Hop til indhold
  • 0

Sammenkobling af controllere pga. forsinkelse


Nicholas Hansen
 Share

Spørgsmål

Hej alleJeg har en meget stor wireless installation med 103 wireless enheder og en del fortrådet også.Jeg har fået det irriterende problem, at pludselig kommer der store forsinkelser på mine scenarier. Når jeg via et scenarie vil tænde eller slukke tre-fire lamper, er en eller flere af dem pludselig længere tid om at tænde/slukke end de andre. Det gør sig kun gældende for scenarier. Hvis jeg styrer lampen direkte, enten ved en blok eller i Visio, virker det hele fint. Hvis jeg sletter scenariet og opretter det igen, er fejlen der typisk ikke, men så er den kommet et andet sted, hvor det hidtil har virket. Der er ikke forskel på, om der er mange eller få lamper i scenariet. Nyeste ting er, at på visse tryk, der peger på det samme scenarie, slukker lamperne igen efter de er tændt. Det er det samme scenarie, der aktiveres, så det er lidt sort.LK har anbefalet mig at koble enheder af så der er max 60 enheder. Nu siger stsandarden jo også 64, så det er et godt råd, og det vil jeg gøre her i weekenden. Tror måske jeg samler soveværelset i et minisystem uden controller og så kobler jeg stikkontakterne af. Der er 35. De er der mest for syns skyld for at designet nu skulle passe (det er der, min kone har bidraget ... I ved hvad jeg mener :silly:). Hvis det nu viser sig at det virker - at systemer bliver stabilt med færre enheder - anbefalede LK mig at købe en ekstra controller, og det gør jeg nok også så. Hvordan med sammenkoblingen. Jeg har godt set det der med at sætte to ind- og udgange sammen, men hvor meget kan man reelt styre. Hvad med de wireless enheder ? Hvor meget kan de styres ? Og hvordan med designs i scene designer - kan de fortsat se hele huset hvis noget er på een controller og andet er på en anden ?Og videre - hvordan med kodning - koder man dem hver for sig, eller er den ene master og den anden slave ?:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
Hvordan med sammenkoblingen. Jeg har godt set det der med at sætte to ind- og udgange sammen' date=' men hvor meget kan man reelt styre. Hvad med de wireless enheder ? Hvor meget kan de styres ? Og hvordan med designs i scene designer - kan de fortsat se hele huset hvis noget er på een controller og andet er på en anden ?Og videre - hvordan med kodning - koder man dem hver for sig, eller er den ene master og den anden slave ?[/quote']Tja - i gamle dage (før version 2-controllerne) havde LK nogle IHC-bus-moduler, hvor man kunne sætte flere controllere sammen. Så vidt jeg husker fra IHC-kurset, var historien dog, at de udgik, da løsningen gav for lange svartider. Den skulle angiveligt være benyttet i Den sorte Diamant i København.I dag kobler man to (eller flere) controllere sammen direkte. Det optager plads for et input- og outputmodul på hver controller.Det fungerer i praksis sådan, at hver af controllerne fungerer helt selvstændigt (har hver sit program og hver sin SceneView, fx) - men via forbindelsen kan 16 on/off-signaler overføres. Det er altså meget begrænset, hvor meget information, man kan overføre fra den ene controller til den anden: Fx er det svært at overføre globale variable...Jeg har dog spekuleret i at benytte de 16 kanaler som 16 bit og derved få mange flere informationer overført (op til 2^16 = 65536 signaler), men det bliver nok til en temmelig stor funktionsblok...-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Og videre - hvordan med kodning - koder man dem hver for sig' date=' eller er den ene master og den anden slave ?[/quote']Tja - i gamle dage (før version 2-controllerne) havde LK nogle IHC-bus-moduler' date=' hvor man kunne sætte flere controllere sammen. Så vidt jeg husker fra IHC-kurset, var historien dog, at de udgik, da løsningen gav for lange svartider. Den skulle angiveligt være benyttet i Den sorte Diamant i København.I dag kobler man to (eller flere) controllere sammen direkte. Det optager plads for et input- og outputmodul på hver controller.Det fungerer i praksis sådan, at hver af controllerne fungerer helt selvstændigt (har hver sit program og hver sin SceneView, fx) - men via forbindelsen kan 16 on/off-signaler overføres. Det er altså meget begrænset, hvor meget information, man kan overføre fra den ene controller til den anden: Fx er det svært at overføre globale variable...Jeg har dog spekuleret i at benytte de 16 kanaler som 16 bit og derved få mange flere informationer overført (op til 2^16 = 65536 signaler), men det bliver nok til en temmelig stor funktionsblok...-- Jakob[/quote']Hej,jeg er igang med at bygge en garage og vil i den forbindelse gerne have den koblet op med IHC. I huset har jeg en Wireless Controller med Viewer (820B1400). I garagen havde jeg overvejet at sætte min gamle Visual Controller (120B1202). Er der nogen der ved om de kan kobles sammen således at fx en PIR ved garagen der sidder på 120B1202 controlleren kan tænde udendørslyset ved huset der sidder på 820B1400 controlleren?Mvh.Brian
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
I huset har jeg en Wireless Controller med Viewer (820B1400). I garagen havde jeg overvejet at sætte min gamle Visual Controller (120B1202). Er der nogen der ved om de kan kobles sammen således at fx en PIR ved garagen der sidder på 120B1202 controlleren kan tænde udendørslyset ved huset der sidder på 820B1400 controlleren?
Hvis du har ud- og indgange til overs på din nye controller, ville jeg helt klart bruge dem - for så slipper du for bøvlet med at koble de to controllere sammen - hvilket også optager plads for både et input- og outputmodul på hver controller.Når det er sagt, er der ikke noget i vejen for at koble to forskellige controllere sammen. Du bestemmer selv, hvilke signaler, der skal overføres fra den ene controller til den anden.-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du kan evt. også nøjes med at sætte input- og outputmodulerne i garagen' date=' og koble dem på controlleren i huset. Det giver ikke ekstra kabeltræk.[/quote']Ahhh ja - genialt. Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på. Selvfølgelig må det da være løsningen. Så kører det hele også på den samme controller.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har to controllers sammenkoblet siden laenge. For lidt sedan saa bytte jeg den ene ud mod den nye wireless. Saa jeg har lige en gammel og en ny daer virker godt sammen.Mine erfaringer efter at ha provet mange forskalige kombinationer med minimale overforing mellem to controllers aer:- Styr lyse og el til komfur etc med den ene og alt med alarm etc med den anden. Daa saender du minimalt med signaler mellem. Dvs den ene aer lidt 'master' og den anden är lidt 'slave'.- Jeg har skrevet et eget block daer saender ´pulser' fra den ene til den anden. Dvs at 16 in/ut aer ikke nok. Blocket aer dog i både controllers saa de ka både påvirke hinanden.- Jeg saetter både controllers i 'globale' states med overföringen. Dvs hvis den ene kommer i state ='hjemme' saa blir den anden ogsa sat i samme state. Og sedan ka man ha underprogrammer inom controllern.- Det blir alltid 'ubalance'. Dvs paa de ene håll aer daer behov för 16 kanaler, men på den anden vej kun f.ex 5.Jeg aer ikke glad hvorfor LK ikke ka arrangere att man kan koble sammen to controllers som 'master' og 'slave' via RS485. Det sku vare meget nimt. Eller at de kommer ud med en version med dobbelt så mange in/ud?Unskyld min Dansk, jeg aer Svensk og bor i Skåne...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
[...]i gamle dage (før version 2-controllerne) havde LK nogle IHC-bus-moduler' date=' hvor man kunne sætte flere controllere sammen.[/quote']Nå, jeg fandt lige noget dokumentation. Hvis man finder[ul][li]EL nr. 10 86 019 755IHC Control® BUSlink Master120b1210.gif[/li][li]EL nr. 10 86 019 742IHC Control® BUSlink Gate120b1215.gif[/li][/ul]...så står der:
Ved anvendelse af Visual controller fås en reduceret funktionalitet.
Men da det er et udgået produkt, er det svært at vide, om det gælder for Visual version 1 eller også med version 2...Under alle omstændigheder står der også, at IHC-Buslink
Programmeres med TermIHC programmeringssoftware.
- så man skal nok være temmelig fingerfærdig for at få det til at fungere.Nå, man kunne jo ringe til LK ogs spørge efter deres IHC-Buslink-ekspert, hvis der stadig findes sådan een. Og gad vide, hvor man overhovedet finder modulerne...Principdiagram findes her, og dokumentation her.-- Jakob

post-221-13549257125107_thumb.gif

post-221-13549257125208_thumb.gif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

BUSlink virker ikke med 2.0 og ikke heller med 1.32. Buslink virker kun med den rigitgt 'gamle' IHC (den som programmeres i DOS).Protokollen på RS485 er blevet meget 'mindre' sedan de gamle dagar med BUSlink. Hvis i vill kige mer på de ka ni se på 'talande modem' der har mindre og mindre funktionalitet desto nyere controller man har.Jeg ar ude på rejse lige nu, men ska oplade min FB naer jeg ar hjemme igen til weekenden...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Nå' date=' man kunne jo ringe til LK ogs spørge efter deres IHC-Buslink-ekspert, hvis der stadig findes sådan een.[/quote']Som sagt, så gjort!Jeg bliver ind imellem behageligt overrasket over, hvor godt IHC-konsulenterne hos LK faktisk kender til IHC. Det er en fornøjelse. Det er bare, som om deres forslag og gode arbejde internt i LK ikke når hele vejen ud til kunderne... os. I hvert fald ikke altid.Hvorom alting er:Den flinke (og meget vidende) konsulent fortalte gladeligt i dag:[ul][li]Niks. Som Tostarp fortæller:
Protokollen på RS485 er blevet meget 'mindre' sedan de gamle dagar med BUSlink.
Man kan ikke bruge Buslink med en version 2-controller. Eller rettere; det kan man måske godt, men ligesom med Voice Modem'et kan man kun kontrollere 8 ind- og udgange. Og så giver det ikke så meget mening.[/li][li]Endnu mere spændende er det dog, at "nogen" fra IHC-afdelingen arbejder på en ny firmware, hvor controllere taler sammen over ethernet-porten!Den flinke konsulent kunne/ville ikke love noget med hensyn til om eller hvornår det ville blive en realitet, men projektet er i hvert fald undervejs.Når man tænker på, hvor lang tid ny funktionalitet kan være undervejs i LK (kan I huske, hvor lang tid temperatursensorerne var undervejs? Flere år!) - så kan det måske betale sig at skubbe på herfra. Jeg spurgte konsulenten, om man kan indsende et formelt "feature request" til LK, og det kan man godt.Derfor: Send en mail til kundeservice@lk.dk med titlen "IHC Feature Request" og skriv, at du rigtig gerne ser den nye funktionalitet med at koble IHC-controllere sammen via ethernet frigivet hurtigst muligt. Du kan jo også nævne, at du ved, at projektet allerede er i gang internt i LK, så hvor svært kan det være?[/li][/ul]Nå, jeg må løbe. Jeg skal skrive en mail til LK...-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ja' date=' Nilan f.eks. anvender Modbus protokollen mellem betjeningsenheden og selve styreenheden.Den er rimelig godt dokumenteret (har dokumentationen) og kan forholds nemt styres fra andre enheder - bare de anvender RS485. Og det gør IHC controlleren jo i forvejen så .....:cheer:[/quote']Hej LarsLyder meget interessant. Kan du kommunikere med Nilan over IHC?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var mest ment som et suplement til det lionx skrev. Modbus er jo en rimelig simpel protokol som normalt styres via RS485. Og når nu der er sådan en på Controleren kan jeg godt se fidusen i at LK laver noget dertil. RS485 porten er jo rimelig ubenyttet i de fleste nye installationer med ver. 2 kontroller. Her kommunikeres jo mest via ethenet.Og nej jeg styrer det ikke via IHC, men har tænkt på at lave en anden "dims" der kan.Jeg har en Arduino kontroller med ethernet liggende som jeg påtænker at koble derpå. Alternativ bare en MOXA boks og noget software på husets server. Så kan jeg aflæse/logge ventilations temperaturer som jeg vil. Og har mulighed for at styre ventialtionen fra en hvilken som helst PC/app.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
http://www.moxa.com/product/nport_5130.htm er vel den mest oplagte' date='og koster fra ca. kr. 1.000,- og op.Men der findes mange alternativer eks:http://www.danbit.dk/produkter/1107.phtmlhttp://www.danbit.dk/produkter/1108.phtmlLign. produkter kan findes på nettet til priser fra ca. 600,-[/quote']Nåååh ok :) Jeg havde ikke læst dit indlæg grundigt nok :whistle: Jeg forstod nemlig, at du ville implementere modbus protokollen i MOXA boxen...Men det var jo kun Arduino løsningen der gik på dette... :blush:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vedheftet min fil til 2.0 og en til 1.32.Det overste block aer det daer jeg saender pulse mellem controllers. Det aer meget simpelt. De aer kun foer at faa di baegge controllers i samme 'state'. Så hvis jeg saetter den ene controller til 'hjemme' saa blir den anden ogsa i 'hjemme'.Jeg har skrevet alle block selv og til de fleste block har jeg en indgang (ENUM) saa at alle block kommer i samme 'state' hvis daer sker en forandring.F.ex. naar en controller gaar i state 'ikke hjemme'(=borta), saa slukker alt lyse automatisk daa alle 'lys-block' har en ENUM indgang. Samtidigt saendes daer et 'puls-tog' over til den anden controller som ogsa gjor en ENUM og slaekker alt lyse.

C2_v2_0.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ja' date=' Nilan f.eks. anvender Modbus protokollen mellem betjeningsenheden og selve styreenheden.Den er rimelig godt dokumenteret (har dokumentationen) og kan forholds nemt styres fra andre enheder - bare de anvender RS485. Og det gør IHC controlleren jo i forvejen så .....:cheer:[/quote']Hej LarsKender du til nogen måde hvordan man kan styre nilan fra en eller anden software, så man slipper for deres betjeningspanel?Morten
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, ikke umiddelbart. Men det er det jeg selv har i tankerne. Jeg har nu fået købt mig en USB til RS485 converter, så nu skal jeg bare lige have den koblet på forbindelsen og sniffe lidt når der trykkes på knapperne.Protokollen er Modbus og den er rimelig simpel. Jeg har som sagt dokumentation på register adresser mm. så det er bare et spørgsmål lige at få testet om jeg kan se de sendte kommandoer. Derefter burde de kunne sendes fra en PC via Qmodbus eller et andet test program. Når det er testet af burde det ikke være noget problem at skrive et simpelt program der sender komandoer der aflæser registre (indstilinger/temperatur) eller sætter dem.Det vil jo være super lækkert at have flere "remote" indstillinger end den ene man default kan lægge ind.Jeg skal nok poste lidt mere info når jeg er kommet videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du kan evt. også nøjes med at sætte input- og outputmodulerne i garagen' date=' og koble dem på controlleren i huset. Det giver ikke ekstra kabeltræk.[/quote']Ahhh ja - genialt. Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på. Selvfølgelig må det da være løsningen. Så kører det hele også på den samme controller.
Hej igen,Ja nu er jeg jo kommet nærmere projektets start og kom til at tænke på hvordan det rent praktisk skal forbindes. Opgaven lyder at jeg skal igang med at bygge en garage og vil i den forbindelse gerne have den koblet op med IHC. I huset har jeg en Wireless Controller med Viewer (820B1400). I garagen har V8Camaro foreslået at jeg sætter input- og output moduler op som jeg så kobler på controlleren i huset. Jeg har i dag 4 input (24mA), 4 output (230V) og 1 output (24V) i huset og skal nok have 2 input (24mA) og 3 output (230V) op i garagen til at starte på.Vil det være en fordel også at montere en strømforsyning i garagen?Hvordan skal det i givet fald kobles sammen? Så vidt jeg kan se skal strømforsyningerne forbindes med 0V samt 0V og data til controlleren.Hvordan skal input/output modulerne kobles på? 0V og data parsnoet fra hvert modul til controlleren og en 24V der kan sløjfes, hvilket betyder man max kan have 4 moduler pr. NovoPic 10 ledning? Eller er det tilladt også at sløjfe 0V.Det skal nemlig siges at jeg er oppe på omkring 48 meter fra hus til garage, så jo færre IHC kabler jeg skal trække mellem jo bedre :-)Jeg er klar over jeg skal holde mig under 50 meter for at 0 ledningen ikke skal fordobles i mm2.Håber i kan hjælpe.På forhånd tak.Mvh.BrianMvh.Brian
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du kan evt. også nøjes med at sætte input- og outputmodulerne i garagen' date=' og koble dem på controlleren i huset. Det giver ikke ekstra kabeltræk.[/quote']Ahhh ja - genialt. Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på. Selvfølgelig må det da være løsningen. Så kører det hele også på den samme controller.
Hej igen' date='Ja nu er jeg jo kommet nærmere projektets start og kom til at tænke på hvordan det rent praktisk skal forbindes. Opgaven lyder at jeg skal igang med at bygge en garage og vil i den forbindelse gerne have den koblet op med IHC. I huset har jeg en Wireless Controller med Viewer (820B1400). I garagen har V8Camaro foreslået at jeg sætter input- og output moduler op som jeg så kobler på controlleren i huset. Jeg har i dag 4 input (24mA)' date=' 4 output (230V) og 1 output (24V) i huset og skal nok have 2 input (24mA) og 3 output (230V) op i garagen til at starte på.Vil det være en fordel også at montere en strømforsyning i garagen?Hvordan skal det i givet fald kobles sammen? Så vidt jeg kan se skal strømforsyningerne forbindes med 0V samt 0V og data til controlleren.Hvordan skal input/output modulerne kobles på? 0V og data parsnoet fra hvert modul til controlleren og en 24V der kan sløjfes, hvilket betyder man max kan have 4 moduler pr. NovoPic 10 ledning? Eller er det tilladt også at sløjfe 0V.Det skal nemlig siges at jeg er oppe på omkring 48 meter fra hus til garage, så jo færre IHC kabler jeg skal trække mellem jo bedre :-)Jeg er klar over jeg skal holde mig under 50 meter for at 0 ledningen ikke skal fordobles i mm2.Håber i kan hjælpe.På forhånd tak.Mvh.BrianMvh.Brian[/quote'']Nej, 0V og data til hvert modul SKAL være parsnoet, og 0V må IKKE sløjfes mellem modulerne. Du er derfor nødt til at trække 2 stk ihc link 10 kabler ud til garagen. Så kan du evt. bruge de 5 par i det ene kabel til datalinjerne på de 5 moduler, og det andet til 24V. Så har du også lidt ekstra ledninger, hvis du får brug for flere moduler i garagen. Du kan evt. godt sætte en strømforsyning derude istedet for at trække det ene kabel med 24V. Hvis du har alarmkomponenter derude, får du dog også brug for et batteri backup så. Du skal selvfølgelig også have 230V, og evt. 400V, derud, men det er du sikkert helt med på. :)Må hellere lige tilføje, at jeg ikke har regnet på ledningskvadrat mht. afstande, og om din strømforsyning i huset kan trække alle dine moduler, så det må du ind på LK's hjemmeside og regne lidt på.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,ok - jamen det var som jeg kunne læse mig frem til hos LK så - desværre :-(Men en leder er nok til 24V som jeg så kan sløjfe hvis jeg forstår rigtigt? Eller skal jeg også her have en leder pr. modul medmindre jeg vælger at sætte en strømforsyning i garagen.Mht. længde og antal moduler skal jeg også lige have regnet på det om hvorvidt jeg er nødt til at sætte en strømforsyning i garagen.Mht. 230V/400V, så kommer der en 10mm2 stikledning fra huset og egen tavle med alt hvad hjertet kan begære :-)Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har den store 72W strømforsyning tror jeg ikke det bliver nødvendigt med endnu en i garagen. Brug evt: http://www.lk.dk/download/software/backuptidsudregning_30062006.xlsEn leder til 24V og 0V burde være nok, men når du nu afligevel skal trække et ekstra kabel så ville jeg da bruge et par til 24V og et par til 0V. så er du sikker på ikke at få problemer med spændingsfald pga afstanden. Og forsyningen må gerne sløjfes mellem modulerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok