Hop til indhold

Hvilke Gulvvarme Termostater Passer til IHC ?


Jan W
 Share

Recommended Posts

Kan disse fra MegaTherm bruges sammen med IHC på et 24V Output Modul ?Megatherm 24V TELESTAT 2W
Nu skriver du termostat i overskriften. Så hvis du søger en termostat' date=' så kan den ikke bruges, da det jo er en [b']telestat! Hvis det dog er en telestat, du er på udkig efter, så kan den måske bruges.Det skal være 24V DC. Og så skal den være NC (Normally closed), så den lukker ved strømsvigt...At den bruger 2W er meget normalt, og fint nok.
Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal være 24V DC. Og så skal den være NC (Normally closed)' date=' så den lukker ved strømsvigt...[/quote']Om en telestat til lukker ved strømsvigt er vel i bund og grund ligegyldigt. Der er jo nok ikke stor sandsynlighed for at cirkulations pumpen køre under strømsvigt. :laugh: Hvis man skal gå helt i peditesser og vil spare mest muligt strøm, kan man vel sige at man skal vælge en NO eller NC alt efter om telestaten vil være mest åben eller lukket. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Om en telestat til lukker ved strømsvigt er vel i bund og grund ligegyldigt. Der er jo nok ikke stor sandsynlighed for at cirkulations pumpen køre under strømsvigt. :laugh: Hvis man skal gå helt i peditesser og vil spare mest muligt strøm' date=' kan man vel sige at man skal vælge en NO eller NC alt efter om telestaten vil være mest åben eller lukket. :)[/quote'] Nu er det jo ikke givet at 24V forsyning og cirkulationspumpe er på samme fase.Desuden kan der jo også opstå svigt mellem output og telestat.Jeg vil mene, når man nu kan vælge, at en NC telestat må være det mest korrekte valg!
Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes også kun én type til AC eller DC.Det er en lille varmetråd der ligger inde i noget voks der bliver varmet op, og får ventilen til at åbne sig, og den tråd er ligeglad da det er en ren omsk belastning. Det er også derfor der er den lange reaktionstid på åbne/lukke funktionen.Mine 9 telestater er af typen 24V NC, så dem sparer jeg også strøm med hele sommeren, og jeg har monteret dem på nogle output 24 moduler.Edit: Bruger man 24V telestater=nemmere kabelføring/installation, men belaster strømforsyningen.Bruger man 230V telestater=Ingen 24V outputs, men mere besværlig kabelføring/installation. :) Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

Bruger man 24V telestater=nemmere kabelføring/installation' date=' men belaster strømforsyningen.Mvh Bjarne[/quote']Man kan benytte en seperat/dedikeret strømforsyning til telestaterne hvis man vil. Man skal jo ikke bruge IHC strømforsyningen. Det er jo derfor der er en seperat indgang på 24V modulerne.
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo ikke givet at 24V forsyning og cirkulationspumpe er på samme fase.
Hvis 24V forsyningen svigter' date=' så slukker det output modul, som trække cirkulations pumpen sikkert også. :)
Desuden kan der jo også opstå svigt mellem output og telestat.Jeg vil mene' date=' når man nu kan vælge, at en NC telestat må være det mest korrekte valg![/quote']Jeg siger på ingen måder at NC telestaterne er et forkert valg. Jeg bruger også selv NC telestater. Jeg forstår bare ikke helt argumentet med at de så lukker ved strømsvigt. Selvom de stod åbne, vil skade ikke være så stor hvis ellers blandesløjfen og resten af gulvvarme systemet er lavet korrekt.
Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes også kun én type til AC eller DC.
På min gamle Danfoss gulvvarme styring' date=' kunne jeg vælge om jeg ville køre med NO eller NC telestater' date=' så jeg er ret sikker på at der også findes NO telestater til 24V DC. Hvad de normalt bruges til skal jeg ikke kunne sige. Jeg er ikke expert i varmestyring.[/quote''] Tror nu at Bjarne er helt med på at der findes både NO/NC telestater.Det han skriver er, at der ikke er forskel på om de er beregnet til jævnstrøm eller vekselstrøm ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo ikke givet at 24V forsyning og cirkulationspumpe er på samme fase.
Hvis 24V forsyningen svigter' date=' så slukker det output modul' date=' som trække cirkulations pumpen sikkert også. :)[/quote''] Nej. Ikke nødvendig vis.Output 24 er konstrueret så man kan have separat forsyning til modulets styre elektronik og outputs.Selve outputs kan forsynes med 12 – 48 V DC. LinkVarmestyring optager typisk en forholdsvis stor andel af IHC 24V forsyning, og det er derfor meget normalt at man laver det med separat forsyning på disse outputs.Hvis en af 24V output brænder af. Eller telestaten brænder af. Eller der bare er en løs forbindelse. Så åbner en NO telestat 100% for varmen til denne kreds, uden mulighed for at lukke.Man kan selvfølgelig godt få det til at fungere, hvis man har sikkerhedsføler på alle kredse, så man kan slukke pumpen. Meeeen det ville nu være nemmere bare at købe den rigtige telestat (NC) fra start af...
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det var nemlig det jeg mente, telestaterne er ligeglade om det er AC eller DC.Og jeg er helt klar omkring NO (normally open) og NC (normally closed) :huh: Mvh Bjarne

Der findes også kun én type til AC eller DC.
På min gamle Danfoss gulvvarme styring' date=' kunne jeg vælge om jeg ville køre med NO eller NC telestater' date=' så jeg er ret sikker på at der også findes NO telestater til 24V DC. Hvad de normalt bruges til skal jeg ikke kunne sige. Jeg er ikke expert i varmestyring.[/quote''] Tror nu at Bjarne er helt med på at der findes både NO/NC telestater.Det han skriver er' date=' at der ikke er forskel på om de er beregnet til jævnstrøm eller vekselstrøm ;)[/quote']
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...

Hej jeg er igang med at bygge hus og skal også have varmestyring ind over IHC, det er danfoss 24v 2w telestater, men er nu kommet i tvivl om jeg må koble dem direkte på 24v udgangsmodulerne eller skal der monteres overdrage relæer? Når jeg læser databladet på 24v udgangsrelæet står der max 1w per udgang??

Vh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Et lille indskudt spørgsmål: jeg har 10 stk (9 kredse) 24v NC telestater, hvilket i starten kørte fint. Pludselig ville 2 ikke varme, på trods af udgang stod ON. Først da de pågældende telestater blev sat på et nyt modul, fungerede de igen. Nu er problemet hoppet videre til 2 nye kredse.

Nogle ideer?

Kan indskyde, at der kunne måles 24V på output lige så snart telestaterne blev pillet fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv lige at afmonter ledningerne og mål modstanden i de telestater der er ok, og dem du har problemer med. Det kan være at de har en meget lav modstand og derfor bruger for meget strøm=skal skiftes. Det lyder som at det er dine telestater der er problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har oplevet at Telestater får en stille død efter 5-10 år, så gamle er dine ikke, og det der sker er at den lille varmetråd der sidder i brænder over. De indeholder jo næsten ingen ting så der er ikke meget der kan gå i stykker i dem. Hvis du oplever igen at de ikke åbner så mål lige spændingen på udgangen og se om der er 24V, bare så du ikke bliver snydt af noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok