Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til sol op og nedgangstider


Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

HeyJeg har prøvet at lave en funktionsblok til at spare en skumringsdetektor væk, tænkte andre måske også kan få gavn af den.Eksempelvis til styring af udendørs lamper, eller aktivering af hjemmesimulering.Funktionsblokken har to udgange, "Udgang_Sol_Oppe" og "Udgang_Sol_nede"Ud fra tidspunktet i controlleren, er enten den ene eller den anden udgang on.Tidspunkter for sol op- og nedgange er lagt ind i blokken for hver måned.Tidspunkterne er tager herfra http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx og er baseret på at man er ca midt på Sjælland.Tidspunkterne for januar måned er baseret på tiderne for 15. januar.Tidspunkterne for februar måned er baseret på tiderne for 15. februar osv.Så der er altså lagt 12 forskellige op og nedgangstider ind.Man kunne i princippet godt gøre den mere præcis, og lægge to tidspunkter ind for hver måned, hvis jeg en dag skulle kede mig, kunne det være jeg gør det.Endvidere er der lavet en indstilling så man kan lave offset på op- og nedgangstiderne seperat, så man eksempelvis kan få lamperne til at tænde en halv time inden solnedgang eller 1 time efter solnedgang.Jeg regner med at bruge blokken til at aktivere min hjemmesimulering, i den forbindelse regner jeg dog kun med at bruge solopgangs tiden til noget, og så lave i min hjemme simuleringsblok så den slukker fast kl 01:00 eller lignende.Kommentarer til blokken modtages gerne ;) [file name=Sol_op_og_nedgangstider.vis size=42463]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sol_op_og_nedgangstider.vis[/file]

Sol_op_og_nedgangstider.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Så har jeg fået leget lidt videre med funktionsblokken, og lavet så man har mulighed for at slukke udgangen om natten.Hvis man bruger blokken til at tænde og slukke en udendørs lampe, kan man med den nye ændring få den til at undgå at den står tændt hele tiden lige fra solnedgang til solopgang, så den i stedet slukker til midnat og tænder igen kl 06:00.Har tilføjet en enum "Ignorer_Sol_Nede_om_natten" der kan sættes til ja eller nej, hvis den sættes til nej, er den bare tændt hele natten.Hvis den sættes til Ja, bruger den "Tidspunkt_Ignorer_sol_nede_om_natten_start" og "Tidspunkt_Ignorer_sol_nede_om_natten_stop" indstillingerne til at bestemme hvornår lampen skal være slukket om natten.Hvis man i stedet ikke ønsker lampen tændt om morgenen overhovedet, kan man bare sætte "Tidspunkt_Ignorer_sol_nede_om_natten_stop" til eksempelvis 10:00:00 [file name=Sol_op_og_nedgang_v4.zip size=11920]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sol_op_og_nedgang_v4.zip[/file]

Sol_op_og_nedgang_v4.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej KenthTanken er god (specielt hvis man er sjællænder). I byggerier hvor der ikke må opsættes noget på facader osv. er den supersmart. Men et skumringsrelæ er altså altid at foretrække da der er en stor forskel i om solen går ned i gråvejr eller når det er skyfrit.ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ABO skrev:

Hej KenthTanken er god (specielt hvis man er sjællænder). I byggerier hvor der ikke må opsættes noget på facader osv. er den supersmart. Men et skumringsrelæ er altså altid at foretrække da der er en stor forskel i om solen går ned i gråvejr eller når det er skyfrit.ABO
Hvis man ikke bor på Sjælland og er ked af at tiderne ikke passer, sætter man bare et positivt eller negativt offset på, blokken er netop forberedt til det ;) Jeg er selvfølgelig helt med på at et skumringsrelæ er at foretrække og det mest præcise, men hvis man nu som i min installation kun har wireless komponenter, og slet ikke har controlleren monteret i en tavle, vil det være rimelig bøvlet at skulle tilføje en skumringssensor, da det også vil kræve et input modul
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth,Så har jeg "testet" dine smarte blok.Jeg ved ikke helt, hvad der sker, men hvis jeg forbinder dine udgange med min spot udgang, hvor der er tilsluttet en lysdæmper (Dimmer 350 CR), så begynder lyset at køre op og ned mellem 0% og 100% i "lysstyrke" - det ser ikke så pænt ud, så hvad går der galt ?/Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej MichaelJeg er ikke sikker på hvordan Dimmer 350 CR skal styres, da jeg kun bruger wireless dimmere.Men er det ikke noget med at den har en memory1 og memory2, hvor en af disse skal have en puls for at tænde.Vil du have den til at tænde på en af de to memory, eller skal den tænde for fuld power?Måske skulle blokken udvides til også at have "puls udgange" for solopgang og solnedgang, vil være super let at tilføje.Men er der ikke andre herinde der lige kan forklare hvordan en Dimmer 350 CR skal styres.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er rigtigt at dimmeren kun skal bruge puls, så det må du gerne tilføje, 1 for ON og 1 for OFF.En 350CR har ikke MEM funktionerne, men den kan tænde på sidste niveau medmindre strømmen har været afbrudt.http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98069_02.pdfSynes ikke det giver mening at udvide din blok til at kunne styre en dimmer direkte, men puls udgange vil være en god ide. De kan så forbindes til f.eks. 1.2.02.a, som Michael muligvis har i forvejen til at styre lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er der tilføjet puls-udgange på funktionsblokken.Jeg ved ikke rigtig hvor lange disse pulser skal være, har indtil videre sat dem til 200 milliSekunder, men de kan ændres via indstillinger. [file name=Sol_op_og_nedgangstider_v5.zip size=12315]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Sol_op_og_nedgangstider_v5.zip[/file]

Sol_op_og_nedgangstider_v5.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ABO skrev:

Tanken er god (specielt hvis man er sjællænder)
Hej ABO, tjekkede lige for sjov, og hvis vi ser bort fra bornholmerne, er der rent faktisk under 20 minutters forskel på solop- og nedgangs tiderne rundt omkring i danmark, så problemet er vist ikke så stort ;) Og kan som sagt løses med et positivt eller negativt offset, hvis man vil have lampen eller hjemmesimuleringen til at starte tidligere eller senereHilsen Kenth
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

allannissen skrev:

Synes ikke det giver mening at udvide din blok til at kunne styre en dimmer direkte, men puls udgange vil være en god ide. De kan så forbindes til f.eks. 1.2.02.a, som Michael muligvis har i forvejen til at styre lyset.
Okay, der tabt I mig fuldstændig :-) og mit svar må være "fisk".Hvor / hvad skal PULS ON / OFF tilsluttes ?/Michael
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michr skrev:

allannissen skrev:
Synes ikke det giver mening at udvide din blok til at kunne styre en dimmer direkte, men puls udgange vil være en god ide. De kan så forbindes til f.eks. 1.2.02.a, som Michael muligvis har i forvejen til at styre lyset.
Okay, der tabt I mig fuldstændig :-) og mit svar må være "fisk".Hvor / hvad skal PULS ON / OFF tilsluttes ?/Michael
Er heller ikke 100% sikker her, så forhåbentlig gider Allan komme med et lille hint :blush:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michr skrev:

allannissen skrev:
Synes ikke det giver mening at udvide din blok til at kunne styre en dimmer direkte, men puls udgange vil være en god ide. De kan så forbindes til f.eks. 1.2.02.a, som Michael muligvis har i forvejen til at styre lyset.
Okay, der tabt I mig fuldstændig :-) og mit svar må være "fisk".Hvor / hvad skal PULS ON / OFF tilsluttes ?/Michael
Selvfølggelig, men ved jo ikke hvordan du vil have det styret, Michael. Er det aftenslys, skal det kunne overstyres med et tryk, PIR sensor, etc.Er 230V forsyningen til dæmperen kørt igennem et output modul?Jeg har vedhæftet et eksempel på hvordan det kunne se ud.Vil du ikke uploade dit program og fortælle præcis hvordan lyset skal styres (skal der tryk, PIR eller ur) og hvilken dimmer så skal jeg prøve at sætte det op for dig. [file name=Michael.vis size=158985]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Michael.vis[/file]

Michael.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey Allan,Så tabte du mig lidt igen ;-)Det må gerne fungere lige som en skumringsrelæ, hvor lyset tænder fx. en time efter solnedgang og slukker til midnat for at tænde igen indtil en time før solopgang eller, hvordan det nu kan lade sig gøre ud fra kenth funktionsblok.Giver det mening ? Hvis muligt må lyset godt kunne tændes og slukkes "manuelt"./Michael [file name=Michael_aktuelt.vis size=996177]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Michael_aktuelt.vis[/file]

Michael_aktuelt.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg går ud fra det er "Dæmp spots syd" som er din lysdæmper??Det er lidt svært at hitte rundt i når du kun har almindelige lampeudtag, så jeg har indsat en "Dimmer Touch" i stedet. Det giver lidt mere mening.1.2.02.a er så smart lavet at den holder styr på status af lysdæmper (On eller OFF) og det forhindrer at en ON puls fra skumrings blokken vil slukke lyset frem for at tænde det.Derfor er det ikke en god ide at lave en blok som styrer en dimmer direkte, specielt når nu du også¨vil have tryk til at tænde og slukke.Scenarie: Hvis solen går ned klokken 1800, vil Kenth's blok sende en ON puls klokken 1830, men hvis du inden da har tændt lyset vil ON pulsen slukke lyset, da dimmeren styres med touch og ikke med 2 tast.Lyset vil tænde på sidste niveau, dvs. at hvis du en aften har dæmpet lyset, vil det om morgenen tænde på samme niveau. Her ville en UNI dimmer have gavnet med dens memory funktioner.Det eneste du skal være opmærksom på er at lysdæmperen skal være slukket når du uploader programmet. Det er fordi din dæmper ikke har en sluk ledning monteret. Funktionsblokken vil nemlig normalt sende en sluk puls ved PowerUp for at sikre sig at blokkens status og lysdæmperens status er synkron.Jeg har sat urene til at lyset tænder/slukker 30 minutter før/efter solopgang/solnedgang, men det kan du selv ændre som du vil.De 3 tryk du før brugte til at tænde og slukke dæmperen virker stadig, også med touch funktion.Det var en lang smøre, men håber noget af det giver mening.Ja, og at programmet virker tilfredsstillende.... ;) [file name=Michael_ny.vis size=1088611]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Michael_ny.vis[/file]

Michael_ny.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok