Hop til indhold
  • 0

Unidimmer 400 og tilbagemelding


SilverLine
 Share

Spørgsmål

Hej forumEr det helt umuligt at få en tilbagemelding på status på unidimmer 400 ihc/sa ?Jeg vil gerne have en kontrol diode til at lyse i et tryk, når en af de 3 dimmere er tændt i stuen, men kan ikke få det til at virker, det sidste lampeudtag jeg har i stuen, er fra et alm. 230v output modul, og her er ingen problemer med at få en diode til at lyse ved tændt.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Hej forumEr det helt umuligt at få en tilbagemelding på status på unidimmer 400 ihc/sa ?Jeg vil gerne have en kontrol diode til at lyse i et tryk' date=' når en af de 3 dimmere er tændt i stuen, men kan ikke få det til at virker, det sidste lampeudtag jeg har i stuen, er fra et alm. 230v output modul, og her er ingen problemer med at få en diode til at lyse ved tændt.[/quote']Der er ikke en "ægte" tilbagemelding på en unidimmer, som der er på en wireless dimmer. Dog er der i nogle af funktionsblokkene en udgang, som indikerer om dimmeren er tændt eller slukket. Den kan dog i sjældne tilfælde fejle, da det bliver styret af en timer, som tæller tryktiden. Der hvor det kan gå galt er, hvis den tid man holder trykket inde ligger nogle få millisekunder fra den tid, som der i fb. skiller mellem om den skal regulere lysstyrken, eller dimmeren slukker/tænder ved en kort puls på touch-indgangen. Der kan man risikere at dimmeren så gør det modsatte af hvad funktionsblokken "tror" dimmeren gør.I f.eks. 1.2.02.a og fb. 1.2.05.f., er det udgangen Dimmer tændt du kan bruge til det formål du søger.Håber det giver mening. Ellers må du lige sige til. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tjaahh.. Mon ikke den kommer på et tidspunkt, men der kan jo gå ÅR!! Forstår heller ikke hvorfor de ikke for længst har lavet den.Du kan da prøve at bruge den udgang til indikering på den diode. Jeg tror det er sjældent den fejler, som funktionsblokkene er bygget op, men de wireless dimmere er da klart at foretrække. Især med hensyn til programmering, hvor de har lidt flere features.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Mon der kommer en tavle monteret dimmer' date=' med samme fordele som wireless dimmerne ? Er nemlig mest til de tavlemonterede komponenter.[/quote']Jeg er også klart til tavle monterede komponenter, men jeg tror desværre vi må kigge langt efter tavle monterede dimmer med samme funktionalitet som de wireless. Med teknologien fra LK's temp. føler burde det være muligt at lave tilsvarende på en dimmer, men jeg tvivler på at det vil ske. Jeg tvivler også på at vi vil se en wireless dimmer i en tavle udgave, selvom det bare er at sætte den i et anden hus.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg tvivler også på at vi vil se en wireless dimmer i en tavle udgave' date=' selvom det bare er at sætte den i et anden hus.[/quote']Ja for så burde den jo have være lavet forlængst. Tror desværre heller ikke vi skal forvente os en sådan fra LK i nær fremtid (dvs flere år). Så indtil da er der kun muligheden for at montere en wireless dimmer i et passende underlag/kabelkanal i umiddelbar nærhed af tavlen.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Med teknologien fra LK's temp. føler burde det være muligt at lave tilsvarende på en dimmer' date=' men jeg tvivler på at det vil ske.[/quote']Hvad er det for en teknologi fra en temp. føler, som du mener kan bruges på en wireless dimmer, for dem kan jeg da ikke lige se nogen sammenhæng i?Men som du også selv siger, er det jo "bare" at LK skal putte en wireless dimmer i ny indpakning, som kan sidde på en din-skinne, men det er jo ikke hver dag de rider samme dag som de sadler hos LK...... Desværre....
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Med teknologien fra LK's temp. føler burde det være muligt at lave tilsvarende på en dimmer' date=' men jeg tvivler på at det vil ske.[/quote']Hvad er det for en teknologi fra en temp. føler' date=' som du mener kan bruges på en wireless dimmer, for dem kan jeg da ikke lige se nogen sammenhæng i?Men som du også selv siger, er det jo "bare" at LK skal putte en wireless dimmer i ny indpakning, som kan sidde på en din-skinne, men det er jo ikke hver dag de rider samme dag som de sadler hos LK...... Desværre....[/quote']Hvis man sender et "puls tog", kan det decodes som kommandoer i den anden ende.Tror dog ikke at det er optimalt, da det tager for lang tid at sende disse pulser. :( Men det er da en god idé :woohoo: "Tommelfinger op" insins :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg må leve med de begrænsninger at uni dimmeren så giver mig.Det med wireless dimmere i en kanal eller underlag' date=' fungere bare ikke i min verden. Den skal sætte i tavlen :-) Som elektriker får man jo hurtigt sine egne meninger om hvordan tingene skal laves, i sær hjemme hos sig selv he he.[/quote']Er det fordi du VIL have det fortrådet?Ellers findes der også nogen der laver DIN skinne adaptere, så man dermed for en plade, som man så kan skrue dimmeren fast på.Kiggede en del på det, før jeg dog valgte en kabelkanal løsning til mine.Det er jo en lidt uortodoks montage metode ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Med teknologien fra LK's temp. føler burde det være muligt at lave tilsvarende på en dimmer' date=' men jeg tvivler på at det vil ske.[/quote']Hvad er det for en teknologi fra en temp. føler' date=' som du mener kan bruges på en wireless dimmer, for dem kan jeg da ikke lige se nogen sammenhæng i?[/quote']Den teknologi som gør at du kan sende et binært tal fra en temp. føler til controleren ved brug af 1 indgang på et input modul. Den teknologi burde kunne bruges til at få lysstyrke tilbagemelding fra en dimmer uden brug af wireless. Tilsvarende burde det være muligt at overføre en lysstyrke fra controleren til en dimmer via 1 udgang på et output modul. Hvis LK udnyttede disse muligheder, vil det kunne bringe hele deres portefølge af fortråede dimmer og 0-10V ind og udgangs moduler ind i vores tidsregning.
Men som du også selv siger' date=' er det jo "bare" at LK skal putte en wireless dimmer i ny indpakning, som kan sidde på en din-skinne, men det er jo ikke hver dag de rider samme dag som de sadler hos LK...... Desværre....[/quote']Nej. Og jeg synes det er synd hesten skal stå med sadle på så længe. ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Er det fordi du VIL have det fortrådet?
Personligt vil jeg helst undgå wireless helt' date=' men det skyldes en faglig arbejdsskade af at have arbejdet med trådløs netværk og telefoni i en del år, og set alle de problemer det giver. :angry: Mine egne wireless enheder opføre sig også mærkeligt fra tid til anden, og dertil kommer at min garage ligger så langt fra huset at jeg ikke kan bruge wireless der uden at sætte en ny controler op derude. Der er ikke noget i vejen for at have lokale I/O moduler derude. 0 skal bare lægges dobbelt i kablet, og så har jeg sat en lokal 72W strømforsyning, selvom jeg sikkert godt kunne trække strømmen ved at lægge +24V dobbelt også. :) Wireless funger ikke derude, og der er for langt til en ekstern antenne. :angry: I mangel af fortråede dimmer med ordentlig funktionalitet, vil jeg være tilfreds med wireless dimmer som kunne monteres i en tavle. I mangel af dem lider jeg med wireless dimmer i underlag i nærheden af tavlen.
Ellers findes der også nogen der laver DIN skinne adaptere' date=' så man dermed for en plade, som man så kan skrue dimmeren fast på.[/quote']Jeg er ikke sikker på at DIN skinne adapteren er CE godkendt, og den udgave jeg har set passer ikke i en UG tavle.Men LK har jo for flere år siden lavet en stikkontakt beregnet til en tavle, incl. UG tavler, så hvorfor ikke wireless dimmer??????
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg er også mest til fortrådet ting. Både netværk og el installation. I min verden er wireless kun en "nødløsning" hvor andre muligheder ville være for omfangsrigt/krævende eller ligefrem umuligt at lave. Så jeg lever med mine tave uni dimmere. Og håber på at LK får fingeren ud, hvilket nok ikke sker :silly:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Den teknologi som gør at du kan sende et binært tal fra en temp. føler til controleren ved brug af 1 indgang på et input modul. Den teknologi burde kunne bruges til at få lysstyrke tilbagemelding fra en dimmer uden brug af wireless. Tilsvarende burde det være muligt at overføre en lysstyrke fra controleren til en dimmer via 1 udgang på et output modul. Hvis LK udnyttede disse muligheder' date=' vil det kunne bringe hele deres portefølge af fortråede dimmer og 0-10V ind og udgangs moduler ind i vores tidsregning.[/quote']Ja det kunne selvfølgelig være smart, hvis det kunne fungere, i stedet for de tavlemonterede lysdæmpere de har nu. Problemet frem for en wireless dimmer, er at det så stadig vil kræve in-/output for at styre den.At LK derimod stadig ikke har puttet en wireless dimmer i et "hus" til tavlemontering fatter jeg simpelthen ikke. Den ligger jo lige til højrebenet.... Men det er selvfølgelig "kun" omkring 5 år siden de kom med de wireless, og Rom blev jo heller ikke bygget på én dag. :blink:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ja det kunne selvfølgelig være smart' date=' hvis det kunne fungere, i stedet for de tavlemonterede lysdæmpere de har nu. Problemet frem for en wireless dimmer, er at det så stadig vil kræve in-/output for at styre den.[/quote']Hvis de laver det på samme måde som med temp. sensoren, er det kun 1 indgang og 1 udgang pr. dimmer/0-10V modul, frem for 4 udgange eller et helt udgangs modul for deres nuværende fortråede dimmer og 0-10V moduler.
At LK derimod stadig ikke har puttet en wireless dimmer i et "hus" til tavlemontering fatter jeg simpelthen ikke. Den ligger jo lige til højrebenet.... Men det er selvfølgelig "kun" omkring 5 år siden de kom med de wireless' date=' og Rom blev jo heller ikke bygget på én dag. :blink:[/quote']Nej og det er kun ca. 10 år (eller længere) siden de kom med input moduler, som var hurtige nok til at de kunne klare bit protokollen fra temp. sensorne. :woohoo:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hvis de laver det på samme måde som med temp. sensoren' date=' er det kun 1 indgang og 1 udgang pr. dimmer/0-10V modul, frem for 4 udgange eller et helt udgangs modul for deres nuværende fortråede dimmer og 0-10V moduler.[/quote']Det er en god idé. Men tror ikke det vil fungere i praksis.Det tager simpelthen for lang tid at sende alle bit i serie.Jeg har tidligere lavet en LK temperatur protokol sender via IHC udgang. For at få hver puls til at være nogen lunde ens/nøjagtig, så skal vi op på ca 200 msec.0 - 100 kræver 7 bit.Det giver en sendetid på: 7 * (200+400 mSec) = 4200 mSec.Plus pausetid og checksum.Så snakker vi allerede 8800 mSec = 8,8 sekunder.Det betyder absolut intet, når vi snakker temperaturføler. Men ikke lige en responstid som jeg vil kunne leve med på dimmer scenarie...Og hvad sker der hvis man bruger et helt udgangsmodul, hvor alle udgange skal stå og pulse???
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ingen har sagt at der ikke er plads til forbedringer. :laugh: Hvis du skal styre pulser på et output modul via IHC programering, vil jeg ikke bliver over rasket hvis du skal op på 200ms for at få en stabil puls, men hvis det ligger som en del af firmwaren, er jeg 99% sikker på at du kan komme ned i nærheden af 25ms eller hvad det nu er et 3ma input modul kan detekte, og så er du oppe på en hastighed som matcher wireless idag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok