Hop til indhold
  • 0

Hvad er et realistisk el-forbrug??


Allan Nissen
 Share

Spørgsmål

Ja, overskriften giver vist sig selv.Elsparefonden mener man kan nøjes med 1000kw pr. person i en husstand.Med vores forbrug de sidste 35 dage, ender vi op på 3400kw på et år.Vi er 2 voksne, huset er 150kvm. Der er el gulvvarme på badeværelset samt spejlvarme. Ellers er det fjernvarme.Vi har 2 plasma skærme (37 og 42"), en stationær computer som bruger tæt på ingenting når den er i standby, hvilket den er 20-22 timer i døgnet.2 bærbare computere. 1 NAS server og et par dvd afspillere.TV og dvd afspillere bliver slukket på kontakten via wireless stikkontakt når de ikke er i brug.Printer, router, switch og modem er tændt 24/7.Belysning er 50/50 mellem wireless dimmere med halogen glødepærer på 52w, og sparepærer 11w.Lysdæmperne kører aldrig på 100%, maks er 70%.Hvidevarer er så vidt jeg ved mindst A mærket. Vi har et skabs køleskab (190cm) og en skabsfryser (også 190cm). Ingen opvasker (endnu).Tørretumbler bliver kun brugt til håndklæder, ellers hedder det tørresnor.Jeg er interesseret i at høre om hvad andre mener er et realistisk forbrug (er først blevet husejer for 5 måneder siden, så har ingen ide om hvad der er normalt)Og et teknisk spørgsmål:Jeg er helt pjattet med lysdæmpere og den komfort de giver. Jeg er af den overbevisning at hvis jeg sætter en 100w pære i en dæmper og sætte den til 70% så bruger den kun 70w. Er det korrekt, eller snyder jeg mig selv?

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej1. Du kan skifte dine lyskilder til Led, disse bruger ca. 1/6 i forhold til alm. halogen.2. Du kan købe en A mærket tørretumbler, istedet for en C mærket.En ny A mærket har indbygget en varmepumpe der genbruger varmen fra udblæsningsluften.3. Køleskabe og frysere kan fåes som A++ og disse bruger også væsentligt mindre end et A skab.4. Hvis du ikke allerede har lavet det, kan du lave natsænkning på din gulvvarme og for den sags skyld også på din fjernvarme. (sidstnævnte giver godt nok ingen besparelse på dit el-forbrug)5. Plasma fjernsyn er en rigtig strømsluger i forhold til de nyeste led tv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

3400 kwh på årsbasis på de betingelser du skriver er i min verden ikke ret meget. Vi har forsøgt at få vort hus ned, men vi ender altid på ca. 4400 kwh. Det har været uændret i 12 år.Den væsentligste forskel fra jeres setup, er at vi har en "genvex" der laver varmt vand.Så kun 3400 kwh kan du kun være tilfreds med.God fornøjelse med nyt hus:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Thomas1 skrev:

JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mwi skrev:

Thomas1 skrev:
JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Ja men du behøver ikke at give 400 for en dæmpbar GU 10 med varm lys. Harald Skrald har dem til 179
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

McenterFreak skrev:

mwi skrev:
Thomas1 skrev:
JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Ja men du behøver ikke at give 400 for en dæmpbar GU 10 med varm lys. Harald Skrald har dem til 179
Hej McenterDen led lyskilde jeg har linket til giver samme lysmængde som en 50W GU10 halogen og den har en Ra værdi på 83. Giver den i harald samme lysmængde og har den en lige så god Ra værdi?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg må indrømme at jeg ikke kan huske det, og jeg har smidt pakningen ud. Det er dog ikke en LED, som den fra Prolys, men derimod den slags med et krøllet neonrør i.Jeg har selv købt nogen dæmpbare GU10er fra Prolys, men de var for svage, derfor købte jeg dem fra Harald. De var kraftigere, men brugte også 11 Watt. Jeg kan dog se at Prolys har skrevet som nyhed at deres pære nu er med en krafigere LED. Den eneste bagdel jeg kan se ved dem fra Harald er at de skal varme op i ca 20-30 sek. før lyset er på sit fulde niveau. Jeg har ikke installeret dimmer til dem endnu, så jeg har ikke prøvet at dæmpe dem endnu

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan.Det lyder som et meget fornuftigt forbrugsniveau.Jeg kan endnu selv huske da jeg boede i lejlighed og mit forbrug var ca. 3.000kWh. I mellemtiden er hustanden vokset og omfatter nu 6 personer hvoraf de 3 er teenagere hvilket måske også afspejler sig i forbruget. Vi bruger ca. 7.500kWh årligt men der er også MANGE ting der kører nærmest i døgndrift. 6-8 PC´r, 4-5 TV, vaskemaskine og tørretumbler.Men hvis man er i tvivl om ens el forbrug er helt hen i vejret kan man jo gå ind på elsparefondens hjemmeside: http://www.elsparefonden.dk/selvbetjening/min-boligHer kan man taste alle sine el apparater ind og få en beregning.Hvis jeg taster alle vores apperater ind bruger vi også mindre end det bregnede forbrug og det er jeg da ganske godt tilfreds med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mwi skrev:

McenterFreak skrev:
mwi skrev:
Thomas1 skrev:
JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Ja men du behøver ikke at give 400 for en dæmpbar GU 10 med varm lys. Harald Skrald har dem til 179
Hej McenterDen led lyskilde jeg har linket til giver samme lysmængde som en 50W GU10 halogen og den har en Ra værdi på 83. Giver den i harald samme lysmængde og har den en lige så god Ra værdi?
Nu var jeg en tur i Harald Skrald, og fik kikket på pakken. Der står:2700K Warm white. CRI: RA(82), og så står der 11W = 50W
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

McenterFreak skrev:

mwi skrev:
McenterFreak skrev:
mwi skrev:
Thomas1 skrev:
JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Ja men du behøver ikke at give 400 for en dæmpbar GU 10 med varm lys. Harald Skrald har dem til 179
Hej McenterDen led lyskilde jeg har linket til giver samme lysmængde som en 50W GU10 halogen og den har en Ra værdi på 83. Giver den i harald samme lysmængde og har den en lige så god Ra værdi?
Nu var jeg en tur i Harald Skrald, og fik kikket på pakken. Der står:2700K Warm white. CRI: RA(82), og så står der 11W = 50W
Hej McenterTror du så ikke det er en lavenergi pærer med lysrør og ikke med led. Er du sikker på at den kan dæmpes?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mwi skrev:

McenterFreak skrev:
mwi skrev:
McenterFreak skrev:
mwi skrev:
Thomas1 skrev:
JA der er mange muligheder men den med led pære er også god der er bare et MEN de kan ikke dæmpes endnu,man kan købe nogle dæmpere i udlandet men de er ikke afprøvet i dansk regi endnu
Der er vi ikke helt enige.... se link.http://www.prolys.dk/8-watt-gu10-sunflux-for-downlight-500lm-90-d-mpbar.html
Ja men du behøver ikke at give 400 for en dæmpbar GU 10 med varm lys. Harald Skrald har dem til 179
Hej McenterDen led lyskilde jeg har linket til giver samme lysmængde som en 50W GU10 halogen og den har en Ra værdi på 83. Giver den i harald samme lysmængde og har den en lige så god Ra værdi?
Nu var jeg en tur i Harald Skrald, og fik kikket på pakken. Der står:2700K Warm white. CRI: RA(82), og så står der 11W = 50W
Hej McenterTror du så ikke det er en lavenergi pærer med lysrør og ikke med led. Er du sikker på at den kan dæmpes?
Som du kan se i mit tidligerr indlæg så har jeg skrevet at det er Neon. Men den kan dæmpes, det står tydeligt beskrevet at den er Dimable. Som jeg også skrev så er der den kedelige egenskab at den skal varme op, så når den tændes er den lidt rødgul, men efter ca. 1 minut er den fuldt på højde med de andre pærer. Jeg har dog ikke selv fået installeret dimmer på den gruppe hvor de er installeret
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej allesammen, lige for at komme med et lille indspark, vil jeg lige nævne at de Ra værdier som, mange led og sparepære oplyser er gennemsnit for alle farver, alle har det lille problem, at de har svært ved at gengive den rød farve, nogle har lige frem -Ra på rød farve, jeg har lige prøvet led i vores køkken og badværelse, og det vil jeg ikke anbefale.hilsenKenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er jeg tilbage på pinden (har haft travlt med at holde ferie).Tak for jeres inputs.Jeg er som sådan med på hvad der skal til for at få forbruget længere ned, men vil dog ikke opgive hverken dimmere og plasma fjernsyn.Det er selvfølgelig interresant med LED lamper i dimmerne, men 1) jeg bryder mig ikke meget om spots generelt og 2) det kræver jo stadig en del flere lyskilder for at få dimmeren til at fungere.Sådan har vi vel alle forskellige grunde til at underbygge vores valg.Hvidevarer bliver, som i de fleste andre hjem, udskiftet med tiden.Jeg undrede mig bare over at vores forbrug var så langt fra elsparefondens målsætning om 1000kw pr. person, på trods af de tiltag vi trods alt har gjort for at spare.Men glæder mig over at andre også ligger i det niveau eller endda højere.Er der nogen som har erfaring med solcelleanlæg med inverter, som kan generer 1ph 230V?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

allannissen skrev:

Så er jeg tilbage på pinden (har haft travlt med at holde ferie).Tak for jeres inputs.Jeg er som sådan med på hvad der skal til for at få forbruget længere ned, men vil dog ikke opgive hverken dimmere og plasma fjernsyn.Det er selvfølgelig interresant med LED lamper i dimmerne, men 1) jeg bryder mig ikke meget om spots generelt og 2) det kræver jo stadig en del flere lyskilder for at få dimmeren til at fungere.Sådan har vi vel alle forskellige grunde til at underbygge vores valg.Hvidevarer bliver, som i de fleste andre hjem, udskiftet med tiden.Jeg undrede mig bare over at vores forbrug var så langt fra elsparefondens målsætning om 1000kw pr. person, på trods af de tiltag vi trods alt har gjort for at spare.Men glæder mig over at andre også ligger i det niveau eller endda højere.Er der nogen som har erfaring med solcelleanlæg med inverter, som kan generer 1ph 230V?
Nej ingen erfaring. Rent økonomisk er det nok ikke en rentabel forretning endnu. Overvejede det til vores nybyggede hus, men med en tilbagebetalingstid på 15-20 år blev det fravalgt indtil videre.Men hvis der ikke er strøm tilgængelig på brugsstedet ser regnestykket jo lidt anderledes ud.Her er et par links til paneler mm:http://www.stratosol.dk/dok/prisstrom2010.pdfhttp://s-educator.org/
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok