Hop til indhold

Udvendig elmåler


DennisS
 Share

Recommended Posts

Min elmåler er monteret i muren udenfor.Jeg vil gerne have et multilederkabel (IHC/NET) trukket til målerens kasse fra rummet indendørs.Må en autoriseret installatør/elektriker/GDS-person bore et hul og trække kablet?(Kablet skal bruges til sensorer til tempeatur og tæller - det ser usmart ud at trække ledninger gennem vinduer.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Bore huler' date=' trække kabler mm må du faktisk gerne selv, men åbning og tilslutning af til den faste 230V installation (elmåler kassen eller IHC tavlen) skal foretages af en "autoriseret" person.Hvis det er "ren" IHC-net eller tilsvarende PDS installation kræves ikke installation.[/quote']Hvad så hvis man kører poe rammer det så ikke ind i SB??? Bare en tanke....Med hensyn til at trække ledninger igennem et målerskab skal vi også lige huske på at overholde fællesregulativet. Jeg er dog ikke helt klar over hvad de siger til det, men kunne forestille mig at det nok ikke er i orden, da den plejer at være lidt skrappere.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad så hvis man kører poe rammer det så ikke ind i SB??? Bare en tanke.....
Ja egentlig et godt spørgsmål.Man kan sikkert finde en pasus i SB der argumentere for det' date=' men i praksis tror jeg aldrig der er nogen der har krævet sådan en installation omfattet heraf. Om men sender +/- 5-12V signaler og/eller +/- 12-24V forsyning burde ikke gøre den store forskel, men hvem ved ? :unsure:
Med hensyn til at trække ledninger igennem et målerskab skal vi også lige huske på at overholde fællesregulativet. Jeg er dog ikke helt klar over hvad de siger til det, men kunne forestille mig at det nok ikke er i orden, da den plejer at være lidt skrappere.
Helt klart. Men målerskabet er jo oftest ens egen ejendom, så det burde ikke give problemer med at få lov, forudsat man laver det "ordentligt". Der er jo oftest en del huller til kabelindføring i forvejen, det kan bare være de sidder "forkert".
Link til kommentar
Del på andre sites

hvis du er lidt fiks på fingerne kan du eftermonterer denne :http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=169A1102
Nu er den dåse til at sammenbygge med et målerskab. Der er stadig ingen forbindelse mellem målerskab og denne dåse, og det ændrer stadig ikke ved, at man ikke må føre andre ledere gennem målerskabet, end dem der vedrører målingen, med mindre man får lov af netselskabet! Den kan dog muligvis anvendes til placering af føler for udendørs temperatur.
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de gode inputs.........Jeg kan så opsummere:1. Ansøg om tilladelse hos elselskabet til at bore hul og montere føler/tæller.2. Bestil en aut. el-installatør til at bore hul og 3. Montere ledning og føler(e).Jeg tror dog først at jeg laver en intermistisk opstilling med ledning igennem vinduet, for at se om det i det hele taget virker, for hverken NORGO Energy - NGE101 eller DONG energy Energy Guard trådløse enheder virker på min elmåler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hvorfor ikke købe en "elmåler" selv og montere denne i gruppetavlen, derved kan du vælgen den der passer dig.. tit vil elselskaberne have et gebyr, som tit ligger på 3-500 kr årligt.. dertil kommer monteríng som de også vil have lidt for..Tit passer impulserne fra elmåleren ikke og derved skal du alligel lave dem om.kun et forslag herfra, (en elmåler koster 8-1200kr)unimaach..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igenJa det er en bimåler jeg mener.. Her er en eltako, det er dog kun en 1 faset men du kan også få den med 3 faser+nul, det er et spørgsmål om pris tror jeg..http://www.elonlinesalg.dk/bimaaler-maaler/eltako-bimaaler-1x230v-32a-18mm-digital.htmHåber det du kan bruge det til noget, men min tanke er at du sparer lidt i den sidste ende og du behøver ikke at kontakte elforsyningen...Unimaach

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk lige at du skal have en målerramme til en Kamstrup 382' date=' den er ikke gratis.. og den fylder jo også mere end hvis vi snakker om en 6 modul måler i din tavle..Brug hvad du synes der er bedst for dig, det kommer du længst med, gode råd er der jo masser af, de kan alle bruges :) God jul herfra[/quote']Man SKAL ikke have en målerramme. Det er kun til selve forsyningsselskabets hovedmåler, så de nemt kan servicere/udskifte. Din egen bimåler kan monteres direkte på væggen med passende afdækning af kablerne, eller i en monteringskasse om nødvendigt.Men er fuldstændig enig i at DIN udgaven er da den bedste. Havde ikke lige set de havde den udgave også.PS: Jeg fik 2 stk. af de almindelige gratis ved henvendelse til mit forsyningsselskab. Jeg spurgte blot om ikke de havde nogle "gamle" elmålere de ville af med :cheer:
Link til kommentar
Del på andre sites

PS: Jeg fik 2 stk. af de almindelige gratis ved henvendelse til mit forsyningsselskab. Jeg spurgte blot om ikke de havde nogle "gamle" elmålere de ville af med :cheer:
Hvilket forsynings selskab er det? Jeg er en af dem som lider med Dong Energy's (u)smartread måler, samt deres absurde krav om at adgang til puls udgangen på måleren koster 25 kr. pr. mdr. + 1 time til at monter mit kabel og plomber måleren :angry::angry::angry: Jeg har i steddet købt en optiske sensor hos zigza.dk, men det vil være pænere med en bimåler.Når jeg skriver at jeg lider med Dong Energy's (u)smartread måler er nedenstående grunden.Jeg fik i 2007 sat en (u)smartread måler op i forbindelse med at jeg fik flyttet min eltavle så der var plads til IHC tavlerne (Jeg er STADIGVÆK igang med at renover huset). Dengang forlangte Dong at jeg skulle skifte min ellers nye målertavle til en DIN skinne model, da de ville skifte min drejeskive måler med en (u)smartread måler. De lovede funktioner med fjernaflæsning, og mulighed for at se aktuelt forbrug m.m. har jeg ikke set noget til. Tilgengæld er måleren indtil videre blevet skiftet 3 gange p.gr.af div. defekter. :angry::angry::angry: Lidt historie om Dong Energy's (u)smartread måler (mest for dem som ikke bor i NESA's gamle område)(u)smartread målere var Nesa's store satsning, men inden den nogensinde nåede i test, havde Kamstrup lavet deres 382, som allerede dengang var flere lysår foran (u)smartread måleren. I forbindelse med at NESA blev købt af Dong Energy har Dong Enegy arvet et kæmpe lager af (u)smartread målerne, så de skal med djævlens vold og magt bruges. Endda i en sådan grad, at de erstatter Kamstrup 382 måler med dem. :angry::angry::angry::angry: (u)smartread måleren er i standard udgaven intet andet end en elektronisk drejeskive måler. Den kan ikke fjernaflæses, eller vise aktuelt forbrug.Med et GSM modul i (u)smartread måleren, kan den fjernaflæses, og man kan få adgang til det som Dong Energy kalder aktuelt forbrug, men som reelt er de sidste 15 min. forbrug for 1-6 timer siden, alt efter hvor hurtige deres IT systemer er, og hvornår måleren sidst er aflæst.Kamstup 382 måleren har en knap, så man kan skifte mellem at den viser det totale forbrug og aktuelt forbrug på alle faser. Her er der tale om et tal som svare til hvor hurtigt skiven på en drejeskive måler drejer. Der er derfor tale om et reelt aktuelt forbrug. Yderlig kan måleren såvidt jeg husker også vise aktuelt forbrug pr. fase, samt aktuel spænding pr. fase.Eneste minus ved Kamstrup 382 måleren, er at den kan konfigureres til at måle VA i steddet for W. Det er ikke skide fedt for os forbruger, da VA forbruget for en 10W sparepære er på omkring 50VA grundet den fase forskydning der er i en sparepære. En alm. 60W glødepære bruger 60VA, da der her ikke er nogen fase forskydning.Reelt er det mest fair at afregne VA da det rent faktisk er det som el selskaberne levere, man så forsvinder hele argumentet for sparepære. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok