuatorer/Termoaktuator-TWA/088H3121/6eed0a1f-322e-44d2-98bd-c17a5e5dddc7/8f3b0ff5-fc54-4f38-80e0-1f8c36c6dcba.htmlDenne til dine gulvvarmer:http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Radiatortermostater/Termoaktuatorer/Termoaktuator-TWA/088H3110/6eed0a1f-322e-44d2-98bd-c17a5e5dddc7/18b7771e-2756-4581-b7cb-cc3212582deb.htmlDer findes også andre mærker der med et overgangsstykke kan monteres på en Danfoss ventil, men efter min mening er det bedst at anvende samme mærke som ventilen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mig bekendt, er ihc ikke super velegnet til styring af radiatorer (endnu). Ved godt at man kan styre telestater på en radiator ligesom på en gulvvarmekreds, og få det til at "virke", men styring af radiatorer virker vist bedst, hvis man har mulighed for 1-10V styring, i stedet for at de åbner og lukker hele tiden, som på langsomt virkende gulvvarme.Ret mig endelig, hvis mine antagelser er forkerte. :dry: Må hellere tilføje, at jeg ikke selv har erfaring med at styre radiatorer via ihc. Kun gulvvarme. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mig bekendt, er ihc ikke super velegnet til styring af radiatorer (endnu). Ved godt at man kan styre telestater på en radiator ligesom på en gulvvarmekreds, og få det til at "virke", men styring af radiatorer virker vist bedst, hvis man har mulighed for 1-10V styring, i stedet for at de åbner og lukker hele tiden, som på langsomt virkende gulvvarme.Ret mig endelig, hvis mine antagelser er forkerte. :dry: Må hellere tilføje, at jeg ikke selv har erfaring med at styre radiatorer via ihc. Kun gulvvarme. :)

 

Betyder det så også, at IHC heller ikke er godt til styring af let gulvvarme? Er ved at renovere mit hus og havde tænkt mig at radiatorer på 1. sal (hvor jeg pt. benytter Danfoss Living Connect) og let gulvarme (vandbåren under træplanker) i stueetagen skulle styres af IHC, men det lyder som om det er en dårlig ide?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Let (vandbåren) gulvarme er som regel styret af telestater (on/off) så IHC er det helt rigtige. Her får du også glæde af vedligeholdelse (pulsvarme) og muligheden for natsænkning, ude/hjemme, samt sænkning hvis vinduer (alarmens skalsikring) åbnes. Det vil nemlig ikke have den store effekt med tung (beton) gulvarme pga trægheden på flere/mange timer.

Men har man Danfoss living Connect i forvejen, så kunne man jo bare fortsætte for det giver jo næsten samme muligheder.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alt efter hvad forsyning af varme man har kan der være for og imod at anvende on/off styring til radiatorer !

Hvis man har fjernvarme hvor der så vidt jeg ved ALTID er krav om så stor afkøling som muligt vil det være noget skrot !

Har du oliefyr er det en helt anden sag da man der selv producerer varmen og derfor ikke er afhængig af afkøling for at holde økonomien.

 

Så simpelt kan det vel udtrykkes

Fjernvarme: Kræver rigtige termostater på radiatorer, da de anvendes til at styre mængden der tilføres til radiatoren og hvis man samtidig har returtermostater, sikres også en optimal afkøling.

Oliefyr: Gør hvad du har lyst til !

Gulvvarme: Der styrer man ikke mængden der tilføres til hvert enkelt loop med telestaten, dette gøres på strengregulatoren og gøres i forbindelse med indregulering af anlægget ved etablering, telestaten bruges kun til at tilføre varme eller lukke for varmen, og der ønsker man jo en ensartet "lav" temperatur over hele gulvfladen, så der er et højt flow ønsket og så tager termostaten der sidder i selve gulvshunten sig af at styre temperaturen i selv loopet ! Dette er tilfældet uanset om det er "let" eller "tung" gulvvarme. På tung (beton) gulvvarme får man bare meget lidt ud af at åbne/lukke for telestaten, da respons-tiden er meget lang, grundet den store masse der varmes op / afkøles, der er det bedre at åbne/lukke lidt for strengregulatoren hvis man oplever at telestaten åbner/lukker i lange intervaller, da det tyder på at man først tilfører for meget varme til gulvet, derefter har brug for en lang tid til at afgive varmen og derefter igen kæmper for at varme gulvet op.

Der skal telestaten helst stå næsten konstant åben eller med hyppige skift.

 

Det er ihvertfald sådan jeg har lært det !

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Efterhånden en gammel tråd, og måske er mit svar ikke længere aktuelt.

 

Men har du mulighed for at tråde din installation, vil jeg helt sikkert vælge IHC frem for Danfoss!

 

Du får en del muligheder for energioptimering, og som der i en tråd tidligere nævnes er der mulighed for stop på varmekald hvis feks et vindue åbnes og ungerne tager i skole.

 

Har du også et rum med gulfølere er det jo også en dejlig funktion med sommer-comfort på feks badeværelsesgulvet.

 

Samtidig er der jo også alle de flotte/fede funktioner i vieweren, der involverer din tablet, hvor du jo i forvejen har oversigten over hele installationen. 

 

Det er jo hele konceptet at du samler alt i eet ;-)

 

Alt du behøver er en 24v telestat på din gulvarme/radiator - og det er næsten lige meget hvilken producent du finder. Dog skal du lige være obs på, at hver telestat sikkert bruger 2-3w, og at din powersupply jo ikke er ubegrænset (sikkert 72w totalt). Derefter kan du bruge en temperatur sensor, feks LK's fuga. Den har både indgang for rum og gulvføler (som tilkøbes som ekstra).

 

Det er VIGTIGT at du under programmering husker at vælge"telestat 24v" under programmeringen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok