Hop til indhold
  • 0

Forvrængning af TV signal med IHC antennemodul


Morten Boberg Larsen
 Share

Spørgsmål

Før i tiden kunne vi se alle de digitale kanaler ved at bruge DVB-T tuneren i fjernsynet. For ½ års tid siden skiftede vores lokale antenneforening til Stofa. I denne forbindelse er vi blevet tvunget til at skifte til DVB-C tuneren for at kunne se alle digitale kanaler. Dette har dog betydet at flere af kanalerne er blevet utydelige (med streger og meget groft pixeleret). Vi tilkaldte en antenne tekniker fra Stofa og hans konklusion var, at IHC antennemodulet (A110-65) forvrængede tv signalet, og at dette muligvis kunne skyldes en for høj forstærkning. Teknikeren målte både DB og såkaldte ’MER’ værdier.Jeg ringede også til LK og de fortalte mig også, at forvrængningen kunne være fordi forstærkningen var skruet for højt op – desværre er min forstærkerskrue brækket af den tidligere husejer, så jeg har ikke mulighed for at skrue ned og teste om dette virkelig er problemet. Jeg synes det er meget at investere ca 2000 kr for et nyt antennemodul uden at være helt sikker på at dette vil løse problemet. Er der nogen der har erfaring med dette og et godt råd?

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej MortenBL, og velkommen til IHC-user.dk :-)Ja det kan meget vel være der er tale om forstærkningen er skruet for højt op. Hvis skruen er knækket af og det slet ikke er muligt at regulere på den er der ikke mange muligheder tilbage.:1: Man kunne muligvis skille modulet ad og prøve at reparere det / skifte trimmepotmeteret.2: Købe et nyt modul på nettet til 1.766,25 hos f.eks. wattoo.dk og teste med det. Evt. gøre brug af sin 14. dages returret hvis det ikke er det der er problemet.Så koster det kun portoen for fejlsøgning.3: Købe et brugt modul på nettet (DBA, Gul&Gratis, her i forummet)ad 3: Så har jeg et gammelt A100 modul (u. returvej) med 4 udgange, hvis det kunne have nogen interesse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har nok netop ikke brug for forstærkningen på DVB-C.Forklaringen er sakset fra recordere.dk: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112649&PN=2&title=kan-ikke-se-tv-i-sovevrelsetIsær den her linje beskriver hvorfor:Antenneforstærkere og kabel linieforstærkere er i princippet ens, men da antennesignaler ofte er svage er lave støjtal yderst vigtigt ved antenneforstærkere, medens kabelsignaler typisk er kraftige og kun forstærkes for at kunne splittes yderliger ud eller sendes gennem et særligt langt kabel.Erfaringsmæssigt har jeg installeret flere kabel TV installationer og selv med 8-10 fjernsyn har jeg ikke haft brug for forstærker på DVB-C

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du har nok netop ikke brug for forstærkningen på DVB-C.Forklaringen er sakset fra recordere.dk: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112649&PN=2&title=kan-ikke-se-tv-i-sovevrelsetIsær den her linje beskriver hvorfor:Antenneforstærkere og kabel linieforstærkere er i princippet ens' date=' men da antennesignaler ofte er svage er lave støjtal yderst vigtigt ved antenneforstærkere, medens kabelsignaler typisk er kraftige og kun forstærkes for at kunne splittes yderliger ud eller sendes gennem et særligt langt kabel.[/color']Erfaringsmæssigt har jeg installeret flere kabel TV installationer og selv med 8-10 fjernsyn har jeg ikke haft brug for forstærker på DVB-C
Men med IHC net har du brug for en forstærker, da den også samtidig tilpasser impedancen. Uden den tilpasning er dit signal væk efter 25M IHC Net kabel. Det er også derfor du skal bruge LK's dropkabler, da de ændre impedancen tilbage fra IHC impedancen på såvidt jeg husker 100 Ohm til antenne impedancen på 75 Ohm.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selve IHC Net har jeg ikke lavet mere end en enkelt (basic) via DVB-C. Der kørte jeg den helt i bund, for at få signalet til at stå mest klart. Om den der stadig "forstærker" ved jeg ikke.Lidt off-topic havde jeg til gengæld lidt problemer med at få iptv til at køre ordentligt igennem den og er af LK blevet anbefalet at køre hele installationen fra fiberboks til TV med deres kabler og ikke som nu, hvor der er eget patchet kabel fra fiberboks til basic-enheden. Der er desværre nogen udfald, hvor boksen ikke kan hente ip-adresse :-(Det problem er jeg IKKE stødt på i den store IHC Net.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lidt off-topic havde jeg til gengæld lidt problemer med at få iptv til at køre ordentligt igennem den og er af LK blevet anbefalet at køre hele installationen fra fiberboks til TV med deres kabler og ikke som nu' date=' hvor der er eget patchet kabel fra fiberboks til basic-enheden. Der er desværre nogen udfald, hvor boksen ikke kan hente ip-adresse :-(Det problem er jeg IKKE stødt på i den store IHC Net.[/quote']Det kan måske skyldes at der er gigabit interface i fiber boksen, switchen eller TV'et. Basis enheden understøtter kun 100Mbit.Hvis jeg husker rigtigt, så har basis enheden ikke nogen indbygget switch. Hvis du kun har en fiberboks og TV'et på, kan du måske løse problemet ved at sætte en 100Mbit switche mellem de 2 enheder. Hvis du har en switch i brug allerede, skal du sikre dig at den max køre 100Mbit. Allerhelst skal du have en switch som ikke kan køre mere.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kører tv direkte fra fiberboksen, men den skulle pt være begrænset til 100 Mbit. Den er lavet snorlige efter LK tegningerne med både iptv, internet og dvb-c. Til at starte med virkede det hele også, pludselig holdt stb'en op med at få ip-adresse.Jeg er blevet anbefalet deres 2 pair kabel, lige nu er det 4 pairet mellem fiberboks og basisenheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg kører tv direkte fra fiberboksen' date=' men den skulle pt være begrænset til 100 Mbit. Den er lavet snorlige efter LK tegningerne med både iptv, internet og dvb-c. Til at starte med virkede det hele også, pludselig holdt stb'en op med at få ip-adresse.Jeg er blevet anbefalet deres 2 pair kabel, lige nu er det 4 pairet mellem fiberboks og basisenheden.[/quote']Med et 2 pair kabel bør du være 100% sikker på at fiber boksen ikke forsøger at køre Gigabit. Kablings mæssigt er forskellen på 100Mbit og Gigabit er at 100Mbit kun udnytter de 2 par, mens Gigabit udnytter alle 4 par.Basis boksen funger ved at den bruger de 2 100Mbit par til Ethernet, et af de ledige par til TV og det andet ledige par til tlf. Det er også derfor du på basis boksen skal vælge hvilken tlf. linie du vil have ud i stikket. Der er kun 1 par tilrådighed for telefoni.At STB'en ikke længere får en IP adr. kan dog også skyldes mange andre ting, og hvis det ellers virker fint når den først har fået en IP, er det næppe din kabel installation/basis enheden der er synderen, men derimod STB'en eller fiberboksen.Har du prøvet at genstarte fiberboksen. Nogle DHCP server har det med at gå ned hvis man ved en fejl får en anden DHCP server på samme net.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Den måde basisboksen benytter parrene, forklarer netop hvorfor LK anbefaler deres 2 pair kabel. Det kunne lyde som der hunden ligger begravet. Teknikeren jeg talte med anbefalede også, jeg bare nøjedes med at bruge de to par, hvis jeg selv patchede kablet.Både fiberboks og stb har været genstartet, men netop waoos tv-del halter i forvejen en del her i vores landsdel. Det plejer dog ikke at være manglende IP-adresse.Men jeg prøver at se om ikke det hjælper at fjerne de overskydne par på iptv-delen. Der kommer en tilbagemelding når det er forsøgt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ok. Den måde basisboksen benytter parrene' date=' forklarer netop hvorfor LK anbefaler deres 2 pair kabel. Det kunne lyde som der hunden ligger begravet. Teknikeren jeg talte med anbefalede også, jeg bare nøjedes med at bruge de to par, hvis jeg selv patchede kablet.Både fiberboks og stb har været genstartet, men netop waoos tv-del halter i forvejen en del her i vores landsdel. Det plejer dog ikke at være manglende IP-adresse.Men jeg prøver at se om ikke det hjælper at fjerne de overskydne par på iptv-delen. Der kommer en tilbagemelding når det er forsøgt.[/quote']Nu kender jeg ikke waoos's produkter, men hvis ikke fiberboksen har en indbygget router, er der meget stor sandsynlighed for at problemet med den manglende IP ligger på Waoos net før fiber boksen.Hvilket IP får du STB, når den får en?
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok