Hop til indhold

Kabel type til IHC


Recommended Posts

HejJeg overvejer at købe et skumringsrelæ, hvilken type kabel/ledning skal der bruges til at forbinde sådan en karl til ens IHC input.Hvis jeg kigger hos billigihc kan jegt se at de har forskellige typer af kabel. Kan man iøvrigt ikke få "skumringsrelæ med solsensor" mere?hilsen Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vigtigste er at dit kabel har et tværsnit på minimum 0.6mm. det har de 4 typer billigihc sælger, så det er ok.Nogen vælger at bruge ethernet kabel, men det er mindre og kræver en forsikring for at det er lovligt.En skumrings sensor skal bruge 3 ledere, så en 100m rulle 2x2x0.6 er godt nok. Men hvis du skal udvide på et senere tidspunkt kommer du måske til at mangle flere ledere, og så er 8x2x0.6 eller IHC 5x2x0.6 et bedre valg.Kan ikke umiddelbart finde skumringsrelæ med lyssensor i LK's katalog, så det er da muligt den er røget ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg har set det.Faktisk ret godt gået :-)Men jeg har faktisk observeret at der allerede er kablet ud til hvor jeg ville sætte relæet og jeg kan få den til en fin pris når man bruger prisgarantien til 343 kr.Så den hopper jeg på.Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der noget i vejen med at bruge dette imellem moduler i tavlen, og ud til PIR og tryk ? ? ?http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/pt-hf.pdf Jeg er fuldstændig lost i denne kabel jungle, og gider ikke betale for meget.Men har jeg forstået det ret, hvis jeg lister det op som nedenstående...Mellem moduler i tavler: min 0,6 mm i tværsnit og parsnoet? ligesom LINK-10.Fra moduler til tryk: PDS kabel er lovligt, men de fleste bruger her alligevel LINK-10 kabel eller en 0,6 PT-HF f.eks som ovenstående. For sikringer er IKKE nødvendigt her bare det er parsnoet?Fra modul til PIR eller skumring, eller anden mindre strømsluger: her er det et krav at der bruges min 0,6 eller PDS med for sikring?Hjælp venligst en forvirret kabeltæmmer!

Link til kommentar
Del på andre sites

Alle ledninger på sekundær siden af din strømforsyning skal være minimum 0,6mm i tværsnit, uanset om det er datalinier, fra modul til tryk eller fra modul til pir.Hvis du bruger en ledning som har et mindre tværsnit skal der en sikring foran, som beskytter ledningen.Ja, datalinier i mellem controller og moduler skal parsnoes med 0V ledningen.Checkede lige prisen: elvvs.dk skal have over 13 kr for 1m 5x2x0.6 telefon ledning af den type du linker til. billigihc.dk skal have 8kr pr meter for IHC link kablet med de samme antal ledere.Men du køber måske til helt andre priser??En anden fordel med IHC kablet er at det er godkendt til at lægge op og ned at dine 230V ledninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

allannissen skrev:

Ja, datalinier i mellem controller og moduler skal parsnoes med 0V ledningen.
Forbindelserne mellem min controller og moduler er ikke parsnoede.Det er installeret af et elektriker firma, da huset var nyt.De løber nærmere side om side, men det kan godt være det er mig der ikke ved hvad parsnoet indebærer.?Samtidig var det originalt den "gamle" controller, som jeg selv har skiftet ud med en visual. Kan det ha' nogen betydning.hilsen Lars
Link til kommentar
Del på andre sites

allannissen skrev:

Twisted pairSådan ser det ud.Jeg mener nok at LK har anbefalet parsnoet datalinier siden den allerførste controller.
Linket ser ikke ud til at virke.Gad vide om det er noget jeg kan gøre gældende i forbindelse med 5 års eftersynet af huset at ihc'en ikke er kablet ordentligt.Nu har jeg jo selv skiftet controlleren.nogen der har en ide om hvad det koster hvis man skulle have en elektriker forbi til et "sundheds tjek" af IHC'en.hilsen Lars
Link til kommentar
Del på andre sites

allannissen skrev:

Alle ledninger på sekundær siden af din strømforsyning skal være minimum 0,6mm i tværsnit, uanset om det er datalinier, fra modul til tryk eller fra modul til pir.Hvis du bruger en ledning som har et mindre tværsnit skal der en sikring foran, som beskytter ledningen.Ja, datalinier i mellem controller og moduler skal parsnoes med 0V ledningen.Checkede lige prisen: elvvs.dk skal have over 13 kr for 1m 5x2x0.6 telefon ledning af den type du linker til. billigihc.dk skal have 8kr pr meter for IHC link kablet med de samme antal ledere.Men du køber måske til helt andre priser??Nej, Årsagen er at jeg overvejer at købe 8x2x0,6En anden fordel med IHC kablet er at det er godkendt til at lægge op og ned at dine 230V ledninger.
Men mange tak for det hurtige svar!!! det her forum er et af DKs bedste :silly:
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok