Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til sol op og nedgangstider


Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

HeyJeg har prøvet at lave en funktionsblok til at spare en skumringsdetektor væk, tænkte andre måske også kan få gavn af den.Eksempelvis til styring af udendørs lamper, eller aktivering af hjemmesimulering.Funktionsblokken har to udgange, "Udgang_Sol_Oppe" og "Udgang_Sol_nede"Ud fra tidspunktet i controlleren, er enten den ene eller den anden udgang on.Tidspunkter for sol op- og nedgange er lagt ind i blokken for hver måned.Tidspunkterne er tager herfra http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx og er baseret på at man er ca midt på Sjælland.Tidspunkterne for januar måned er baseret på tiderne for 15. januar.Tidspunkterne for februar måned er baseret på tiderne for 15. februar osv.Så der er altså lagt 12 forskellige op og nedgangstider ind.Man kunne i princippet godt gøre den mere præcis, og lægge to tidspunkter ind for hver måned, hvis jeg en dag skulle kede mig, kunne det være jeg gør det.Endvidere er der lavet en indstilling så man kan lave offset på op- og nedgangstiderne seperat, så man eksempelvis kan få lamperne til at tænde en halv time inden solnedgang eller 1 time efter solnedgang.Jeg regner med at bruge blokken til at aktivere min hjemmesimulering, i den forbindelse regner jeg dog kun med at bruge solopgangs tiden til noget, og så lave i min hjemme simuleringsblok så den slukker fast kl 01:00 eller lignende.Kommentarer til blokken modtages gerne ;) [file name=Sol_op_og_nedgangstider.vis size=42463]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sol_op_og_nedgangstider.vis[/file]

Sol_op_og_nedgangstider.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Tak for det.Ja kan du så forstå, at jeg ikke kan finde ud af det ? :-DDet er allerede uploadet, så nu bliver det spændende om der kommer lys på i aften.Hvis jeg vil lave samme nummer på nordsiden skal funktionsblokken så kombineres med en anden funktionsblokblokke eller ? Der bruges ikke dæmpere.Tillægsspørgsmål. Kan du fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan tænde for vitrinelyset manualt, men kun slukke ?De bedste hilsnerMichael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michr skrev:

Tillægsspørgsmål. Kan du fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan tænde for vitrinelyset manualt, men kun slukke ?
Alrum, nederst til venstre er forbundet både til Tænd på en Kip blok og til manuelt tænd af lys på en ur blok. Det er Tænd-linket som driller. Det link skal slettes så virker det.Skal nok rette det i den næste version, men skal først lige vide hvordan lyset på nordsiden skal styres, for der er der både PIR (som vist aldrig har virket efter hensigten), kip, velkommen hjem, sluk alt og en ur styring.Hvor meget skal bibeholdes?Og ja, det er en anden blok som skal bruges? ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay på den måde. Det vil jeg glæde mig til at få fixet.Nu er det godt 6 måneder siden vil flyttede ind i vores nye hus, så lidtr af problemerne har jeg sikkert skabt efter at have læst og studeret tråde på IHC-user.Ellers noget som skal laves om ? :-)Mht. til nordsiden:Jo PIR'en virker faktisk. Den sidder ved porten og skal tænde, hvis og såfremt der kommer bevægelse i området og det gør den, men nu ved jeg ikke om du tænker på noget specielt ?Hvis kenth funktionsblok bliver tilsluttet spot på nordsiden behøver vi ingen tidsstyring mere - den jeg har lavet under "Timer til aut. udendørslys (spot) nord". Dog skal du lige være obs. på, at vi har 3 bedlamper samt postkasselys, som ikke kører på timeren ;-)Tidsmæssigt må det godt være identisk med sydsiden.Velkommen hjem og sluk alt vi jeg gerne beholde på de respektive kontakter, hvis muligt.Til slut - hvis du synes noget af det er lavet "noller agtigt" siger du bare til.På forhånd tak.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michr skrev:

Det er allerede uploadet, så nu bliver det spændende om der kommer lys på i aften.
Det er jeg også spændt på at høre om, for hvis jeg nu skal være helt ærlig, så har jeg ikke haft muligheden for at teste funktionsblokken i virkeligheden :blush: men der er selvfølgelig kørt en masse simulering på den.Husk forresten at tjekke om ur og dato i controlleren passer med virkeligheden.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen så skal jeg komme med det gyldne svar ;-)Blokken virker til UG+ og streg. Lyset tændte i går eftermiddags kl. ca. 16.35 og slukkede som bestilt kl. 23.00. Det tændte så igen i morges kl. 06.30 som bestilt og jeg ved så ikke, hvornår det er slukket, da arbejdet mente jeg skulle møde før end sol opgang ;-)Jeg synes det er en super fed blok for mig, som ikke kender en disse til IHC's mange muligheder, da jeg startede på at bygge hus, når elektrikerne "kun" laver lige netop det som de får besked på.Der er MAX point herfra :-) Glæder mig til næste "skøre" blok ;-)Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michr skrev:

Jamen så skal jeg komme med det gyldne svar ;-)Blokken virker til UG+ og streg. Lyset tændte i går eftermiddags kl. ca. 16.35 og slukkede som bestilt kl. 23.00. Det tændte så igen i morges kl. 06.30 som bestilt og jeg ved så ikke, hvornår det er slukket, da arbejdet mente jeg skulle møde før end sol opgang ;-)Jeg synes det er en super fed blok for mig, som ikke kender en disse til IHC's mange muligheder, da jeg startede på at bygge hus, når elektrikerne "kun" laver lige netop det som de får besked på.Der er MAX point herfra :-) Glæder mig til næste "skøre" blok ;-)Michael
Tak for din tilbagemelding, det er jeg sgu glad for at høre :)Blokken er programmeret til følgende tider:Mellem 1 januar og 14 januar: sol op = 8:38, sol ned = 15:59Der ud over er der lavet en halv times offset i dit tilfælde hvilket giver op = 9:08 og ned = 16:29.Så det ser ud til at passe meget godt med den tid du observerede.Når du når hen til 15. januar skulle den gerne skifte til nye tider:Mellem 15 januar og 1 februar: sol op = 8:23, sol ned = 16:24 plus dit offset på en halv time.Hvis du synes den tænder og slukker lidt for sent eller tidligt, kan du altid justere lidt på offsettene, der er seperate offset på sol opgang og nedgang
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har et lille problem med at min sol op/ned version 6 ser ud til at ha' justeret den forkerte vej i forbindelse med skift til vintertid. Nu er status:

Sol op: 05:12 og sol ned: 14:39

Almanaken siger noget i retning af sol op 07:10 og sol ned 16:47

Datoen er rigtigt nok.

 

Er jeg den eneste? 

 

Ja, der har da lige sneget sig en fejl ind for mig, kan jeg se, så tiderne bl.a. smutter med 1 time hver gang controlleren genstarter, i perioden fra hhv. sommer-/vintertidsskift og frem til d. 1. i måneden efter.

 

Jeg har rettet fb. og smidt den i downloadsektionen. http://www.ihc-user.dk/forum/files/file/73-sol-op-og-nedgang-v6/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Måske et dumt spørgsmål men hvilken fordel er der ved denne fb kontra et skumringsrelæ. Hvis man har et skumringsrelæ måler den jo på den aktuelle lysmængde denne fb går bare ud fra nogle standard tider? Det skal ikke tages som kritik nærmere nysgerrighed har nemlig skumringsrelæ og tænker det KU Være jeg sku udskifte

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok